کد خبر: ۳۳۳۶۰۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

دلیل عصبانیت مردم از خودروسازان/چرا نرخ سود در ایران بالاتر از تورم است؟

اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگویی مفصل با «آفتاب» به پرسش‌هایی درباره مناطق آزاد، دوران پساتحریم، فساد مالی و دلالان اقتصادی، پرونده بابک زنجانی و ... پاسخ داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگویی مفصل با «آفتاب» به پرسش‌هایی درباره مناطق آزاد، دوران پساتحریم، فساد مالی و دلالان اقتصادی، پرونده بابک زنجانی و ... پاسخ داده است که بخش اول این گفت‌وگو قبلاً منتشر شده است.(اینجا). در ادامه بخش دوم این گفت‌‌گو را می‌خوانید.

به گزارش آفتاب، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» مبنی بر اینکه مصوبه اخیر هیات دولت درباره تاسیس منطقه آزاد تجاری سیستان، بانه و مریوان چه اهدافی را دنبال می‌کند؛ گفت: طرح جامع ما برای مناطق آزاد لایحه 7 منطقه‌ای بود که تقدیم مجلس شد و با انتخاب این مناطق طرح ما در مورد مناطق آزاد تمام شد که منطق تاسیس این مناطق کسب کار با همسایگان است. 

ترکان با بیان اینکه دیگر دولت پیشنهاد جدیدی برای منطقه آزاد ندارد؛ ادامه داد: برای مبادله کالا با عراق منطقه اروند را در نظر گرفتیم که در مرز شلمچه ارتباط تجاری با عراق دارد و شلمچه یکی از دالان‌های مهم صادراتی است. از این دالان در سال گذشته 1.2 میلیارد دلار صادرات داشتیم که کوشش ما این است امسال به صادرات 1.5 میلیارد دلاری برسیم. نقطه دوم مهران است که برای  تجارت با عراق مرکزی در نظر گرفته شد و لایحه آن به مجلس رفت و نقطه سوم بانه و مریوان برای تجارت با اقلیم کردستان است. 

دبیر مناطق آزاد با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد از تجارت آغاز و به سمت تولیدات صنعتی ایرانی که در بازار عراق مشتری دارد حرکت می‌کنیم؛ افزود: نقطه سوم منطقه آزاد ماکو است که در ارتباط با ترکیه خواهد بود و منطقه آزاد ارس در ارتباط با حوزه قفقاز و کشور آذربایجان در اردبیل تاسیس خواهد شد. ترکان ادامه داد: منطقه آزاد انزلی در حوزه خزر دایر است و منطقه آزاد جدیدی که در لایحه پیشنهاد دادیم اینچه‌برون است.

دلیل عصبانیت مردم از خودروسازان/چرا نرخ سود در ایران بالاتر از تورم است؟

مشاور رییس جمهور به نحوه تاسیس منطقه آزاد اینچه‌برون و ایجاد یک شهر متالوژی در این منطقه اشاره کرد و به خبرنگار «آفتاب» گفت: بعد از اینکه راه آهن قزاقستان ترکمنستان و ایران دایر شد وزارت صنایع یک قراداد خرید مواد معدنی با قزاقستان امضاء و در سفر دکتر روحانی برای افتتاح این راه‌آهن، روسای‌جمهور قزاقستان و ترکمنستان در نهایت در مورد منطقه آزاد اینچه‌برون توافق کردند.

وی در ادامه منطقه آزاد سیستان را محلی مناسب برای تجارت با افغانستان دانست و گفت: در حال حاضر یکی از کریدورهای مهم تجاری ایران با افغانستان است منطقه آزاد چابهار است مضاف براین  یک لایحه دیگر مربوط به منطقه آزاد جاسک در مجلس است که به عنوان پایانه دوم صادرات ایران طراحی شده است. 

ترکان با بیان اینکه بوشهر از قدیم یکی از با استعداد‌ترین مناطق برای تاسیس مناطق آزاد بوده است، تصریح کرد: وقتی که هنوز مناطق آزاد ایران تاسیس نشده بود طی مطالعاتی که انجام گرفت بیشترین امتیاز را برای مناطق آزاد بوشهر بدست آورد.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه با 7 منطقه پیشنهادی دولت تدبیر و امید مجموع مناطق آزاد کشور به 14 منطقه خواهد رسید اظهار داشت:  یکی از راهبردهای ما در مناطق آزاد جدید تجارت با همسایگان است.

دبیر مناطق آزاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه اهدافی را در مناطق آزاد دنبال خواهد کرد، گفت: آقا در بند 11 اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد 4 هدف را تعریف کردند که تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی و تامین نیازهای کشور است؛ لذا ما برای عملیاتی کردند نیازها جهت‌گیری مناطق آزاد را تغییر می‌دهیم تا به این 4 هدف برسیم.

ترکان در مورد میزان پیشرفت مناطق آزاد در بُعد صنعتی گفت: ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد است که در حال حاضر 170 واحد صنعتی فعال و حدود 170 واحد صنعتی در دست تاسیس دارد. منطقه آزاد قشم واحدهای صنعتی متعددی دارد ولی بیشتر در حوزه انرژی فعال است. منطقه آزاد چابهار واحد صنعتی در مسیر بسته‌بندی و صادرات مجدد است. درمنطقه آزاد کیش صنایع ظریف مثل صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی مرکز پشتیبانی از صنعت نفت در دریا قرار دارد.

ترکان در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه برنامه شما در مناطق آزاد برای مبارزه با فساد به عنوان یکی از مهمترین شعارهای دولت تدبیر و امید به چه نحوی خواهد بود؛ گفت: اولین و مهمترین کاری که فکر می‌کنیم راه‌حل مبارزه با فساد باشد شفافیت است. شفافیت یعنی هر آنچه که در مناطق می‌گذرد تحت نظارت همگان باشد ؛بنابراین اطلاع‌رسانی مزایده‌ها و مناقصه‌ها جز سیاست‌های اصلی است.

وی با بیان اینکه از دید ما اطلاع‌رسانی به معنای دادن آگهی مناقصه و مزایده نیست، افزود: باید نتایج مناقصه را هم اعلام کنند یعنی باید بگویند چه کسی و با چه شرایطی برنده شده است لذا هرچه شفافیت بالا برود احتمال وقوع خطا کاهش پیدا می‌کند.

دبیر مناطق آزاد در واکنش به این مسئله که منطق آزاد در دولت تدبیر و امید‌ چقدر عملکرد شفافی داشته است، گفت: به سایت مناطق آزاد و دبیر خانه شورای مناطق آزاد مراجعه کنید تا شفافیت را ببینید در واقع هر چقدر شفافیت بیشتر بود، نشان‌دهنده آن است که آن منطقه برای طلاع‌رسانی مشتاقتر است.

ترکان درمورد بازداشت قائم مقام منطقه آزاد چابهار و دلایل این بازداشت نیز گفت: اطلاعات سپاه پرونده‌ای برای وی تشکیل داده ولی هنوز از اتهام وی اطلاعی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید مناطق آزاد در اطلاع‌رسانی و شفافیت موفق عمل کرده است یا نه گفت: شفافیت ما نسبت به دوره قبل از خودمان به مراتب بالاتر رفته در ضمن بودجه و عملکرد ما کاملاً در دسترس عموم قرار دارد هر چند کوشش ما دستیابی به حداکثر شفافیت است.

دلیل عصبانیت مردم از خودروسازان/چرا نرخ سود در ایران بالاتر از تورم است؟

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از منتقدین معتقدند تمایلی برای رشد بورس ندارید گفت: بازار سرمایه ایران بسیار کوچک است زیرا اقتصاد ایران به‌جای اینکه تکیه‌اش بر بازار سرمایه باشد به بازار پول یا همان بازار بانک‌ها است در واقع بازار سرمایه یعنی تجهیر منابع در حوزه سرمایه‌گذاری چه بورس چه فرابورس.

وی افزود: در کشور ما همه چیز بانک‌محور است و حتی بزرگترین بنگاههای ایران از بانک‌ها پول می‌گیرند در حالیکه ‌در کشورهای صنعتی بانکها متعلق به بنگاههای متوسط هستند و بنگاههای بزرگ از بازار سرمایه  منابع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

ترکان با بیان اینکه یک شرکت بزرگی اروپایی، ژاپنی یا کره‌ای از بانک سرمایه نمی‌گیرد بلکه از بازار سرمایه تسهیلات فراهم می‌کند، ادامه داد: در ایران این کار نشده و همه به بانک وصل شده‌اند با این حال باید به سمت توسعه بازار سرمایه برویم به‌طوری که گردش بازار سرمایه ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی بزرگ شود.

دبیر مناطق آزاد با تاکید بر اینکه در کنار بورس باید صندوق‌های تجهیز منابع درست کنیم ادامه داد: درست است که 750 میلیارد منابع در سیسم‌های مختلف سپرده‌گذاری مردم است ولی این ظرفیت قفل شده و بانکهای ما زمین‌گیر شده‌اند.

ترکان معوقات بانکی را یکی از دلایل قفل‌شدن بانکداری دانست و گفت بدهکاران بانکی دو دسته‌اند آنهایی که در فهرست آمده‌اند و معوقه رسمی دارند و آنهایی که با گردش کاغذی خود را از فهرست معوقات در‌آوردند؛ مثلا یک وام جدید گرفته‌اند و مجدداً به سیستم بانکی بدهکار شدند ولی عملاً پولی گردش نکرده که این باعث شده بانکهای ما کوچک شود.

مشاور رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا نرخ سود سپرده از نرخ تورم بالاتر است؟، ادامه داد: همیشه در اقتصاد ایران تورم بیش از نرخ بهره سپرده‌ها بوده است اما حالا چرا نرخ سود سپرده از تورم بالاتر است؟ چون عرضه پول بالاتر است وقتی عرضه پول کم باشد تقاضای پول زیاد و نرخ سپرده پول بالا می‌رود که همه اینها نشان می‌دهد بازار پولی درست کار نمی‌کند.

وی در مورد بدهی دولت به سیستم بانکی نیز گفت: اوراق مشارکت سررسید‌شده دولت قبل یکی از علل افزایش بدهی‌های دولت به سیستم بانکی است.

ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید بتوانیم مشکلات اقتصادی را در آینده نزدیک مرتفع کنیم، گفت: اقتصاد ایران هنوز گرفتاری ناشی از تحریم دارد؛ مثلاً یک کارخانه‌دار وقتی می‌خواهد مواد اولیه وارد کند باید  135 درصد قیمت مواد را به بانک بسپارد؛ تصور کنید این پول شش ماه در بانک بماند! همین عوامل قیمت تمام شده را بالا می‌برد در حالی که در شرایط عادی با ده درصد می‌شود ال‌سی باز کرد و وقتی کالا آمد بندر‌عباس می‌توان بقیه مبلغ را پرداخت کرد؛ این درحالی است که در شرایط عادی بعضی وقت‌ها وارد‌کنندگان به صورت یوزانس خرید می‌کنند یعنی شش ماه یا یکساله.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها برای تامین منابع مالی خود وام با سود بالا می‌گیرند بعد محصول با قیمت بالا به دست می‌آید که همه اینها باعث فشار به بنگاه اقتصادی می‌شود اما ما امیدواریم بعد از برجام مشکلات اقتصادی را مرتفع کنیم.

 ترکان با بیان اینکه اگر بتوانیم نفت را درست بفروشیم اتفاق بسیار خوشآیندی است، تصریح کرد: اصلا اتفاقات بزرگ را کنار می‌گذاریم هم‌اینکه نفت را بفروشیم کمک بزرگی به اقتصاد است؛ زیرا در حال حاضر تحریم‌ها باعث شده نتوانیم در شرایط رقابتی خرید و فروش کنیم.

ترکان در ادامه با بیان اشاره به اینکه "متاسفانه خیلی از خریدها  واسطه دارد" و طرح این پرسش که "این واسطه‌ها به‌خاطر ثوابش این کار‌ها را انجام می‌دهند؟"، پاسخ داد: نه، درصد می‌گیرند؛ بانکهایی که پول را جابجا می‌کنند درصد می‌گیرند، حمل و نقل مضاعف درصد می‌گیرد.

وی ادامه داد: مردم از خودرو‌سازها عصبانی‌اند و البته حق دارند چون پول می‌دهند و دوست دارند تکنولوژی خودرو به‌روز باشد. زمانی که من در سازمان گسترش بودم اول باید می‌رفتیم تاییدیه پژو را می‌گرفتیم بعد این قطعه را می‌گذاشتیم اما حالا به خاطر تحریم قطعات پژو را از چین وارد می‌کنیم؛ یعنی نتیجه این شد ما خودرو غربی با قطعات چینی می‌سازیم.

ترکان شکاف تکنولوژیک با کشورهای صنعتی را از دیگر عوارض تحریم بر‌شمرد و گفت: فاصله تکنولوژی پیدا کردیم و پس از تحریم‌ها باید فاصله تکنولوژی را کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه فروش نفت در زمان تحریم کاهش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: در شرایط تحریم جابجایی پول نفت مشکل است و از طرفی دلال باید خرید کالا را انجام دهد. مهمتر اینکه باید تکنولوژی درجه دو بخریم و این باعث می‌شود کیفیت محصول ایرانی پایین بیاید آنوقت شما می‌بینید که مردم نسبت به محصول ایرانی موضع‌گیری می‌کنند. مشتری‌ها الان اعتراض دارند و اینها نکاتی است که باید برطرف کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
6
17
عصبانیت مردم ؟ مردم که این همه خودرو خریدن و کمپینو ترکوندن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
3
14
انبار های تراکتور سازی هم پر است میشه یه وامی هم به روستاییان بدهید تا تراکتور بخرند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
4
0
میشه دولت دوباره طرح وام 25 را بده تا جامانده ها هم صاحب خودرو شوند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
2
اینارو ولش کن
واس چی سربازی اجباریه ؟ چرا حجاب اجباریه ؟
خودرو رو ولش کن
هروقت دوسوال بالا حل شد خودرو هم خودبه خود ارزون میشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
1
شه دولتا بده تا جامانده ها هم صاحب خودرو شوند دوباره طرح وام 25 ر
واس چ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
0
اقای ترکان فعلا گیره مناطق آزاد هست چن شب پیش تو تلویزیون اگر بهش چوب میدادن همه رو میزد از وزیر صنعت گرفته تا خود مجری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
1
چرا دروغ می گویید یک خانه 50 متری سال پیش 300 ملیون امسال 450 ملیون کجای این تک رقمیه
عین احمدی نژاد مردم را گول می زنید چرا ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
در واقع ما خواستیم با اینکار کاپیتالیستها را مچل کنیم چون هیچکدامشان هرگز جرآت نکرده سود سی درصدی بگیرد پس ما گرفتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
اينكه ميگويند نرخ تورم ده درصد است دروغه
نرخ تورم ٦٠-٧٠ درصد يعني همان نرخ نزول بازار است
سود ٢٢-٢٦درصد بانك ها واقعي نيست و كم ميباشد
بانكها ٢٢-٢٦ درصد سود ميدهند چون خودشان به توليد كه وام نميدهند و كارهايي مثل برج سازي و تجاري انجام ميدهند كه
سود بالايي ٦٠-٧٠ درصد دارد
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
1
خواههش. می کنیم سود نخواستیم. ارزش پول ملی را. حفظ کنید تا قدرت خرید مردم کاهشش نیابد ..
پاکابارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
گر خدا خواهد، عدو سبب خیر شود!
نزدیک به چهل سال، در معمای عجیب، دولتهای وقت تا کنون ترجیح دادن بنزین یارانه ای تولید یا وارداتی بدهند، و اما به جایش میلیون ها خودرو فرسوده و تولید با کیفیت پایین در کشور تردد کنند، ضمن اتلاف سالانه میلیاردها دلار ثروت ملی، جان و مال مردم نابود شود. ارزش جانهای از دست غیر قابل محاسبه، که در میانشان انسانهای شریف از کارگر و تکنسین تا دکتر و مهندس و دانشمند و افراد فرهیخته و معنوی بوده اند!
به راستی معمای توزیع بنزین وارداتی و اجازه عدم اسقاط خودرهای فرسوده و اجازه دادن به تولید خودروی بی کیفیت چی بود؟!
اگر به جای این مثلا 10 ملیون خودوری بی کیفیت، در عرض ده سال ده میلیون عدد خودروی ایمن و با کیفیت کم مصرف وارد میکردند و رایگان به ازای خودروهای قدیمی و فرسوده، به مردم میدادند، آیا کار عاقلانه تر نبود؟!
این هشدار لااقل این ناچیز بیش از 10 سالست در فضای مجازی میخوانم و میگویم، ولی گوش شنوایی نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
طبق قانون این سود از ابتدا سال 95 به سهام داران تعلق دارد حالا چرا عده ای در مجلس می خواهند این سود از سهام داران گرفته شده و به کارخانه داران اعطا شود واقعا تعجب آور است! این سود چه کم چه زیاد متعلق به سهام داران است و دیگر یارانه نیست که با استدلال بخواهید حذفش کنید
چرا باید کارخانه ها با پول سهامدار آن سهام خود را افزایش بدهند؟!
آیا این کار به دلیل این نیست که نگران کارخانه های هستید که امثال بذرپاش عضو هیات مدیره آن هستند و می خواهید کنترل آنها را بر سهام افزایش داده و تعدادی از این افراد با پول سهام داران بتوانند سهام بیشتری صاحب شده و در تصمیمات آتی قدرت خود را در هیات مدیره حفظ کنند؟
مجلس اگر بخواهد جلوی پرداخت این سود را بگیرد اول باید تمام ماه التفات سهام را که بنده و عده ای کم از مردم پرداخت کردیم تا سقف یک میلیون سهام خود را تملک کنیم به ما پرداخت کند
ضمن اینکه قانون عطف به ما سبق نمی شود و اکنون چه کم چه زیاد سود سهام بابت سال 95 متعلق به مردم است نه کارخانه دارها
اگر همه مثل من بروند و ببینند که چه کسانی در هیات مدیره این کارخانه ها به لطف احمدی نژاد قرار گرفته اند متوجه می شوند که علت نگرانی عده ای در مجلس چیست
ما هم دوست داریم خرید و فروش سهام آزاد شود اما شما گویا دوست دارید اول با پول جیب مردم یک عده را ملک سهام بیشتری کرده و بعد در موقعیت مناسب برای آن ها سهام آزاد شود
پرداخت سود هیچ منافاتی با آزادسازی سهام ندارد
جالب است که این گروه در مجلس اول همین ادعا را کردند و گفتند رییس جمهور موافق است
وقتی رییس جمهور تکذیب کرد حالا همان ادعا را مطرح می کنند و می گویند مجلس موافق است
اینکه مبلغ سود کم است که البته برای یک سال کم نیست
این که چرا همه یک میلیون تسویه نشد؟ آن از معجزه هزاره سوم است که چطور طبق گفته سازمان خصوصی سازی برای 85 تا 91 یعنی 7 سال کمتر از 150 هزار تومان در اختیار سازمان خصوصی سازی گذاشت ولی دولت روحانی در سه سال سه برابر این مبلغ را به سازمان خصوصی سازی داد
این را هم جایی یادداشت کنید که از آقای احمدی نژاد سوال کنید!
اما الان و در این شرایط طبق قانون این سود متعلق به مردم است به بنده هم علاوه بر آن 475 هزار تومان از جیب خودتان باید پرداخت کنید
با پول من و سود سهام من هم نمی توانید برای آقای بذرپاش سهام اضافه بخرید یا سرمایه اش را در سایپا افزایش بدهید
علت نگرانیها هم یک قرآن دوزار های ما نیست طبق مصوبه ی دولت احمدی نژاد اداره سهام عدالت بر عهده ی دولت است در نتیجه باقیمانده سهام که به تملک مردم در اثر تبلیغات شما درنیامد هم باید توسط دولت اداره شود و وحشت شما و تمام این بالا پایین پریدنهای شما به دلیل این است که با آزادسازی سهام در شرایط فعلی دوستان شما قدرت اقتصادیشان را از دست خواهند داد
شما نه دغدغه صنعت را دارید نه دغدغه مردم را و فقط دارید سعی می کنید برای آن دوستان زمان بخرید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین