کد خبر: ۴۶۵۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۰

نماینده زابل: دولت فکری برای زابل بکند

آفتاب‌‌نیوز : دکتر ابوالقاسم مختاری ،نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ،در گفتگو با آفتاب می گوید:مسئولان به آمار ارائه شده توسط ما اعتراض دارند در حالیکه آمار واقعیت دارد و منطقه سیستان و مخصوصا زابل بیشترین تعداد مبتلایان به سل را دارد.

وی می افزاید: هم اکنون افاغنه زیادی در منطقه سیستان زندگی می کنند و یا در حال تردد در این منطقه هستند به طوری که حتی در برخی دهستانهای منطقه تعداد افاغنه از تعداد ایرانیان ساکن بیشتر است . تعداد بسیارزیادی ازاین افاغنه هم مبتلا به سل هستند که از طریق سرفه،عطسه و خلط،بیماری آنان به سایر افراد منتقل می شود .

وی می گوید:از طرفی در این منطقه به دلیل خشکسالی های متمادی میزان فقر و سوءتغذیه در افراد افزایش چشمگیری یافته است بطوری که بالاترین میزان سوءتغذیه را در زابل و روستاهای آن شاهد هستیم و هم اکنون حدود 30درصد کودکان زیر پنج سال در این منطقه از سوءتغذیه شدید رنج می برند.سوءتغذیه هم کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریها را در پی دارد و باعث می شود افراد مستعد ابتلا به سایر بیماریها و از جمله سل شوند.

دکتر مختاری می افزاید: برای تشخیص سل در ساکنان این منطقه ،دو نوع تست از آنان گرفته می شود که متاسفانه انجام این آزمایشها نشان می دهد؛ دربدن افراد سنین پایین و کودکان هم میکروب سل وجود دارد .

وی می گوید: ما در این منطقه با انواعی از بیماریهای سل مواجه هستیم که به درمانهای معمولی مقاوم هستند و باید درمان اختصاصی برای مبتلایان انجام شود .همچنین علاوه بر افراد مبتلا به سل ریوی ،تعدادی از بیماران از سل استخوانی ،سل پستان،سل لوله های رحمی که منجر به نازایی می شوند ،رنج می برند . 

به همین دلیل در زابل یک مرکز سل راه اندازی شده است که هر روز بیماران زیادی به این مرکز مراجعه می کنند و در این چند سال هم که به دلیل خشکسالی های موجود و توفانهای شن ،میزان این میکروب در محیط افزایش یافته و متاسفانه شاهد افزایش مبتلایان به این بیماری هستیم .

این نماینده مجلس می افزاید: اعتراض ما به مسئولان کشور است و که چرا فکری به حال مردم این منطقه که زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند و از سل،سوءتغذیه و سایر بیماریها رنج می برند ،نمی کنند .دولت باید فکری اساسی برای مردم این منطقه بیندیشد .پیش از این مقرر شده بود یک سبد غذایی برای افراد زیر خط فقر مطلق تهیه و به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار بگیرد در حالی که هنوز هیچ خبری از این سبد تغذیه ای نیست . متاسفانه در کشور ما خیلی از پروژه ها و تصمیمات هیچ وقت اجرایی نمی شوند در حالیکه دولت باید برنامه مدونی برای اجرای این پروژه ها داشته باشد تا این قبیل طرحها با تغییر دولتها ،تغییر نکنند .

وی می گوید:حالا هم که در دولت مهرورز آقای احمدی نژاد صحبت از واگذاری سهام عدالت است .اگر این سهام توزیع شود و واقعا سودی عاید مردم شود خیلی خوب است ولی باید به این نکته توجه داشت اکنون تعداد بسیاز زیادی از افراد بیکار هستند و نمی توانند با درآمد خیلی پایین ،سبد غذایی در حد مطلوب داشته باشند پس باید قبل از هر چیز فکری به حال اشتغال افراد بیکار کرد و باید دولت مهرورز فکری به حال این مردم بکند.

مختاری می افزاید :باید برای مبارزه با سل در منطقه ،وضعیت افاغنه مشخص شود و توسط وزارت بهداشت هم باید بیماریابی صورت گیرد تا قبل از حاد شدن بیماری ،اقدامات درمانی برای مبتلایان صورت گیرد . 

از سوی دیگر باید دولت فکری اساسی برای اشتغال مردم منطقه کرد و هم چنین ارائه سبد غذایی ذکر شده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی باعث می شود تا حداقل مردم زیر خطر فقر مطلق این منطقه از سوءتغذیه رهایی یابند و مقاومت شان در برابر بیماریها افزایش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین