کد خبر: ۴۵۰۲۲۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
ابراز نگرانی نسبت به وضعیت محیط زیستی پایتخت

اقدامات وحشت‌آور در پایتخت/ تهران را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت محیط زیستی پایتخت گفت: متاسفانه بساز بفروش‌هایی در تهران هستند که می‌توانند به راحتی پول‌های زیادی جابجا کنند و مجوز ساخت‌وساز بگیرند، در حالی که تهران توان این همه ساخت‌وساز را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت محیط زیستی پایتخت گفت: بساز بفروش‌هایی در تهران هستند که می‌توانند به راحتی پول‌های زیادی جابجا کنند و مجوز ساخت‌وساز بگیرند، در حالی که تهران کشش این همه ساخت‌ساز را ندارد. برای مثال مال‌های عظیمی در جنوب پارک نیاوران و در خیابان مقدس اردبیلی ساخته شده‌اند که وحشت‌آور است و ترافیک زیادی ایجاد کرده اند. در حقیقت با ساخت‌وسازهای غیراصولی مناطق را به یک میدان جنگ تبدیل کرده اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی عنوان کرد: اگرچه بیشترین مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست در خارج از شهرها و محدوده‌های طبیعی است، اما در مواردی نسبت به ساخت‌وسازهایی که محیط زیست تهران را بحرانی کرده است، تذکر داده‌ایم و حتی برخورد قانونی نیز کرده‌‌ایم.

ابتکار با اشاره به اینکه در کانون‌های شمال تهران با توجه به ارزش زمین سرعت تغییر کاربری باغات بسیار بالا بوده است، ادامه داد: بارها از قالیباف خواستیم، گزارشی درباره سیاست‌ها و ضوابط‌های بلندمرتبه‌سازی ارائه دهد و حتی چند بار به آقای چمران در این باره تذکر دادم و درخواست کردم؛ تحلیلی در مورد بلند مرتبه‌سازی و تغییر کاربری باغات تهران ارائه دهد، اما توجهی نشد.

عضو شورای سوم شهر تهران در ادامه به اقدامات دولت دهم در راستای دامن زدن به مشکلات شهر تهران اشاره کرد و افزود: در اوخر عمر دولت دهم در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری و با دستور احمدی‌نژاد اجازه ساخت یک طبقه اضافه افزون بر آنچه در طرح تفصیلی شهر تهران آمده، صادر شد. به علاوه مجوز ۲۰۰ هزار واحد جدید مسکن مهر در پردیس و در نقاط دیگر شهر تهران را صادر کردند.

ابتکار با تاکید براینکه این دو مصوبه سیاست‌های جمعیتی و تراکمی شهر تهران را مختل کرد، افزود: جالب است که حتی شورا در جریان این مصوبه نبود. ما به طور اتفاقی در فروردین یا اردیبهشت متوجه این ماجرا شدیم و در شورای سوم هرچه مخالفت کردیم، راه به جایی نبردیم، چرا که از نظر سیاسی در اقلیت بودیم و خیلی از اعضای شورای شهر با ما همراه نبودند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات علمی، احداث برج‌های بلندمرتبه در منطقه ۲۲، جابجایی و حرکت هوا در سطح شهر را کاملا تغییر داده است، گفت: اولین مبحثی که در دولت یازدهم با آقای آخوندی دنبال کردیم، اصلاح مصوبات شورای عالی شهرسازی در تهران بود. هیچ ضابطه‌ای در زمینه برج سازی وجود نداشت و هرکس در هرکجا که دلش می‌خواست، می‌توانست برج‌سازی کند.

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری تخلفات در زمینه بلندمرتبه‌سازی کماکان ادامه دارد، گفت: تا وقتی که درآمد شهرداری‌ها از محل فروش تراکم و پروانه تامین شود، این بحران ادامه خواهد یافت و نتیجه شهرفروشی هم ساخت‌وساز بی‌رویه، تخریب باغات، بهم خوردن تعادل اکولوژیک و سر ریز جمعیت است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به پروژه‌های تصویب شده فاقد ارزیابی زیست محیطی در دولت نهم و دهم گفت: ۱۶۷ پروژه در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد که فاقد مطالعات زیست‌محیطی بودند، این در حالی است که براساس قانون هر طرح و پروژه بزرگ باید در مرحله امکان‌سنجی از نظر زیست محیطی ارزیابی شود.

وی ادامه داد: در دولت قبل این ارزیابی‌ فقط یک روند فرمالیته بود و ۹۹ درصد طرح‌ها مجوز می‌گرفتند. بعد از آغاز به کار دولت یازدهم برخی پروژه‌هایی که هنوز شروع نشده بودند را متوقف کردیم، برای مثال ساخت ۱۵ سد متوقف شد. بعضی پروژه‌ها نیز نیاز به اصلاح و بازنگری داشتند. نکته جالب اینجا بود که در نقاطی که اصلا آب وجود نداشت، درخواست احداث سد کرده بودند.

ابتکار همچنین به دلایل افزایش کانون‌های گرد و غبار در کشور اشاره کرد و افزود: چرای بیش از اندازه دام‌ها در مراتع یکی از مشکلات جدی در این زمینه است، زیرا وقتی دام بیش از توان مرتع چرا کند، مرتع به درجه دو و سه و بعد هم به بیابان تبدیل می‌شود و در نهایت کانون‌های گرد و غبار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش کانون های گرد و غبار بحث تغییرات اقلیمی است، چرا که متاسفانه شاهد افزایش تدریجی دما، کاهش بارندگی و خشکسالی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حفر چاه‌های غیرمجاز را از دیگر دلایل ایجاد کانون گردو غبار دانست و عنوان کرد: بخش کشاورزی مصرف کننده اصلی منابع آب کشور است، بطوریکه ۹۶ درصد آب کشور را بخش کشاورزی مصرف می‌کند. این میزان آب باید بهینه مصرف شود، چرا که مثل قبل منابع آب تجدیدپذیر نداریم. متاسفانه در یک دوره از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد برداشته شد و حفر صد هزار چاه در حاشیه تالاب‌ها و دریاچه‌ها، شیره جان آنها را کشید.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
1
2
تهران شده مثل یک شکار ..........................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
1
10
یعنی یه جوری تهرون رو نابود کردن که زبان از بیانش عاجزه بخدا!
عمق فاجعه رو منی میفهمم که هفت پشتم تهرونی بودن و چه تو خاطرات پدران و مادران و چه با رجوع به حافظه تصویری خودم تو همین عمر کوتاهی که پشت سر گذاشتم به قطعیت میگم این شهری که امروز شما بهش میگید تهران برای من غریبه!!!
ده سال میشه که هر روز که از خونه میزنم بیرون با دیدن پلیت کشی دور یه خونه باغ قدیمی و باحال و حضور کارگران تخریبچی قلبم تیر میکشه و چشمانم رو اشک پر میکنه!واقعا چرا من باید بخاطر بی موالاتی دستگاه های نظارتی علی الخصوص شهرداری هر روز شاهد از بین رفتن هویت و اصالت و فرهنگ و امنیت زادگاه خود و پرپول شدن جیب یک مشت دلال باشم؟!؟جالبه باغات رو مثل آب خوردن نابود میکنن و اونوقت دم از شعار آسمان آبی؛زمین پاک میزنن:(
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
6
باور کنید نادان ها کاری کرده اند که الآن هزا دانا می خواهد کار آنها را تصحیح کند .
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
5
اهواز،مشهد، اصفهان، اراک و... اوضاع بهتری دارن!!!!!!
پاسخ ها
توحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
نه علی آقا.
این جا شهردار قالیبافه و اینها هم مثل دزدی میمانند که خودش داد میزند «دزد را بگیرید»
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
2
با سلام، من در انتخابات شورای تهران به لیست اصلاح طلب رای ندادم اما اگر حرفهای شما واقعا درسته در شورای شهر جدید جلوی برج سازی و اقدامات مخرب رو بگیرید. باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
2
چرا اجازه دادن
الان جلوگیری کنن هر وقت جلو گرفته شه باز سوده
هر سمت تهران میری وحشتناک رودهن پردیس کرج واوان لواسان
لعنت شن تو این ماه دادگاهی باید شن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
2
تقصير شهردار جوازميده پول ميگره فضا ميفروشه پول ميگيره جمعيت تهران را زياد كرده واز توليد خبري نيست جوانها بيكار هستند بجاي اينكه مسكن در تهران ساخته شود بايد مسكن در شهرهاي صنعتي ساخته شود مثل كشور چين كه در شهرهاي صنعتي به تعداد كاركنان شهر صنعتي مسكن ساخته شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
مسلما شهرداری نه تنها در مواردی که در این نوشته ذکر شده به شهر تهران ضربات جبران ناپذیری وارد کرده اما باید   به نکته مهمی توجه نمود که چرا با وجود انکه میگویند هر سال تهران ۳۰ سانت نشست میکند وامکان زلزله و نابودی همه این سرمایه ها زیاد است ولی باز مردم وسرما یه گذاران به تهران روی میاورند واین بی توجهی دولتها ست که هنگامی که همه جاذبه های شهری وهمه امکانات فرهنگی ،بهداشتی وکار  ،بیشرین دانشگاها ،بیمارستانها ،سینما و... در تهران که تا قزوین  امتداد یافته  متمرکز شده بازی سرمایه دار وشهرداری تهران همچنان ادامه می بابد مگر خلا قانونی که دولت را مکلف به خروج  بعضی سازمانها از تهران کند حل شود وقوانین دیگر شهری وشهروندی در شهرها به درستی اجرا شود وبعضی قوانین دوباره بازیابی شود تا شهرهای کوچک  برای مهاجرت جاذبه لازم را داشته باشد.ایا اینکه  قانون اجازه میدهددر اپارتمان مسکونی  مطب یا داروخانه   ایجاد شودحریم  خانواده ر‌ا  حفظ میکندایا انکه ناگهانی خیابانی را تجاری میکنند و ناگهان در کنار اپارتمان مسکونی کافه عربی  با قلیان ایجاد میشود برای فرزندان الگوی درستی است؟  هرچند بسیاری که با میلیاردهاتومان به شهرداری ملک خود را تجاری کردهاند چون ان خیابان ظرفیت تجاری نداشته اغلب مغازها که نمایندگی اجناس خارجی دارند خالی از مشتری در تمام هفته هستند مگر با یک روز تخفیف ضرر  را تاحدودی جبران کنند ودر واقع به مغازه دارا ن نیز ظلم شده چون اگر این املاک مسکونی بود حداقل اجاره میرفت واینکه شهرداری مناطق مرکزی تهران را به بر هوت تبدیل کرده وهمه قسمت اداری  وتجاری را به شمال شهر منتقل کرده ضربه ای است که دولت ومجلس باید جلوی ان را بگیرند مسلم با اینهمه زمین خالی که در تهران وشهرستانهاست میشد به جای انکه به حریم مسکونی برای ایجاد محیط اداری یا تجاری وارد شد از این زمینها با ایجار پارکینگ مناسب وخیابان کشی مناسب استفاده نمود وقیمت ملک  تجاری را پایین اوردبرک که متاسفانه وزارت مسکن فقط تمرکز خود ربر ملک مسکونی مانند مسکن مهر گذاشته که بیفایده بوده است وتا قیمت ملک تجاری واداری به بسیار کمتر از ملک مسکونی از طریق قانون نگردد که نتیجه ان اشتغال ودسترسی به کالای  بسیار ارزانتر است مشکل مسکن قابل حل نخواهد بود در حالی که سالهاست اشتغال موضوع دولتهاست چگونه یک ملک تجاری ۴۰ متری میلیاردها تومان قیمت می یابد ومسکونی ان به حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان واجاره ملک تجاری به بالای ۱۰ میلیون تومان میرسد مشکل اشتغال حل میگردد؟و در نتیجه سرمایه گذار به کدام سو کشیده میشود؟این ها مواردی است که در تهران به ان اجازه داده می شود وعرف نیز مانع  ان نمی شودپس باید  قوانین شهری دوباره بررسی گردد وتمرکز بر یک شهر کنار گذاشته شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین