کد خبر: ۳۴۳۴۴۵
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
از دلواپسی بخاطر آمار بالای ثبت‌نام داوطلبان تا فضاسازی علیه تائیدصلاحیت‌ها؛ چرا برخی دلواپس برگزاری انتخابات‌باشکوه هستند؟

هشدار دلسوزان نظام نسبت به ردصلاحیت‌ها/رایزنی روحانی و لاریجانی با شورای‌نگهبان

آنچه‌ این روزها به‌خصوص با اجرای‌شدن برجام و امید مردم به بهترشدن شرایط جامعه، برای کشور ضروریست، حفظ امید مردم و جلب اعتماد آن‌ها است. اینکه برخی از آمار بالای نامزدهای انتخاباتی و تائیدصلاحیت‌های قانونی و همچنین حضور قشرها و گرایش‌های مختلف سیاسی- فکری در انتخابات ناراضی و نگران باشند واقعا سهم مهلکی برای کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اعلام نتایج تائیدصلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیأت‌های اجرایی همانند ثبت‌نام گسترده داوطلبان انتخابات مجلس دهم باعث انتقاد برخی جریان‌های سیاسی شد.(اینجا) آن‌ها ابتدا نسبت به آمار بالای ثبت‌نام‌ها انتقاد کرده و گفته بودند که چرا این همه افراد برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند و بعد هم که نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی اعلام شد، در تریبون‌های‌شان فریاد وانفسا سردادند که دولت یازدهم در تائیدصلاحیت‌ها رکورد زد و با فضاسازی و ایجاد جنجال طوری نشان دادند که انگاری دولت کشور را وارد بحران و خطری جدی کرده بود. دریغ از آنکه لحظه‌ای بیاندیشند که براساس فرموده رهبر انقلاب قرار است انتخاباتی پرشور و با حضور همه ملت و سلایق برگزار شود. 

به گزارش آفتاب، برخی افراد غیرمسئول نیز در همین‌راستا گفته بودند که شورای نگهبان باید این آمار بالای ثبت‌نام‌ها و تائیدصلاحیت‌ها را تعدیل کند. مسئله‌ای که با واکنش محمد‌حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور مواجه شد و در واکنش به این اظهارنظرها گفت: «طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه.»

 با این حال بعد از پایان بررسی نتایج صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی، شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت‌ها شد و براساس گزارش‌های اولیه، تعداد بسیاری از داوطلبان انتخابات مجلس یا ردصلاحیت‌ شدند یا اینکه صلاحیت آن‌ها احراز نشد. آمار ردصلاحیت‌ها به‌گونه‌ای بود که بسیاری از فعالان سیاسی و دلسوزان نظام نسبت به تبعات منفی آن برای برگزاری انتخاباتی پرشور هشدار دادند. حسن‌روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پرسشی در همین‌زمینه ضمن اعلام اینکه "اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند نیز خوشحال‌کننده نبود"، گفت: «در مرحله ثبت‌نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیأت‌های اجرایی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به‌عنوان رییس‌جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می‌کنم...» رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان ان‌شاءالله این دغدغه‌خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ در کشور به‌وجود بیاید، به کنایه گفت: «در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم.»

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام نیز در همین‌باره با بیان اینکه "ما برجام یک را تمام کردیم اما  همان‌روزی که می‌خواستیم جشن‌بگیریم ۶۰درصد نامزدها را کنار گذاشتند"، گفت: «باید واقعا فضایی درست کرد که افراد با استعداد و عشق و علاقه به میدان بیایند.»

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز با اشاره به جلسه خود با وزیر کشور درباره اعلام بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، گفت: «به‌شخصه این میزان ردصلاحیت‌ها را انتظار نداشتم. نباید اجازه دهیم فضا، فضای آلوده‌ای باشد. باید اجازه دهیم افراد مسئول در وزارت کشور با شورای‌نگهبان مذاکره کنند و افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده و احیاناً حقی از آن‌ها ضایع شده است، در مدت 20 روز صلاحیت‌شان دوباره بررسی شود و به عرصه انتخابات بازگردند.» وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری گفت: «ایشان تاکید کردند کسانی که حتی نظام و من را قبول ندارند، رای دهند. اما باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رای دهند. هنگامی که رهبری فضا را این‌طور توصیف می‌کنند، باید تلاش کنیم که حقوق همه افراد رعایت شود.براساس جلسه‌ای که داشتیم، مقرر شد کسانی که حق‌شان بوده به جریان انتخابات برگردند و صلاحیت آن‌ها با تعامل و گفت‌وگو احراز شود.»

 آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز در همین‌زمینه با یادآوری اینکه "در خیلی از موارد باید حکیمانه رفتار کرد و مطابق فرموده مقام معظم رهبری انتخابات بحث حق الناس است"، گفت: «نباید برخی را در هیأت‌های اجرایی و برخی را در هیأت‌های نظارت رد کرد و بعد هم برخی را بگوییم احراز نشده است و این کلمه احراز نشده است یعنی چه؟ و آن هم یکی دو نفر نیستند که ۴۰ درصد احراز نشده است.حداقل ۵ روز فرصت بگیرید آنهایی که احراز نشده است را بررسی کنید و احراز کنید و تدبیر کنید چون عدم احراز هم یعنی ردصلاحیت و این بازی با آبروی افراد است و شما مسئول هستید در تشخیص این موضوع.شما بروید بررسی کنید و احراز کنید و این فشار روانی را روی دستگاه‌های مختلف و روانی را روی داوطلبان و مردم و دستگاه‌های نظارتی کم می‌کند و ازهمه مهم‌تر فشار بین المللی را روی کشور کم می‌کند و بهانه به دست دشمنان نمی‌دهد که علیه ما موضع بگیرند و این مسائل بسیار ظریف و حساس است و نسبت به همه جوانب باید حق‌الناس را در نظر داشت و در ‌‌نهایت علاوه بر دستگاه‌های اجرایی شورای نگهبان مسول است.»

رئیس‌جمهور با شورای نگهبان مذاکره می‌کند

در همین حال، همانطور که انتظار نیز می‌رفت، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در ارتباط با اظهارنظر روحانی مبنی بر پیگیری ردصلاحیت‌های داوطلبان دهمین دوره مجلس اظهارکرد: بیشتر پیگیری رئیس‌جمهور در ارتباط با احقاق حقوق رد‌صلاحیت‌شده‌ها با مذاکره صورت خواهد گرفت. رئیس‌جمهور با شورای نگهبان مذاکره خواهد کرد تا اگر اشتباهی اتفاق افتاده از ردصلاحیت‌شده‌ها اعاده حیثیت کند. راه دیگر که حق قانونی ردصلاحیت‌شده‌ها است مربوط به اعتراض به ردصلاحیت‌شان است. آن‌ها 20 روز فرصت دارند تا به رای شورای نگهبان اعتراض کنند. تاکید رئیس‌جمهور بر پیگیری احقاق حقوق ردصلاحیت‌شده‌ها با پیگیری بیشتر و مذاکره صورت خواهد گرفت.

رئیس مجلس هم با شورای نگهبان مذاکره می‌کند

برخی رسانه‌ها نیز خبر داده‌‌اند که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی قرار است با اعضای شورای نگهبان درمورد نمایندگان ردصلاحیت‌شده انتخابات آتی گفت‌وگو کند و در این راستا کارگروهی نیز تشکیل می‌شود. یکی از نمایندگان مجلس در همین‌زمینه به خبرگزاری‌ها گفته است: «رییس مجلس شورای اسلامی از اعضای شورای‌نگهبان درخواست خواهد کرد تا کارگروهی برای استماع نمایندگان معترض تشکیل شود. ما با رئیس مجلس در این زمینه صحبت کردیم و تشکیل این کارگروه منوط به مذاکره رسمی رییس مجلس با شورای نگهبان است. آقای لاریجانی قول این رایزنی را داد و گفت در حال صحبت درباره این موضوع است. اگر این اتفاق بیفتد مکانیزمی مشخص می شود که تا حرف معترضان به شورای نگهبان برسد و این نهاد می‌تواند دلایل آنها را بشنود.»

با این‌حال آنچه‌ این روزها به‌خصوص با اجرای‌شدن برجام و امید مردم به بهترشدن شرایط جامعه، برای کشور ضروریست، حفظ امید مردم و جلب اعتماد آن‌ها است. اینکه برخی از آمار بالای نامزدهای انتخاباتی و تائیدصلاحیت‌های قانونی و همچنین حضور قشرها و گرایش‌های مختلف سیاسی- فکری در انتخابات ناراضی و نگران باشند واقعا سهم مهلکی برای کشور است. مگر لازمه برگزاری یک انتخابات باشکو، فراهم‌کردن زمینه حضور همه سلایق و جناح‌ها در انتخابات نیست؟ آیا تنها با حضور نامزدهای یک جناح خاص، رقابتی سالم و انتخاباتی پرشور برگزار خواهد شد؟ وقتی گزینه‌ها تنها از یک گرایش سیاسی-فکری باشند آیا مردم می‌توانند انتخاب درستی داشته باشند و شایسته‌ها را راهی خانه ملت کنند و مجلس در شأن مردم تشکیل شود. آیا اصلاً انگیزه‌ای برای مشارکت مردم و حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رای وجود خواهد داشت وقتی ببینند که گزینه مطلوب آن‌ها در بین نامزدهای انتخاباتی نیست. بنابراین همان‌طور که رئیس‌جمهور نیز تاکید کردند امیدواریم شورای نگهبان این موضوع را به‌گونه‌ای حل و فصل کند که منویات مقام معظم رهبری در راستای برگزاری انتخابات پرشور و اینکه فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، اجرایی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۴
مجید
|
UNITED STATES
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
3
30
..ولی رایزنی برای چه؟ مگر ... رایزنی دارد؟
پاسخ ها
اندیشه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
نه که ندارد، اصولا ً باید مثل احمدی نژاد همه چیز را بدون مشورت و همفکری انجام داد و ظرف هشت سال کشور را هشتاد سال به عقب برد.
ناشناس
|
GERMANY
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
27
... .عبرت بگیرید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
3
29
رایزنی... هیچ فایده ای ندارد...
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
99
7
بقول هاشمی افراد با استعداد نه فتنه‌گر. ظاهرا رسانهای سرسپرده مثل آفتاب از حالا دنبال خط فتنه هستند ولی بدانند ۸۸تمام شد و کوچکترین فتنه شدیدا پاسخ داده میشود.این سرسپردگان بدنبال فرافکنی هستند و با انواع ترفند بدنبال نفوذ در ارکان حکومت هستند.سایت آفتاب این نظرات را مطرح میکنم و میدانم منعکس نمیشود و هدف بنده شما هستید و نه مخاطبانتان پس دست از سرسپردگی و مزدوری بردار و به فکر عزت مملکت باش.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
مگه مملکت فقط مال شماست؟ شما به چه حقی تعداد زیادی از افرادی که شهروند همین کشور هستند رو نادیده میگیرید؟ ... شما هم از دست از این ....بردارید که فقط شما شهروند این کشور هستید!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
اصلا تو میدانی فتنه و فتنه‌گر و سرسپرده به کی میگن. به کسانی میگن که ... 80 سال کشور را به عقب برگرداندند و ملت را منزوی و بیچاره کردند...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
منفي ها تو داشته باش!!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
جناب خیلی خیلی عقبی
ناشناس
| ROMANIA |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
...کسانی هستند که از این کلمه ابزاری استفاده میکنند بلاخره صبر مردم هم حدی دارد .
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
به نظر من هم شما کاملا درست میگید
جاوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
46
3
عزیزان رد صلاحیتها کاملا طبیعیه به نظر شورای نگهبان که اقتدار نشون داد احترام بگذارید. با مثالی ساده تفهیمتون میکنم. شما وقتی میرید بازار میوه بگیرید ازبین تمام میوه ها اون میوه هایی رو که خراب نباشن انتخاب میکنید ومیخرید.....انتخابات هم همینه ...دلسوزان نظام رو خوب اومدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!دلسوزان قدرت و ثروت هم کم نداریم...اگه نظام بیدار نبود ممکن بود دوباره به دوران سرسپردگی برگردیم .
پاسخ ها
رضا.غمناک
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
از گشنگی که به زور به تو وبچهایت تحمیل شده خبری نداری انشالا که ببینی کارگر 800تومان حقوق با 24 سال بیمه و تخصص بالا مستعمری دروغ نیست امثال من زیاد است حالا حرف از چی میزنی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
دوست عزیز شما اگه قدرت تفکر و انتخاب نداری دیگران را به کیش خود مپندار خواهشاً
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
2
39
... بابا ایران مال 70 میلیون است...
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
39
فتنه ...یعنی تحجر یعنی جهل و نادانی و سهم خواهی زیاد، یعنی کسب ثروت و قدرت بی حد و حصر،فتنه یعنی تحمیل یک اقلیت کوچک به اکثریت جامعه....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
29
ناامیدی را برای مردم در روز انتخابات فراهم میکند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
24
آقایان روحانی ولاریجانی خواهشمندیم
amin
|
UNITED STATES
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
16
بعضیا انگاری مجلس...
123
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
13
با دنیا میتوان کنار آمد ...
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
10
تشکر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
0
5
واقعا یعنی چی رایزنی با شورای نگهبان؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
0
7
تائید صلاحیت 10-15 درصد قابل قبول نیست.باید کلیه کسانی که صلاحیت دارند تائید شوند.
هاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
1
8
من که اگر به همین وضعیت باشه برای اولین بار تو این انتخابات شرکت نمیکنم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین