کد خبر: ۴۷۵۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
المانیتور با استناد به داده های منابع آگاه مطرح کرد

بهبود روابط ایران و عربستان سعودی هنوز یک معجزه تحقق نیافته است

«علی هاشم» خبرنگار المانیتور با انتشار گزارشی اشاره می کند علیرغم گفت و گوها و گمانه زنی هایی که درباره بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی صورت گرفته این موضوع هنوز در افق کوتاه مدت و در دسترس قرار ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-او می نویسد یک منبع دیپلماتیک عرب که نخواسته نامش فاش نشود می گوید که تلاش های میانجی گرانه میان ایران و عربستان سعودی احتمالا با شکست مطلق مواجه شده و به پایان رسیده اند. این منبع افزوده است که با توجه به رویکرد در منطقه انتظار نمی رود بهبودی در روابط حاصل شود. این منبع عرب مدعی شده که ایران رویکردی متکبرانه در قبال همسایگانش دارد، اصرار بر تهدید همسایگان دارد و در امور داخلی کشورهای منطقه مداخله می کنند». 

به گزارش آفتاب نیوز، علی هاشم با اشاره به این که قاسم العرجی وزیر کشور عراق در آگوست گذشته به خبرنگاران در تهران گفته بودکه مقام های سعودی از دولت عراق خواسته اند تا شکاف های ایجاد شده در روباط ریاض با تهران را ترمیم کند می نویسد در آن زمان علیرغم تداوم جنگ در سوریه و یمن فرصت خوبی برای خوش بینی برای بهبود رابط ایچاد شد. علیرغم آن که بعدا مقام های سعودی ادعای وزیرکشور عراق را رد کردند اما موجی از گمانه زنی مثبت بدنبال صدور مجوز برای سفر حج ۸۵ هزار زائر ایران مطرح شد. در ۵ سپتامبر محمد جواد ظریف در مصاحبه ای گفت که کشورش اماده همکاری با عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران در بخش های مختلف جهان اسلام از جمله پایان دادن خشونت در بحرین، سوریه و یمن است. ظریف گفت که ایران همواره اماده گفت و گو است. او می گفت اگر سعودی ها اماده تغییر رویکرد باشند ایران نیز اماده است». 

المانیتور در ادامه اشاره می کند عراق، یمن، سوریه، لبنان و بحرین نقاط قوت و ضعف ایران و عربستان سعودی باقی مانده اند. عراق حیاط خلوت ایران است در حالی که یمن حیاط خلوت عربستان سعودی است. لبنان، سوریه و بحرین حوزه های تقابل دو طرف هستند. ایران در لبنان و عربستان سعودی در بحرین دست بالا را دارند سوریه نیز هم چنان یک زمینه تشدید تضاد است اگرچه عربستان سعودی نقش خود را در آن جا محدودتر کرده است. 

این سایت اشاره می کند زمانی که حیدر العبادی نخست وزیر عراق و پس از آن عرجی وزیرکشور در ماه ژوئیه به عربستان سعودی سفر کردند این بازدیدها اقدامی تعجب برانگیز قلمداد شدند. 

گمانه زنی ها در آن زمان این بود که ریاض به نقش عراق برای بهبود روابط با ایران توجه بیش تری دارد. در آن زمان مقتدی صدر در ۳۱ ژوئیه سفیر غیر منتظره به عربستان سعودی (جده) انجام داد و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و دیگر مقام های آن کشور دیدار داشت. بار دیگر گمانه زنی درباره میانجی گری مقام ها و چهره های عراقی در روابط ریاض و تهران بود. با این حال، رویدادهای بعدی این گمانه زنی را کمرنگ کرد. از سال ۲۰۰۳ میلادی عربستان سعودی با جنبش های سنی و برخی از چهره های سیاسی سکولار شیعه روابط خوبی داشته است با این حال، با چهره های مذهبی شیعه که عموما نزدیک به تهران بودند روابط جدی نداشت. 

اکنون اما با دیدار مقتدی صدر از عراق نشان می دهد که در استانه انتخابات عراق عربستان سعودی در حال بازی در حیاط خلوت ایران است و در میان گروه های مذهبی شیعه نیز در حال سرمایه گذرای است علاوه بر جنبش های سنی و شیعیان سکولار. چنین حرکتی می تواند سبب شود عربستان سعودی با کارت های بیش تری بر روی میز بازی با ایران درباره بحران یمن بازی کند». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین