کد خبر: ۳۵۰۸۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
گزارش‌«آفتاب» از چرایی حضور چهره‌های‌اصولگرا درلیست اصلاح‌طلبان‌وحامیان دولت

چرا تندرو‌ها نگران حضور مطهری‌وجلالی در لیست اصلاح‌طلبان شدند؟

لیست اصولگرایان اما چهره‌های تندرو کم ندارد و ترجیح داده دور معتدل‌ها را خط قرمز بکشد. با این حال بازهم منتقد حضورشان در لیست اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان این بار اما به‌جای منافع فردی ترجیح را روی منافع جمعی گذاشتند. اما تندرو‌ها چرا از حضور معتدل‌ها در لیست اصلاح‌طلبان شاکی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- بهمن ماه سال ۱۳۹۰ است. اصولگرایان سازوکار ۷+۸ را دارند. تلاششان برای رسیدن به وحدت حداکثری است. اصولگرایان سنتی گرداننده اصلی هستند. دو گروه هستند که هنوز تکلیف مشخصی در ترکیب انتخاباتی اصولگرایی ندارند. جبهه پایداری منشعب شده از محمود احمدی‌نژاد و حامیان علی لاریجانی. با این حال آیت‌الله مهدوی کنی در قید حیات است و اعضا را به وحدت دعوت می‌کند. نماینده علی لاریجانی در جلسات شرکت می‌کند. در ‌‌نهایت اما لیست که بیرون می‌آید هیچ خبری از حامیان علی لاریجانی در لیست نیست. همین جا است که جرقه تدوین لیست صدای ملت زده می‌شود.

به گزارش آفتاب، اصولگرایان اما در غیاب رقیب خود را پیروز میدان می‌دانند و فعالیت‌های حامیان علی لاریجانی زیاد برایشان مهم نیست. از لیست صدای ملت اما فقط علی مطهری است که در‌‌ همان روزهای آخر با اندک فعالیت‌های تبلیغاتی موفق به راه یافتن به مجلس می‌شود. سایر اصولگرایان منتقد اما از تهران موفق به حضور نمی‌شوند. حالا اما اسفند ۹۴ است. درست چهار سال گذشته است. اصولگرایان معتدل در لیست اصلاح‌طلبان جا گرفته‌اند و بازهم با مهری لیست اصولگرایان مواجه شده‌اند. لیست اصولگرایان اما چهره‌های تندرو کم ندارد و ترجیح داده دور معتدل‌ها را خط قرمز بکشد. با این حال بازهم منتقد حضورشان در لیست اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان این بار اما به‌جای منافع فردی ترجیح را روی منافع جمعی گذاشتند. اما تندرو‌ها چرا از حضور معتدل‌ها در لیست اصلاح‌طلبان شاکی هستند؟ 

علی مطهری، مرد شماره یک تهران؟ 

در‌‌ همان اسفند‌ماه سال ۹۰ و زمانی که انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و اصلاح‌طلبان از عرصه انتخابات قهر کرده بودند تنها نماینده یا کاندیدایی که از نگاه بسیاری باید دوباره به مجلس وارد می‌شد علی مطهری بود. با چالشی که چند روز پیش از انتخابات ایجاد شد بسیاری از چهره‌ها و افرادی که قصد شرکت در انتخابات را نداشتند برای دادن «تک‌رای» به علی مطهری پای صندوق‌های رای رفتند. نتایج اولیه شمارش آراء نشان از رای بالای علی مطهری داشت اما هر چه شمارش آراء جلو‌تر رفت علی مطهری که احتمالا جز پنج رای اول تهران بود پایین‌تر رفت. علی مطهری اما به مجلس راه یافت هرچند در مجلس نهم از مجلس هشتم تنها‌تر شده بود و هرچند که برای ایراد یک نطق مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این بار اما حضور علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان حتی در روزهایی که پیش‌بینی رد‌صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان هم به ذهن خطور نمی‌کرد جدی بود. با آمدن خبر رد‌صلاحیت‌های گسترده اما ماندن علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان جدی‌تر شد.

علی مطهری در روزهایی که نزدیک به چهار روز تا دهمین دوره از انتخابات مجلس باقی مانده است طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها مرد شماره یک تهران است. عصبانیت اصولگرایان تندرو هم احتمالا از این جهت است که تمایل به ماندن فرد دیگری در این رتبه دارند. 

چرا حمله به کاظم جلالی؟ 

کاظم جلالی اما در روزهای اخیر بیشتر از هر فرد دیگری مورد حمله اصولگرایان تندرو قرار گرفته است. کاظم جلالی اما‌‌ همان چهره‌ای است که در انتخابات دور پیشین مجلس هم مورد بی‌مهری اصولگرایان قرار گرفته بود. هرچند که او در دور پیشین انتخابات از حوزه انتخابیه شاهرود کاندیدای نمایندگی مجلس شده بود اما به عنوان نماینده لاریجانی در ترکیب ۸+۷ مورد بی‌مهری برای گنجاندن نیروی‌های مورد نظرش در لیست شد. از سوی دیگر اما آنچه که کاظم جلالی را در میان اصولگرایان تندرو نامحبوب کرده است نزدیکی بیش از اندازه او به علی لاریجانی است. برای اثبات این نزدیکی همین بس که زمانی که کاظم جلالی در آخرین روز از ثبت نام برای انتخابات دهم مجلس با بیانیه‌ای انصراف خود را اعلام کرد، علی لاریجانی شخصا با حضور در منزل وی برای ثبت‌نام در انتخابات، او را ترغیب کرد. در این میان اما کاظم جلالی در سال‌های اخیر توانسته است در مقاطع مختلفی جلوی تندرو‌ها بایستد. از ماجرای برجام گرفته تا استیضاح‌های پشت سرهم. تندرو‌ها از‌‌ همان زمانی که بیانیه انصراف کاظم جلالی از حضور در انتخابات را دیدیند خیالشان راحت شد که یک نیرو و مهره اصلی علی لاریجانی که از قدرت رایزنی فراوانی هم برخوردار است در این دوره از مجلس حضور ندارد. حالا کاظم جلالی در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. لیستی که این روز‌ها احتمال موفقیتش در انتخابات پیش‌روی کشور کم نیست و همین تندرو‌ها را نگران یک موضوع دیگر کرده است، موضوعی به نام «صندلی ریاست مجلس» که تصور می‌کردند با ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و نبودن چهره‌های معتدل در مجلس شانش خودشان را بالا می‌برد. با این حال شانشسان حالا دارد پایین می‌آِید. یک سوی ماجرا علی لاریجانی رییس مجلس با بهانه «رییس قوه مقننه»‌بودن در جمع آن‌ها حضور نیافته است و از یک سوی دیگر شانس ریاست علی لاریجانی با حضور موفق چهره‌های اصولگرای معتدل و اصلاح طلبان بالا رفته است. نگرانی تندروهای امروز بیش از هر روز دیگری طبیعی است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
30
درود بر مطهری شجاع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
2
جلالی با سواد ومعتدله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
1
چرا شما با این تحلیل ها به تندروها رسمیت می دهید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین