کد خبر: ۴۷۴۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
نشریه اماراتی گلف نیوز مطرح کرد

آیا امکان همکاری روسیه و عربستان سعودی در برابر نفوذ رو به گسترش ایران وجود خواهد داشت؟

نشریه اماراتی «گلف نیوز» در گزارشی با اشاره به دیدار اخیر مقام های روس و سعودی درباره امکان همکاری های احتمالی میان دو کشور در برابر نفوذ و قدرت رو به افزایش ایران در منطقه گمانه زنی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این نشریه می نویسد:«مسکو از قدرت سخت استفاده کرد تا کشورها را مجبور به عقب نشینی از حمایت از مخالفان مسلح ضد دولت اسد کند. 


به گزارش آفتاب‌نیوز.سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه روز یکشنبه در مورد جنگ در سوریه و بحران دیپلماتیک عربی با قطر به بحث و رایزنی با مقام های سعودی پرداخت. در این میان موضوع سوریه بغرنج است. عربستان سعودی از معارضان سنی مخالف دولت اسد حمایت می کند در مقابل روسیه و ایران از حکومت سوریه حمایت می کنند. لاوروف  طبق برنامه ریزی قبلی قرار است با مقام های اردنی نیز دیدار کند. ماه گذشته او با مقام های امارات، کویت و قطر رایزنی کرده بود. 

تحلیلگران می گویند که عربستان سعودی می خواهد روسیه را متقاعد کند که از افزایش نفوذ ایران متحد اصلی اسد جلوگیری کند. واقعیت آن است که جنگجویان تحت حمایت ایران از جمله شبه نظامیان حزب الله لبنان نقش مهمی برای حفظ حکومت اسد در سوریه ایفا کرده اند. مصطفی الانی تحلیلگر امنیتی نزدیک به دولت عربستان سعودی و رییس بخش دفاع و امنیت مرکز تحقیقات خلیج فارس در دبی می گوید:«برای سعودی ها دیگر رژیم سوریه موضوع نیست. حتی رییس جمهوری ان کشور نیز موضوع اصلی نیست. مشکل و مسئله اصلی آنان با حضور ایران در حوزه میدانی و زمینی است. او معتقد است که امریکا و اسرائیل نیز استدلال مشابه عربستان را دارند و معتقدند که روس ها باید برای پایان داد به حضور ایران در سوریه تلاش کنند نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ۲۸ آگوست هشدار داد که ایران فعالیت ساخت در سوریه و لبنان را انجام می دهد». 

این نشریه اماراتی در ادامه می نویسد:«روسیه ایران را به عنوان یک متحد استراتژیک در خاورمیانه می بیند در حالی که برای سعودی ها آن کشور یک رقیب منطقه ای است. «یوری بارمین» کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی روسیه گروهی تحقیقاتی که توسط کرملین در مسکو تشکیل شده است می گوید:«قدرت سخت بر روی زمین و حوزه میدانی در سوریه روسیه است و بحث در این باره از دید روس ها غیر ممکن است. روس ها در تلاش هستند تا درباره نفوذ ایران مذاکره کنند و این موضوع را تحت تاثیر قرار دهند. این چیزی است که آنان می تواند در مورد آن با سعودی ها صحبت کنند». 

این نشریه در پایان به نقل از دو دیپلمات غربی که با مسائل سوریه آشنا هستند اشاره می کند که ترکیه و عربستان سعودی مجبور به پذیرش ایفای نقش اسد در دوره انتقالی شده اند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین