کد خبر: ۳۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۷

آمریکا پولی برای بازسازی عراق نمی دهد

آفتاب‌‌نیوز : در خبرهایی که در روزهای اخیر از نشست بوش و مشاوران سیاسی و نظامی اش منتشر شده به این موضوع اشاره شده که خرابی ها و خسارت هایی که در جنگ عراق توسط آمریکائیها به عراقیها وارد شده به هزینه ای بیشتر از آنچه که آمریکا برای آن اختصاص داده بود نیاز دارد. روزنامه تایمز در مطلب اخیر خود به این موضوع اشاره کرده که بودجه 5/18 میلیارد دلاری آمریکا برای بازسازی عراق رو به اتمام است و واشنگتن چاره ای به غیر از خروج از این کشور و واگذاری امور به عهده عراقی ها ندارد.

همچنین روزنامه واشنگتن پست از سخنان اخیر بوش بعنوان عقب نشینی یاد کرد و یاد آور شد: مردم عراق فراموش نمی کنند که بوش به آنها چه قولهایی داده بود و چقدر توانست حرفهای خود را به عمل تبدیل کند. آنچه که مردم عراق از 2 سال حضور نظامی ارتش آمریکا در عراق بخاطر می آورند بیشتر, جنگ, کشتار و بمباران مساجد و اماکن غیر نظامی بوده است تا بازسازی اماکن اقتصادی ناشی از ویرانی های جنگ.

اما نکته ای که در این میان قابل تامل است ناتوانی سیاستمداران آمریکا در کنترل اوضاع و برنامه ریزی مناسب اقتصادی است. طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بود بودجه 18 میلیارد دلاری آمریکا تا فرا رسیدن سال آینده میلادی در عراق کافی باشد اما آمریکا دیگر بودجه لازم را ندارد و حداکثر می تواند تا چند ماه آینده حضور خود را در عراق حفظ کند . این در حالی است که بازسازی عراق هنوز به مقدار زیادی باقی مانده که از همگی این دلایل می توان به عنوان مدرکی قدرتمند برای شکست بوش در عراق نام برد.

تصمیم اخیر سیاستمداران آمریکا برای واگذاری امور به عهده عراقی ها در زمانی اتفاق می افتد که این کشور خسارت های زیادی از جنگ دیده و زیربناهای اقتصادی و انرژی آن متحمل خسارت های فراوانی شده و دولت جدید عراق باید هزینه های هنگفتی را صرف بازسازی مناطق آسیب دیده کند. بودجه ای که قرار بود صرف بازسای عراق شود فقط صرف مبارزه با شورشیان عراقی و به محاکمه کشاندن صدام حسین دیکتاتور سابق عراق شد. از این بودجه 18 میلیارد دلاری تنها 5/2 میلیارد دلار به بازسازی مناطق اقتصادی آسیب دیده اختصاص داده شد و سایر هزینه هائی که قرار بود صرف بازسای مدارس عراق شود صرف بازسازی نیروهای امنیتی این کشور گردید. همچنین بودجه ای که قرار بود صرف تعمیر شبکه برق رسانی بشدت آسیب دیده عراق و شبکه بهداشت و بازسازی بیمارستان ها شود همگی صرف آموزش گروههای خنثی کننده بمب و آموزش تیم های ضد گروگانگیری شده است. علاوه بر موارد یاد شده سیاستمداران ایالات متحده بودجه هایی را که قرار بود صرف احداث 10 زندان جدید برای نگهداری شورشیان و ساخت خانه های امن و ساخت ماشین های مجهز زرهی برای حفاظت از جان قضات عراقی شود همگی را نادیده گرفتند.

اما جدا از تمام مواردی که به آن اشاره شد از باقیمانده اعتباری که آمریکا برای بازسازی عراق اختصاص داده بود میلیون ها دلار برای برگزاری انتخابات در عراق و ایجاد تغییرات اساسی در دولت این کشور و کمک به بازسازی دستگاه قضایی و همچنین 125 میلیون دلار برای یافتن گورهای دسته جمعی از زمان جنایات صدام حسین اختصاص داده شده است. اما چیزی که در این بین پیش از بیش ذهن سیاستمداران عراقی را به خود مشغول کرده این است که قطع کمک های مالی آمریکا برای بازسازی عراق منجر به از سر گرفته شدن شورشها و حملات خواهد شد چرا که هزینه های که صرف انجام ماموریت های امنیتی می شود بسیار بالاست و با قطع کمک های آمریکا دولت عراق در مواجه با این معضل بسیار آسیب پذیر خواهد بود.

ویلیام مک کوی فرمانده تیپ مهندسی آمریکا در عراق نیز در این خصوص گفته : آمریکا هرگز تمایلی نداشته عراق را کاملا بازسازی کند. وی در ادامه یاد آور شد ما کارشناسانی را در عراق باقی می گذاریم تا به عراقی ها در بازسازی و دیگر امور کمک کنند اما آمریکا دیگر نمی تواند بودجه ای را به این امر اختصاص دهد. مردم عراق هرگز فراموش نمی کنند که قولهای بوش برای بازسازی عراق و تبدیل آن به یک کشور مدرن داده بود تنها به باقی گذاشتن چندین متخصص و کارشناس در عراق ختم شد. واقعا بوش چه گفت و چه کرد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین