کد خبر: ۴۵۹۸۹۰
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
طرح توقف قراردادنفتی توتال از دستور کار مجلس خارج شد

درگیری بر سر قرارداد توتال در مجلس/اظهارات کواکبیان و هجوم دلواپسان/آنچه در مجلس گذشت+صوت

طرح توقف قراردادنفتی با توتال به دلیل کم شدن تعداد امضاهای طراحان آن، از دستور کار مجلس خارج شد. همچنین در جریان بررسی موافقت یا رد سه فوریت طرح توقف قرارداد نفتی، بین نمایندگان مجلس درگیری لفظی ایجاد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پیش از رای‌گیری درباره موافقت یا رد طرح سه فوریتی توقف قراردادنفتی با توتال، محمدحسین فرهنگی اعلام کرد که به دلیل اینکه برخی از طراحان امضاهای خود را پس گرفته‌اند و تعداد این امضاها به کمتر از ۱۵ امضا رسیده و عملا دیگر طرح محسوب نمی‌‌شود، از دستور خارج است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ همچنین در جریان بررسی موافقت یا رد سه فوریت طرح توقف قرارداد نفتی، بین نمایندگان مجلس درگیری لفظی ایجاد شد.

درگیری شدید در مجلس بر سر قرارداد توتال/اظهارات کواکبیان و هجوم نمایندگان دلواپس
 
در هنگام بررسی موافقت یا رد سه فوریت طرح توقف قرارداد نفتی با توتال، مصطفی کواکبیان در مخالفت با سه فوریت طرح توقف قراردادنفتی با توتال در حال صحبت بود، اعلام کرد: هنگامی که من امضاهای این طرح را دیدم فکر کردم فراکسیون روحانیت این طرح را داده است. امضای هشت الی نه روحانی پای این طرح بود. گویا روحانیون در زمینه نفتی هم تخصص پیدا کرده‌اند.



در این هنگام حجج‌اسلام ذوالنور، موسوی لارگانی، سالک و احد آزادی خواه خواهان تذکر شدند. ذوالنور نیز به سمت صندلی رییس مجلس که علی مطهری بر آن نشسته بود، رفت و کواکبیان همچنان به صحبت‌های خود ادامه می‌داد.

ذوالنور بعد به سمت صندلی کواکبیان رفت و فریاد زد احمقیت خود را ثابت کردی. که کواکبیان در جواب پشت میکروفون گفت: اگر قرار بر توهین باشد من هم توهین کردن بلدم هستم.

با متشنج شدن صحن، برخی دیگر از روحانیون مجلس نیز به سمت صندلی کواکبیان رفتند. تابش و حسین‌زاده برای جلوگیری از درگیری فیزیکی به سمت صندلی کواکبیان رفتند. از طرف دیگر کریمی‌قدوسی نیز به سمت صندلی کواکبیان آمد که در این حین دکمه پیراهن تابش کنده شد. هنگام  دور کردن کریمی قدوسی از صندلی کواکبیان، او خطاب به عارف گفت که فقط آنجا نشسته‌‌ای و هیچ کنترلی نداری.

سرانجام پس از تذکر ذوالنور و اعتراض او به کواکبیان، علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: منظور آقای کواکبیان این بود که تمام امضا کنندگان از اعضای کمیسیون انرژی نیستند.

به نوشته ایلنا، کواکبیان گفت من قصد توهین نداشتم و حتی گفتم آقای مازنی مخالف این طرح است تا این شائبه پیش نیاید که قشر روحانی مخالف این قرارداد است.

انتقاد پژمانفر

همچنین نصرالله پژمانفر در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات کواکبیان گفت: آقای کواکبیان اگر نگاهی به گذشته مجلس می‌کردید متوجه می‌شدید چیزی که باعث شد کار را جلو ببریم روحانیت بود.

درگیری شدید در مجلس بر سر قرارداد توتال/اظهارات کواکبیان و هجوم نمایندگان دلواپس

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تأکید کرد: شهدای روحانیت در طول تاریخ و قبل از انقلاب پای هیچ معاهده‌‌ای که باعث شده باشد بخشی از اموال به تاراج رود؛ امضا نکرده‌اند لذا برخی افراد می‌خواهند با الگوی غربی روحانیت را کنار بزنند و به آنها حمله می‌کنند. بسیاری از دوستان روحانی که در حوزه نفتی اظهارنظر کردند از سال 81 تخصص داشتند که نمونه آن آقای آزادیخواه کارشناس ویژه پارس جنوبی بود؛ لذا خود شما بگویید چه تخصصی در حوزه نفت دارید.

به نوشته خانه ملت، پژمانفر ادامه داد: خواهشمندیم به رفتار پوپولیستی که برخی افراد در مجلس دارند و توهین به روحانیت و جریان‌های سیاسی می‌کنند رسیدگی شود چرا که نباید از روحانیت هراسی وجود داشته باشد اما برخی می‌خواهند بگویند در هر مسئله‌ای که روحانیت حضور دارد باید از آن ترسید. آقای مازنی نیز که مخالف بود از روحانیت مجلس بود لذا نباید روحانیون موافق با طرح متهم شوند.

اظهارات مطهری

همچنین علی مطهری در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای نصرالله پژمانفر گفت: اظهارات کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت ایشان به این قشر روشن است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اکثر روحانیونی که طرح توقف قرارداد توتال را امضا کرده‌اند از روحانیون کمیسیون انرژی بودند و البته احترام به جایگاه روحانیت امر واجبی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: البته اظهارات آقای کواکبیان با کنایه همراه بود و موضوع مهم این است که یک طرح حتما نباید توسط متخصصان آن زمینه در کمیسیون مربوطه به امضا برسد و دنبال شود؛چرا که طبق قانون ارائه طرح‌ها در حوزه تخصصی کمیسیونی نیست.

مصطفی کواکبیان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: من کوچکترین قصدی برای اهانت و جسارت به مقام شامخ روحانیت نداشتم. اگر از عزیزان آخوندتر نباشم به اندازه آنها دروس فقهی خوانده‌ام. من می‌گویم نباید مسائل را قشری کنیم و بگوییم روحانیت مجلس با این موضوع مخالف است. اگر روحانیون مجلس اظهار کردند قصد جسارتی بوده من از آنها عذرخواهی می‌کنم.

توضیحات وزیر نفت و ارزیابی لاریجانی، اظهارات نمایندگان و خروج طرح سه فوریتی از دستور

به نوشته ایسنا، وزیر نفت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: قرارداد توتال برای ما امنیت‌زا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمی‌شود. وی با توضیح شرایط و ویژگی‌های قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال، گفت: مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، ۱۲ میلیارد و ۹ میلیون دلار است و این که گفته می‌شود دولت رفته قراردادی بسته که در طول ۲۰ سال،۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می‌دهد، حرف نادرستی است. زنگنه خاطرنشان کرد: در این نوع قرارداد هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارجاع کار برای شرکت‌های داخلی نداریم.

علی لاریجانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال و اظهارات نمایندگان در این زمینه گفت: هیات نظارتی متشکل از نمایندگان قوا بر قرارداد توتال نظارت خواهند کرد. وی افزود: همچنین هیات نظارتی هم وجود دارد که هم از قوه‌قضائیه و هم دو نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس (یعنی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) عضو این هیات هستند که بر این قرارداد نظارت خواهند داشت.

در همین ارتباط غلامرضا تاجگردون در جریان بررسی قرارداد نفتی توتال گفت: باید از چند بعد همچون ابعاد قراردادی کارکرد مجلس و فضای موجود و سایر موضوعات مداخله گرایانه به این قرارداد نگاه کرد که هر کدام کارکردی برای خود دارد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که مهمترین اقدام بازدارنده ایران در مقابل سلاح آمریکا عقد قراردادهایی مانند توتال است. 

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز با هشداری مبنی بر اینکه قرارداد توتال ما را در عرصه بین‌المللی منزوی نکند  گفت: شرکت توتال با اجازه آمریکایی‌ها آمد و شرایط سختی را پیش پای ما گذاشت. باید تلاش شود این قرارداد به گونه ای تنظیم شده که ما در عرصه بین المللی دچار انزوا نشویم و توتال نخواهد از ما خسارت گیرد. همچنین اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  گفت: در قرارداد توتال بر استفاده مناسب از دانش فنی و تکنولوژی تاکید شده است.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر لزوم اعتماد به مسئولان کشور گفت که نباید با بی اعتمادی قدرت چانه‌زنی مسئولان در قراردادهای بین‌المللی را کاهش داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: امروز ما وظیفه بخشی از مسوولیت فضای روانی در داخل و عرصه بین المللی را داریم. نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید. وی یادآور شد: ۹۱۹ تحریم در دوران پسابرجام برداشته شده است. همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت که مردم هیچ وقت به قراردادهای نفتی خوش بین نبوده‌اند. نادر قاضی‌پور افزود: مردم ایران و علمای بزرگ نظیر آیت الله کاشانی و مرحوم مصدق راضی به این اقدامات نشده و چاره را در کوتاه کردن دست خارجی ها و به دست گرفتن سرنوشت نفت توسط ایرانیان دانستند.

در ادامه بررسی قرارداد نفتی توتال در مجلس وزیر نفت در پاسخ به اظهارات و انتقادات برخی نمایندگان در مورد قرارداد توتال با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی و تعدد حضور آنها موجب پیشگیری از اعمال تحریم‌ها برکشور خواهد شد گفت: اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قویترین قدرت سیاسی اروپا فرانسوی‌ها هستند؛ ضمن اینکه فرانسوی‌ها هم با چین آمدند. خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه گذاری خارجی موافقیم و لکن ... این صحبت‌های اینها ما را کشته است. اگر مخالفید صریحا بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد ببندی، اما مگر با چند شرکت می شود قرارداد درجه یک بست؟  می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه‌قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع المعامله‌اش کند. من نمی‌توانم بدون حکم قضایی با یک عده قرارداد امضا نکنم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در نهایت طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و حاجی دلیگانی به عنوان طراح مازنی و کواکیبان به عنوان مخالف و کریمی قدوسی و نوروزیی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.

علی مطهری رئیس مجلس بعد از استماع نظرات مخالفان و موافقان گفت: برای طرح سه فوریتی احتیاج به رای دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس است یعنی باید 184 نفر به این طرح رای دهند تا به تصویب برسد.

در این هنگام و قبل از درگیری مطهری گفت: ظاهرا برخی از امضا کنندگان امضای خود را پس گرفته که دیگر نیازی به رای گیری نیست.

محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در توضیحی گفت: با توجه به اینکه تعداد امضاکنندگان کمتر از 15 نفر است طبق قانون این طرح قابل رسیدگی در مجلس نیست. بر این اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

 طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC ) یک ماده واحده و سه تبصره دارد که حاجی دلیگانی، ترکی، ملکشاهی راد، کوهکن، حسینعلی شهریاری، قوامی، اسماعیل سعیدی، پژمان‌فر، خادمی، کریمی قدوسی، نوری، کوچکی نژاد، موسوی لارگانی، ساداتی‌نژاد، آزادی خواه، سالک، ابطحی، قاضی پور، فلاحتی، نوروزی، طباطبایی‌نژاد و حسینی کیا آن را امضا کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
52
9
متاسفانه اين مجلس مثل مجلس ششم نميتواند از منافع ملي وانقلاب دفاع كند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
یه کلام از...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
42
همه کاره مملکت و تریبون داران مشتی بیسوادند که نان لباسشان را میخورن
بی نام
|
United Kingdom
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
5
65
اسم نمایندگان رو دیدم فهمیدم اینا فقط قصد تخریب دولت دارن
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
ای جیگرم حال اومد یکی جلوی تخریب کنندگان و ترمزهای اقتصاد کشور وایستاد
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
55
مجلس بسیار ضعیفی است با وجود حاجی دلیگانی و کوهکن و کریمی قدوسی
تندروهای خطرناکی که فقط مطامع خود را می بینند .....بیچاره و بدبخت مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
3
53
متاسفم. با دیدن نام امضا کنندگان کاملا میشه فهمید اینا هیچ منفعتی بالاتر از تخریب دولت و نا کارآمد نشان دادن آن ندارند.
شرمتان باد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
48
میشه فهمید که نمایندگانی که رای دادن چه منظوری داشتن دو سومشونو میشناسم مخصوصا قدوسی و شهریاری رو.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
4
42
با کواکبیان موافقم
Ali
|
Australia
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
23
چه با حا ل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
41
آقای کوکبیان دو کلام حرف حساب زد
غبیله
|
United States
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
41
خواهشا یک نظر سنجی بزارید تا ببینید خیلیها با حرف اقای کواکبیان موافقند
کاملا مشخص بود قصدشون از دادن این طرح چی بود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
22
برای این نمایندگان فقط چیزی که مهم است سهم آنها از مصوبات است که انگار چیزی برایشان نداشته که یا کم داشته است.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
38
یه قرار داد با آنگولا ببندیم همه راضی میشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
19
دولت باید با تمام قوا در برابر دلواپسان باستد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
19
تا کی این افراطیون میخان تو کشور جولان بدن و به هیچ کس جواب هم پس ندن ؟؟؟ مردم در این سه انتخابات اخیر حرفشان را سر صندوق رای زدند چرا میخواهید از ملت انتقام بگیرید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
22
دم كواكبيان گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
19
اگر توتال بره منتظر هیچ چیزی نباشید بگذارید توتال کارش بکند این سنگ اندازی ها به خاطر توتال نیست به خاطر شکست در انتخابات است و گرنه این توتال وحی میشد
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
18
خواهشا در بازرسی بدنی از نمایندگان دلواپسان دقت بیشتری صورت گیرد چاقو و پنجه بوکسهایشان را وارد صحن عمومی مجلس نکنند
با تچکر
علی معرف
|
United Kingdom
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
1
22
پدر ما دراومده از دست پایداری ها

هیچکی تو این مملکت سرجای خودش نیست .....

نتیجش شده این وضعیت اقتصادی
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
از جاي بسيار پر قدرتي حمايت ميشوند
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
16
چندتا از این نمایندگان متاسفانه از استان اصفهان هستند که در انتخابات آینده مردم باید بیشتر دقت کنند البته این اقلیت هیچکاری نمی توانند بکنند یک قرار داد هم ایتالیا دیروز بسته آقایان دلواپس فردا یک طرح چار فوریتی ببرید مجلس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
18
آقای پژمانفر میفرمایند تاریخ نشان میده پای هیچ قرارداد استعماری امضای روحانیون نبوده این حرف درسته ولی اون موقع آنها کاره ای نبودند که بخواهند پای قراردادی را امضا کنند.
پاسخ ها
بهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
دمت گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
2
15
به اقاى كواكبيان توصيه مى كنم مواظب خودشون باشند چون بعضى از اين دوستان سابقه ى گاز گرفتن و زير سيمان گرفتن را دارند
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
2
3
دلواپسان مفت خور جز به منفعت خود به هیچ جیر فکر نمی کنن یک مشت خائن که ایران و ایرانی را نابود کردن به خاطر پول مقام یک مشت بیگانه بیگانه پرست
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
1
2
درود یر دکتر فلاحت پیشه حقا که شاگرد اول مجلسه چقدر مستند و مستدل و منطقی دفاع میکند مواضعش اکثرا بر سبیل اعتدال و انصاف و دفاع از منافع ملی و حقوق مردم می باشد
هاشم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
1
5
بنده از طرف مردم اصلاح طلب مشهد، بابت داشتن نمایندگانی مثل آقای پژمانفر و کریمی قدوسی، بسیار شرمسارم. متأسفانه در انتخابات مجلس نمی دونم چه جوریه که ما مشهدیها زورمون به دلواپسان نمی رسه.
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
0
0
قدوسی ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین