کد خبر: ۴۹۰۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵

توصیه‌ای برای دیابتی‌ها

خبرگزاری میزان- عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس آخرین دستورالعمل و گایدلاین ها، بیماران دیابتی بالای 50 سال که مبتلا به فاکتورهای خطر دیگر مانند فشارخون، چربی خون بالا یا سیگار استعمال می کنند باید روزی یک عدد آسپرین مصرف کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دیابت یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت سه نوع اصلی دارد که شامل نوع 1، نوع 2 و بارداری است.

 دیابت دارای عوارض زودس و دیررس است که بیماری قلبی- عروقی، نوروپاتی ( آسیب دیدگی اعصاب)، نفروپاتی(بیماری کلیه) و چشمی از جمله عوارض دیررس دیابت و تواسیدوز یا کمای دیابتی، هیپو گلیسمی و هایپرگلیسمی از جمله عوارض زودرس این بیماری است.

دکتر زهرا جوادی نژاد به مناسبت هفته دیابت گفت: مصرف این دارو باید با تجویز پزشک متخصص و پس از معاینه انجام شود و این بیماران نباید خودسرانه آسپرین مصرف کنند.

 وی افزود: افراد دیابتی که سابقه ناراحتی گوارشی، زخم معده یا مبتلایان به بیماری که احتمال خونریزی گوارشی دارند، نباید از آسپرین استفاده کنند. این افراد در صورت نیاز باید از داروهای جایگزین استفاده کنند که این مهم باید با نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

جوادی نژاد به عوارض قلبی و عروقی ناشی از بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: مهمترین عارضه قلبی براثر دیابت، گرفتگی عروق کرونر است که این عروق به عضله قلب خونرسانی می کنند.

فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی افزود: نرسیدن خون به عضله قلب و حمله های قلبی و سکته های قلبی از دیگر عوارض بیماری دیابت است.وی با اشاره به اینکه دیابت بر روی عضله قلب یا بافت میوکارد هم اثر می گذارد، گفت: بیماری دیابت به صورت مستقیم حتی بدون درگیری عروق، می تواند سبب نارسایی قلبی شود..

جوادی نژاد ادامه داد: پروسه تصلب شرایین از جوانی به تدریج آغاز می شود و ظرف چند دهه سبب تنگی عروق کرونر می شود اما بیماری دیابت این روند را خیلی تسریع می کند.

فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی بیان کرد: حتی در برخی موارد، تصلب شرائین در افراد دیابتی کمتر از 40 سال پیشرفت کرده و سبب تنگی شدید در عروق کورنر یا خون رسان به عضله قلب می شود، مگر اینکه دیابت آنان به خوبی کنترل شود.

چهاردهم نوامبر مصادف با23 آبان ماه روز جهانی دیابت است و شعار امسال این مناسبت، ' دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده ای سالم ' اعلام شده است.

علت انتخاب این شعار با تاکید بر دیابت زنان، افزایش موارد ابتلا به دیابت در زنان عنوان شده است به گونه ای که طبق برآوردهای صورت گرفته، 313 میلیون زن در دنیا در سال 2040 میلادی به دیابت مبتلا خواهند بود.
 
تاکنون دلایل متعددی در ابتلا به دیابت مطرح شده است که علاوه بر عوامل ژنتیکی از جمله آن می توان به چاقی و کم تحرکی، تغذیه ناسالم و استرس های روزانه در زندگی ماشینی امروزی اشاره کرد.دیابت را بیماری هزار چهره و خطرناکی می دانند که می تواند بر تمام سیستم های بدن تاثیر منفی گذاشته، عملکرد آنها را مختل کرده و یا به طور کلی از کار بیاندازد.


منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین