کد خبر: ۴۵۳۶۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
در حاشیه سخنان مداخله‌جویانه رکس تیلرسون در امور ایران

محکوميت سخنان وزيرخارجه‌آمريكا ازسوی اصلاح‌طلبان؛دخالت‌ممنوع

شماری از شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای در بیانیه‌ای سخنان مداخله‌جویانه وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران را محکوم کردند
آفتاب‌‌نیوز :
رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از رویکرد جدید ترامپ درباره ایران پرده برداشت. هرچند تیلرسون اعلام کرد که سیاست‌خارجی دولت ترامپ درباره ایران به‌زودی منتشر می‌شود اما سخنانی که او بر زبان راند، خود چارچوب این سیاست خارجی را به وضوح ترسیم کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ براساس سخنانی که تیلرسون مطرح کرد، به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا بار دیگر بر روی تغییر رژیم متمرکز شده است. سیاستی که حداقل برای مدتی در دوران ریاست‌جمهوری اوباما حداقل به‌طور شفاهی کنار گذاشته شده بود و درباره آن سخنی به میان نمی‌آمد. وزیر امورخارجه جدید آمریکا اما در سخنانش صراحتا اعلام کرد که برنامه آمریکا «حمایت از عناصری در داخل ایران با هدف تغییر مسالمت‌آمیز رژیم است و ما می‌دانیم که این عناصر در داخل ایران حضور دارند.»

محکوميت سخنان وزير خارجه آمريكا از سوی فعالان اصلاح‌طلب؛ دخالت ممنوع

درحالی وزیر امور خارجه دولت ترامپ از سیاست تغییر مسالمت‌آمیز حکومت در ایران به‌عنوان سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نام می‌برد که پیشتر و در دوره هشت ساله دولت اوباما، دولت پیشین آمریکا به صراحت اعلام کرده بود سیاست تغییر رژیم در قبال جمهوری اسلامی را کنار گذاشته و برای حل‌وفصل مسائل و مشکلات در روابط دوجانبه ازجمله موضوع هسته‌ای، به دنبال سیاست تعامل و گفت‌وگو با حکومت ایران است.

حال به نظر می‌رسد که دولت ترامپ خواب دیگری دیده است. چنین تغییری در سیاست خارجی آمریکا را اگر در کنار تحرکات این کشور در خاورمیانه قرار دهیم، سناریو مدنظر آمریکا تا حدودی روشن می‌شود. آمریکا از یک سو تلاش می‌کند تا با متحد نگاه داشتن اعراب حاشیه خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی، جبهه‌ای متحد علیه ایران در منطقه تشکیل دهد و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا  با پیگیری سیاست دخالت غیرمستقیم در امورداخلی ایران، نظیر حمایت از جریانات ضدنظام، فشار داخلی را بر حاکمیت افزایش دهد.  همه این اقدامات د رحالی صورت می‌گیرد که ایران به تازگی انتخاباتی را پشت سر گذاشته است که با شرکت گسترده مردم روبه‌رو شده و نامزدی در این میان موفق به کسب اکثریت مردم شده است که شعارش در تعاملات جهانی گفت‌وگو و حل مسائل از طرق دیپلماتیک است. سخن گفتن از دیپلماسی و گفت‌وگو از سوی حسن روحانی از یک‌سو و سخنان ستیزه‌جویانه و غیرمحترمانه مقامات آمریکایی از سوی دیگر در کنار حمایت‌هایشان از برخی از کشورهای منطقه در خصومت با ایران از اقدامی فروگذار نمی‌کنند، نشان می‌دهد دولت آمریکا بر این عقیده است که  پس از روند گفت‌وگو ایران خواهد توانست منافع خود را به خوبی تأمین کند و د راین راستا است که سعی می‌کند با اعمال فشار بر ایران، تهران را وارد فاز تهاجمی و مقابله به مثل کند تا بهانه لازم برای اقدامات شدید‌تر علیه ایران فراهم آید. از سوی دیگر دولت آمریکا تلاش می‌کند تا با سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی دخالت در امور داخلی ایران، که البته سابقه‌ای دیرینه دارد، فشار داخلی را بر حاکمیت ایران افزایش دهد.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، درخصوص این سیاست آمریکا، چالش آمریکا و ایران در خاورمیانه را چالشی تئوریک و ریشه‌دار خوانده که در آن آمریکا حامی ثبات و ایران حامی دموکراسی است.

ابوطالبی می‌نویسد: «آمریکا که تاکنون بهای ایجاد ثبات را از اعراب ثروتمند می‌ستاند، اینک در برقراری ثبات، شکست خورده و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اعراب در حفظ رژیم‌هایشان باشد. لذا نشست ریاض شیفتی پارادایمی بود، از ثبات‌زایی به دموکراسی ستیزی؛ و اکنون سخن آمریکا این است که اگر نمی‌توانی ثبات ایجادکنی، با مردم و دموکراسی نبرد کن. ‌اما آمریکا غافل است که در خاورمیانه فقط دموکراسی، ضامن ثبات است و ایران تنها کشور مردمسالار آن و بازگشت به سیاست دهه‌های پیش یعنی بازآفرینی بهار عربی. درتاریخ ایران نیز انتقام شما از مردمسالاری پرسابقه بوده و هرچه حکومت ایران مردمی‌تر باشد، کینه‌های شما بیشتر می‌شود؛ اما اکنون مردم ما همه ‌جا حضور دارند. در همین انتخابات اخیر ایران و آمریکا کدام بیشتر بحران‌زا بود؟ شما جهان و صلح را ناامید و مایوس کردید و ما امیدوار، مردمسالاری درایران جاودانه خواهد ماند».  بر این اساس و با در نظر گرفتن شرایط حساس منطقه و تحرکات بسیار مشکوک آمریکا، به نظر می‌رسد که تنها راه‌ مقابله با تهدیداتی که امروز متوجه ایران است، پرهیز از دودستگی و اختلاف و اعلام موضع واحد عقلانی و هوشمندانه در قبال این اقدامات است. تأکید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بر حفظ اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از دودستگی و به کار گرفتن «لحن دوستانه و برادرانه» از سوی رسانه‌ها، خود ناظر به این واقعیت است که تنها با اتحاد و پکپارچگی همه جریانات سیاسی است که می‌توان در مقابل این طرح‌های شوم ایستادگی کرد.

روز گذشته بیانیه‌ای با امضای شماری از چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای منتشر شد که در آن سخنان رکس تیلرسون به شدت محکوم شده بود. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که وقتی پای امنیت کشور در میان است، ماندن در تودرتوی رقابت‌های سیاسی، جریانی و حزبی نه‌تنها دردی را دوا نخواهد کرد بلکه موجب ایجاد شکاف داخلی شده و مانع از این خواهد شد که پیامی واحد از سوی ایران در مقابل دخالت‌های آمریکا به دنیا مخابره شود. اتفاقا سخنان تیلرسون مبنی بر حمایت از برخی‌ها در داخل ایران با تغییر رژیم، خود ناظر به همین فرصت است که اگر در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده شود، می‌توان تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. در منطقه‌ای که حتی برخی کشورهای به ظاهر دوست نیز هرازگاهی نشتری بر پهلوی ایران فرو می‌کنند، لزوم کنار نهادن اختلافات داخلی و حفظ کلیت نظام بیش از هر زمانی احساس می‌شود. «شهروند» در روزهای آینده در خصوص مقاومت‌های مدنی مردم ایران در برابر این مداخله سخیف، گزارش و مصاحبه با شخصیت‌های مختلف از جناح‌های کشوری تهیه خواهد کرد.

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی رسانه‌ای در محکومیت سخن مداخله‌جویانه وزیر خارجه آمریکا

همگان از این واقعیت تلخ آگاهند که شرایط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نه‌تنها نسبت به سایر مناطق جهان در وضع خطیرتری قرار دارد، بلکه در تاریخ این منطقه نیز چنین بحران بزرگی مشاهده نشده است. اگرچه بخش مهمی از این بحران ریشه داخلی دارد و ناشی از ضعف ونبود حکومت‌های مردمسالار و آزاد در منطقه است ولی یکی از علل مهم و تشدید‌کننده بحران، دخالت‌های بیگانگان به‌ویژه دولت آمریکا در منطقه است. واشنگتن برخلاف ادعای دفاع از حقوق بشر، صرفاً براساس منافع خود از ارتجاعی‌ترین کشورهای منطقه حمایت می‌کند به‌گونه‌ای که می‌توان گفت ریشه‌های افراط‌گرایی در منطقه و جهان به نحوی متاثر از عملکرد آنان است.

دولت کنونی آمریکا نیز به جای کمک به صلح و آرامش در منطقه، می‌کوشد با حمایت از رژیم ارتجاعی عربستان منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات کند و آن را حتی به کشورهای باثبات ازجمله ایران گسترش دهد. اظهارات وزیر امور خارجه ترامپ درخصوص کشورمان مبنی بر این که: «سیاست ما در قبال ایران این است که هژمونی و برتری آن را عقب رانده و توانایی آنها در تولید سلاح هسته‌ای را مهار کنیم و از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که منجر به انتقال مسالمت‌آمیز حکومت شود. و البته همان‌طور که می‌دانیم، آن عناصر حضور دارند.» سخنانی تحریک‌آمیز و خلاف قواعد حقوقی و بین‌المللی است و نتیجه‌ای جز گسترش بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و در نتیجه توسعه جنگ و تروریسم ندارد.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که اکثریت قاطع مردم ایران پای صندوق‌های رأی حرف‌ خود را می‌زنند و در همان حال کاخ سفید برای غارت درآمدهای نفتی منطقه از کشورهایی حمایت می‌کند که کاملا استبدادی اداره می‌شوند.

بر این اساس ما امضاکنندگان اظهارات وزیر خارجه ایالات متحده را به شدت محکوم می‌کنیم و از تمام کنشگران سیاسی و روشنفکران ایرانی و جهانی می‌خواهیم که با محکوم کردم چنین اظهاراتی اجازه ندهند که بیش از این بر زخم‌های منطقه نمک پاشیده شود که در جهان جهانی شده کنونی بحران به منطقه محدود نخواهد شد و دود آن به چشم همه ازجمله مردم آمریکا خواهد رفت.

محمد علي اكبري، قاسم امام زاديي، هادی خانیکی،  آ رمان امیری، محمد افخمی، بهمن احمدی امویی، ژیلا بنی یعقوب، علی پایا، حسین پایا، علی تاجرنیا، سید مصطفی تاجزاده، حمیدرضا جلایی پور، جلال جلالی زاده، سعید حجاریان، سيدمحمود حسيني، مهرداد حجتي، بهزاد حق‌پناه، محمدرضا خاتمی، ‌هادی خانیکی، حسين درويش، خسرو دلیرثانی، حسن رفیعی، علي رضايي، عبدالله رمضان‌زاده، محسن رناني، محمد راسخ، محمد ستاری‌فر، حسین شریف‌زاده، تقی شامخی، ملیحه شیانی، مهرداد شيخاني، محمد صادق، کیوان صمیمی، محسن صفایی‌فراهانی، عباس عبدي، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار، اميرمسعود عرب، محمدجواد غلامرضا كاشي، حسین کاشفی، رضا كفاش تهراني، محسن گودرزی، فاطمه گوارایی، الهه مجردی، فخرالسادات محتشمی‌پور، آذر منصوری، میرطاهر موسوی، محسن میردامادی، عبدالله مومنی، مرتضی مبلغ، حجت‌الله میرزایی، سعید مدنی، عبدالله ناصری، محمد نعیمی‌پور، حسین نورانی‌نژاد، كامبيز نوروزي، امیرعلی نصراله‌زاده، حسين واله، عبدالرسول وصال، بهاره هدایت، حسين هوشمند، ناصر ‌هاشمی.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
رضا
|
United States of America
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
احسنت
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
این محکومیت مثل همون ابراز تاسف های بان کی مونه!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین