کد خبر: ۴۵۶۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶

کدام شغل‌ها به زانو آسيب مي‌زنند؟

زانو بزرگ‌ترين مفصل بدن است. مفصلي که بخش عمده وزن بدنتان را روي خود تحمل مي‌کند و مسئوليت اتصال ران و ساق پا و کنترل حرکات آنها را برعهده دارد. تحمل هرروزه اين فشار و درگير بودن مداوم با اين ارتباط، بر لزوم مراقبت بيشتر از اين عضو به‌ظاهر مقاوم صحه مي‌گذارد.
آفتاب‌‌نیوز : زانو بزرگ‌ترين مفصل بدن است. مفصلي که بخش عمده وزن بدنتان را روي خود تحمل مي‌کند و مسئوليت اتصال ران و ساق پا و کنترل حرکات آنها را برعهده دارد. تحمل هرروزه اين فشار و درگير بودن مداوم با اين ارتباط، بر لزوم مراقبت بيشتر از اين عضو به‌ظاهر مقاوم صحه مي‌گذارد.

زانو بزرگ‌ترين و شايد يکي از حساس‌ترين مفاصل بدن باشد. مفصلي که با يک حرکت نابه‌جا، ضربه ناگهاني يا رژيم غذايي نامناسب، مي‌تواند کارايي‌اش را از دست بدهد و زمينه را براي خانه‌نشين شدن صاحبش فراهم کند.

به شناسنامه‌تان نگاه کنيد
با بالا رفتن سن، مفصل زانو هم آسيب‌پذيرتر مي‌شود. اما زماني که افزايش سن با بيماري‌هايي مثل پوکي استخوان يا آرتريت همراه مي‌شود، احتمال تخريب اين مفصل بالا مي‌روند و زانودرد و مشکلات هنگام راه رفتن و نشست و برخاست، همراه هميشگي فرد مي‌شود.

مراقب آسيب‌هاي ناگهاني باشيد
صدمات ناگهاني، از شايع‌ترين دلايل آسيب ديدن زانوها هستند. وارد شدن ضربه مستقيم به زانو، پيچش غيرطبيعي، سقوط روي زانو، خم شدن غيرطبيعي و فشار آمدن به اين مفصل و مواردي از اين دست، احتمال ايجاد آسيب مزمن و مقاوم به درمان را بالا مي‌برند. در چنين مواردي ممکن است در زانو يا ساق پايتان احساس بي‌حسي، ضعف يا سردي کنيد و هنگام راه رفتن يا حرکت دادن اين مفصل، صدايي را از زانوهايتان بشنويد.

حال اگر اين آسيب‌ها با کشيدگي، دررفتگي يا آسيب‌ديدگي رباط‌ها و تاندون‌ها که از زانو حمايت مي‌کنند همراه شود، جبران آن دشوارتر مي‌شود. گذشته از اين پارگي مينيسک و آسيب‌ديدگي رباط‌ها، مي‌تواند فرد را به درمان‌هاي تهاجمي نيازمند کند.

شايد کارتان آسيب‌زاست
سلامت زانويي که مستعد آسيب‌ديدگي است، با فعاليت‌هايي مثل بالا رفتن از پله، دوچرخه‌سواري، دويدن و پريدن بيشتر تهديد مي‌شود. گرچه بيماري‌هايي مثل پوکي استخوان و آرتريت، التهاب تاندون‌ها، ايجاد کيست پشت زانوها، در کنار آسيب‌هاي ناگهاني مي‌توانند به زانوها آسيب بزنند، اما بدون ترديد بيش‌ازاندازه کار کشيدن از مفصل زانو، احتمال تخريب آن را تقويت مي‌کند. به همين دليل کساني که سال‌ها مجبور به بالا رفتن از پله‌ها هستند، يا به خاطر رشته ورزشي يا کار خاصي از اين مفصل زياد کار مي‌کشند، زودتر از ديگران دچار آسيب مي‌شوند.

کارهاي نظافتي: اگر تميز کردن خانه يا محيط‌هاي عمومي کار هرروز شماست، احتمالا دچار آسيب‌ديدگي‌هاي زودرس زانو مي‌شويد. آماس کاسه زانو از مشکلات شايع افرادي است که به خاطر تميز کردن سطوح فشار زيادي را به زانوهايشان تحميل مي‌کنند. بدون ترديد اگر هنگام انجام دادن کارها وزن بدن روي زانوي خم‌شده تحميل‌ شود، احتمال آسيب‌ديدگي بالا مي‌رود.

نجاري و ساخت‌وساز: پيمانکاران حوزه ساخت‌وساز و کساني که کارهاي نجاري انجام مي‌دهند، به خاطر اندازه‌گيري و ساخت سازه‌ها مدام زانوهايشان را خم مي‌کنند و فشار زيادي را به اين مفاصل وارد مي‌کنند. به همين دليل اين افراد حتي در صورت پوک نبودن استخوان‌هايشان زودتر به چنين آسيبي دچار مي‌شوند.

بنايي و لوله‌کشي: بناها، کاشي‌کارها و سنگ‌تراش‌ها، نه‌تنها ساعت‌هاي طولاني وزن بدن را روي زانوهاي خم‌شده مي‌اندازند، بلکه احتمالا در حمل مصالح هم از زانوهايشان به‌عنوان تکيه‌گاه استفاده مي‌کنند و احتمال آسيب‌ديدگي را افزايش مي‌دهند.

باغباني: باغبان‌ها و کساني که ساعت‌هاي طولاني مشغول کندن علف‌هاي هرز و رسيدگي به باغچه‌ها هستند، به زانوهايشان فشار زيادي را وارد مي‌کنند.

مکانيکي: مکانيک‌ها براي هم‌ارتفاع کردن بدنشان با خودرو، مجبور به نشستن روي زانوهاي خود هستند. قرار گرفتن مکرر در اين موقعيت، مي‌تواند احتمال آسيب ديدن زانوهاي آنها را افزايش دهد.

معدن‌کاري: کارگران معدن نه‌تنها ساعت‌ها در روز روي زانوهايشان مي‌نشينند، بلکه در اين حالت با وسايل سنگيني مثل تيشه و بيل ‌کار مي‌کنند و به همين دليل بيش از مشاغل ديگر به زانوهايشان آسيب مي‌زنند.

ورزش‌ حرفه‌اي: محققان ثابت کرده‌اند که ورزش کردن در سطح حرفه‌اي مي‌تواند براي بدن آسيب‌زا باشد. ساعات طولاني تمرين، آسيب ديدن در جريان مسابقات و مسائلي از اين دست مي‌تواند به سلامت ورزشکاران حرفه‌اي آسيبي جدي وارد کند. سقوط بر روي زانو، آسيب ديدن اين مفصل در اثر حرکات کششي شديد، آسيب‌ديدگي بر اثر ضربه در رقابت‌ها و مسائلي از اين دست مي‌تواند به زانوي ورزشکاران صدمه جدي وارد کند.

چه بايد کرد؟
بيش‌ازحد استراحت نکنيد. کم‌تحرکي به بهانه استراحت مي‌تواند عضلات شما را ضعيف کند و درد مفاصلتان را شدت بخشد. براي آرام کردن اين درد، در درجه اول بايد از فعاليت‌هاي آسيب‌زاي قبلي پرهيز کنيد و در درجه دوم حرکات ورزشي- درماني را زير نظر پزشکتان انجام دهيد. در صورتي که پزشکتان راه رفتن در آب، شنا کردن، و ايروبيک را ممنوع نکرده، مي‌توانيد از اين تمرينات براي تقويت عضلات و کاهش آسيب زانوهايتان کمک بگيريد.

مراقب سقوط باشيد. زانوي دردناک و بي‌ثبات احتمال زمين خوردن شما را بيشتر مي‌کند. پس بيش‌ازپيش مراقب راه رفتنتان باشيد تا مبادا با يک سقوط دردناک، مشکلتان چند برابر شود. گذشته از اين، از انجام تمرينات ورزشي آسيب‌زننده‌اي که به زانوهايتان فشار بيشتري وارد مي‌کنند پرهيز کنيد.

وزن کم کنيد. وزن بالا آفتي جدي براي سلامت زانوهاست. براي اينکه فشار کمتري به اين مفصل وارد شود، وزنتان را کم کنيد. خوردن سبزي‌هاي کم‌کالري به جاي غذاهاي سنتي و پرچرب مي‌تواند به شما در رسيدن به اين هدف کمک کند. خجالت نکشيد. اگر پزشکتان استفاده از عصا و تجهيزاتي مثل زانوبند را توصيه کرده، بدون خجالت از آنها استفاده کنيد. نگذاريد طولاني شدن دوره اين مشکل، درمان آن را سخت‌تر کند. کفش مناسب بپوشيد. براي خريد کفش، بيشتر از قبل هزينه کنيد. کفش‌هاي بيش‌ازاندازه تخت، کفش‌هاي پاشنه‌دار و خلاصه گزينه‌هايي که کفي نامناسبي دارند مي‌توانند سرعت تخريب مفصل زانو را افزايش دهند.

منبع: سلامت نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین