کد خبر: ۴۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۶

ریاض به نفوذ در بغداد می اندیشد

آفتاب‌‌نیوز :
با وجودی که عربستان سعودی ترجیح می دهد در عراق درگیر نشود ولی باور غالبی که وجود دارد این است که عربستان در میان تمام کشورهای عرب، احتمال بیشتری دارد که در صورت عدم توقف نا آرامی ها در عراق مجبور به دخالت شود.
 
در این شرایط نظرات بسیاری در ریاض وجود دارد از جمله رساندن تسلیحات به عرب های سنی مذهب عراق و هم چنین تقویت روابط با ایران. ایده اول از این جهت برای سعودی ها مهم است که بسیاری از اقلیت سنی مذهب عراق در درگیری هایی که با شیعیان این کشور دارند کشته می شوند و عربستان سعودی با نگرانی شاهد چنین وضعیتی است. از این رو بسیاری در عربستان مایلند که به هم مذهبان خود که با آنها ارتباط قومی و قبیله ای دارند کمک کنند.

عربستان در سردرگمی
به اعتقاد کارشناسان سیاسی سعودی عربستان پایگاه اجتماعی محکمی ندارد و هر لحظه ممکن است از زیر ریشه های عمیق آن مورد حمله قرار گیرند. 

از این رو در میان تندروهای دولت عربستان صحبت از سازماندهی و تامین بودجه شبه نظامیان سنی در عراق است تا با گروهای شیعه مبارزه کنند.

اما مشکل اینجاست که تفکیک شبه نظامیان سنی از شورشیان سنی مذهب دشوار است و اگر اقدام عربستان موجب تقویت شورشیانی شود که به ارتش امریکا حمله می کنند، برای واشنگتن فاجعه به بار می آورد و اطمینان به عربستان را به عنوان متحد امریکا زیر سوال خواهد برد.
از سوی دیگر سکوت عربستان در چنین شرایطی می تواند دلایل واقع گرایانه ای داشته باشد از جمله اینکه با وجود نا آرامی های عراق، عربستان به آرامی نفع خواهد برد زیرا قیمت نفت به علت جنگ بالا می رود و درآمدهای نفتی به این پادشاهی بزرگ سرازیر می شود. 

تلاش عربستان برای رقابت با ایران
در همین حال با توجه به اینکه اقلیت شیعه مذهب عربستان که حدود 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در امتداد نواحی نفت خیز کشور متمرکز شده اند، خاندان سلطنتی و رهبرانی سنی عربستان سعی دارند که روابط همیشه مشکل دار خود را با این اقلیت مذهبی بهبود بخشد.
از این رو اگر عربستان بخواهد آشکارا به سنی های عراق کمک کند در واقع به اختلافات مذهبی موجود دامن زده و البته ثروت سرشار خود را به خطر انداخته است. این کار علاوه بر شیعیان عربستان، ایران را هم تحت تاثیر قرار می دهد و بر روابط این کشور با عربستان تاثیر منفی می گذارد. 

در این شرایط دولت عربستان هیچ چیزی را به طور آشکار بیان نکرده و هیچ اقدام یا سیاستی را در پیش نگرفته است. شاید این کشور کارهایی را در پشت صحنه انجام دهد ولی در ظاهر چیزی دیده نمی شود زیرا با وجودی که برخی از سعودی ها از عدم تاثیر گذاری دولتشان در عراق اظهار نارضایتی کرده اند. 

برخی از سعودی ها امیدوارند که کشورشان نقشی را در عراق بر عهده گیرد و خلا ناشی از اوضاع عراق را در جهان عرب پر کرده و با بغداد وارد تعامل شود. به اعتقاد کارشناسان آنها چنین مسئولیتی بر عهده دارند ولی هنوز معلوم نیست که متوجه آن باشند. این مسئولیت مساله هدایت عرب هاست و این کار با سعودی هاست زیرا کشور دیگری جز آنها برای رهبری اعراب وجود ندارد. امروز هر چه عربستان سعودی تصمیم به انجام آن بگیرد زمینه را برای چگونگی تعامل اعراب با عراق فراهم خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین