کد خبر: ۳۶۰۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

سئوال نخست‌وزیر ایتالیا از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام/ هاشمی چه گفت؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه جامعه جهانی است كه علاوه بر برنامه‌ریزی برای ریشه‌كنی اندیشه‌های تروریسم و مبارزه با تروریست‌ها، برای برگشت آرامش به زندگی جنگ‌زده‌ها تلاش كنند و ایران بارها گفته كه در این راه كوتاهی نخواهد كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار متئو رنتزی نخست وزیر كشور ایتالیا، با تأكید بر سوابق تاریخی و تمدنی ایتالیا، گفت: كتاب‌های دینی و تاریخی ما، شما و دنیا، از مشتركات فرهنگی می‌گویند كه در كنار رفت‌وآمدهای تاریخی، گاه شاهد اختلافات شدید بود.

به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی با اشاره به میزبانی دانشگاه پلی‌تكنیك میلان از دفتر و واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آن شهر، گفت: این امر هم، نشان از سوابق فرهنگی دو كشور دارد، چون دانشگاه‌ها بارزترین مصداق برای فعالیت‌های فرهنگی در عصر حاضر هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همكاری ایران و ایتالیا در زمینه فولاد را یكی از نمونه‌های همكاری با كشورهای اروپایی در زمان سازندگی دانست و گفت: یك واحد بزرگ فولاد را با همكاری شما در اصفهان ساخته بودیم كه براساس اعلام مسؤولین، سال گذشته هزاران تن صادرات به ایتالیا داشته است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری قراردادهای ایران و ایتالیا در زمان رژیم پهلوی در خصوص تجهیزات نیروی هوایی، گفت: در مقطعی كه به خاطر جنگ با عراق به آن تجهیزات نیاز داشتیم، ایتالیا به خاطر فشارهای آمریكا از تحویل آنها خودداری كرد كه البته با پایان یافتن جنگ، مسأله حل شد و خود ایران با استفاده از دانش فرزندان خویش، تمام نیازهای خود را برآورده كرد.

وی در پاسخ به سوال نخست وزیر ایتالیا كه «دورنمای شرایط منطقه را چگونه می‌بینید؟»، گفت: با توجه به اتفاقات این روزهای عراق، سوریه، یمن و حتی لبنان و لیبی، شرایط منطقه بسیار مبهم و پیچیده است، چون گروه‌های تروریستی، علاوه بر دسترسی به انواع سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف، در دیگر جوامع نیز گسترش یافته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های اقتصادی، سیاسی، قومی و مذهبی عراق، سوریه و یمن، گفت: اگر‌چه القاعده و داعش در این سه كشور حضور دارند، اما اگر شعله‌های جنگ تروریست‌ها خاموش شود، باید برای رفع بی‌ثباتی‌ها برنامه‌ریزی و تلاش كرد و ایران آماده همكاری با جامعه جهانی است.

هاشمی رفسنجانی به عنوان همكاری ایران با جامعه بشری، به حضور 3 میلیون مهاجر از كشورهای افغانستان و عراق در ایران حتی در سال‌های جنگ اشاره كرد و گفت: این در حالی است كه این روزها به خاطر حضور چند ده هزار مهاجر از كشورهای جنگ‌زده، تمام كشورهای اروپایی از آن به عنوان بحران مهاجرت یاد می‌كنند.

وی با ابراز نگرانی از اتفاقاتی كه در عراق، یمن و سوریه برای مردم بی‌دفاع می‌افتد، گفت: وظیفه جامعه جهانی است كه علاوه بر برنامه‌ریزی برای ریشه‌كنی اندیشه‌های تروریسم و مبارزه با تروریست‌ها، برای برگشت آرامش به زندگی جنگ‌زده‌ها تلاش كنند و ایران بارها گفته كه در این راه كوتاهی نخواهد كرد.

آقای متئو رنتزی نیز در این دیدار با تقدیر و تشكر از نقش مؤثر و سازنده آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی برای تقویت و توسعه روابط تهران ـ رم در دوره جدید، خطاب به وی گفت: احترام زیادی برای شخص و شخصیت شما قایل بوده و حامل سلام‌ها و درودهای مردم و چند نخست وزیر ایتالیا هستم كه می‌دانند شما برای جامعه جهانی و همچنین برای گسترش روابط ایران و ایتالیا چه تلاش‌هایی كرده‌اید و می‌كنید.ایران و ایتالیا سوابق طولانی در روابط خوب و تاریخی دارند و در تمام این سال‌ها، فرهنگ، نقطه مشترك ما بود.

نخست وزیر ایتالیا تأكید كرد: در شرایط فعلی مشتركات فرهنگی از ضرورت‌های هر دو كشور و نیازهای جوامع بشری است.

وی همكاری‌های علمی و آموزشی و حضور دانشجویان ایران در ایتالیا و تأسیس واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی در شهر میلان را ادامه همان تبادلات فرهنگی دانست و گفت: باید بحث دانشگاه‌ها را به دیدارهای رسمی مسؤولان در مجامع بین‌المللی تعمیم بدهیم.

نخست وزیر كشور ایتالیا با ارائه گزارشی از برنامه‌های سفر خویش به ایران و دیدار با مسؤولان جمهوری اسلامی به ویژه دكتر روحانی، گفت: پس از رفع مشكل اقتصادی ایتالیا و همچنین بعد از رفع مشكل تحریم ایران در مسایل هسته‌ای فرصت بسیار مناسبی برای تقویت و گسترش روابط پیش آمده كه باید از آن استفاده كرد.

متئو رنتزی، با بیان این جمله كه «نباید حتی یك دقیقه وقت را از دست بدهیم»، گفت: در این سفر به همراه من، مسؤولان بخش‌های مختلف، مخصوصاً مسؤولان بانك‌ها هستند چون می‌دانیم اقتصاد ایران در پسابرجام، ظرفیت بالایی برای همكاری و سرمایه‌گذاری‌های جهانی دارد.

وی بازگشت ایران به میز مذاكرات بین‌المللی را هم برای منطقه و هم برای جوامع بشری، خوب، مؤثر و سازنده خواند و گفت: این بازگشت نه تنها فضای سیاسی را متحول می‌نماید، بلكه اقتصاد را نیز به سوی تحولات مثبت راهنمایی می‌نماید.

نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به سوال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه «چرا اروپا در برخورد با مهاجران كشورهای گوناگون متناقض است؟ و چرا كشورهای عضو اتحادیه اروپا نظرات كاملاً متفاوت دارند؟ در حالی كه كشور شما پذیرای امواج بزرگ پناه‌جویان است، ولی در مرزهای شرقی اروپا مشكل جدی است»، گفت: نه تنها در این موضوع، بلكه در همه مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی نیز بین 28 كشور عضو اتحادیه اختلاف وجود دارد.

متئو رنتزی، با تشریح نگاه امنیتی كشورهای اروپایی، به مشتركات اروپایی، یعنی از پول واحد گرفته تا برداشتن مرزهای بین‌المللی پرداخت و گفت: واقعیت این است كه آرمان‌هایی كه كشورهای اروپا را به عنوان اتحادیه گرد هم آورده بود، پا به پای دیگر تحولات رشد نكرد‌ه‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
2
1
عشق هاشمی سرور هاشمی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین