کد خبر: ۴۶۶۳۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به امریکایی‌ها کمک می‌کنند

اختلاف در بین نیروهای بسیج عراق؛ ماندن در کنار ایران یا بغداد/آیت‌الله سیستانی و مقتدی‌صدر چه می‌گویند؟

گروه شبه نظامی شیعه واحدهای بسیج مردمی عراق در درون به دو شاخه و دسته رقیب تقسیم شده است: برخی از آنان مایل به پیوستن به ارتش عراق هستند و برخی دیگر مایل به مستقل باقی ماندن و نزدیکی به ایران.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- همزمان با اوج‌گیری مبارزه علیه داعش در عراق گزارش‌های زیادی در روزهای گذشته درباره نیروهای شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران منتشر شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در تازه‌ترین گزارش از سوی سایت افشاگر و تحقیقی «اینترسپت» با استناد به تصاویر مستندی که Somme Hammer مستندساز نروژی تهیه کرده است، این سایت اشاره می‌کند که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به ائتلاف امریکایی ضد‌داعش کمک کرده است. 

اختلاف در بین نیروهای بسیج عراق؛ ماندن در کنار ایران یا دولت بغداد

این سایت می‌نویسد: «در فیلم «هاشم المهیی» از فرماندهان «کتائب التیار الرسالی» از اقدامات شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران که در سال‌های گذشته علیه نیروهای امریکایی می‌جنگیدند اما اکنون بخشی از ائتلاف امریکا برای شکست داعش هستند، می‌گوید: «مبارزه عیله امریکایی‌ها نسبت به داعش ساده‌تر بود».

او در برابر دوربینی در نزدیکی خط مقدم جبهه نبرد در فلوجه ایستاده بود و می‌گفت: «برای مقابله با امریکایی‌ها کمین می‌کردیم، بمب کنار جاده‌ای کار می‌گذاشتیم و با انفجار تمام سربازان کشته می‌شدند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که این فیلمساز با اعضای واحدهای شبه نظامی کرد موسوم به واحدهای خلق مردمی در سوریه که علیه داعش می‌جنگند نیز در این فیلم کوتاه سه اپیزودی صحبت کرده است اما دسترسی‌اش به اعضای گروه های شیعه مورد حمایت ایران منحصر بفرد و کم‌سابقه بوده است. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: «البته باید توجه داشت که نیروهای بسیج مردمی یکپارچه نیستند.  زیرمجموعه‌هایی با ایدئولوژی‌های مختلف در ان حضور دارند برخی از آنان وفادار به آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعه در عراق هستند و عموما تحت کنترل عراق بوده‌اند اما جناح‌های دیگری در درون آن مستقیما از ایران دستور می‌گیرند و می‌خواهند به عنوان بدیل‌های محلی و عراقی سپاه و نیروی قدس ایران در عراق عمل کنند.» 

در این فیلم یکی از اعضای گروه شبه‌نظامی بسیج مردمی عراق می‌گوید: «بدون کمک خدا و ایران، عراق زمانی که با هر نیرویی از امریکایی‌ها و یا نیروهای دیگر مواجه شد، نجات نمی‌یافت». 

این سایت می‌افزاید: «واقعیت آن است که حضور روزافزون این گروه‌های شبه‌نظامی منجر به ایجاد تنش با دولت عراق تحت نخست وزیری حیدر البعادی شده است. هنوز معلوم نیست که علیرغم کمک آنان به مبارزه علیه داعش در آینده جه بر سرشان خواهد آمد. با پایان گرفتن تدریجی جنگ عیله داعش، گروه‌های شبه نظامی به نظر می‌رسد به طور فزآینده‌ای در جهت انتقال موضع به سوی ایفای نقش سیاسی در عراق حرکت می‌کنند. اخیرا در گزارشی اشاره شده بود که آنان در حال کسب قدرت و مناصب در نظام آموزشی عراق هستند که برخی از جوانان عراقی را از احتمال وقوع انقلاب فرهنگی در آن کشور ترسانده است». 

این سایت می‌نویسد: «در ماه‌های اخیر عبادی درباره شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انتقاداتی را مطرح کرده است اما مقامات ایرانی درباره هرگونه اقدام علیه نیروهای مورد حمایت خود در عراق پس از پایان جنگ علیه داعش هشدار داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با شکست قریب الوقوع داعش درگیری میان جناح‌های مختلف ائتلاف ضد‌داعش افزایش یابد. وضعیت درباره گروه‌های شبه نظامی شیعه بیش از سایر گروه‌ها صدق می‌کند چرا که عبادی آنان را تهدیدی برای قدرت خود می‌داند و می‌خواهد مهارشان کند. یکی از اعضای گروه های شبه نظامی شیعه می‌گوید که مبارزه وظیفه‌ای دینی برای آنان است و هیچ منافع دولتی‌ای نمی‌تواند آنان را بازدارد. او می‌گوید: «ما اسلامگرا هستیم و آنچه توسط مقام‌های مذهبی و مراجع دستور داده می‌شوند را اجرا می‌کنیم نه آنچه دولت دستور می‌دهد». در نتیجه، عبادی کار دشواری را برای مهار آنان در پیش دارد. 

سایت تحلیلی «المانیتور» نیز اخیرا در گزارشی اشاره کرد که گروه شبه نظامی شیعه واحدهای بسیج مردمی عراق در درون به دو شاخه و دسته رقیب تقسیم شده است: برخی از آنان مایل به پیوستن به ارتش عراق هستند و برخی دیگر مایل به مستقل باقی ماندن و نزدیکی به ایران.

این سایت می‌نویسد: «برخی از اعضای این گروه از آیت‌الله سیستانی تقلید می کنند. او تلاش می‌کند اطمینان حاصل کند که وابستگی نیروها فقط به عراقی‌ها است نه هیچ نیرو خارجی دیگری.  گروه سرایا السلام بازوی نظامی مقتدی صدر نیز در جهت مشابهی حرکت کرده و بسیاری از فرماندهان آن گروه خواستار تقویت نهادهای نظامی عراقی هستند. در حالی که برخی از گروه های دیگر شیعه عراقی خود را به طور خالص عراقی نمی‌دانند و درصدد ایفای نقش در پروژه منطقه‌ای ایران و حضور در محور مقاومت تحت رهبری ایران هستند. برخی از فرماندهان ارشد در گروه بسیج مردمی عراق سعی می کنند نیرویی مشابه سپاه را در عراق ایجاد کنند. در نتیجه، آنان تلاش می‌کنند هویت مستقل خود از نیروهای عراقی را نشان دهند. 

«احمد الاسدی» سحنگوی گروه بسیج مردمی عراق می گوید: «ما افتخار می‌کنیم که در ایران نیرویی انقلابی وجود دارد که توانسته از دولت و انقلاب ایران دفاع کند». او خواستار ایجاد نیرویی مشابه سپاه در عراق شده است». 

المانیتور در ادامه اما می‌نویسد که این دیدگاه مغایر با دید صدر و سیستانی است چرا که آنان خواستار خروج جوانان عراقی هستند که برای جنگ به سوریه رفته‌اند و دیدگاهی ملی‌گرایانه‌تر دارند. 

المانیتور می‌نویسد رقابت میان این دو طیف در درون گروه شبه نظامی شیعه بسیج مردمی عراق آشکار است اما از دید این سایت به نظر می‌رسد که طیف حامی نزدیکی به ایران دست بالا را دارند چرا که بودجه خود از ایران تامین می‌کنند و حمایت مداوم از تهران دریافت کرده‌اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
5
20
بطور کلی کشوری که از نعمت ارتش و پلیس رسمی و قانونی برخوردار است نیازی به تشکیل یک سازمان مسلح موازی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
16
4
حالا مي توان گفت كه عراق يكي از استان هاي ايران است
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
3
5
بايد به سمتي حركت كنيم كه اين نفوذ نظامي و سياسي كه تا امروز هزينه اقتصادي و جاني زيادي براي مردم ايران داشته به ثبات ختم بشه و با مذاكره و استفاده از اين اهرم ها وضعيت اقتصادي كشور بهتر بشه نه اينكه مبارزه براي مبارزه، بايد سياست ورزي بشه و اين پتانسيل به سمت پيشرفت اقتصادي هدايت بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
6
7
متاسفانه خط تفرقه افکنی واضح و شفاف است. متاسفانه دوستانی هم در این زمین بازی میکنن.
در جواب دوستی که گفتن با حضور ارتش و پلیس نیاز به سازمانهای موازی نیست عرض میکنم که دوست عزیز تجربه کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا، انگلستان، فرانسه و ... خلاف نظر شما رو ثابت میکنه. بسیاری از کشورها برای جلوگیری از قدرت بیش از حد نظامیان با ایجاد سازمانهای نظامی و امنیتی موازی درصدد جلوگیری از کودتا و دخالتهای بیجای نظامیان در سایر امور براومدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
گرانقدر!مثال شما نمود خارجی ندارد چرا که تنها کافیست عبارت ...را جستجو نمایید تا ملاحظه فرمایید چنین چیزی که حضرتعالی مطرح نموده اید عینیت ندارد و قوای مسلح در تمام جهان تعریفی مشخص و ثابت دارند
ممدخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
2
1
تفرقه خطرش بیشتر از داعش در عراق است که می تواند امنیت و آرامش و حتی تجزیه عراق را در پیش داشته باشد در واقع کاری که داعش نتوانست در عراق بکند تفرقه خواهد کرد . تفرقه سازان در عراق از خارج تقویت می شوند .
این بار دشمن عراق از پنجره وارد می شود . تنها چیزی که تا حال موجب وحدت عراقی ها شده بود تفکر مبارزه با داعش بود . حالا داعش در حال غروب در عراق است و سایه تفرقه روز به روز بزرگتر می شود .
پشت پا زدن به آرمان حشد الشعبی از سوی ملی گرایان و قدرتمندان و سران قبایل در واقع دودش به چشم همه عراقی ها خواهد رفت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
1
4
آفرین به دور اندیشی آقای صدر اصولا نیروهایی که در مواقع بحرانی تشکیل میشوند و دارای اختیارات فراقانونی هستند فقط تا رفع بحران مناسب هستند بعد از آن یا باید منحل شوند یا تحت کنترل دولت دربیایند وگرنه به آفتی برای سیاست و اقتصاد و فرهنگ کشور تبدیل میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
1
1
یه سوزن به خودمون بزنیم یه جوالدوز به اونا ؛بد نیستا!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
1
0
مقتدی صدر درست گفته چون تمام نیروهای مسلح دنیا با سازو کار دفاع وجنگ سروکار دارد و دسیپرین خودش را میطلبد که داشته باشد اولیش نظم و آماده باش کامل وآموزش پیوسته باید داشته باشد خوب چه بهتر بروید محق ارتش عراق شوید اگر ریگی تو کفششان نیست مگر اهداف دیگری داشته باشند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
1
0
اصلا عراق محل تمام این دعواها وجنگهاست. جنگ با ایران. جنگ با آمریکا. موشک زدن به کشورهای عربی. جنگ با داعش. شاید جند ماهه دیگر جنگ با کردها بابت استقلاق. جنگ دیگر به خاطر حزب الشعبی مگه شنا ملت عراق راه دنکراسی را بلد نیستید که همه چیز را با جنگ حل میکنید وارد سیستم ارتش شوید. تا موجب تفرقه نشود. شاید دنبال ایجاد ساختار ارتش دوم برای عراق هستین
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
1
0
بعد از سقوط صدام بسیاری از سیاسیون دنبال فدرالی کردن عراق جهت جلوگیری از جنگ بودند اما موفق نشدند بنابراین آخر هم تجزیه خواهد. شد دلیل منطقی برای حرفم دارم این هست که وقتی به شهروندان اجازه استقلال نمیدهید باید راه دوم این اجازه را داشته باشند در تعیین سرنوشت خود در ارکان قدرت مرکزی نقش ایفا کنند
راضیه عسلی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
همه اش جنگ و همه اش ناامنی بیچاره ها اصلا اینا نفرین شدن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین