کد خبر: ۴۷۶۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

چهار خطر بلندی قد بر سلامتی

قد بلند بودن اگرچه از بسیاری جنبه‌ها یک ویژگی‌ مثبت محسوب‌ می‌شود اما مطالعات نشان می‌دهد که این مشخصه می‌تواند اثرات متفاوت بر سلامت جسم داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، مجله تایم در مطلبی تازه به برخی از تاثیرات بلندی قد بر سلامت بدن اشاره کرده که به شرح زیر است:

ایجاد لخته‌های خونی بیشتر: پزشکان در یک مطالعه به بررسی ارتباط بین قد و ترومبوآمبولی وریدی، سومین عامل اصلی سکته قلبی و مغزی پرداختند. آنها دریافتند مردانی که قد کوتاه‌تری دارند ۶۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

متخصصان معتقدند نیروی جاذبه می‌تواند در این ارتباط تاثیرگذار باشد. از آنجایی که افراد بلند قد به نسبت در پاهای خود رگ‌های بلندتری هم دارند به این ترتیب سطح بیشتری برای شکل‌گیری لخته خون در عروق آنها وجود دارد.

افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان: به گفته متخصصان علوم پزشکی به ازای هر ۶.۳۵ سانتی‌متر افزایش قد، خطر مرگ بر اثر سرطان حدود ۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. قد بلند بودن ممکن است نشانه تغذیه بیش از حد به خصوص مصرف مقدار بالایی پروتئین حیوانی با میزان کالری بالا باشد.

همچنین نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که مردان بلند قد و چاق در معرض فزاینده خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. همچنین زنان بلند قد بیشتر احتمال دارد دچار سرطان ملانوم شوند.

افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی: همچنین نتایج اولیه مطالعات نشان می‌دهد زنان بلند قد و با جثه بزرگتر، نزدیک به سه برابر بیشتر احتمال دارد دچار فیبرپلاسیون هلیزی (شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی) شوند.

کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت: از سوی دیگر مردان بلند قد کمتر دچار بیماری قلبی و دیابت می‌شوند. نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد به ازای هر ۶ سانتی‌متر افزایش قد، خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی حدود ۶ درصد کاهش می‌یابد. افراد بلند قد دارای ریه‌های بزرگتر و عضله قلب قوی‌تر هستند که می‌تواند تا حدودی این تاثیر مثبت را توجیه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین