کد خبر: ۳۴۴۳۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
نظر فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرا درباره ردصلاحیت‌‌های انتخابات مجلس

لازمه انتخابات پرشور چیست؟/فعالان اصولگرا و اصلاح‌طلب چه می‌گویند؟

چهره‌های ‌حامی دولت تأکید کردند در شرایط فعلی قادر نخواهند بود حتی برای حوزه انتخابیه تهران فهرست کاملی ارائه کنند اصولگرایان ابراز امیدواری می‌کنند که در بررسی‌ آتی شورای نگهبان، بخشی از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده است به صحنه رقابت بازگردند چهره‌های اصولگرا تأکید دارند که اصلاح‌طلبان را نمی‌توان و نباید حذف کرد و انتخابات با حضور اصلاح‌طلبان، رقابتی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس، برگزاری پرشور انتخابات را با اما و اگرهایی همراه کرده است. زیرا فعالان اصلاح‌طلب عنوان کردند که در شرایط فعلی، قادر نخواهند بود حتی برای حوزه انتخابیه تهران فهرست کاملی ارائه کنند. رئیس‌جمهوری نیز با تکیه بر همین واقعیت، عنوان کرد که «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

به گزارش آفتاب، در این میان، اصولگرایان ابراز امیدواری می‌کنند که در بررسی‌های آتی شورای نگهبان، بخشی از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده است، بار دیگر به صحنه رقابت بازگردند. هرچند آنان معتقدند که در وضعیت فعلی نیز انتخابات پرشور خواهد بود، در این حال تأکید دارند که اصلاح‌طلبان را نمی‌توان و نباید حذف کرد و انتخابات با حضور اصلاح‌طلبان، رقابتی خواهد بود.  درباره شرایط رقابتی شدن انتخابات، نظر فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را جویا شدیم.

نجابت: حتی با رد صلاحیت‌ها هم انتخابات رقابتی است

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، معتقد است که با وضعیت فعلی نیز اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات به صورت گسترده حضور داشته باشند، زیرا اکنون چهره‌هایی چون عارف و تابش و برخی  دیگر از اعضای فعلی مجلس نیز تأیید شده‌اند.  

حسین نجابت در توضیح چرایی گسترده بودن رد صلاحیت‌ها، به تعداد زیاد ثبت نام نامزدها اشاره کرد و به ایران گفت: آنچه رد صلاحیت‌ها را بحث‌برانگیز کرده است، ثبت نام‌های زیاد بود، این درحالی است که این روند در دوره‌های گذشته نیز اتفاق افتاد، یعنی در برخی دوره‌ها تا 50 درصد ثبت نام کنندگان یا رد صلاحیت شده یا صلاحیت‌شان احراز نشده است. وی با اشاره به اینکه با این رد صلاحیت‌ها همچنان رقابت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گرم خواهد بود، خاطرنشان کرد: البته باید منتظر بمانیم تا فهرست نهایی نامزدها و بررسی صلاحیت‌ها مشخص شود. زیرا صلاحیت اصلاح‌طلبانی که در فتنه هیچ موضع حادی نگرفتند یا مشکلات اقتصادی داشتند، احراز نشده است. این فعال سیاسی اصولگرا افزود: معتقدم با اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها شاهد رقابت خوبی در انتخابات خواهیم بود، بویژه اینکه وضعیت شهرستان‌ها با تهران و شهرهای بزرگ متفاوت است و اشخاص حقیقی مستقل حضور دارند که این امر تأثیر زیادی در افزایش شور و شوق انتخاباتی خواهد داشت.  

سجادی: امیدواریم برخی ردصلاحیت‌شدگان تأیید شوند

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز با تأکید بر اینکه کسی از رد صلاحیت‌ها خوشحال نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد با ارائه مستندات از سوی کسانی که صلاحیت‌شان رد شده یا احراز نشده است، برخی از این افراد به رقابت بازگردند.  کمال‌الدین سجادی اضافه کرد: در انتخابات گذشته هم سابقه داشته است که صلاحیت بخشی از رد صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شوند و نبود شناخت، به شناخت تبدیل می‌شود که البته منوط به ارائه مدارک به شورای نگهبان است. وی درعین حال خاطرنشان کرد: البته وضعیت فعلی سبب نمی‌شود که فشار مضاعفی روی یک نهاد قانونی همچون شورای نگهبان اعمال شود یا آمار نادرست ارائه شده یا در آمارهای رد صلاحیت شدگان اغراق شود. زیرا تعداد زیادی از اصولگرایان هم رد صلاحیت شده‌اند.  

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان عنوان کرده‌اند با ادامه شرایط فعلی نمی توانند فهرستی ارائه کنند، گفت: رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس کمک خواهند کرد تا صلاحیت برخی احراز شود، در عین حال، اگر شورای نگهبان براساس معیارهای قانونی تشخیص دهد که برخی نباید وارد انتخابات شوند، باید به آن تمکین کرد. وی با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها باید در یک جو آرام و بدون فشار صورت بگیرد و اعلام نظرها پس از بررسی نهایی باشد، خاطرنشان کرد: ترجیح می‌دهیم اصلاح‌طلبان در انتخابات فهرست داشته باشند. زیرا اعتقاد داریم دو جناح سنتی ایران سلایق مختلفی را در جامعه نمایندگی می‌کنند. از این رو جبهه پیروان خط امام و رهبری طرفدار رقابت جوانمردانه و سالم است و آقای باهنر نیز همین عقیده را دارد که حتماً رقابت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان لازم است و درغیر این صورت، شاهد خلأ خواهیم بود.

فروزنده: هنوز پایان کار نیست

عضو دیگری از تشکل اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز معتقد است که جناح‌ها باید شورای نگهبان را فصل‌الخطاب قرار بدهند، زیرا ملاک این نهاد تنها قانون است و جز قانون به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهد. لطف‌الله فروزنده این را نیز اضافه می‌کند که هنوز پایان کار نیست و افرادی که اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند تا در شورای نگهبان بررسی شود. ضمن اینکه اصلاح‌طلبان می‌توانند فهرست بدهند و آقایان به جای این حرف‌ها باید روال قانونی را دنبال کنند. وی با بیان اینکه من از رفتار دوستان اصلاح‌طلب تعجب می‌کنم زیرا اگر ادعای قانونگرایی و ایجاد امید برای مردم دارند، نباید به فضاسازی روی بیاورند، خاطرنشان کرد: به نظر من، انتخابات پیش رو توأم با رقابت و پرشور خواهد بود، زیرا در همین شرایط نزدیک به 16 نفر برای هر کرسی مجلس با هم رقابت می‌کنند، درحالی که استاندارد آن برای اروپا و امریکا 13 نامزد برای هر صندلی است.

فروزنده با اشاره به اینکه تعداد نامزدهای تأیید شده هم بالاتر از رکورد جهانی و هم نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است، اظهار کرد: برخی از رفتارها نشان دهنده اتخاذ رویکرد فشار است، در حالی که شورای نگهبان ساز و کار دارد و افراد، می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند تا در یک روال قانونی بررسی شود. بهتر است فضا را آرام نگه داریم و از مسیر قانونی خود موارد را دنبال کنیم.

ترقی: رد صلاحیت‌ها تأثیری در مشارکت مردم ندارد

نظر قائم‌مقام مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی را درباره این اظهار نظر «محسن رهامی» جویا شدیم که گفت «با وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان فهرستی نخواهند داد.» حمیدرضا ترقی گرچه به «ایران» گفت در این باره نظری ندارد، اما وی پیش‌تر به «ایسنا» گفته بود که نتیجه بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند در میزان مشارکت برخی احزاب مؤثر باشد اما در مشارکت مردم تأثیری ندارد. این فعال سیاسی اصولگرا، افزود: پیش‌بینی می‌شود مشارکت مردم، فعال و مطلوب باشد. تحریم و خروج از حاکمیت و عدم شرکت فعال تعدادی از احزاب به شرکت فعال تعدادی از احزاب در صحنه انتخابات تبدیل شد و امروز شاهد حضور فعال اکثریت احزاب خودی و قانونی در داخل نظام در صحنه انتخابات هستیم که با پیگیری امور مربوطه به داوطلبان مورد حمایت‌شان انتخابات را دنبال می‌کنند.

حکیمی‌پور: رقابت خواهد بود، اما پرشور، نه

برخلاف اظهارنظر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان معتقدند که با وضعیت فعلی بررسی صلاحیت‌ها، شاهد انتخابات پرشوری نخواهیم بود. احمد حکیمی‌پور از جمله این افراد است. وی با بیان اینکه به رایزنی‌های بزرگان با شورای نگهبان امیدواریم، اظهار کرد: پس از اعلام نتایج بررسی‌ها از سوی هیأت‌های نظارت، شوک روانی زیادی به فعالان سیاسی و مردم وارد شد. مردم و فعالان سیاسی می‌خواهند با انگیزه و فعال در صحنه رقابت حضور داشته باشند و این در صورتی میسر است که امکان رقابت وجود داشته باشد.   وی با بیان اینکه با وضعیت فعلی، رقابت خواهد شد اما بعید می‌دانم که این رقابت گرم و پرشور باشد، خاطرنشان کرد: در این شرایط امکان اندکی وجود دارد تا جوانان و فعالان سیاسی با حرارت وارد فضای انتخابات شوند. هرچند امیدواریم در بررسی‌های مجدد به گونه‌ای عمل شود که شور و شوق بار دیگر به جامعه برگردد و شاهد شکل‌گیری مجلسی در شأن ملت ایران باشیم. حکیمی‌پور در پاسخ به اینکه اصولگرایان معتقدند اتفاق خاصی نیفتاده است؟ گفت: در مقایسه با اصلاح‌طلبان، تقریباً همه نامزدهای اصلی اصولگرایان تأیید شده و در صحنه هستند. اما در سوی دیگر، نامزدهای اصلی و رأی‌آور اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند و ما در سراسر کشور نامزدهایی نداریم که توان رقابت داشته و برای مردم شناخته شده باشند.  

تابش: اصولگرایان از وضع رقیب اطلاعی ندارند

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز در پاسخ به اظهار نظرهای اصولگرایان، با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بررسی صلاحیت‌ها، تأثیری روی عملکرد یا برنامه‌ریزی اصولگرایان ندارد، اظهار کرد: اصولگرایان از وضعیت اصلاح‌طلبان اطلاعی ندارند. وضعیت اصلاح‌طلبان همان چیزی است که آقای عارف و مرعشی به آن اشاره کردند، یعنی اکنون امکان ارائه فهرست کامل در سراسر کشور وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه البته ما به هیچ وجه به انتخابات پشت نخواهیم کرد و قانون را ملاک عمل قرار می‌دهیم، ابراز امیدواری کرد با تجدید نظر در احراز صلاحیت‌ها و رد صلاحیت، وضعیت به گونه‌ای شود که اصلاح‌طلبان بتوانند برای کشور فهرست بدهند.  تابش در پاسخ به ابراز امیدواری اصولگرایان مبنی بر احراز صلاحیت تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان،‌ گفت: آنان در موقعیتی نیستند که بخواهند درباره بازگشت افرادی که عدم احراز صلاحیت شده‌اند، اظهار نظر کنند. زیرا شورای نگهبان مرجع اظهار نظر است و تلاش اصولگرایان برای تعیین تکلیف، هم اهانت به شورای نگهبان و هم اهانت به اصلاح‌طلبان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
1
4
شورای نگهبانی ها خیلی از جامعه دور شدند!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
0
0
جناب ترقی لطفا کمی بیشتر چشم وگوشتان راباز کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین