کد خبر: ۳۳۰۱۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
تعطیلی‌ کمیسیون ویژه برجام با قرائت گزارش برجام در مجلس

انتقاد نمایندگان از اظهارات زاکانی/دلیل اصرار دلواپسان بر ادامه کار کمیسیون برجام چیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس، تأکید کردند که کمیسیون ویژه برجام مانند دیگر کمیسیون‌های ویژه تنها وظیفه تدوین و ارائه این گزارش به صحن علنی را داشته و پس از آن تشکیل جلسات این کمیسیون موضوعیت ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
مسئله برجام و موضوع فعالیت کمیسیون ویژه برجام با وجود تعیین و تکلیف،قرائت گزارش و تصویب طرح مربوطه درپارلمان، به نطر می‌رسد که هنوز برای برخی افراد به پایان نرسیده است.

به گزارش آفتاب، علیرضا زاکانی اخیرا در اظهارنظری اعلام کرد که کار یک کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون براساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد؛ در حال حاضر،نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پایان رسیده است. حال برخی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با خانه ملت به این اظهارات واکنش نشان داده اند:

مصری: هیأت رئیسه مجلس رأی به اتمام فعالیت کمیسیون برجام داد

عبدالرضا مصری عضوهیأت رئیسه مجلس درباره موضوع مطرح شده مبنی بر ادامه فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: براساس ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که مسئله مهمی درکشور رخ می‌دهد، با رأی نمایندگان کمیسیون ویژه درمجلس تشکیل می‌شود. 

نماینده کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس،وظیفه کمیسیون ویژه،بررسی مسائل، تهیه گزارش و ارائه آن به صحن علنی مجلس است،افزود: این موضوع به این معنا است که نهایت کار و وظیفه یک کمیسیون ویژه تهیه گزارش است،از این‌رو زمانی که گزارش تدوین و درصحن علنی قرائت شد،وظیفه و کار کمیسیون تمام می شود.

وی ادامه داد: حال درشرایط کنونی چون کمیسیون ویژه برجام هم گزارش نهایی خود را به صحن علنی ارائه و آن قرائت شده است، طبیعتا دوره فعالیت این کمیسیون به اتمام رسیده است.

مصری گفت: البته در ذیل ماده 44 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که  هیأت رئیسه مجلس می‌تواند طرح‌ها و لوایح را به کمیسیون ویژه واگذار کند،از این‌رو در آخرین نشست هیأت رئیسه، این مسئله رأی‌گیری و در نهایت مقرر شد که مسئله برجام و نظارت بر حسن اجرای آن به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی واگذار شده و دوره فعالیت کمیسیون ویژه به اتمام رسیده است.

حیدرپور: کار کمیسیون ویژه برجام تمام شده است

عوض حیدرپور با انتقاد از صحبت‌های اخیر علیرضا زاکانی مبنی بر ادامه‌دار بودن فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: بعد از تشکیل این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی این شبهه ایجاد شد که کمیسیون ویژه چه مسئولیت هایی در قبال طرح مربوط به برجام و تهیه گزارش ها مدت نظر به صحن علنی دارد.

نماینده شهرضا درمجلس نهم شورای اسلامی با یادآوری جلسه علنی مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه توضیح داد: دوستانی که خواهان ادامه کار کمیسیون ویژه برجام هستند را ارجاع می دهم به مشروح مذاکرات مجلس در زمانی که درخصوص کمیسیون ویژه برجام تصمیم گیری شد. درآن جلسه که دکتر ظریف گزارش وزارت امورخارجه از توافق را قرائت کرد،مقرر کمیسیون ویژه ای برای بررسی گزارش وزارت خارجه در خصوص برجام تشکیل شود.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه در آن نشست علنی تاکید شد کمیسیون ویژه تنها برای بررسی ابعاد توافق که تحت عنوان برجام ارائه شد، تشکیل می شود، اظهارداشت: بنابراین اعتقاد دارم کمیسیون ویژه تنها برای بررسی برجام تشکیل شد و اکنون که گزارش این کمیسیون قرائت شده است کار دوستان در این کمیسیون انجام و تمام شد. 

منصوری:کار کمیسیون ویژه بررسی برجام طبق آیین نامه پایان یافته تلقی می شود

عباسعلی منصوری آرانی هم با اشاره به اینکه کمیسیون ویژه بررسی برجام صرفا برای بررسی برجام تشکیل شده بود،گفت:پس از قرائت گزارش از سوی این کمیسیون کار آن پایان یافته تلقی می شود.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس تصریح کرد: طبق ماده 44 آیین نامه مجلس کمیسیون ویژه بررسی برجام برای بررسی و ارایه گزارش درمورد برجام تشکیل شده بود بنابراین پس از این مراحل تکلیفی برای این کمیسیون در نظر گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارایه گزارش کمیسیون ویژه برجام به مجلس نقطه پایان کار این کمیسیون بود تصریح کرد: در حال حاضر نحوه نظارت بر برجام و دستگاههای مربوطه در این زمینه بر عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است و طبق آیین نامه و به صورت خودکار کار کمیسیون ویژه برجام خاتمه یافته تلقی می شود. 

حقیقت‌پور: قرائت گزارش، پایان کار کمیسیون ویژه برجام بوده است

منصورحقیقت پور با تاکید براینکه کار کمیسیون ویژه بررسی برجام با قرائت گزارش این کمیسیون تمام شده تلقی می شود گفت: پس از ارایه گزارش کمیسیون ویژه و تصمیم گیری مجلس درمورد آن کمیسون ویژه کارش به اتمام رسیده است.

نماینده مردم اردبیل درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس تصمیم مجلس کمیسیون امنیت ملی مسئول نظارت و رصد کردن اجرای برجام است و هر جا خطایی در مورد اجرای صحیح برجام مشاهده کند گزارشی را به صحن مجلس خواهد داد تا مجلس نسبت به روند اجرایی برجام تصمیم بگیرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 44 آیین نامه مجلس، پس از ارایه گزارش کمیسیون ویژه و تصمیم گیری  درمورد آن کار کمیسیون تمام شده است و رهبر انقلاب و رییس مجلس نیز از زحمات این کمیسیون تشکر کردند.

 یوسفیان ملا: کمیسیون ویژه برجام نمی تواند تشکیل جلسه بدهد

عزت الله یوسفیان ملا با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص زمان کار کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: براساس آیین نامه کمیسیون های ویژه قوه مقننه تا زمانی به کار خود ادامه می دهند که موضوع مورد بحث ادامه داشته باشد.

  نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به ادعای علیرضا زاکانی مبنی بر اینکه کار کمیسیون ویژه برجام تا پایان دوره مجلس ادامه خواهد داشت، گفت: طبق آیین نامه داخلی،کار کمیسیون ویژه برجام تمام شده و این ادعا درست نیست که این کمیسیون تا اتمام مجلس می تواند ادامه جلسه بدهد.

به گفته رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون ویژه بررسی برجام گزارش خود را درصحن قرائت کرده است،بنابراین کمیسیون دیگر نمی تواند تشکیل جلسه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
1
12
خوب بزارین بیچاره این سمت را حفظ کنه ، یک اسم خالی که لطمه‌ای نمیزنه ، حداقل کلاس میزاره که
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
6
زاکانی برای مجلس بعدی رأی نمی آوری ها.....گفته باشم تاالان هم امیدی نداری خرابترش نکن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین