کد خبر: ۴۹۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵

عامل اصلی تلفات دام‌های سبک در فصل پاییز چیست؟

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک، بیماری آنتروتوکسمی را عامل اصلی تلفات گوسفند و بز در فصل پاییز دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
مجید اسدی در گفتگو با مهر اظهار کرد: بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری‌های دام است که معمولا با تغییر ناگهانی در جیره دام بروز می کند که معمولا منجر به مرگ دام می شود.

اسدی گفت: نظر به اینکه در فصل سرما دام ها از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران قبل از جابجایی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنترو توکسمی اقدام کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راه‌کار مناسب و آسان‌تر پیشگیری است اضافه کرد: دام‌هایی که از آغل‌های گرم یا زاغه بیرون آورده می‌شوند به هیچ وجه نباید آب سرد و یا یخ‌زده بخورند، باید حدود یک ساعت در معرض هوا قرار گیرند و بعد به آنها آب داده شود و در ضمن علوفه یخ‌زده هم برای دام‌ها مضر است.

اسدی تصریح کرد: با اجتناب از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات، جلوگیری از پرخوری حیوانات و واکسیناسیون دام ها می توان از بروز بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین