کد خبر: ۴۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

سبزیجاتی با طعم فاضلاب!

با شروع فصل گرما احتمال بروز بیماری‌های مانند وبا در کشور وجود دارد به همین دلیل باید برخی نکات را به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وبا یک بیماری عفونی است که خطر اپیدمی آن در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی وجود دارد، این بیماری از راه آب و غذا به انسان منتقل شده و با ورود باکتری به روده‌ها اسهال حاد  بروز کرده و درصورتی که به موقع درمان نشود خطر شوک و مرگ برای فرد وجود دارد. 
 
وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از بروز اپیدمی این بیماری مرگبار که ۶ سال پیش در کشور آن را تجربه کردیم تمهیداتی را از ابتدای بهار در سراسر کشور اجرایی کرده است.

 از سخت‌گیری در مناطق مرزی به خصوص مرزهای زمینی ایران با کشور عراق، افغانستان، پاکستان تا برگزاری کارگاه‌های کشوری برای مراقبان بهداشت فعال در شبکه های بهداشتی و کادر درمانی از اقدامات صورت گرفته به منظور پیشگیری از همه گیری وبا است. 
 
علاوه بر این اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت به مردم در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار توصیه هایی کردند که نادیده گرفتن این هشدار‌ها و توصیه‌ها به قیمت به خطر افتادن سلامت و زندگی فرد تمام می‌شود. 
 
سال گذشته چند نفر به وبا مبتلا شدند؟ 

بابک عشرتی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذای مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه با شروع فصل گرما احتمال بروز بیماری‌های مانند وبا در کشور وجود دارد، گفت: ما در وزارت بهداشت با اقداماتی شیوع این بیماری را کنترل می‌کنیم و از ابتدای سال 96 تا کنون موردی از وبا در کشور مشاهده نشده است اما اقدامات پیشگیرانه را در فصل تابستان باید انجام داد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان به وبا در سال گذشته اظهار کرد: سال ۹۵ در کشور فقط پنج مورد وبا گزارش شده و این آمار دقیق و درست است، زیرا در بسیاری از بیماران که مشکوک به وبا بودند نمونه برداری انجام  و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شد و ابتلای این موارد مشکوک مورد تایید قرار نگرفت و تنها همین پنج مورد تایید شدند. 
 
آماده باش وزارت بهداشت برای مبارزه با وبا 

وی با اشاره به برخی اقدامات در زمینه پیشگیری از شیوع وبا در معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: در فصل بهار و ابتدای اردیبهشت، اطلاعات و آمار لازم در زمینه وبا را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دادیم همچنین کارگاه هایی را برای معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها در زمینه بیماری وبا برگزار می‌کنیم. 
 
عشرتی افزود: برخی اقدامات در مناطق گرمسیری و به خصوص مناطق مرزی که خطر بروز بیماری وبا در آن‌ها بیشتر جود دارد انجام می‌شود همچنین در این مناطق برای پرسنل و کادر درمانی نیز کارگاه هایی در زمینه علائم و راه‌های پیشگیری بیماری وبا برگزار می‌شود افزون بر این حساس سازی پرسنل و کادر درمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور بیماریابی و نظارت بیشتر صورت می‌گیرد. 
 
سبزیجاتی با طعم فاضلاب 

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری وبا از راه آب و غذا منتقل می‌شود، گفت: نظارت بیشتر بر تهیه و توزیع موادغذایی و آب مصرفی مردم و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم در این زمینه به معاونت‌های بهداشت نیز صورت گرفته است. 
 
عشرتی بااشاره به آبیاری سبزیجات با آب‌های فاضلاب و تاثیر آن در بروز بیماری وبا عنوان کرد: نظارت بر آبیاری سبزیجات با آب سالم بر عهده اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت است،اما مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که به طور کلی سبزیجات خام می‌تواند در زمره عوامل مستعد کننده ابتلا به وبا باشد و برای آن که از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا جلوگیری کرد باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کرد. 
 
میوه و سبزی در تابستان را اینگونه ضدعفونی کنید 

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت ادامه داد: به منظور پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص در فصول گرم سال، میوه‌ها و سبزیجات خام را با محصولات ضدعفونی کننده حاوی کلر موجود در بازار ضدعفونی کرده و سپس آن ها را مصرف کنند. 
 
وی تاکید کرد: مردم باید از سلامت آب و غذای مصرفی خود اطمینان حاصل کنند و علاوه بر ضدعفونی میوه و سبزیجات، از موادغذایی بسته بندی استفاده کرده و از مصرف موادغذایی فله که سلامت آن‌ها مورد تایید نیست اجتناب کنند همچنین هنگام سفر و در استرحتگاه‌ها از مصرف آب‌های سطحی یا غیر شرب خودداری شود. 
 
نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا به مادران و خانم‌های خانه دار

عشرتی به مادران و خانم‌های خانه دار که تهیه و طبخ غذا در منزل را به عهده دارند به منظور پیشگیری از بروز وبا توصیه کرد: یکی از نکات حائز اهمیت رعایت بهداشت فردی در مادران و خانم‌های خانه دار است این افراد قبل از تهیه و طبخ غذا دست‌های خود را بشویند همچنین شست و شو دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی از نکاتی است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند تا از ابتلابه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا پیشگیری کرد. 

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که در زمینه پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا باید به آن توجه داشت رعایت بهداشت فردی است همچنین اگر یکی از اعضای خانواده به اسهال مبتلا باشد باید فورا در جهت درمان اقدام کرده و با رعایت بهداشت فردی از انتقال عامل میکروبی و بیماری به سایر اعضای خانواده جلوگیری کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین