کد خبر: ۳۶۵۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
سخنگوی وزارت خارجه:

جای دوست ودشمن درپساتحریم تغییر كرد/عصای سحرآمیز درسیاست خارجی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان گفت: در شرایط پساتحریم جای برخی دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران تغییر یافته كه در چنین شرایطی باید با تدبیر و تصمیمات منطقی در عرصه سیاست خارجی گام برداریم.
آفتاب‌‌نیوز : حسین جابری انصاری روز سه شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تبریز، افزود: درحال حاضر رقبای تاریخی ما درمنطقه درصف دشمنان ما قرار گرفته اند و در عین حال دیوارمستحكم برخی بازیگران دشمن ما با تردیدهایی مواجه شده است كه البته در عالم سیاست به ویژه در عرصه سیاست خارجی همیشه با شرایط یكسانی روبرو نیستیم.

وی اظهار كرد: تفسیر ما درباره عربستان را می توان نمونه ای از شرایط فوق دانست كه در آن نباید تحلیل های ایستایی داشته باشیم زیرا كه چنین تحلیل هایی نمونه حمله عراق به كویت در آن شرایط زمانی را متجلی می كند.
جابری انصاری، لغو شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را یكی از دستاوردهای درخشان برجام عنوان و اضافه كرد: این موضوع در تاریخ شورای امنیت بی نظیر بوده است كه چنین قطعنامه های سنگینی علیه یك كشور بدون جنگ و یا براندازی برداشته شود.

وی، زدودن اتهام نظامی در برنامه هسته ای ایران برای امنیت بین الملل را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: غرب در سال های پس از انقلاب به ویژه در یك دهه اخیر تلاش هایی مبتنی بر ایجاد تصویر بحران از ایران داشته است ، به نحوی كه حتی روسیه و چین نیز در این خصوص و برای تحریم ایران با كشورهای غربی به وحدت رسیده بودند و فضای تهدید دائمی در اظهارات مقام های قدرت های بین الملل علیه ایران موج می زد.

جابری انصاری، توسعه تجربه برجام در سطح منطقه ای و استفاده از سیاست های برد - برد را از جمله اولویت های دستگاه دیپلماسی ایران در دوران پسا تحریم عنوان كرد كه با توجه به ایجاد فضای نامناسب در منطقه به دلیل تحقق برجام، برخی از كشورهای منطقه این توافق را مغایر با اهداف خود قلمداد كردند در حالیكه می توان با سیاست برد - برد تصویرسازی مجددی در منطقه ایجاد كرد.
وی ، كمك به اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق توسعه همكاری های اقتصادی و سیاسی با خارج، رویكرد تقویت تصویر خارجی و عمق بخشی به احترام نظام، ایجاد بستر مناسب همكاری منطقه ای و فرا منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و تلاش برای ممنوع سازی استفاده از سلاح های كشتار جمعی در منطقه پیرامونی را از اولویت های مهم و اصلی وزارت امور خارجه در دوران پساتحریم برشمرد.

جابری انصاری با بیان اینكه در این دوره جدید فرصت ها و چالش های ما در عرصه سیاست خارجی جابجا شده است، گفت: ما در حال حاضر در لحظات تاریخی به سر می بریم، چون این فرصت ها و چالش ها همزمان برای ما حادث شده كه باید تلاش خود را معطوف به مهار چالش ها و تهدیدها و استفاده حداكثری از فرصت ها كنیم.

وی، موضوع مهم امنیت و اقتصاد را از اولویت های دیگر دستگاه دیپلماسی خارجی ایران دانست و افزود: الزامات اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه به صورت جدی و با حساسیت زیاد مورد توجه قرار بگیرد كه در پس آن جلب سرمایه گذاری های خارجی نیز محقق شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاكید بر اینكه در منازعات سیاست خارجی عصای سحرآمیزی وجود ندارد، یادآور شد: در این عرصه مهم آن است كه هدف گذاری های خود را مدون و تصمیمات درست اتخاذ كنیم تا با صرف هزینه های پایین تر ، منافع بیشتری را برای كشور تامین كنیم.
جابری انصاری ادامه داد: ما در دوران پساتحریم جبهه دوستان را زیاد و جبهه دشمنان را كمتر كرده ایم و در برخی مسایل دعوا را به عرصه سیاست داخلی آن كشورها كشانده ایم.

وی ، كنشگری در عرصه های بین الملل و سیاست خارجی را در گروی هزینه كردهای مختلف در این زمینه عنوان و اظهار كرد: باید توجه داشت كه فعالیت در سیاست خارجی بدون هزینه ممكن نیست و باید پذیرفت كه ورود به چنین عرصه ای بدون هزینه امكان ندارد اما اینكه چگونه هزینه كنیم تا با كمترین هزینه ها شاهد بیشترین موفقیت ها باشیم جای بحث دارد.
جابری انصاری اضافه كرد: بدون سیاست خارجی فعال امكان موفقیت در سیاست ها داخلی نیز كاهش می یابد .

وی در بخشی از سخنان خود از رویكرد صدا و سیما در پرداختن به موضوع برجام انتقاد كرد و گفت: یكی از انتقادات ما به رسانه ملی این است كه اگر سیاست های اساسی در مسایل خارجی در مجاری تصمیم گیر شكل می گیرد ، چرا در رسانه ملی كه نباید به یك جریان خاصی تعلق داشته باشد، مورد حمایت قرار نمی گیرد.
جابری انصاری با بیان اینكه برجام در مرحله اجرا باید مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: البته این بدان معنی نیست كه نباید هیچ انتقادی از برجام شود، بلكه ما معتقدیم مخالفت ها نباید عمدی با برخی سیاست ها صورت بگیرد، چون در مرحله اجرا نباید محل مناقشه وجود داشته باشد و رفتار خارج از این قاعده، هزینه بر خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان برای سفر كاری در تبریز به سر می برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین