کد خبر: ۴۳۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

عوامل تهدید سلامتی افراد در ایام نوروز چیست؟

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نسبت به تغییر نامتناسب فعالیت‌های بدنی و تغذیه‌ای افراد در ایام نوروز هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، دکتر «آزاده نجارزاده»با اشاره به در پیش‌رو بودن تعطیلات نوروزی گفت: متاسفانه در این ایام شاهد تغییر نامتناسبی در فعالیت‌های بدنی و غذایی افراد هستیم به نحوی که در حالی که فعالیت‌های بدنی افراد به شدت کاهش می‌یابد در مقابل شاهد افزایش تغذیه و مصرف مواد غذایی هستیم.

وی بهار را فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های بدنی به ویژه پیاده‌روی و ورزش در فضای طبیعت دانست و افزود: این در حالی است که اغلب افراد به دلیل تعطیلات بیشتر از این که در طبیعت حضور یابند در داخل منزل به استراحت می‌پردازند و البته در مقابل نیز به دلیل برگزاری میهمانی‌ها و دید و بازدیدهای زیاد در این ایام شاهد مصرف زیاد شیرینی و آجیل از سوی افراد هستیم که منجر به اضافه وزن، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی در افراد می‌شود.

وی معتقد است که یادداشت کردن مصارف روزانه مواد غذایی در ایام کمک زیادی به خودآگاهی و در نهایت خودکنترلی افراد در مصرف موادغذایی خواهد شد.

وی در مورد نوع تغذیه در ایام نوروز توصیه کرد: افراد جامعه باید از مصرف زیاد شیرینی به شدت پرهیز کنند به ویژه همشریان یا مهمانان یزد توجه داشته باشند که شیرینی‌های یزدی معمولاً دارای اندازه‌های کوچک با میزان شکر بالا هستند و به همین لحاظ نیز شیرینی‌های یزدی  در رده شیرنی‌های بزرگ جای می‌گیرد لذا در مصرف این قبیل شیرینی‌ها باید رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً در این ایام افراد علاوه بر مصرف شیرینی، چای را نیز با قند مصرف می‌کنند که این صدمه زیادی را به بدن وارد می‌کند لذا توصیه می‌شود که در هنگام صرف چای در مهمانی‌ها شیرینی جایگزین قند شود نه این که افراد هر دو را مصرف کنند.

وی مصرف مغزیجات را برای سلامتی قلب و عروق و تامین چربی‌های خون مفید خواند و گفت: البته باید توجه داشت که مصرف روزانه آجیل‌های خام و مغزیجات نیز نباید بیش از 30 گرم باشدف ضمن این که توصیه می‌شود که افراد کمتر از آجیل‌های بو داده استفاده کنند چرا که اغلب این گونه از آجیل‌ها در هنگام فرایند تفت دادن با نمک زیادی آغشته می‌شوند و علاوه بر این که تاثیرات مثبت خود را از دست می‌دهند، مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی در افراد شود.

وی از افراد خواست تا در وعده‌های غذایی خود به ویژه در هنگام صرف شام از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنند و به جای آن از غذاهای ساده و کم حجم استفاده کنند چرا که مصرف غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

وی در همین رابطه مصرف سبزیجات تازه را به افراد توصیه کرد و گفت: سبزیجات به علت داشتن فیبر، قند موجود در غذا را آهسته‌تر جذب بدن می‌کنند و این موضصوع مانع بالا رفتن قند خون می‌شود.

وی در همین رابطه اظهار کرد: بالا و پایین رفتن مداوم قند خون در افراد می‌تواند آنها را در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دهد لذا ضروری است که در وعده‌های غذایی از انواع سبزیجات خام و پخته استفاده شود.

وی یکی از نکات مهم در این ایام پر مسافرت را پرهیز از مصرف سبزیجات و سالادهای رستوران‌های بین‌راهی ذکر کرد و گفت: معمولاً نحوه شست‌وشو و ضدعفونی کردن این قبیل مواد غذایی در رستوران‌ها نامطمئن است لذا افراد از مصرف آن خورداری کنند.

وی در پایان با توصیه اکید داشتن به ورزش کردن افراد در این ایام بهاری، اظهار کرد: ایام عید به دلیل تعطیلی ادارات و تردد کم خودروها دارای هوای پاکیزه‌تری است و این موقعیت مناسبی برای فعالیت‌های بدنی افراد است لذا حداقل پیاده‌روی به مدت 10 دقیقه در روز را به افراد توصیه می‌کنیم که بسیار برای سلامتی آنها مفید خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین