کد خبر: ۳۳۸۹۵۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
آرایش مجلس‌خبرگان و مجلس‌دهم تغییر می‌کند؟/چه کسانی شانس حضور خواهند داشت؟

انتخابات مهم اسفند/ چه‌چیزی نگرانی دارد؛ نشاط‌سیاسی و مشارکت گسترده مردم یا ...

قطعاً آنچه می‌تواند موجب اقتدار نظام و کشور و جلب اعتماد مردم شود، عمل به قانون و پرهیز از اعمال سلیقه و احترام به‌ خواست مردم است نه ابراز نگرانی از حضور گسترده مردم در انتخابات و ترساندن آن‌ها. زیرا اگر مردم احساس کنند که در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند، دچار ناامیدی شده و بی‌شک موجب کمرنگ‌شدن حضور مردم در انتخابات بعدی و دیگر صحنه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... کشور خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به‌صورت همزمان در اسفندماه برگزار خواهد شد، برای جریان‌های سیاسی کشور از اهمیت‌ زیادی برخوردار است و از همین‌جهت بود که رکورد بیشترین تعداد داوطلبان در طول تاریخ انقلاب را نیز به‌نام خود ثبت کرده است. حضور و مشارکت گسترده‌ای که البته باعث انتقاد و نارضایتی برخی افراد نیز شده است. بحث و گاهی درگیری‌های لفظی جریان‌های سیاسی درباره آن نیز بالا گرفته و طبعاً هرچه‌ به زمان برگزاری این انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این بحث‌ و جدل‌ها داغ‌تر هم خواهد شد. 

به گزارش آفتاب، براساس آخرین آمار وزارت کشور، 801 نفر داوطلب نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان شده‌اند. برای انتخابات دهمین دوره مجلس نیز حدود 12 هزارنفر داوطلب شده‌اند. اما برخی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و مدعی شده‌اند که ثبت‌نام گسترده در انتخابات ابهام‌برانگیز و توطئه‌ و پشت‌پرده‌ای دارد. برخی هم با اشاره به حوادث سال 88، از بازگشت برخی چهره‌های یک جریان سیاسی به میدان رقابت انتخاباتی انتقاد کرده و گفته‌اند که این افراد حق حضور در انتخابات را ندارند.

آیت‌الله محمد یزدی، در‌این‌باره گفته است به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت ثبت‌نام‌هاست و باید مراقب بود. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم از تعداد بالای کاندیداها انتقاد کرد و گفت: ‌عده‌ای توقع دارند، شورای نگهبان همه کاندیدا‌ها را به‌طور‌کامل تأیید صلاحیت کند، زیرا به گفته آنان این حق‌الناس است، مقام معظم رهبری مطلبی را فرمودند و برخی شیاطین از این موضوع سوءاستفاده کردند و مدام گفتند حق‌الناس است. به این معنا که هرکسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تأیید شود، پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود!؟ حق‌الناس این است که اجازه ندهند کسانی که به ضرر مردم کار می‌کنند، وارد مجلس شوند. نظارت استصوابی شورای نگهبان حق‌الناس است. در انتخابات فقط قانون را اجرا می‌کنیم، آرامش، سلامت انتخابات و آزادی، مواردی است که باید رعایت شوند، ما متکی به قانون هستیم و اگر از قانون تجاوز کردیم شما به ما اعتراض کنید و بگویید، اما وقتی ما به قانون عمل می‌کنیم... دیگر کسی حق اعتراض ندارد.

سوال درباره ارتباط کاندیداها با هاشمی 

در همین حال، برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که با آغاز نام‌نویسی داوطلبین، شورای نگهبان مبادرت به تحقیقات محلی از محل کار و سکونت داوطلبین کرده است. کسانی‌که مسئول تحقیقات محلی هستند سوالاتی درباره مسائل خصوصی کاندیداها نظیر ارتباط با نامحرم، شرکت‌کردن در هیات‌های مذهبی‌ و مسائل خانوادگی  می‌پرسند. گفته می‌شود اعتقاد به ولایت‌فقیه‌، نظر کاندیدا درباره رهبر معظم انقلاب، حوادث 88، آیت‌الله‌هاشمی و رئیس دولت اصلاحات از دیگر سوالات کارمندان شورای نگهبان در تحقیقات محلی است. هرچند نهادهای رسمی کشور این گفته‌ها را تایید نکرده‌اند.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره معیار بررسی صلاحیت‌ها گفته است: «رفتار و گفتار داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که مصداق طرفداری از فتنه و عناوینی از این دست که به‌عنوان خط قرمز نظام و رهبری مطرح شده است، در بررسی صلاحیت افرادی که برای هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی ثبت‌‌نام کرده‌اند، مدنظر قرار خواهد گرفت. رفتار و گفتار داوطلبان باید طوری باشد که مصداق مشارکت و همراهی با اقدامات خلاف قانون که در سال ۸۸ اتفاق افتاد، تلقی نشود. باید کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مرزبندی روشن و مشخصی با فتنه سال ۸۸ و تبعات بعدی آن برای کشور، نظام و مردم داشته باشند.»

پاسخ وزیر کشور به نگرانی‌ها

اما وزیر کشور در واکنش به این نگرانی‌‌ها گفته است: ‌اگر من هم نگران بودم، از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، تشکر نمی‌کردم. هر‌چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد، امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود... اگر کسی احساس می‌کند اشخاص شرکت‌کننده در انتخابات پشت پرده‌ای دارند، باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت اطلاعات ارجاع دهد. رحمانی‌فضلی به انتخابات سال 1392 اشاره کرد و گفت: مردمی که با خلق حماسه 24 خرداد رای به اعتدال دادند و امروز در ادامه می‌خواهند در لبیکی دیگر به رهبر معظم انقلاب حماسه سیاسی دیگری در انتخابات قوه مقننه و مجلس خبرگان رهبری خلق کنند...کشور نیاز دارد که اقتدار سیاسی خود را با زبان رای نشان دهد. احزاب و گروه‌ها از طرح برخی مسائلی که شبهه‌برانگیز است و می‌تواند ناامیدی ایجاد کند بپرهیزند. ما در کنار همه این توصیه به یقین با همه کسانی که از مسیر قانون خارج شوند و خلاف مقررات عمل کنند و بخواهند با اظهارنظرهایشان افکار عمومی را مشوش کنند برای حفظ حق مردم برخورد می‌کنیم. ‌همه مسئولین حول محور قانون به مسئولیت خود خواهند پرداخت، اما اگر در این مسیر بررسی‌هایی انجام شود که نشان دهد عده‌ای خارج از قانون عمل کرده‌اند هم خود کاندیداها می‌توانند پیگیر حقوق قانونی خود باشند و هم ما در وزارت کشور پیگیر آن هستیم. شورای نگهبان تاکید کرده است که رای مردم حق الناس است و باید رعایت شود. امیدواریم نقش خود را در ایفای قانون به خوبی اجرا کنیم. عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در همین‌باره گفته است: در دوره جدید نسبت به دوره‌های قبلی رشد 2.3 درصدی را شاهد هستیم و این نشان از امید مردم و جناح‌های سیاسی به آینده و وجود نشاط سیاسی در کشور است.

به گزارش آفتاب، پیش از این نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه امسال را از مهمترین مسائل پیش‌روی دولت دانسته و ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی برای حضور در این انتخابات، اظهار امیدواری کرده بود که در پرتو یک انتخابات باشکوه، افراد تأثیرگذار با تجربه، با تدبیر و توانمند برای خدمت هر چه بیشتر به کشور به مجلس راه یابند. 

چه کسانی می‌خواهند به مجلس نفوذ کنند؟/این نگرانی‌ها بخاطر چیست؟

از طرف دیگر نیز عده‌ای به مسئله "نفوذ" اشاره کرده‌ و گفته‌اند برخی افراد و جریان‌های سیاسی می‌خواهند دوباره وارد نظام شوند و اهداف خود را پیگری کنند. در همین‌باره آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفته است: آنچه شفاف است اینکه هر کس از بازماندگان، همسویان و وابستگان فتنه 88 در هر سطحی از مراتب نظام از شهرداری تا وزارت و نمایندگی حضور یابد آمریکا در آنجا حضور دارد. مردم نسبت به کسانی که در فتنه 88 با دشمن همدست شدند و اکنون می‌خواهند با حربه نفوذ دوباره وارد نظام شوند بی تفاوت نمی نشینند. 

حجت الاسلام علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف نیز با اشاره به درپیش‌بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این دو مجلس از پایگاه‌های مهم سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی هستند و کسانی که وارد این مجالس می‌شوند باید محرم اسرار نظام باشند. در این مقطع باید مراقب توطئه‌های دشمنان باشیم و نگذاریم نفوذی‌های و غیرخودی‌ها وارد این مجالس شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) نیز با بیان اینکه "مسأله فتنه باید از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد"، گفت:... وظیفه در انتخابات پیش‌رو و ویژگی‌های انتخابات از منظر اسلام باید مورد بررسی قرار گیرد. فتنه گناه اجتماعی بوده و آثار شوم آن منحصر به آشوب‌گران نیست، از این‌رو قرآن فرمود فتنه از آدمکشی بالاتر است؛ خداوند دستور داده که برای ریشه‌کن کردن فتنه و فتنه‌گران باید با آن‌ها برخورد کرد و آن‌ها را کشت. مردم باید اشخاص خدامحور، ولایتمدار، دارای بصیرت لازم، دارای قدرت تشخیص دشمن در هررنگ و لباس، برخوردار از روحیه استکبارستیزی، غیروابسته به باندهای قدرت و ثروت و دارای مرزبندی‌های شفاف با دشمنان و فتنه‌گران رأی دهند.

حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئیس قرارگاه فرهنگی عمار نیز با بیان اینکه "فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه 88 که همانا گرفتن مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است باید ما را هوشیارتر کند" اظهار کرد: آنان بدانند ملت ایران اسلامی بیدار است و در مقابل آنان خواهد ایستاد. 

سردار محمدحسین نجات معاون فرهنگی سپاه نیز انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را آزمون بسیار مهمی برای وزارت کشور و شورای نگهبان دانسته و گفته است: وزارت کشور باید ثابت کند چقدر به قانون اساسی پایبند است، برخی از این افراد فتنه کردند و کشور را به ناامنی کشیدند و نشان دادند قانون را قبول ندارند. اگر هیأت‌های اجرایی در بررسی‌های خود این موارد را در نظر بگیرد، معلوم می‌شود به قانون پایبند است. مطالبه مردم از شورای نگهبان نیز نظارت است، اگر وزارت کشور به وظیفه قانونی خود عمل نکرد شورای نگهبان باید عمل کند و نباید بگذارد مجلسی که عصاره کشور است، توسط افراد نفوذی همراه با ضد انقلاب، اشغال شود.»

عمل به قانون و برگزاری انتخاباتی با شکوه

با این حال، باید منتظر بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بود تا مشخص شود که چه تعداد از این افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند شانس حضور برای رقابت در میدان انتخابات و کسب آراء مردم و رسیدن به مجلس را دارند. اما قطعاً آنچه می‌تواند موجب اقتدار نظام و کشور و جلب اعتماد مردم شود، عمل به قانون و پرهیز از اعمال سلیقه و احترام به‌ خواست مردم است نه ابراز نگرانی از حضور گسترده مردم در انتخابات و ترساندن آن‌ها. زیرا اگر مردم احساس کنند که در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند، دچار ناامیدی شده و بی‌شک موجب کمرنگ‌شدن حضور مردم در انتخابات بعدی و دیگر صحنه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... کشور خواهد شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
2
12
یک سوم مجلس دچار تغییر میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
3
13
شما نگران این هستید که همفکرانتان به مجلس راه پیدا نکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
4
11
با سلام
به نظرم 50 درصد اصلاح طلبان و 50 درصد دیگر از احزاب دیگر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
2
10
دعا میکنم کسانی که میایند جناح بازی را کنار بگذارند وبدون غرض ومرض های جناحی باندی شخصی ..... مشکلات حوزه خودشون رو حل کنند. حوزه خودشون رو درست کنند کل ایران درست میشه. نگران سیاستهای کلان کشور نباشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
1
13
امیدوارم آنهایی که بخیل و تنگ نظر برای پیشرفت این خاک هستند حضوری نداشته باشند و ریشه تندروی خشک شود
کیوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
8
9
من دیگر به هیچ کسی رای نمی دهم.
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
راي ندادن دردي ازمن وتودوانمي كند فقط زمينه سازاستبداد دركشور مي شود وباعث مي شود نمايندگاني با300هزارراي وارد مجلس شوند وبراي من وتوتصميم بگيرند
علي بالا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
1
5
اصلاحيه به پيشگوئي كاربرمحترم رديف سه ازبالا بنظر من اين احتمال كه 50% اصلاح طلبان و50 % هم ساير احزاب درمجلس اينده حضور خواهند يافت كاملا اشتباه و يك نظر هوائي وكارشناسي نشده است بلكه 50%احزاب متفرقه ونو ظهور و50%هم طيف اصلاح طلبها وبقيه هم ازان اصولگرايان ونو اصولگرايان خواهد بود . حالا ميبيني
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
0
4
شاید هم نتیجه چیزی شود که هیچکداممان انتظار نداشتیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین