کد خبر: ۳۴۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

سومین عامل مرگ و میر در کشور ‌چیست؟

یک ‌کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر گفت: سرطان پس از سوانح و بیماری‌های قلبی و عروقی سومین عامل مرگ و میر در کشور است.
آفتاب‌‌نیوز : سید عزیز حسینی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کلمه سرطان برای بیش از 100بیماری مختلف در قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌رود، اظهار کرد: آنچه در همه این بیماری‌ها مشترک است، نقص در مکانیسم‌های تنظیم کننده رشد طبیعی، تکثیر و مرگ سلول است.

وی با بیان اینکه سلول‌های سرطانی قابلیت تهاجم به بافت‌های مجاور و در نهایت گسترش به نقاط دیگر بدن را دارند، افزود: در کشورهای توسعه یافته، سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر و در کشورهای در حال توسعه سومین عامل مرگ است.

حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ‌ومیر در جهان است و انتظار می‌رود تعداد موارد جدید در دنیا به 15میلیون نفر در سال 2020 افزایش یابد که حدود 60درصد این موارد جدید در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان ایجاد می‌شوند.

وی تغییر سبک زندگی، کنترل نسبی بیماری‌های واگیر، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت را از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر دانست و عنوان کرد: در کشور ما سالانه بیش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

حسینی گفت: با افزایش امید به زندگی و جمعیت سالمندان در کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به میزان دو برابر افزایش یابد، سرطان پس از سوانح و حوادث و بیماری‌های قلبی و عروقی سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است.

وی تصریح کرد: به جز ژنتیک، سابقه خانوادگی و افزایش سن سایر عوامل خطرساز شامل سیگار، الکل‌، اشعه فرابنفش خورشید، رژیم پرچرب، تغذیه ناسالم و کم تحرکی هستند.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با اشاره بر اینکه استعمال دخانیات مهمترین عامل سرطان ریه است، افزود: استعمال دخانیات دلیل اصلی ابتلا به سرطان‌های حفره دهان، حلق،حنجره، مری و مثانه است و زمینه را برای ابتلا به برخی از سرطان‌های خون فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به سرطان‌های حفره دهان، حلق، حنجره، مری، کبد، پستان و روده بزرگ با مصرف الکل افزایش می‌یابد، افزود: سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دنیا است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و استفاده از دستگاه‌های برنز کننده احتمال ابتلا به انواع سرطان‌های پوست را افزایش می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه رژیم پرچرب منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود و با سرطان‌های پروستات روده بزرگ، لوزالمعده، تخمدان و رحم مرتبط است، گفت: علاوه بر مصرف غذاهای پرچرب، استفاده از غذاهای دودزده، نمک سود و کنسرو شده می‌تواند ابتلا به سرطان‌های گوارشی را افزایش دهد.

وی متذکر شد: برخی از افزودنی‌های خوراکی، رنگ‌ها، حشره کش‌ها، برخی از ویروس‌ها و ابتلا به برخی از عفونت‌ها(ایدز و هپاتیت) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

این کارشناس ترک سیگار و الکل، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، تغذیه سالم،ورزش منظم و تناسب اندام و واکسیناسیون را از راه‌های مقابله با عوامل خطرساز برشمرد و تصریح کرد: برخی از عفونت‌ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما برخی از عفونت‌ها واکسنی ندارند، بهترین راهکار توجه به علائم اولیه و درمان در همان مراحل اولیه است، چرا که در صورت پیشرفت می‌توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان شوند.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در پایان با بیان اینکه می‌توان با تشخیص زودرس سرطان احتمال درمان آن را افزایش داد، یادآور شد: انجمن سرطان آمریکا هفت علامت هشدار دهنده سرطان مشتمل بر تغییر در تن صدا، تغییر در اجابت مزاج، تغییر در پوست و مخاط، تغییر در ادرار، تغییر در قاعدگی، تغییر در بلع و هضم غذا و توده را معرفی کرده است که البته وجود هر یک از این علائم به معنای ابتلای قطعی به سرطان نیستف ولی بهتر است آنها را جدی بگیریم و پیگیری کنیم تا احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین