کد خبر: ۴۵۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷

فایننشال تایمز:'توتال' راه را برای ورود شرکتهای بین المللی به ایران باز کرد

فایننشال تایمز گزارش داد: ' توتال' با ایران قرارداد بست و پیشقدم شد تا راه برای ورود و سرمایه گذاری سایر شرکتهای بین المللی در ایران هموار شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فایننشال تایمز در این گزارش آورده است: «مقامات دو کشور فرانسه و ایران اعلام کردند که کنسرسیومی به رهبری شرکت 'توتال' Total فرانسه یک توافق گازی چندین میلیارد دلاری با ایران برای توسعه بخشی از 'پارس جنوبی'، بزرگ ترین میدان گازی جهان امضا کردند.
این قرارداد گازی سایر شرکتهای بین المللی را هم تشویق می کند که در این کشور اسلامی سرمایه گذاری کنند.

' توتال ' مسئول اجرای این پروژه است. این پروژه به مدت 20 سال به توسعه 'فاز یازدهم 'میدان 'پارس جنوبی' پهناورترین میدان گازی جهان که بین ایران و قطر مشترک است، خواهد پرداخت. کار تولید گاز از 40 ماه آینده شروع می شود.
' توتال ' در این پروژه به ' شرکت ملی نفت چین' و 'شرکت پتروپارس ' ایران ملحق می شود. هر سه شرکت مجموعا 4.8 میلیارد دلار در فاز یازدهم این میدان گازی سرمایه گذاری خواهند کرد. این سه شرکت دیروز / دوشنبه/ در تهران با 'شرکت ملی نفت ایران' که یک شرکت انرژیایی دولتی است توافقنامه امضا کردند.

این قرارداد 20 ساله طی دو مرحله اجرایی خواهد شد و کنسرسیوم مجری قرارداد، خود را آماده می کند روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز از ذخایر ساحلی 'فاز یازدهم' میدان 'پارس جنوبی' تولید کند.
طبق اعلام ' اداره اطلاعات انرژی آمریکا '، ایران دارای دومین ذخایر عظیم گاز جهان و چهارمین تولید کننده نفت جهان است. اما صنعت انرژی ایران فوق العاده فرسوده است و ایران برای زنده کردن آن نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پنج سال آینده دارد.
' پاتریک پایونه' مدیر اجرایی توتال در این باره گفته است؛ از اینکه اولین شرکت بزرگ بین المللی نفت و گاز است که به یمن توافق هسته ای با ایران قرارداد امضا می کند، 'به خود می بالد و احساس غرور' می کند.

مدیر اجرایی توتال در باره این قرارداد بیان کرد: ' قرارداد 4.8 میلیارد دلاری توتال با ایران که وظیفه اش توسعه بخشی از بزرگ ترین میدان گازی جهان یعنی ' پارس جنوبی' است، مسلما به توسعه روابط میان تهران با اروپا کمک قابل توجهی خواهد کرد'.
پویانه که این مطلب را بعد از امضاء قرارداد مطرح می کرد افزود: ' می توانم به جرأت به شما بگویم که من این قرارداد را گامی مهم از تقویت روابط فیمابین فرانسه و ایران و نیز میان اروپا و ایران می بینم'.

وی خاطر نشان ساخت: ' مادامیکه قوانین بین المللی به ما اجازه بدهد؛ این گروه فرانسوی در ایران خواهد ماند'.
'توسعه فاز 11ام ' میدان ' پارس جنوبی' که میان ایران و قطر مشترک است، در دو مرحله انجام خواهد شد. انتظار این است که این فاز روزانه 2 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند.
بعد از امضاء توافق هسته ای ایران؛ این اولین سرمایه گذاری بزرگ یک شرکت معظم و مطرح بین المللی نفت و گاز در ایران و نیز اولین قرارداد زیر نظر 'قرارداد نفتی ایران' است.

'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت ایران گفته است که امضاء این قرارداد راه را برای سایر شرکتهای بین المللی باز می کند تا آنها هم بیایند و در بخش انرژی و سایر بخشها در ایران سرمایه گذاری کنند.
زنگنه اظهار داشت که ایران نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت خود دارد که 70 درصد آن می بایست بدست سرمایه گذاری خارجی تامین شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین