کد خبر: ۴۹۴۶۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
آزادی زاغری در مقابل پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران؟

بازتاب سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران/جانسون در تهران چه می‌کند؟

فایننشال تایمز می نویسد دیپلمات های غربی در تهران می گویند که منازعه در یمن می تواند نقطه شروع مناسبی برای مذاکره بریتانیا با ایران باشد؛ جایی که رقابت میان عربستان سعودی و ایران از طریق نیروهای یمنی طرفدارشان در جریان است/ فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند که پوشش اندک بازدید جانسون در رسانه های ایران سبب شده تا گمانه زنی ها درباره این که ایران ممکن است موافقت کند که خانم زاغری راتکیلف ازاد شود افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که هدف اصلی بوریس جانسون از سفر به تهران تلاش برای آزادی «نارنین زاغری راتکلیف» تبعه ایرانی‌تبار بریتانیایی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه می‌نویسد: «این مادر بریتانیایی (نازنین) ممکن است محکومیت‌اش افزایش یابد. همسر او می‌گوید که امیدوار است با پینشهاداتی که جانسون در سفر خود به ایران به مقام‌های ایرانی ارائه می‌دهد اتفاقات بهتری بیفتند. نازنین زاغری سال گذشته در جریان سفر در تعطیلات به ایران بازداشت شد. او به همراه «گابریلا» فرزند ۲۲ ماهه‌اش برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرد اما متهم به تلاش برای براندازی نرم شد. او در حال حاضر به اتهام جاسوسی در دادگاه محاکمه می‌شود. این امکان علیه او وجود دارد که حکم پنج سال زندان‌اش افزایش یابد». 

بازتاب سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران/«بوریس جانسون» در تهران چه می‌کند؟

ایندیپندنت اشاره می‌کند که آقای راتکلیف همسر خانم زاغری به آن روزنامه گفته است که بی‌صبرانه منتظر بازگشت همسرش است. گابریلا اکنون سه سال و نیمه است و از زمان بازداشت مادرش در ایران به سر می‌برد. پدرش می‌گوید او انگلیسی صخبت کردن را فراموش کرده است و در زمان بازداشت مادرش نمی‌فهمید چه اتفاقی می‌افتد. او می‌گوید که ارتباط‌ با فرزندنش از طریق مترجم صورت می‌گیرد. فرزندش نقاشی‌هایش را از راه دور به او نشان می‌دهد. او تنها متوجه می‌شود که نازنین در زندان است». 

«فایننشال تایمز» نیز با اشاره به این‌که بوریس جانسون در تهران با مقام‌های ایرانی بر سر آزادی زاغری مذاکره می‌کند، نوشته است این گفت‌و‌گوها «صادقانه» هستند. این روزنامه می‌افزاید: «تهران از انفعال غرب درباره مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای انتقاد می‌کند. این گلایه مقام‌های ارشد ایران از جانسون در مورد برجام بوده است به خصوص پس از آن که ترامپ پایبندی ایران به آن را تایید کرد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که جمهوری اسلامی به طور مناسب به اقدام ترامپ پاسخ خواهد داد». 

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می‌کند که پوشش اندک بازدید جانسون در رسانه‌های ایران سبب شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره این که ایران ممکن است موافقت کند که خانم زاغری راتکیلف آزاد شود، افزایش یابد. 

این روزنامه می‌نویسد تحلیلگران انتظار دارند که خانم زاغری راتکلیف به دلیل آن که طبق قانون یک سوم از مدت پنج ساله دوران محکومیت‌اش را گذرانده بتواند برای تعطیلات کریسمس شوهر و دخترش را ببیند. این روزنامه می‌نویسد از زمان بازداشت، درخواست روادید همسر خانم زاغری برای سفر به تهران از سوی ایران رد شده است. همسر او گفته است که پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران که به دلیل تحریم‌های نظامی علیه ایران پرداخت نشده است، ایران را تشویق می‌کند تا از تعهدات بین‌المللی خود پیروی کند این در حالیست که دولت بریتانیا این موضوع که پرونده زاغری مرتبط با بدهی‌هاست را رد کرده است. 

«فایننشال تایمز» در ادامه اشاره می‌کند که دولت روحانی که تحت فشار از سوی دولت ترامپ قرار دارد تلاش می‌کند تا روابط خود را با کشورهای اروپایی بهبود بخشد. 

فایننشال تایمز می‌نویسد دیپلمات‌های غربی در تهران می‌گویند که منازعه در یمن می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای مذاکره با ایران باشد؛ جایی که رقابت میان عربستان سعودی و ایران از طریق نیروهای یمنی طرفدارشان در جریان است. 

روزنامه «گاردین» نیز با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی درباره اظهارات خصمانه ترامپ، موضوع توافق هسته‌ای ایران و افزایش تنش در منطقه از جمله بحران در سوریه و بحران انسانی در یمن مطرح است. این روزنامه اما می‌نویسد موضوع مهم‌تر آن است که جانسون در جریان این سفر در تلاش است کاری کند که نازنین زاغری از زندان آزاد شود. یک منبع آگاه گفته است که در دو ساعت مذاکره ظریف با همتای بریتانیایی‌اش آن دو به طور صریح درباره موانع گسترش رابطه کشورهای‌شان با یکدیگر صحبت کردند؛ از جمله نگرانی وزیر امور خارجه درمورد پرونده کنسولی و تبعیض‌های و نقض‌های مقررات دوحانبه بریتانیا و ایران». 

این روزنامه اشاره می‌کند که دیدار جانسون با «علی لاریجانی» رییس مجلس و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد مسائل کلیدی امنیتی منطقه‌ای نیز حائز اهمیت بوده است. 

گاردین اشاره می‌کند که انتظار می‌رود بحث‌های گسترده‌تر از جمله حل و فصل محدودیت‌های بانکی که ایران می‌گوید بهره‌مندی از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا را دشوارتر کرده نیز در دستور کار قرار گیرند. 

این روزنامه با اشاره به احتمال پرداخت ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران در ازای آزادی زاغری می‌نویسد: «این پول از سال ۱۹۷۶ میلادی از سوی ایران برای سفارشات بزرگ نظامی و تسلیحاتی ارائه شده بود اما از سوی بریتانیا پس از انقلاب بازپرداخت نشد. بریتانیا اصرار دارد که بگوید هیچ ارتباطی میان پول و تلاش‌های جانسون برای آزادی زاغری وجود ندارد با این حال، امریکا نیز با استفاده از پرداخت مشابهی از این موضوع به عنوان اقدامی برای تضمین آزادی سال گذشته پنج شهروند امریکایی در ایران در جریان تبادل زندانیان استفاده کرده بود». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
جاویدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
1
2
چرا گزارش هاتون انقدر خوب هستند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
0
او به دنبال باج خواهی بیشتر است و می خواهد بداند که چگونه بر سر ما کلاه بگذارد فردا هم به فلسطین اشغالی میرود و بر علیه ما حرف میزند اگر کسی باور کند که او به دنبال عادی سازی روابط حسنه است و در خصوص برجام میخواهد کمک کند باید خیلی ساده لوح باشد تاریخ انگلیس پر از خیانت به ملت ایران است و هیچ گاه از خیانت خود دست نکشیده است اینبار هم به دنبال کامل کردن آنهاست ایکاش همانروز که با آمریکا قطع رابطه کردیم با این هم قطع رابطه میکردیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
اگر همسر خانم زاغری ایرانی بود برای فراموش کردن وی از طرف شوهرش دوستان و فامیل یک دوجین زن برای ازدواج به او پیشنهاد داده بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
خوب چه اشکالی داره پول بگیرن آزادش کنن بره. تو زندان به چه درد ما میخوره؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین