کد خبر: ۴۶۲۱۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۱

چگونه رگ‌های عنکبوتی صورت را بپوشانیم

رگ‌های عنکبوتی معمولا با افزایش سن در صورت و سایر نقاط بدن نمایان می‌شوند؛ ولی این عروق خونی می‌توانند در هر سنی دیده شوند. این رگ‌ها علاوه بر روش‌های درمانی و لیزر، با چند روش ساده قابل درمان هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
پوست روزانه در معرض عوامل و آسیب‌های محیطی قرار دارد. نور آفتاب، آلودگی، تغذیه، فشارهای عصبی، بیماری‌ها و داروهای خاص و لوازم بهداشتی آرایشی از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت، سلامت و شفافیت پوست هستند.

رگ‌های عنکبوتی که با عنوان 'تلانژکتاز'ی نیز شناخته می‌شوند، مویرگ‌هایی هستند که بزرگتر از اندازه طبیعی شده‌اند. این رگ‌های خونی منبسط شده و پاره می‌شوند یا اصطلاحا می‌شکنند و همین امر باعث می‌شود از زیر پوست دیده شوند. نمایان‌شدن رگ‌های عنکبوتی از زیر پوست زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره رگ‌های خونی که وظیفه انتقال خون به پوست را دارند، ضعیف می‌شوند. این عارضه هیچ تاثیر جدی بر سلامت ندارد و فقط ممکن است ظاهری ناخوشایند داشته باشد.

رگ‌های عنکبوتی بیشتر در افرادی دیده می‌شود که پوستی روشن دارند یا از حساسیت پوستی رنج می‌برند. ژنتیک و عوامل محیطی نیز در این موضوع دخیل هستند. مهمترین دلایل رگ‌های عنکبوتی صورت عبارتند از:

1-وراثت
اگر این عارضه در والدین و مادربزرگ یا پدربزرگتان وجود داشته، احتمال ابتلای شما نیز بسیار زیاد است. رگ‌های عنکبوتی ژنتیکی بیشتر در ناحیه صورت و اطراف بینی دیده می‌شوند.

2-شرایط جوی

قرارگرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید یکی از مهمترین دلایل پاره‌شدن مویرگ‌های عنکبوتی است؛ بنابراین بهتر است صورت را در مقابل این عوامل محافظت کرد. 

3-اشعه ماورای بنفش

چین و چروک زودرس، پیری پوست، آفتاب سوختگی و سرطان مهمترین سوغات اشعه ماورای بنفش خورشید هستند که می‌توان پارگی مویرگ‌های عنکبوتی صورت را نیز به آن اضافه کرد.

4-الکل 

ترکیبات شیمیایی الکل باعث می‌شود عروق خونی منبسط شده و به سطح پوست نزدیک شوند. الکل مغز را به‌گونه‌ای تحریک می‌کند که عروق خونی بیش از اندازه فعالیت می‌کنند و همین امر باعث می‌شود مویرگ‌های عنکبوتی پاره شوند. مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل نیز در عارضه‌های پوستی موثر هستند. 

5-بیماری پوستی روزاسه 

روزاسه یک بیماری شایع است که عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روزاسه باعث قرمزی در بینی، چانه، گونه‌ها و پیشانی می‌شود. با گذشت زمان این قرمزی ممکن است بدتر شود و رگ‌های خونی قابل مشاهده باشند. گرگرفتگی، برجستگی‌ها و جوش‌ها، قرمزی ثابت و رگ های خونی قابل مشاهده از علایم بیماری روزاسه هستند.

6-عطسه یا استفراغ شدید

عطسه و استفراغ شدید می‌تواند باعث پارگی مویرگ‌های صورت شود.

*** روش های درمان پارگی رگ‌های عنکبوتی 

1-لیزر

لیزر یکی از روش‌های متداول درمان این عارضه است. هزینه بالا و درد این روش باعث می‌شود خیلی از افراد به آن تمایلی نداشته باشند. 

2-ویتامینC و لیزین 

یکی از روش های درمان، استفاده از ویتامین C است. این ویتامین قادر به ترمیم التهاب و آسیب ناشی از آفتاب سوختگی است. لیزین نیز نوعی اسید آمینه است که در رفع قرمزی و التهاب پوستی موثر است.

3-سرکه سیب

همان‌طور که گفته شد التهاب رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست یکی از مهمترین دلایل پارگی و نمایان‌شدن رگ‌های خونی عنکبوتی است. سرکه سیب سبب کاهش تورم رگ‌های خونی می‌شود. برای این منظور کافیست کمپرس گرم آب سیب را به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار داد. استفاده از این روش دو بار در روز تا کاهش علایم توصیه شده است. شستن صورت با سرکه سیب نیز موثر است.

4-آلوئه ورا

به گزارش ایرنا، استفاده از ژل آلوئه ورا برای از بین برن قرمزی و التهاب پوست از قرن‌ها پیش استفاده شده است.

5-روغن هسته انگور 

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن هسته انگور در درمان قرمزی و التهاب پوست موثر است. می‌توان از این روغن در مناطق آسیب‌دیده پوست استفاده کرد.

6-دانه شاه بلوط

عصاره دانه شاه بلوط از گسترش رگ‌های عنکبوتی جلوگیری می‌کند و دیواره رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. بهتر است قبل از خواب ترکیب دانه شاه بلوط و روغن هسته انگور را روی پوست قرار داد و صبح با آب ولرم شست. 

-استفاده از لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی آخرین روش برای پنهان کردن مویرگ‌های صورت است که توصیه نمی‌شود؛ ولی در موارد حاد قابل استفاده است.

-از پوست در برابر سرما، گرما و آفتاب محافظت کنید
-آب ولرم برای شستن پوست بهترین گزینه است
-از مواد شوینده قوی برای شستشوی پوست استفاده نکنید 

منابع:
پایگاه اطلاع‌رسانی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین