کد خبر: ۳۴۳۷۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
تهران و ریاض نمایندگان ویژه برای پیگیری روند میانجی‌گری تعیین می‌کنند

ماموریت مقدس نوازشریف؛ توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری پاکستان

کشورهایی آمادگی خود برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض را اعلام کردند. ازجمله این کشورها روسیه بود که البته عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان در واکنش به اظهارات پوتین گفته بود که عربستان نیازی به میانجی‌گیری با تهران ندارد. اما حالا گویا ریاض میانجی‌گیری پاکستان را پذیرفته است که محمدنواز شریف، راهی تهران شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-بعد از افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان در پی اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به پیامدهای منفی و تاثیر این تنش‌ها بر بحران‌های منطقه هشدار دادند و خواستار بهبود روابط دو قدرت مهم خاورمیانه شدند.

به گزاش آفتاب، از همین‌رو بود که کشورهایی نیز آمادگی خود برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض را اعلام کردند. ازجمله این کشورها روسیه بود که البته عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان در واکنش به اظهارات پوتین گفته بود که عربستان نیازی به میانجی‌گری با تهران ندارد. اما حالا گویا ریاض میانجی‌گری پاکستان را پذیرفته است که محمدنواز شریف، راهی تهران شده است.

به گزارش آفتاب، محمدنواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به همراه ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور در راس یک هیأت عالی‌رتبه روز دوشنبه به ریاض سفر و پس از دیدار و گفت‌‌وگو با پادشاه عربستان، دیروز وارد تهران شد و با مقامات کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان با تبریک موفقیت بزرگ ایران در مذاکرات هسته‌ای و با اشاره به شرایط کنونی مسلمانان و مشکلات صلح و ثبات منطقه‌ای خاطرنشان کرد: موج اسلام‌هراسی که امروز در دنیا به راه افتاده بسیار نگران‌کننده است و عوامل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه از عدم اتحاد میان کشورهای مسلمان سوء‌استفاده می‌کنند. پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش‌ها و اختلافات تلاش کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان یک روز پیش از سفر به تهران، با ملک سلمان، پادشاه عربستان، در ریاض گفت‌وگو کرده بود. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای درباره سفر نواز شریف به ریاض، اعلام کرده بود که ملک سلمان ضمن قدردانی از پیشنهاد پاکستان برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، گفته است که عربستان خواستار روابط برادرانه با کشورهای منطقه است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در دیدار با نواز شریف با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌تواند به عنوان الگو و مدلی برای توسعه همکاریها و یا حل و فصل اختلافات پیچیده و معضلات منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، ایجاد ناامنی‌های فراوان از سوی تروریسم در منطقه را بسیار نگرا‌ن‌کننده دانست و گفت:‌ سیاست دولت تدبیر و امید بر پایه تعامل سازنده با کشورهای جهان بویژه با همسایگان است و به درخواست کشورهایی که در حال مبارزه با تروریسم هستند، پاسخ مثبت خواهد داد. ما خواستار افزایش وحدت و انسجام میان همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی هستیم و آمادگی داریم در راستای مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و فرقه‌گرایی با کشورهای منطقه همکاری کنیم.

روحانی با اشاره به سخنان نخست‌وزیر پاکستان در رابطه با مشکلات پیش‌آمده در روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستیم و از تنش استقبال نمی‌کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت های منطقه تکریم شوند و چارچوب‌های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت گردد. معتقدیم امروز شرایط منطقه و دنیای اسلام ایجاب می‌کند تا ائتلافی برای توسعه در دنیای اسلام و نه برای جنگ بوجود بیاوریم.

نواز شریف همچنین بعد از دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران رسانه‌های پاکستانی، سفر خود به ریاض و تهران را با هدف میانجی‌گری میان دو طرف، مثبت و رضایبتخش ارزیابی کرد. نخست‌وزیر پاکستان سفر خود به ریاض و تهران را "ماموریت مقدس" خواند و گفت: پاکستان و ایران توافق کردند نمایندگان ویژه‌ای برای پیگیری روند میانجی‌گری جاری پاکستان با هدف به نتیجه رساندن، آن معرفی کنند. نواز شریف گفت که از عربستان نیز خواهد خواست تا نماینده ویژه خود را در این زمینه معرفی کند تا کارها برای ادامه میانجی‌گری میان ایران و عربستان دنبال شود. هم مقام‌های عالی عربستان و هم مقام‌های عالی ایران تاکید داشتند که خواستار ادامه تنش نیستند و هر دوطرف از ابتکار پاکستان برای میانجی‌گری استقبال و قدردانی کردند. نخست‌وزیر پاکستان گفت: گام بعدی در روند میانجی گری، این است که ایران و پاکستان نمایندگان ویژه خود را برای پیگیری این روند تعیین و معرفی خواهند کرد. من از عربستان هم خواهم خواست تا نماینده ویژه خود را در این زمینه تعیین و معرفی کند. این نمایندگان ویژه بطور تمام وقت برای پیشبرد موضوع با هدف حل و فصل تنش میان تهران و ریاض، با هم در تماس خواهند بود و کار خواهند کرد. مقام‌های سعودی به من گفتند که به ایران به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنند و دقیقا مطلب مشابه را هم از مقام‌های عالی ایران دریافت کردم. آنها به من گفتند که علاقه‌ای به تنش ندارند. امیدوارم این روند میانجی‌گری به ملایمت و بدون مشکل پیش برود.

در همین حال، براساس گزارش‌ها، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی حملات به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران به جده می‌رود. 

به گزارش آفتاب، عربستان پس از اعدام شیخ‌نمر و در پی آن برگزاری اعتراض‌هایی در ایران و حمله برخی افراد به سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابطش را با ایران قطع کرد. ریاض بعد از آن هم سعی کرد تا کشورهای همسو با خود را نیز به قطع روابط دیپلماتیک با تهران تشویق کند که البته در این هدف توفیق چندانی نداشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
1
باید به.... وطنی که حمایت میشوند تبریک گفت که برای کشور فقط هزینه اند....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
1
1
ما نمیخواهیم با عربستان رابطه داشته باشیم. بجای عربستان با ژاپن و اطریش و آلمان و فرانسه و کشورهایی که به سود ایران است رابطه خوب برقرار کنند. مطمِئن باشید اگر ما با این کشورها رابطه محکم داشته باشیم عربستان هم اینقدر پر رو بازی در نمیاره.
دلواپس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
1
0
آخی ی ی ، بازم تعامل با دنیا ، ممنون از این همه موضع خردمندانه و مدبرانه دولتمردان عزیز ، بزارید دو روز از موضع گرفتنتون در مقابل عربستان...بگذره بعد رنگ و لعاب عوض کنید... بابا دمتون گرم با این همه تعامل و تدبیر....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین