کد خبر: ۴۵۹۸۸۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
پاسخ‌های صریح زنگنه به انتقادات نمایندگان درباره قرارداد توتال؛

وزیرنفت در مجلس: اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر، آمریکا هم که هیچ، فرانسه هم که اینطور می‌گید، پس کیا بیان؟/بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم/لاریجانی: توضیحات زنگنه مفید بود/هیاتی بر قرارداد توتال نظارت می‌کند

وزیر نفت گفت که حضور شرکت‌های خارجی و تعدد حضور آنها موجب پیشگیری از اعمال تحریم‌ها برکشور خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در پاسخ به اظهارات نمایندگان در مورد قرارداد توتال گفت: افتخار نظام ما این است که با یکدیگر می نشینیم و همه حرف‌ها زده می‌شود و تصمیمی که گرفته می شود اجماع ایجاد می‌کند. ان‌شاءالله تحت رهبری مقام معظم رهبری برای توسعه کشور تلاش کنیم و کشور را جلو بیریم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: آقای شهریاری گفتند که ای پی سی خلاف قانون اساسی است. نظر ایشان این است که این نوع قراردادها خلاف قانون است، من به نظر ایشان احترام می‌گذارم اما من به نظر ایشان عمل نمی کنم بلکه قانون و مقرراتی را در دست دارم که به من اجازه می‌دهد قرارداد ببندم. می‌گویند به جای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندید شما غیر ار قرارگاه و داخلی‌ها دو شرکت خوشنام را نام ببرید؛ اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر است؛ در مورد آمریکایی هم حتما می‌گویید نیایند؛ در حالی که من بارها گفته ام موافقیم آمریکایی‌ها بیایند اما آنها نمی‌آیند.

وزیرنفت در مجلس: اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر، آمریکا هم که هیچ، فرانسه هم که اینطور می‌گید، پس کیا بیان؟/بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم/لاریجانی: توضیحات زنگنه مفید بود/هیاتی بر قرارداد توتال نظارت می‌کند

زنگنه ادامه داد: اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قویترین قدرت سیاسی اروپا فرانسوی‌ها هستند؛ ضمن اینکه فرانسوی‌ها هم با چین آمدند. خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه گذاری خارجی موافقیم و لکن ... این صحبت‌های اینها ما را کشته است. اگر مخالفید صریحا بگویید با سرمایه گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد ببندی، اما مگر با چند شرکت می شود قرارداد درجه یک بست؟ می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه‌قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع المعامله‌اش کند. من نمی‌توانم بدون حکم قضایی با یک عده قرارداد امضا نکنم.

وزیر نفت ادامه داد: می گویند ممکن است توتال بیاید و در تکمیل چاه‌ها و عملیات میدانی به ما ضربه بزنند؛ اولا توتال خودش کاری نمی‌کند و باید پیمانکار این کار را انجام دهد. و حتی اگر بخواهد کاری هم انجام دهد باید با اجازه، نظارت و تایید باشد. ضمن اینکه تمام اموالی که می‌آورد از روز اول متعلق به شرکت نفت و تمام اقداماتی که می کند از روز اول به نام و ازطرف ماست. اینها در قرارداد آمده و جای نگرانی نیست.

وی همچنین اظهار کرد:  می گویند توتال گفته در شرایط تحریم گفته‌اند می رویم. اگر تحریم شورای امنیت سازمان ملل اتفاق بیفتد مگر اینها می توانند بمانند؟ مگر سایرین ماندند؟ اما حضور اینها و تعدد حضورشان موجب می شود تحریمه هرگز اتفاق نیفتد زیرا خودشان ضرر می‌کنند اینها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ هر کس با ما ارتباط دارد از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافعشان است و ما باید کار ی کنیم که آنها احساس کنند اگر آسیب ببینم آنها هم آسیب می‌بینند واین نباید یک طرفه باشد.

زنگنه ادامه داد: گفته‌اند توتال 12 میلیارد دلار سود می‌برد چطور توتال اینقدر سود خواهد برد؟ یک میلیارد دلار به خزانه می‌دهد و 5 میلیارد دلار  جنس، کالا، خدمات و تاسیسات برای ما م‌ یآورد. اگر ما وام از صندوق توسعه می‌گیرم با کمتر از 10 درصد سود است و با ریزش‌ها 12 تا 13 درصد خواهد شد. می گویند حتما کلکی در کارش است؛ نه خیر هیچ کلکی در کارش نیست. لذا اعتماد کنید و قابلیت‌های فرزندان خود را باور کنید.

وزیر نفت همچنین یادآور شد: ما نیروهای باارزشی داریم که در جاهای مختلف کار می کنند در شرایط تحریم هم کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند اما هم طولانی و هم گران شده است. تحریمها از سال 91 اعمال شده ما قراردادی داشتیم که سال 84 بسته شده و باید سال 88 تمام می شد اما در سال 95 هم تمام نشده است لذا باید خود را درست ارزیابی کنیم. من فکر می‌کنم راهی که برای توسعه کشور انتخاب کرده‌ایم تحت رهنمودهای رهبری راه روشنی است وان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد.

لاریجانی: هیاتی متشکل از قوه قضائیه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می‌کند

 علی لاریجانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال و اظهارات نمایندگان در این زمینه گفت: از نمایندگان و آقای وزیر به خاطر توضیحات مفیدشان تشکر می کنیم و من فکر می کنم ابعاد مختلف  این موضوع روشن شد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، وی افزود: همچنین هیات نظارتی هم وجود دارد که هم از قوه‌قضائیه و هم دو نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس (یعنی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) عضو این هیات هستند که بر این قرارداد نظارت خواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
5
35
اينهايي كه ايراد مي گيرند دلسوز مملكت نيستند بلكه مي خواهند اب را گل آلود كرده و مملكت را چپاول كنند اينها فقط به فكر جيبشان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
15
آقای روحانی باید بی پرده و شفاف واقعیت ها رو برای مردم بگویند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
31
کیهان نبودی ببینی نفت آزاد گشته ...
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
24
سفارت امریکا درتهران باید باز بشه

مملکت نابود شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
14
جدا سواد نمایندگان ما در چه حدی است که حتما" وزیر باید وقت بگذارد و این توضیحات معمولی زا ارائه بدهد. ظاهرا" درس خواندن این نمایندگان هم تزریقی بوده است .!!!!
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
4
10
من آقای زنگنه رو خیلی دوست دارم واقعاوقتی حرف می زنه یه کاکتوس هم با آن IQU متوجه درستی حرفهاش میشه ! ولی کسی که دنبال بهانه باشه و خودشو به خواب بزنه هیچ وقت توجیه نمیشه و از خواب بیدار نمیشه . آقای وزیر این دوستان دغدغه منافع ملی رو ندارن چون در دوران آقای احمدی نژاد سکوت مشکوکی داشتن در قبال سیاستهای غلط دولت پس خودتون اذیت نکنین من جای شما بودم فقط به اینها تو مجلس لبخند می زدم
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
14
بدهید امثال بابک زنجانیها نفت معامله کنند بگزارید قطر بخورد قراردادها را با نهادهایی ببندید که دانش به سرانجام رساندن کار را ندارند اینجوری از نظر دلواپسان منافع ملی تامین میشود
ناشناس
|
Italy
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
14
اینها چون منافعشان در خطره به زنگنه حمله میکنند داستان سر لحاف ملاست وگرنه دلشان بحال مردم و کشور نمیسوزه.
رستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
12
دولتي ها نبايد پايشان به لرزد چون در چهار سال آينده كارشان در مواجه با انتقادها سخت تر از امروز خواهد شد و دولت هر كاري بكند كه صد در صد منافعش مال كشورمان باشد باز انتقاد خواهند كرد چون بنا را بر انتقاد و ناسازگاري با دولت روحاني گذاشتند .
البته بنده نه اصلاح طلبم و نه اصول گرا . اما واقعيت اين است كه پس لرزه هاي انتخابات تا انتخابات بعدي ادامه خواهد داشت . مگر اينكه عقلا كاري بكنند كه هركسي سر جايش بنشيند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
12
صدا و سیمای خصوصی باید ایجاد گردد تا انحصار خبری نباشد و مردم در جریان تمام وقایع باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
9
دولت باید با استوار و اراده قوی و بدون توجه به حاشیه ها به سیاست های خودش ادامه دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
7
کسی نیاد تا افراد نابکار ,خودشون سرمایه های مملکت رو به یغما ببرند . تحریم ایجاد کنند و از قبالش کیسه هاشون رو پر از پول کنند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
8
اینها دلشان برای منافع ملی نسوخته اینها دنبال این هستند که دولت را منفعل کنند و به مردم بگویند دولت ناتوان است و نمی تواند کارکند این کار ها چیزی نیست جز خیانت و تشدید مشکلات اقتصادی دولت باید محکم بایستد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
معلوم میشه در این کشور بابک زنجانی زیاد داشتیم و خبر نداشتیم ، درود بر زنگنه که دست چپاولگران را از بیت المال کوتاه کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
1
مادر دوقطبی سازی در این کشور کیهان است زمانی که در اقلیت محض به اکثریت زور می گفتند کیهان می گفت بچرخ تا بچرخیم و جنون آمیز هماورد می طلبید اکنون که دلواپسان را با سناریوهای آبکی خود به خاک مذلت نشانده است دیوانه وار به دولت می تازد و نمی گذارد فضا آرام بگیرد تا به دوستانش حساب پس بدهد.
دولت باید تیم جسوری را تعیین کند که به اراجیف دلواپسان پاسخ بدهد و حتی به دلواپسان ابتدا به ساکن حمله کند تا سرجایشان بنشینند دولت حتی یک دقیقه هم نباید خودش را درگیر دلواپسان کند بلکه تیم جسور هم پاسخگو باشد و هم دلواپسان را سرگرم کند. تیم جسور باید هر روز یک سند تخلف دلواپسان را بر ملا کند و یک ماه آنها را بدواند تا پاسخ بگویند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
آقا چرا با قرارگاه نبستی یه سفره ای پهن میشد دور هم میخوردیم چرا پای اجنبی رو وسط کشیدی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
آقای زنگنه یادم هست سه سال پیش گفتند شرکت های در ایران از وزارت نفت پیمانکاری میگرند بعد اینکار را بین چند شبه شرکت تحویل میدهند وقتی روند کار کند بود یا خراب شد عذر وبهانه میارند که ما مقصر نیستیم مسول شرکت اصلی پرونده قراداد زیر بغل گرفته کاسه نمیدانم را دارد چون شرکت بزرگ وقدرتمند نیست در مقابل تنش های جهانی وتحریم قادر به رقابت نیست وهمچنین سرعت انجام پروژه وتحویل در وقت مقرر را ندارند کار آقای زنگنه با تجربه قبلیش درست هست خودم تجربه در شرکت ها را دارم وقتی شرکتی بزرگ باشه مقررات حقوق ومزایا وبیمه وایمنی کار و...لحاظ میشود مثلا اگر در این شرکت کسی را مسول سفت کردن پیچی باشد فقط فقط مسول همان کار میباشد حتی در ایام بیکاری بنابر این افراد به عنوان آچار فرانسه َمسولیت غیر مرتبط نمیدهند چون تخصص وتعهد سپس مسولیت واختیار تقسیم شده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
0
وزیرنفت در مجلس: اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر، آمریکا هم که هیچ، فرانسه هم که اینطور می‌گید، پس کیا بیان.
آقا معلومه.بگو چین و روسیه بیان وسط قرارداد ببند به به و چه چه همه آقایون میره آسمون.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین