کد خبر: ۳۷۹۶۲۱
تعداد نظرات: ۶۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
چرا با وجود این‌همه گرفتن و زدن و بستن یکی از رکورددارهای فساد هستیم؟

پاسخ زیباکلام به کیهان؛ اگر استیو‌جابز هم در ایران بود، اتهامات او را می‌کشت نه سرطان

از خودتان نمی‌خواهید این سؤال ساده را بپرسید که چرا در مقایسه با جوامع دیگر این‌قدر آمار مفاسد اقتصادی در جامعه ما بالاست و چرا با وجود این‌همه گرفتن و زدن و بستن، با وجود این‌همه دقت روی گزینش مدیران اجرائی نظام و اصرار روی سبقه دینداری‌شان، و با وجود این‌همه دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی، بازرسی، حراستی، حفاظتی، اطلاعاتی، تعزیراتی و کنترلی معذالک یکی از رکورددارهای فساد در دنیا هستیم؟
آفتاب‌‌نیوز :
پاسخ‌های صادق زیباکلام و حسین شریعتمداری به یکدیگر، وارد فاز تازه‌ای شده است؛ شریعتمداری پس از اظهارات استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره فیش‌های حقوقی، در یادداشتی نوشت که «چرا هرکجا صحبت حمایت از مفسدان است، نام زیبای شما می‌درخشد» و زیباکلام هم در نامه سرگشاده‌ای از پاک‌کردن صورت مسئله در مسئله فساد اداری و ریشه‌دواندن آن با وجود این میزان سخن از مبارزه با مفاسد اقتصادی، انتقاد کرده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حالا مدیرمسئول کیهان به آن نامه واکنش نشان داده و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در مقام پاسخ‌گویی دوباره برآمده است. متن نامه زیباکلام که در اختیار «شرق» قرار گرفته به شرح زیر است:

سرور عزیز و مکرم
جناب آقای حاج حسین شریعتمداری
مدیرمسئول روزنامه وزین کیهان

  با سلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات، در روزنامه کیهان سوم تیر تحت عنوان «آقای زیباکلام نعل وارونه زده‌اید» به نامه سرگشاده اخیرم به محضرتان درخصوص «فیش‌های حقوق‌های نجومی» که در روزنامه «شرق» دوم تیرماه درج شده بود پاسخ عنایت فرموده بودید. مقدمتا از پاسخ‌تان سپاسگزاری می‌نمایم؛ اما حقیقتا متوجه نشدم که آن پاسخ‌ها چه ارتباطی با پرسش‌های حقیر از محضرتان پیدا می‌نمود؟ مرقوم فرموده بودید: «بنده به‌عنوان «شبه‌روشنفکر» به‌همراه سایر اصلاح‌طلبان و مدعیان امروزی اعتدال، چه جنجالی بر سر پرونده مه‌آفرید امیرخسروی به راه انداختیم؛ اما امروز که خرمان از پل انتخابات ۹۲ گذشته (و دولت از خودمان است) به‌راحتی چشمانمان را بر روی مفاسد اقتصادی بسته‌ایم و بنده به مه‌آفرید امیرخسروی و مفسد دیگری به نام شهرام جزایری لقب «کارآفرین» داده و آنها را همپای استیو جابز کرده‌ام». و در نهایت هم می‌فرمایید که «بنده صداقتی در مبارزه با فساد ندارم. گزینشی و به زعم جناب‌عالی «قرمز- آبی» و «حیدری- نعمتی» با موضوع فساد برخورد می‌نمایم. آنجا که پای مخالفین سیاسی‌مان به میان می‌آید توفان به پا می‌کنم و وقتی پای رفقای حکومتی خودمان به میان می‌آید (آن‌گونه که درمورد فیش‌های حقوقی اتفاق افتاده) به‌دنبال رفع و رجوع هستم».

جناب شریعتمداری معزز، نمی‌دانم از مفاد آن نامه سرگشاده به محضرتان چگونه جناب‌عالی چنین برداشت‌هایی نموده‌اید؟ بنده به جای شعار و بهره‌برداری سیاسی از موضوع فیش‌ها علیه دولت یازدهم، سعی کرده‌ام نگاه عمیق‌تری به موضوع انداخته و چند پرسش را مطرح کرده بودم. اولا این پرداخت‌ها از چه زمانی شروع می‌شوند؟ تصور نمی‌کنم دستیابی به سوابق که پرداخت‌ها از چه زمانی شروع شده‌‌اند دشوار یا محرمانه باشد. صد البته که مرادم از طرح این پرسش «رفع و رجوع مسئولیت» از دولت آقای روحانی نمی‌باشد. ثانیا دستور پرداخت‌ها توسط کدامین مقامات صورت می‌گرفته؟ ثالثا، چگونه از دولت روحانی انتظار می‌رفته که از این پرداخت‌ها می‌بایستی علم و اطلاع می‌داشته اما مجالس اصولگرای هشتم و نهم که علی‌القاعده می‌بایستی در رأس امور می‌بوده باشند هیچ علم و اطلاعی نداشته‌اند؟ ایضا دیوان محاسبات هم در آن هشت سال هیچ آگاهی از این پرداخت‌ها نمی‌داشته و ایضا این همه سازمان‌های ریز و درشت نظارتی، بازرسی، حراستی، حفاظتی و اطلاعاتی چگونه هیچ علم و اطلاعی از این حقوق‌ها نمی‌داشته‌اند؟ باز هم تأکید می‌کنم که قصدم از طرح این پرسش‌ها به هیچ روی مبراکردن دولت یازدهم از مسئولیت‌های قانونی‌اش نیست. بلکه صرفا نشان‌دادن این نکته است که کسانی که صرفا می‌خواهند همه‌چیز را در داستان فیش‌های حقوقی به پای دولت یازدهم بگذارند چگونه با سیاسی‌کاری دارند چشم بر روی بسیاری از حقایق می‌بندند. مراد بنده از طرح آن پرسش‌ها این نبود که خواسته باشم با طرح آنها دولت روحانی را از مسئولیت‌هایش مبرا کنم، بلکه می‌خواستم نشان دهم که ابعاد قضیه به‌مراتب از یک، دو جین مدیر که این حقوق‌ها را دریافت می‌کرده‌‌اند به‌مراتب فراتر رفته و اگر پرداخت‌هایی هم که در قالب انواع «پاداش»ها، «حق‌الزحمه»ها، «حق‌المشاوره»‌ها، «بازرسی»ها، «مأموریت»ها، «حق فنی»‌ها و... به اعضای هیأت‌مدیره‌ها، مدیران و مشاورین شهرداری‌ها، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و کوچک دولتی، نیمه‌دولتی، سهامی عام، صندوق‌های بازنشستگی و سپرده‌گذاری، بانک‌ها، بیمه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کمپانی‌های لیزینگ و... پرداخت می‌شوند را هم احصا کنیم درآن‌صورت آمار به سرعت به هزاران نفر بالغ می‌شود. تقلیل مسئله به اینکه صرفا چندین مدیر در دوران آقای احمدی‌نژاد یا آقای روحانی حقوق‌های گزاف دریافت می‌کرده‌‌اند چشم بستن بر روی ابعاد گسترده‌تر موضوع و ندیدن ریشه‌های عمیق‌تر فساد اقتصادی که کشور را در خود فرو برده می‌باشد. 

این فقط تعداد دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها یا پاداش‌ها نیست که انسان را متحیر می‌کند، بلکه شکل پرداخت آنها هم شگفت‌انگیز است. تمام پرداخت‌ها در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌های قانونی بوده؛ یا دست‌کم «خلاف»، «زیرمیزی»، «محرمانه»، «مخفیانه» و مهم‌تر از همه، «غیرقانونی» نبوده. برخی از مسئولان محترم قوه قضائیه صحبت از «برخورد قانونی» با دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها کرده‌اند، البته حق دارند چراکه هیچ‌کس باورش نمی‌شود که این پرداخت‌ها «قانونی» بوده. 

جناب آقای شریعتمداری عزیز، باور بفرمایید مهم‌تر از اینکه این پرداخت‌ها در زمان آقای احمدی‌نژاد بوده یا در دوران آقای روحانی، نفس اتفاق‌افتادن‌شان است. اینکه چگونه در یک ساختار، صدها نفر سال‌ها چنین مبالغی را به‌صورت کاملا قانونی و طبق ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود دریافت می‌کرده‌‌اند و آب هم از آب تکان نمی‌خورده؟ جناب شریعتمداری بزرگوار، بخش دیگر نامه‌ام به حضرتعالی دربرگیرنده نکات بسیار بنیادی‌تری درخصوص نظام اقتصادی حاکم بر کشورمان می‌بود که جناب‌عالی آن را صرفا تقلیل دادید به اینکه بنده به جای تقبیح و محکومیت «مفسدین اقتصادی» (ازجمله مه‌آفرید امیرخسروی یا شهرام جزایری) از آنان به‌عنوان «کارآفرینان نابغه» همچون استیو جابز تمجید هم کرده‌ام. دفاع بنده از مه‌آفرید امیرخسروی به عنوان یک کارآفرین و در ردیف استیو جابز قراردادن آن مرحوم برای جناب‌عالی و سایر دوستان اصولگرا مستمسک، بهانه و دستاویز ارزنده‌ای بوده که منظما آن را مطرح می‌فرمایید تا به مردم نشان دهید که ببینید این زیباکلام با این همه ادعای اصلاح‌طلبی، آزادی‌خواهی و روشنفکری چگونه از یک «مفسد اقتصادی» دفاع می‌کند. چگونه کسی که آشکارا به بیت‌المال تجاوز کرده را به‌عنوان «کارآفرین» و «نابغه اقتصادی» می‌ستاید. بنابراین علی‌الدوام و چه بی‌ربط به موضوع و چه مرتبط، پای آن مرحوم و دفاع بنده از ایشان را به میان می‌کشید. این‌بار هم پای مرحوم استیو جابز به میان آمده؛ اینکه بنده امثال مه‌آفرید امیرخسروی یا شهرام جزایری به‌زعم شما «مفسد» را هم‌وزن استیو جابز می‌پندارم. اتفاقا این یک فقره را درست فرموده‌اید. بنده معتقدم اگر مه‌آفرید امیرخسروی در آمریکا زندگی می‌کرد امروز دست‌کمی از استیو جابز نمی‌داشت. ایضا اگر شهرام جزایری هم در هر کشور غربی دیگری ازجمله آمریکا اقامت می‌داشت الان یک میلیاردر و یک چهره موفق اقتصادی شده بود نه اینکه سال‌ها پشت میله‌های زندان به سر برد. متقابلا اگر استیو جابز در ایران می‌بود ای‌بسا قبل از آنکه سرطان او را از پای درمی‌آورد، اتهامات او را از پی درمی‌آورد. چون او هم به احتمال زیاد مجبور می‌شد همچون مه‌آفرید امیرخسروی یا شهرام جزایری برای پیشرفت کارش، یا گرفتن وام یا اخذ مجوز، وارد رویه‌های غیرقانونی شود. من وارد این بحث نمی‌شوم که آیا مجازات رشوه، اعدام یا حتی زندان باید باشد.

فرض بگیریم ما درست عمل می‌کنیم و رشوه‌دهندگان اقتصادی می‌بایستی مجازات شوند. سؤالم از جنابعالی آن است که چرا استیوجابزها در کشورهای دیگر در شرایطی قرار نمی‌گیرند که مجبور به پرداخت رشوه شده و به قول فرمایش جنابعالی «مدیران دولتی را فاسد نمایند»، اما مه‌آفرید‌ها و شهرام‌جزایری‌ها در ایران مجبور می‌شوند برای پیشرفت کاری‌شان رشوه دهند؟ پاسخ حضرتعالی به این پرسش کلیدی روشن است و در پاسخ به حقیر هم فرموده‌اید: حمایت و همکاری جریانات سیاسی (که معمولا هم اصلاح‌طلبان و اعتدالیون هستند) از مفسدین. به‌علاوه دشمنان انقلاب و نظام هم از استیوجابزها در ایران به‌عنوان «ایادی» و «ستون پنجم» بهره‌برداری می‌کنند. راه‌حلتان هم مشخص است: برخورد «قاطع» مسئولان با مفسدین. مرادتان هم از برخورد «قاطع» روشن است: اعدام آنان به‌عنوان «مفسد فی‌الارض». بارها هم فرموده‌اید اگر با مفسدین و متجاوزین به بیت‌المال در ایران قاطعانه برخورد شود، معضل مفاسد اقتصادی یک بار و برای همیشه تمام می‌شود.

  جناب شریعتمداری عزیز، مشکل من با حضرتعالی و سایر سرورانی که «اعدام» و «گرفتن و زدن و بستن» را چاره مبارزه با سرطان پیشرفته فساد در اقتصاد ایران می‌دانند، آن است که خیلی به ریشه‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تر موضوع فساد در کشور کاری ندارند. یک‌ بار هم نه جنابعالی و نه سایر سروران گرامی دیگری که قاطعانه به دنبال مبارزه با فساد قیام کرده‌اید، از خودتان نمی‌خواهید این سؤال ساده را بپرسید که چرا در مقایسه با جوامع دیگر این‌قدر آمار مفاسد اقتصادی در جامعه ما بالاست و چرا با وجود این‌همه گرفتن و زدن و بستن، با وجود این‌همه دقت روی گزینش مدیران اجرائی نظام و اصرار روی سبقه دینداری‌شان، و با وجود این‌همه دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی، بازرسی، حراستی، حفاظتی، اطلاعاتی، تعزیراتی و کنترلی معذالک یکی از رکورددارهای فساد در دنیا هستیم؟ چرا سرنوشت کارآفرینان و استیوجابزها در ایران این‌گونه است؟

پاسخ به این پرسش کلیدی را آدام اسمیت دو قرن پیش داده است. کارآفرینان در ایران به این خاطر به‌قول جنابعالی «به ورطه فساد» می‌افتند چون همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در ایران در دست دولت است. از بانک، بیمه، راه‌آهن، هواپیمایی، کشتیرانی گرفته تا صنایع مادر همچون فولاد، مس، آلومینیوم، ذوب‌آهن، ماشین‌سازی، خودروسازی، تراکتورسازی تا نفت، گاز، پتروشیمی، تا آب، برق، تا مهدکودک، دبستان و دبیرستان، دانشگاه و تحقیقات، تا بهشت‌زهرا و امور مربوط به اموات. به‌علاوه تمامی قوانین و مقررات که اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی کشور را کنترل می‌‌کند ایضا و باز در دست حاکمیت است. از قوانین و مقررات مربوط به صادرات، واردات، تعیین تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی گرفته تا تعیین اینکه واردات کدام کالا آزاد است و کدام قدغن، ایضا چه اقلامی را می‌شود صادر کرد و چه اقلامی را نمی‌شود، تا تعیین نرخ بیمه، مالیات، سود بانکی، تا قوانین و مقررات بانکی، کارگری، استخدامی، بازنشستگی، ازکارافتادگی، تأمین اجتماعی و... هم در دست دولت است. در آمریکا هر جای دیگری که الگوی اقتصاد آزاد آدام اسمیت حاکم است، دولت فقط نظارت می‌کند که استیو جابز مالیاتش را بدهد، قوانین محیط زیست را رعایت کند و کیفیت محصولات و تولیداتش مطابق با استاندارد‌های مربوطه باشند. اما در ایران برای نفس‌کشیدن تولیدکننده‌ها هم چندین سازمان و نهادهای دولتی و نظارتی وجود دارند که مه‌آفرید امیرخسروی‌ها مجبور به گرفتن مجوز، موافقت، تأییدیه، وام، قیمت‌گذاری و... از آنها هستند.

 جنابعالی پای صحبت یک تولیدکننده ایرانی بنشینید و ببینید که چگونه سازمان‌های دولتی و قوانین و مقررات مربوطه را به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع و سد راه فعالیت‌هایش به شما معرفی می‌کند و بعد پای صحبت تولیدکنندگان آمریکایی، ژاپنی، هندی، آلمانی، ترک بنشینید و ببینید نگاه آنان به نظام‌های حکومتی‌شان چگونه است؟ مجموعه دولت، نظام اداری و قوانین و مقررات در آمریکا و سایر اقتصاد‌های آزاد، حامی تولیدکننده و استیوجابز‌هایشان هستند. اما در ایران نظام بوروکراسی که مدیریت اقتصاد کشور را در مشتش دارد تولیدکننده را به صلابه می‌کشد. 

شما فقط از یک تولیدکننده کوچک سؤال بفرمایید که با چند سازمان دولتی مکلف است از صبح تا شام سروکار داشته باشد. بنابراین خیلی تصادفی و دور از ذهن نمی‌باشد که استیوجابزهای ما مستأصل و درمانده برای پیشرفت کار و نجات از دست افراد دولتی مجبور به رشوه‌دادن و به قول شما «فاسدکردن مدیران دولتی» می‌شوند. 

 جناب شریعتمداری بزرگوار، اینکه اقتصاد ایران در دست دولت است همه بدبختی کشور نیست. بدبختی اساسی‌تر همان جمله تاریخی است که آدام اسمیت ۲۰۰سال پیش گفت: «دولت تاجر خوبی نیست». به عبارت دیگر، بدبختی فقط این نیست که بانک‌های کشور، فولاد، پتروشیمی یا هواپیمایی کشور در دست دولت است. بلکه مصیبت بزرگ آن است که هیچ یک از بخش‌هایی که در دست دولت است از کمترین میزان موفقیت و حداقل کارایی هم برخوردار نیست. جناب‌عالی یک بخش از اقتصاد ایران را اعم از خدمات، صنعت، معدن یا کشاورزی را نشان بدهید که سودده باشد و بتواند با مشابه خارجی‌اش از نظر کیفیت و قیمت تمام‌شده رقابت کند؟ حضرت‌عالی یک مورد از کالای ساخت داخل را مثال بزنید که بدون حمایت دولت بتواند بر روی پای خودش بایستد؟

 اگر ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید و بر طبق مقررات این سازمان دیگر نتوان جلوی ورود کالای خارجی به کشور را گرفت و مصرف‌کننده ایرانی را وادار به خرید کالای بی‌کیفیت و گران ساخت داخل کرد، در آن صورت خواهید دید که به‌ندرت صنایع ما قادر خواهند بود روی پاهای خود بایستند؟ اقتصاد دولتی فاسد و ناکارآمد ایران بهترین گواه درستی نظریه آدام اسمیت است که ٢٠٠ سال پیش گفت: «دولت تاجر خوبی نیست». نه‌تنها اقتصاد ایران که هیچ اقتصاد دولتی دیگری هم در این دو قرنی که از آدام اسمیت می‌گذرد نتوانسته موفق شود. 

در این دو قرن تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا الگوهای دیگری را جایگزین الگوی اقتصاد آزاد و غیردولتی آدام اسمیت کنند. انواع اقتصادهای سوسیالیستی، دولتی، مردمی، تعاونی، اشتراکی و... مدعی جایگزینی اقتصاد آزاد آدام اسمیت شدند. به‌زعم خودشان و با اشاره به کاستی‌ها و ضعف‌های اقتصاد آدام اسمیت مدعی شدند که الگوی اقتصادی آنها توانسته یک سروگردن هم از الگوی اقتصاد آزاد آدام اسمیت بالاتر بایستد. اما محض نمونه حتی یک مورد از این اقتصادها در ٢٠٠ سال گذشته نتوانسته‌‌اند به یک حداقلی از موفقیت برسند. النهایه اقتصاد‌هایی به وجود آوردند که مردم فقط می‌خواستند از آنها بگریزند. مدل «اقتصادی ما» در ایران هم استثنایی بر این قاعده نبوده. ۳۷ سال است که مدعی جایگزینی الگوی توسعه اقتصادی آدام اسمیت با یک الگوی «داخلی» هستیم اما جز یک مشت شعار، کلی‌گویی، و انشا در عمل نصف صفحه هم نتوانسته‌اند چیزی بر روی کاغذ بیاورند. شعار، کلی‌گویی، انشا و حرف‌های قشنگ را که بگذاریم کنار، عمده‌ترین ویژگی و مشخصه اقتصاد دولتی ایران فساد بوده است. 

در این ۳۷ سال یک دو جین کشورهای دیگر که ۳۷ سال پیش یا از ما عقب‌تر بودند یا کم‌وبیش هم‌ردیف ما می‌بودند توانستند با اتخاذ الگوی اقتصاد آدام اسمیت از مدار «درحال توسعه» بودن خارج شده و بدل به اقتصادهای صنعتی و موفق بشوند. ترکیه، مالزی، هند، چین (در مناطق ویژه اقتصادی‌اش)، برزیل، آرژانتین، مکزیک، تایوان، هنگ‌کنگ، لهستان، مجارستان، آفریقای جنوبی و... در پرتو برنامه‌ریزی مناسب توانسته‌‌اند دست‌کم از مدار توسعه‌نیافتگی خارج شوند. بسیاری از این دست کشورها نه یک بشکه نفت داشتند و نه یک کپسول گاز. نه به ‌دنبال «بومی‌سازی» الگوی توسعه در کشورشان بودند و نه مدعی به‌چالش‌کشیدن الگوی توسعه اقتصادی غرب شدند.

جناب شریعتمداری عزیز، ٢٠٠ سال پیش آدام اسمیت دولت‌ها را از مداخله در امور بازار و کسب‌وکار برحذر داشت و استدلال کرد که «دست غیبی بازار» به نحو مطلوبی قیمت‌ها و عرضه و تقاضا را کنترل می‌کند و نیاز به دخالت دولت نیست. اما ۳۷ سال است که ما به‌جای «دست غیبی» آدام اسمیت از طریق «تعزیرات حکومتی»، «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، «بازرسی وکنترل قیمت‌ها»، «بررسی قیمت‌ها» و... تلاش کرده‌ایم بازار و قیمت‌ها را کنترل کنیم. پدیده‌ای که به‌صورت «طبیعی» قابل‌کنترل است را ما می‌خواهیم با زور، تنبیه و گرفتن و زدن و بستن کنترل کنیم. و بعد هم که موفق نمی‌شویم آن را به حساب «توطئه‌های ستون پنجم اقتصادی دشمن» می‌گذاریم.

جناب شریعتمداری بزرگوار، نوک قله‌ کوه یخ در قطب در فصل تابستان گاه حدود یکی، دو متر از سطح آب بیرون می‌آید. انسان اگر در مورد آن کوه‌های عظیم یخ که به وسعت هزاران کیلومترمربع در زیر آب پنهان مانده چیزی نداند علی‌القاعده تصور خواهد کرد که همه یخ‌ها همان چند متری هست که روی آب ظاهر شده‌اند. ای‌کاش عمق فاجعه اقتصاد کشورمان محدود می‌شد به چندده یا حتی چندصد نفر که چندین سال حقوق‌های آن‌چنانی دریافت می‌کرده‌اند. اما فیش حقوق‌های نجومی صرفا آن چند متری هستند که از زیر آب خارج شده‌اند. عمق فاجعه اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی ایران خیلی بیشتر از اینهاست که بر روی آب ظاهر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
12
144
آقای زیبا کلام آخه این... قابلیت پاسخ داره ؟ حیف از تو نیست با... عوام فریب... همکلام بشی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
با سلام اصولاً بفرمایند مقام مسئول در امر خرابیها کیست همانطور که در امر آبادانی ها و زحمتهای ریز و درشت مردم و موفقیتها سریعاً به حساب بزرگی نوشته میشود ولی فسادها و خرابیها چه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
کلا این استدلال که هرچی غربیه بده باطله.
خدا عقل داده . ادم اگه صفت خوبی در دشمنش هم ببینه میتونه ازش استفاده کنه.

یه زمان سیم کارت در بازار انحصاری ایران بالای یک میلیون قیمت داشت ولی با ورود یه رقیب و اندک رقابت و اندک ازادی در بازار قیمت میلیونی ۰ انهم با نرخ انروز) تبدیل به صفر شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
6
121
احسنت احسنت احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
7
127
دست مریزاد آقای زیبا کلام . کاش برای صحبت های شما گوش شنوایی وجود داشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
3
85
درود براستاد زیبا کلام که به احسن وجه هم صادق است وهم کلام زیبایی دارد.خدا حافظش باشدازگزند روزگار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
87
12
واقعا جای تعجب دارد که جنابعالی یک مشت باند باز بی لیاقت مثل جزایری و خسروی را با استیو جابز مقایسه کردهاید.!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
شما هم که مثل حاج حسین اصلا توجه به حرف جناب زیباکلام نکردید. اصلا کاری به افراد ندارند.
دهدشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
79
درود بر این جواب و کلام زیبا
احسنت
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
37
استاد معزز خودتو خسته نکن. هستی شناسی، خداشناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی ما باید اصلاح بشه و همچنین برای یک توسعه پایدار سیاست اقتصاد را ازمالکیت دولتی، فرهنگ را از سیاسی کاری، نظام اداری و سیاسی را از تمرکز گرایی و مملکتداری را از سلایق شخصی بابیستی نجات داد در غیر این صورت کاری نمی توان پیش برد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
3
63
اگر اعدام چاره ساز بود باید الان قاچاچی و معتاد نداشتیم!!!!!!
نکایی ریکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
88
اقای شریعتمداری ایران در160کشور رتبه 145درفساد مالی اداری دارد سرخود رااززیربرف بیاورید بیرون
پاسخ ها
نکایی ریکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
کسی که این فیش هاراروکرد توکلی بود.یکی به این بگه خودت تادیروز نماینده بودی پس چیکارمیکردی .دردولت ا احمدی نژاد هم نماینده بودی کوپول نفت 150دلاری فقطبابک زنجانی ها پرورش دادید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
11
2
اقای زیبا کلام تمام این ها در انتخابات است
مونا اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
57
این شریعمتداری چی می گه دقیقا بابا ... عصر ارتباطاتات دیگه این چاخانا و عوامفریبی جواب نمیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
46
وقتی آب از سرچشمه گل آلود باشد چه کار می توان کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
آفرین سرچشمه را باید اصلاح کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
31
حیف از جواب به این ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
2
این آقای زیبا کلام عزیز یاسین تو گوش.....میخوونه
هامون
|
-
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
30
4
خیلی ساده لوحانه است که به خود بقبولانیم که حرفهای خوب زده شده و الان کار تمام است خوب همه چیز حل شد راحت و آسوده باشیم.
عجیب است که تا وقتی صدایی به نشانه تذکر و اعتراض به آقای استاد می شود ؛ کلام زیبا از دهان باز گو میشود.
یکی از کارشناسان عنوان فساد مالی و اداری را افاضه کردند خب اگر هست چرا ریشه کن نمی شود. الان که آقای استاد عرض کرد خب همه چیز حل شد نه اعدام و نه .... باید برویم دنبال اقتصاد غیر دولتی.
بالاخره آقای استاد شماکدوم طرف وایسادی طرفدار دولت تدبیر هستی یانه ؟ یا اصلا دولت در نظر شما به چه معناست؟ سیبل؟ سیب زمینی؟ مداد؟و....
آقای استاد حالاکه زمان دولتهای سابق نیست چرا آنهایی که شما حامی آنها هستی کاری نمیکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
والا ما که نفهمیدیم شما چی گفتی. امیدوارم خودت متوجه شده باشی
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
33
نرود میخ آهنین در سنگ. این آدم دانسته خودشو به جهل زده مثل کسی است که به دیگری گفت چطوره خودمو بزنم به جهالت تا هفتاد پشتتو بسوزانم.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
37
2
مثل همید که زیبا کلامو تایید میکنید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
52
1
شما همتون از .... میخورید که زیبا کلامو تایید میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
5
14
الان شریعتی همه اینارو میخونه؟
کارن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
36
شریعتنداری بیشتر از نوک دماغشو نمیبینه
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
24
آقای زیبا کلام بحق که کلامت زیباست،گویندکه فرق زیبا وقشنگ درآنست که قشنگ فقط دل را ارضاع میکند اما زیبا هم چشم وهم دل را،آقای شریعتمداری ویارانش فقط بدنبال ارضاع چشمندوبس؟؟؟؟
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
ارضاع اشتباهه .ارضا درسته. ارضاع یعنی شیر دادن مادر به فرزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
7
عدم نشرهم از همان فسادهای اداری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
9
عدم نشرهم از همان فسادهای اداری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
3
9
عاقل تر شدن و بالغ تر شدن کیهان جای امید است.
کیهان خیلی در سن پر هیجان جوانی درجا زد .
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
36
2
مشکل اقتصاد ایران از اون جایی شروع میشه که دوستان دلباخته آمریکا میخوان مدل توسعه غربی رو توی ایران پیاده کنن و 50 ساله این مدل توی ایران نتیجه نگرفته تا هم بهشون میگی این مدل جواب نمیده میگن ما نمیتونیم ارتباطمون رو با دنیا قطع کنیم البته از دنیا منظورشون فقط آمریکاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
9
در باتلاق دست و پا زدند جز بیشتر فرو رفتن نتیجه ای دیگر ندارد
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
10
3
کلیات نامه معقول و منطقی است، اما مقایسه استیو جابز با یک تاجر ایرانی آنهم از طرف جناب زیباکلام اصلا. پیشرفت سریع جابز (البته نه به سرعت تجار مطرح شده) بیشتر به علت ورود به حوزه الکترونیک بوده و البته پر است از انواع ایده، خلاقیت و در فضایی شفاف و رقابتی. چطور این نحوه پیشرفت با پیشرفت سریع تجار متهم شده قابل مقایسه است آنهم وقتی زد و بند و رشوه و هدیه و چشم روشنی به عنوان یکی از ستونهای مهم پیشرفت انها بوده (که البته اثبات هم شده و آقای زیباکلام به آن اشاره کردند).
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
یکبار دیگه متن رو با دقت بسیار بیشتر بخوانید.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
10
4
کلیات نامه معقول و منطقی است، اما مقایسه استیو جابز با یک تاجر ایرانی آنهم از طرف جناب زیباکلام اصلا.....
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
8
4
کلیات نامه معقول و منطقی است، اما مقایسه استیو جابز با یک تاجر ایرانی آنهم از طرف جناب زیباکلام اصلا. پیشرفت سریع جابز (البته نه به سرعت تجار مطرح شده) بیشتر به علت ورود به حوزه الکترونیک بوده و البته پر است از انواع ایده، خلاقیت و در فضایی شفاف و رقابتی. چطور این نحوه پیشرفت با پیشرفت سریع تجار متهم شده قابل مقایسه است آنهم وقتی زد و بند و رشوه و هدیه و چشم روشنی به عنوان یکی از ستونهای مهم پیشرفت انها بوده (که البته اثبات هم شده و آقای زیباکلام به آن اشاره کردند).
محمود بذلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
21
3
هیچ گروه و حزبی نمی گوید دوغ من ترش است . آقای زیبا کلام هم شعار میدهد او نیز واقعیت را نمیگوید اصول گرا و اصلاح طلب دو لبه یک قیچی اند .
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
15
3
شریعت مداری درست میگه .خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
7
2
ترسیدید زیبا کلام خجالتی بکشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
5
2
ماست مالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
8
از شر این فساد ها رها بشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
12
همه میدونن ای فسادها سالها بوده و هست خواهد بود
چون قانون محمکی در این باره نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
19
حرف کاملا"درستی است تا اقتصاد ایران دولتی و رانتی است وضع همین است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
12
دورغ ربا ریا فساد دزدی تهمت غیبت فحشا دیگر چه ماننده بگم بعد ما الگو دیگران باشیم اینها از داخل مثل خوره این مملکت را میخورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
6
ریشه کن بشه اختلاس، رانتف دزدی و لی فقط فیش حقوقی بالا برای همه بشه
امرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
3
13
مبارزه با فساد یعنی واردات بی رویه و توزیع سر سام آور برنج هندی پاکستانی محسن وآن همه جایزه نجومی با استفاده از صدا و سیمای میلی !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
ای با با کاسبان تحریم
Naser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
ساکت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
استیو جابز رو ولش کن جناب زیبا کلام.
مخترع ماشین الکتریکی از دست تو رئیس محیط زیستتان و رئیس جمهور محبوبتتان ماشین های ساخته شده رو به دره انداخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
آموزش و پرورش خیلی مهم است جناب استاد اگر در این مقاله به نقش آموزس و پرورش در توسعه اشاره میکردند کار تمام بود. نقص نامه ایشان فقط همین است.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
جناب زیباکلام بدردنخست وزیری و ریاست جمهوری و مشاغل سیاسی میخورند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
دلم میخواد فقط بشینم صادق زیباکلام صحبت کنه گوش کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
2
مواظب باش الان با سرهم کردن دروغ های شاخدار یک پرونده ای برایت درست می کنه و می گوید پدر پدر پدر پدربزرگت با آدام اسمیت عامل استکبار دستشان توی یک کاسه بوده و چون تئوری اقتصاد بازار را به ادام اسمیت آموخته بود او هم لقب افتخاری زیبا کلام را به او هدیه کرد و این فلسفه فامیل شما بوده یا می گوید آدام اسمیت یک زن بوده و مادام اسمیت بوده که برای حفظ آبرو برای این ارتباط اسم ایشان تحریف شده است.!!!!!!!
erteash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
1
فعلا که همه دارن به احمدی تهمت میزنن خخخخخخخخخخخخخخخخ
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
1
2
دلم میخواد فقط بشینم صادق زیباکلام صحبت کنه گوش کنم و یک قهوه باهاش بخورم .....یعنی عشقی تر از زیباکلام نداریم .شهرام جزایری رو باید بذارن وزیر اقتصاد
علی از خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
1
4
وقتی پای فساد در میان بیاید ، ساده لوحانه است که با حذف یک نفر مشکل را حل کرد ، بلکه باید سیستمی که باعث ان فساد شده را اصلاح کرد ، وای به حال زمانی که مانند فیش های حقوقی ، فساد قانونی باشد
نیلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
3
1
ظاهر صحبت های ایشان درست است، لیکن ایشان به نکته مهمی توجه نکرده اند و آن این است که درمان این دردها سخت است، چرا که داروخانه دست شیطانی مانند آمریکا است ، بنابراین این شیطان چوب لای چرخ می گذارد. جهان شده مانند دهکده ای که کدخدایش امریکا است ، اگر نخواهد یک آبرو دار بی آبرو می شود و اگر بخواهد یک نجیب زاده ، دزد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
12
2
آقای زیبا کلام هم شده سرگرمی برای عده ای تا از اصل ماجرا مردم را منحرف کنند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
1
4
اصل ماجرا اینه که اقتصاد ایران دولتیه و تا این وضعیت هست فضای کسب و کاردرجا خواهد زد و بنده هیچ ایرادی در سخنان زیباکلام نمی بینم ....
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
12
1
من متاسفم
آقای شریعت مداری عزیز
این بتده خدا اسمش زیبا کلامه
حرف زدن هم بلد نیست
بیخیالش شو ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
3
3
آقای زیبا کلام دستتون درد نکنه استفاده کردیم ولی استیو حابز در تعجب هستم مقایسه باامیر خسروی و.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
1
2
آقای شریعتمداری اگر می توانید جواب زیبا کلام را بدهید مطما باشید نمی توانید
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
1
حالا ما مشغول حمله‌ایم یا مشغول دفاعیم، آن [یک‌] بحث دیگری است که عقیده‌ی من این است که این طرف هم به جای دفاع باید حمله کند، ضمن اینکه مراکز دفاعی خودش را هم باید حفظ کند. پس یک جنگی وجود دارد.
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
1
1
شریعتمداری...خیلی بد دروغ می گه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین