کد خبر: ۴۹۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
انتقاد ایران از اقدام ترامپ و سفر هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالی

توضیحات سخنگوی وزارت‌خارجه درباره آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان، پرونده خاوری، مشکل دانشجویان ایرانی در مالزی، بدهی انگلیس به ایران و .../ظریف درباره پرونده زاغری به جانسون چه گفت؟

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران و هم‌چنین مباحث احتمالی که در جریان این سفر در ارتباط با موضوع نازنین زاغری مطرح شده است، گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران از قبل پیش‌بینی شده بود و این سفر به دعوت وزیر خارجه ایران صورت گرفته بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد که نازنین زاغری از نظر ما ایرانی است و به لحاظ سیستم قضایی ایران محکوم است و دوران توضیحات سخنگوی وزارت‌خارجه درباره آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان، پرونده خاوری، حادثه ماکو، مشکل دانشجویان ایرانی در مالزی، بدهی انگلیس به ایران و .../ظریف درباره پرونده زاغری به جانسون چه گفت؟محکومیتش را طی می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی و به ویژه سفر اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان به تهران پاسخ داد.

* موضوع زاغری در اختیار قوه قضائیه است

وی سفر جانسون را سفری از پیش تعیین شده و در پاسخ به دعوت ظریف برشمرد و افزود: در این سفر طیف وسیع و مجموعه زیادی از مسائل در حوزه‌های مختلف وجود داشت که بایستی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و این سفر در آن چارچوب و با مجموعه‌ای از مسائل و موضوعات مختلف انجام شد.

قاسمی افزود: یکی از موضوعاتی که احتمالاً جانسون در تهران مطرح کرد موضوع خانم زاغری بود چون ایشان دوتابعیتی و از نظر ما ایرانی است و به لحاظ سیستم قضایی ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند و وزیر خارجه و وزارت خارجه ایران در این خصوص اعلام کردند که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه، این موضوع را با مقامات در سیستم قضایی ایران پیگیری و دنبال می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این مسئله قضایی و محکومیت است و نهایتاً در اختیار سیستم قضایی ایران است که با توجه به تفکیک قوا باید این موضوع در سیستم قضایی دنبال شود تا ببینیم چه خواهد شد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که موضوع زاغری توسط طرف انگلیسی در سفر جانسون مطرح شد و توضیحات لازم توسط طرف ایرانی و مکانیسم‌های حقوقی و قضایی و تفکیک قوا و اینکه ایران دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و ایشان را شهروند ایرانی می‌شناسد و مجرم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند به جانسون منتقل شد.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال بیان کرد: این آمادگی در وزرات خارجه و طرف ایرانی وجود داشت که این موضوع باز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: این موضوع در دست قوه قضاییه است و دولت و وزارت خارجه نمی‌تواند در آن دخالتی داشته باشد. تفکیک قوا همانطور که در اروپا وجود دارد در ایران هم هست.

*تفسیرهایی که از کیف و کفش و لباس می‌شود

وی درباره عدم برگزاری نشست خبری پس از دیدار وزرای خارجه ایران و انگلستان با بیان اینکه نشست‌های خبری بایستی با تفاهم دو طرف صورت گیرد، اظهار داشت: برخی هیأت‌ها خیلی علاقه‌مند به برگزاری این نشست‌ها نیستند پرداختن به حواشی برخی سفرها در رسانه‌ها می‌تواند جالب و قابل توجه باشد ولی گهگاهی احساس می‌کنیم که خیال‌پردازی‌ها و اغراق‌گویی صورت می‌گیرد و از چهره، لباس، کیف، کفش و کلاه تفسیرهای عمیق و دقیقی می‌شود که با واقعیت فاصله زیادی دارد.

* امیدواریم یمن به کشوری آرام و امن تبدیل شود

وی درباره گزارش اخیر رویترز در خصوص انجام تحقیقات درباره موشک‌های پرتاب شده به عربستان و ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران این موشک‌ها را در اختیار انصارالله قرار داده، اظهار داشت: آنچه در خبرها عنوان شده خبرسازی است و پایه و اساس جدی ندارد و با اغراض خاص مشخصی این خبر در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شد.

قاسمی در خصوص اوضاع یمن نیز گفت: امیدواریم یمن بتواند هرچه زودتر به کشوری آرام و امن تبدیل شود. وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک است چه به لحاظ اقتصادی و نظامی و درگیری‌ها و اختلافات و حوادث تلخی نیز در این کشور همواره اتفاق افتاده است.

وی افزود: آرزوی جمهوری اسلامی ایران این است که حل و فصل موضوعات در مذاکرات یمنی - یمنی اتفاق بیفتد. مشکل اساسی یمن تجاوز نظامی عربستان است و آرزوی ما و جامعه جهانی این است که این تجاوز و فاجعه انسانی هر چه زودتر به پایان برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما امیدواریم تراژدی یمن هر چه زودتر پایان یابد و تنها راه‌حل نیز قطع تجاوز نظامی دولت سعودی است.

* اقدام نسنجیده، ناپخته و خطرناک ترامپ/برخی دول عربی در جریان بودند

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره همراهی برخی از کشورهای عربی با دولت ترامپ در خصوص انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به قدس و موفقیت آمریکا در این خصوص نیز خاطرنشان کرد: این اقدامی نسنجیده و ناپخته و خطرناک است و نیاز به همکاری و همراهی و اجماع همه کشورهای اسلامی و جهان عرب دارد، متاسفانه در درون جهان عرب با آشفتگی‌ها و تکروی‌هایی که وجود دارد فرصت را به عناصر فرامنطقه‌ای و آمریکا می‌دهد که چنین گام‌هایی را بردارند و این مواضع را اعلام کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: فکر می‌کنم برخی دول عربی در جریان این تحولات قرار داشتند و هماهنگی‌های لازم با آنها صورت گرفته و این خیانتی آشکار به مسئله فلسطین و قدس شریف و جهان اسلام است. با توجه به شناختی که از مقاومت و نیروهای فلسطینی داشتیم این اقدام آمریکا یکی از اشتباهات فاحش و خطاهای استراتژیک این کشور است که در دهه‌های گذشته به طور مرتب تکرار شده و احتمالا باعث آشفتگی، تنش، آشوب و مشکلات عدیده در منطقه خواهد شد و متضرر نهایی دولت آمریکا خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرگز باطل نمی‌تواند بر حق پیروز شود، عنوان کرد: اگرچه ممکن است این مسئله هزینه‌های بسیاری داشته باشد و زحماتی را بر مردم منطقه و خود منطقه تحمیل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را دارد و با توجه به نگاهی که به آرمان فلسطین و مقاومت در منطقه داشته تلاش‌هایی را آغاز کرده و به این تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

قاسمی افزود: این هفته جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت می‌کند و سعی می‌کنیم با کشورهای همسو، جهان اسلام و کشورهای عربی که در این مسیر حرکت می‌کنند مشورت‌های خود را شدت بخشیم.

به باور وی، مجموعه‌ای از تلاش‌های وسیع‌تر و گسترده‌تر نیاز است که در این خصوص بایستی بررسی‌های لازم صورت گیرد.

*همزمانی سفر جانسون و اعلام مواضع آمریکا در قبال قدس با هم قابل قیاس نیست

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر جانسون و همزمانی آن با اعلام تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه این کشور به قدس بار دیگر با بیان اینکه سفر وزیر خارجه انگلستان به ایران از پیش تعیین شده و تاریخ آن هم از قبل بین دو کشور تفاهم شده بود، بیان کرد: این همزمانی سفر و اعلام مواضع آمریکا در قبال قدس با هم قابل قیاس نیست و خیلی سمت و سوی فکر خود را به آنجا نبریم.

وی ادامه داد: آنچه در افکار عمومی و مجموعه دول جهان بعد از اقدام ترامپ دیده شد، یک اجماع همگانی در سطوح مختلف در سطح جهان بود که به اتفاق کشورهای اروپایی هم یکصدا با این روش و اقدام ترامپ مخالفت کردند و اروپا مواضع روشنی را اتخاذ کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این تفاوت در دیدگاه‌ها از قبل در برخی از حوزه‌های مسئله فلسطین اشغالی بین اروپا و آمریکا وجود داشت، اظهار داشت: در شرایط کنونی نیز این تفاوت دیدگاه‌ها دیده می‌شود و کاملاً روشن و شفاف است و شاهد این دیدگاه‌ها هستیم.

* گفت‌وگو درباره همکاری‌های اقتصادی بین ایران و انگلستان

قاسمی در خصوص گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی بین ایران و انگلستان در سفر جانسون اظهار داشت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکره وزیر خارجه انگلستان در تهران با مقامات ایرانی مسائل دوجانبه و روابط فیمابین بود و در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، سایر حوزه‌ها و به خصوص مسائل بانکی و مالی گفت‌وگوهای مفصلی انجام و در دیدار وزیر خارجه مباحث به صورت تفصیلی بحث و بررسی شد. طرف انگلیسی نیات و آرمان‌های خودش را برای همکاری‌های هر چه بیشتر با جمهوری اسلامی مطرح و طرف ایرانی نیز مشکلات و موانعی که احتمالاً بر سر این همکاری‌های اقتصادی و چگونگی گسترش این همکاری‌ها وجود دارد را بیان کرد.

وی افزود: امیدواریم در نشست‌های بعدی و مذاکرات کارشناسی بتوانیم در مسیر بهتری در همکاری‌های اقتصادی فیمابین قرار بگیریم.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه موافقتنامه‌ای در این سفر امضا نشد، خاطرنشان کرد: در برخی موضوعات اشتراک نظرات قوی وجود داشت و این اشتراکات می‌تواند در آینده نه چندان دور ادامه یافته و شاید در فرصت بهتر و زمان کمتری به نتایج خاص خود برسد.

*ما از دهه 50 عبور کردیم

خبرنگاری با اشاره به تزویرها و ستم‌های انگلستان در قبال ملت ایران از قاسمی پرسید آیا وزیر خارجه انگلستان قولی مبنی بر عدم تحریک دیگر کشورها علیه ایران داده است؟ که وی گفت: ایران، ایران چند دهه پیش نیست و ما از دهه 50 عبور کردیم و انقلاب را داشتیم و موازین و چارچوب‌های سیاست خارجی و روابط خارجی ما با سایر دول بر اساس اصول و چارچوب‌هایی که مدنظر مردم در نظام جمهوری اسلامی است، تببین شده و یکی از شرایط ما احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر است و انگلستان نیز استثنا نیست و با انگلستان و سایر دول نیز می‌توان همکاری‌های معمول و متناسب را داشته باشیم.

وی افزود: من به گذشته برنمی‌گردم. البته بعد از انقلاب شاهد فراز و فرودهایی در روابط تهران و لندن بودیم و امیدوارم گذشته و تجارب گذشته و تجاربی که انگلستان از رابطه با ایران به دست آورده، فضای لازم و مناسب را برای گام مثبت‌تر و عملی‌تر در همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده باشد. قطعا ایران بر اصول و موازین خود پابرجاست و به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل و موثر در منطقه مناسباتش را براساس شرایط با سایر کشورها تنظیم می‌کند و با توجه به تفکیک قوا، مجلس و افکار عمومی و رسانه‌ها نظارت کافی را بر مجموعه سیاست خارجی داریم و هیچ جای نگرانی نباید باشد.

قاسمی ادامه داد: سیاستمداران ما با آگاهی و خردورزی لازم تصمیمات مقتضی را در زمان لازم اتخاذ می‌کنند.

* به هر گام مثبت در راستای کمک به ثبات و امنیت منطقه خیرمقدم می‌گوییم

خبرنگاری در خصوص خبر منتشر شده در رسانه‌های کویتی مبنی بر درخواست ایران از تونس برای میانجیگری بین تهران و ریاض سؤال کرد که قاسمی بیان کرد: سیاست ما در مورد مسائل منطقه و هر کشوری که بتواند گام موثر، مثبت و سازنده‌ای در جهت افزایش ثبات، امنیت، مبارزه با تروریسم و ایجاد آرامش بردارد، روشن است و ما از این اقدامات استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما چنین درخواستی از جانب تونس نداشتیم، گفت: البته مذاکراتی در این کشور با مقامات تونسی انجام شد و مسائل دوجانبه، جهان اسلام و منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت اما در مورد میانجیگری چیزی بین ما و تونس مطرح نبوده و نیست.

قاسمی اضافه کرد: ما از هر گام مثبتی که بتواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک شایانی کند استقبال کرده و به آن خیر مقدم خواهیم گفت.

*عربستان کماکان بر طبق سابقش می‌کوبد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد که هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان ایجاد نشده و عربستان کماکان بر طبق سابقش می‌کوبد و با عدم درایت و دقت مسائل منطقه را نگاه می‌کند و به صورت مکرر خطاهای قبلی خود را در قبال مجموعه منطقه و سایر همسایگان صورت می‌دهد.

* پیگیر آزادی ملوانان ایرانی در سومالی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ملوانان ایرانی اسیر دزدان دریایی در سومالی با بیان اینکه مدتی است شهروندان ایرانی در اسارت هستند و نسبت به وضعیت آنها متأسف هستیم، خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است و پرونده‌ مفتوح و جدی‌ در مجموعه کشور است و بحث یک وزارتخانه و یا سازمان مشخص نیست و این به مسئله نظام و کشور تبدیل شده و موضوعی ملی است و تمام کسانی که می‌توانند به انحاء مختلف در این زمینه کمک‌کار و یاری‌رسان باشند در این پرونده حضور دارند و با هم کار را پیش می‌برند و هماهنگی خوبی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت خاص سومالی و نبودن دولت مستقر و اسارت این افراد در دست آدم‌ربایان و گروه‌های ناشناخته و مافیایی بسیار پیچیده، کار را دشوار کرده ولی ما هنوز امیدواریم و این موضوع را دنبال می‌کنیم و یکی از وظایف اصلی کشور و وزارت امور خارجه، آزادی این افراد و بازگرداندن آنها به کشور و نزد خانواده‌هایشان است.

قاسمی بیان کرد: امیدواریم که این افراد هر چه سریعتر به نزد خانواده‌هایشان باز گردند.

* بازداشت مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برهنه کردن و بازداشت مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد عنوان کرد: با این بیان و عبارت تایید نمی‌کنم. من هم در برخی رسانه ها این خبر را دیدم و در حال بررسی هستیم ولی به شکلی که مطرح شد با شناختی که از این مسایل و بازرسی‌ها در فرودگاه ها دارم به کارگیری برخی تعابیر شاید تا حدی اغراق آمیز باشد. موضوعی است که در حال حاضر در حال بررسی دقیق آن هستیم و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد قطعا با برخورد قاطع ایران مواجه خواهد شد.

*سفر وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه در دستورکار است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ماکرون درباره برنامه موشکی ایران و برخی ادعاها علیه ایران در آستانه سفرش به تهران نیز گفت: روابط ایران و فرانسه روابط مهمی است و رایزنی‌ها همواره وجود داشته و خواهد داشت. در دستور کار روابط سفر وزیر خارجه فرانسه را به تهران داریم و همچنین سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور به ایران با توجه به ابراز تمایل ایشان در دستورکار قرار دارد، ولی تاریخ دقیقی برای این سفر انجام نشده است و فکر می‌کنم بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه این موضوع مورد بحث و تفاهم نهایی قرار بگیرد.

* بدفهمی و بی دقتی در برخی اظهارنظرها که باید تصحیح شود

وی افزود: ما نسبت به مواضع ماکرون مواضع خود را اعلام کردیم و تصورم این است که یک بدفهمی و بی دقتی در برخی اظهارنظرهای مقامات اروپایی و حتی در درون فرانسه وجود داشته و دارد که باید تصحیح شود. سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران می‌تواند سفر مهمی باشد که ما آمادگی لازم را داریم که در این سفر مجموعه‌ای از مسائل جدی و موضوعاتی که باید با دقت و با جدیت لازم با طرف فرانسوی صحبت کنیم را مطرح کنیم.

قاسمی افزود: محورهای زیادی در گفت‌وگو بین تهران و پاریس وجود دارد و سفر وزیر خارجه فرانسه می‌تواند کمک کند به تصحیح برخی از مواضعی که اتخاذ شده یا می‌تواند اتخاذ شود و ما حتما در این خصوص با آنها صحبت کرده و می‌کنیم و در سفر وزیر خارجه قطعا این موضوعات مرور خواهد شد و در این زمینه بحث خواهیم کرد.

وی گفت که تاریخ سفر هنوز مشخص نشده و مقدمات کار آماده است و امیدواریم این سفر در آینده نه چندان دور انجام شود.

* ملاک قرار دادن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کار درستی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات نتانیاهو مبنی بر گفت‌وگویش با ماکرون و توافق دو طرف در خصوص اینکه منشا بی ثباتی در منطقه ایران است نیز گفت: ترجیح می‌دهم در مورد یک مبدا نامشروع و فرد خاص مثل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صحبت نکنم و تصور نمی‌کنم ایشان حرف درستی را بیان کرده باشد چون ما از سوی طرف فرانسوی چنین سخنی را دریافت نکردیم و ملاک قرار دادن سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کار درستی نیست.

*سفر شرم‌آور هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالی

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالی را شرم آور، بی دلیل و نابه‌جا خواند.

*تغییر ساختار وزارت خارجه

وی درباره تغییر ساختار وزارت خارجه گفت: این موضوع با دقت و سرعت لازم پیش می‌رود و در فرآیند خوبی به نقاط مطلوب رسیده و امیدواریم با حل و فصل یکی دو مورد دیگر هر چه زودتر اخبار آن رسما اعلام شود و این فرآیند و ساختار جدید در معرض دید قرار بگیرد و معرفی شود.

قاسمی الان زمانش را اعلام نمی‌کنم، افزود: مراحل نهایی را طی می‌کند و چند گام کوچک باقی مانده است که طی خواهد شد.

*موضوع خاوری در دست اینترپل است

قاسمی درباره پیگیری‌ها در خصوص محمودرضا خاوری گفت که این موضوع در دست پیگیری اینترپل است و آنها این موضوع را دنبال می کنند و از آخرین وضعیت پیگیری‌ها مطلع نیستم.

*ریشه همه مشکلات تخطی‌های آمریکا در اجرای درست برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: رفع تحریم‌ها صورت گرفته، ما مشکلات بانکی را داریم در برخی حوزه‌ها بیشتر و در برخی موارد کمتر و درصدد برداشتن این موانع هستیم. بانک مرکزی باید این موضوع را دنبال کند و دستگاه دیپلماسی در کنار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اقتصادی در این مسیر گام‌های خوبی را برداشتند.

وی افزود: هنوز موانع وجود دارد در بانک‌های بزرگ بیشتر و در بانک‌های کوچک و متوسط مسائل ما کمتر است. امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بر این مشکل فائق بیایم. ریشه همه مشکلات به تخطی‌های اساسی آمریکا در اجرای درست برجام برمی‌گردد که باید با آن برخورد مناسب در زمان خود صورت گیرد. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر بتوانند قدم‌های جدی‌تر و موثرتری را برای سهل کردن مسیر تبادلات بانکی ایران بردارند.

* کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

قاسمی درباره نشست اخیر وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر که 13 و 14 آذر ماه در مسکو برگزار شد و توافقات حاصله نیز گفت: این اجلاس بسیار مهمی بود. 21 سال از آغاز مذاکرات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر می‌گذرد و نهایتا دستاوردهای زیادی حاصل شد و باید بعد از برگزاری جلسات فنی و کارشناسی بین 5 کشور به اجلاس سران در آستانه برود و تکلیف کنوانسیون مزبور روشن شود.

وی افزود: اگر وضعیت به همین شکل پیش برود و گروه‌های کارشناسی، کارشان را انجام دهند می‌توانیم در اجلاس سران به نقاط مشترک و ملموس‌تری در این خصوص نائل شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این کنوانسیونی خاص و چارچوبی است که فقط اصول اساسی و کلیات مربوط به دریای خزر را مشخص و تکالیف کشورها در قبال وظایفشان در این دریا را تعیین می‌کند. جزییات تمامی موضوعات در کنوانسیون قید نخواهد شد و در پروتکل‌های ضمیمه و جانبی جزییات و دیگر موضوعات به صورت پیوست کنوانسیون در آینده تنظیم خواهد شد.

 قاسمی ادامه داد: تا اینجا گام مهمی برداشته شد و تا حد زیادی کشورها با توجه به تفاهمی که در بخش‌های عمده کنوانسیون داشتند، توانستند راهی طولانی را طی کنند و بعد از 21 سال به نقاط مشترک و بهتری برسد ولی کار باید هنوز ادامه یابد.

* عربستان با اتکا به آمریکا به جنایات در یمن ادامه می‌دهد

وی درباره رویکرد دوگانه آمریکا در قبال یمن با بیان اینکه این چیز عجیبی نیست و طبیعی است، افزود: آمریکا بار اول نیست که در خصوص این جنایات سکوت کند و متجاوز را در اشکال متفاوت حمایت کند با فروش سلاح‌های گران قیمت و سنگین و حمایت‌های دیگر در محافل جهانی از آن به عمل می‌آورد. عربستان شاید در اتکا به آمریکا است که به این جنایات کماکان ادامه می‌دهد و یمن را به تراژدی و فاجعه مرگبار تبدیل کرده است.

قاسمی افزود: خیلی غیرطبیعی نیست که اگر شناخت خیلی دقیقی از اقدامات نابخردانه آمریکا طی دهه‌های گذشته در مجموعه غرب آسیا و خاورمیانه و دیگر مناطق جهان داشته باشیم. این سیاست و روش و منش آمریکا است و متاسفانه هنوز جنایات با شدت تمام در یمن و علیه مردم این کشور استمرار یافته که فکر می‌کنم جامعه جهانی باید کمک کار و یاور مردم یمن باشد.

* امیدواریم عربستان به درایت و منطق عقلایی برسد

خبرنگاری درباره پیش شرط‌های ایران برای برقراری روابط با عربستان و اینکه آیا عربستان اعتقادی به بهبود روابط با ایران دارد؟ سؤال کرد که قاسمی گفت: اگر در رفتار و عملکرد دولت عربستان طی دوران اخیر بنگریم فکر می‌کنم هنوز زود است و یک تغییر رفتار در جهت منطق و خردگرایی در دولت سعودی دیده نمی‌شود و با توجه به مشکلات اساسی که در درون عربستان و منطقه و با دیگر همسایگانش و جهان عرب دارد، به دنبال یافتن دشمنانی فرضی است که بتواند با انجام فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به آنها، نهایتا زمان را به نفع خود خریداری کند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: امیدواریم تغییر رفتار و سیاست در عربستان دیده شود و به درایت و منطق عقلایی برسد برای اینکه در جهت آرامش، ثبات و امنیت و جلوگیری از افراط گرایی حرکت کرده و حتی از کشتار و تجاوز در یمن خودداری کند و سیاست جدیدی را برای حسن همجواری با همسایگان و کشورهای پیرامونی اتخاذ کند.

وی گفت: این امید را داریم و علاقه‌مندیم این وضعیت حادث شود، اگرچه رفتار دولت عربستان هیچ مصداق و شاهد مثالی را برای این تغییر رفتار بروز نداده است.

*بیانیه بسیار ضعیف اتحادیه عرب

خبرنگاری درباره بیانیه اتحادیه عرب در خصوص تصمیم ترامپ سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: این بیانیه آنگونه که انتظار می‌رفت از قدرت و قوام لازم برخوردار نبود و بسیار ضعیف بود و در مورد آرمان و بحث فلسطین که کشورهای عرب آن را مسئله‌ای عربی‌ می‌دانند، نبود.

وی افزود: فکر می‌کنم یک بی توجهی و شاید سیاست خاصی منجر شد که این بیانیه در حد لازم و کافی نباشد و انتظار ما و افکار عمومی جهان اسلام و جهان عرب بیش از این بود که در اتحادیه عرب به عنوان بیانیه منتشر شد. امیدواریم این تجارب و وضعیت جهان و منطقه این نوع کشورها را به واقع بینی و اجماع بیشتری هدایت کند که نهایتا این مسیر و روند برای خود این کشورها نیز می‌تواند در آینده، خطرناک و خطرساز تلقی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعمال فشارهای دیپلماتیک به آمریکا ادامه داد: بیانیه اتحادیه عرب این بود بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و دیگر کشورها دارای مواضع راسخ‌تر و جدی‌تر درباره آرمان قدس هستند و امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده با نشست‌ها و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد اقدامات بیشتری را صورت داد و در این مسیر حرکت کرد. روز چهارشنبه نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار می‌شود و ایران نیز در سطحی عالی در این اجلاس حضور خواهد یافت و امیدواریم بتوانیم به نقطه مشترک مثبت‌تری دست پیدا کنیم.

* قول طرف انگلیسی درباره طلب ایران

خبرنگاری درباره طلب ایران از انگلستان و اینکه آیا در سفر جانسون در این باره صحبت شد سوال کرد که قاسمی گفت: موضوع طلب ایران از دولت انگلستان که به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در دستورکار دو کشور همواره وجود داشته و به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی و شرایط تحریم به ثمر نرسیده است، از موضوعات در دستور کار روابط است و در این سفر پیرامون آن صحبت شد و قرار شد مذاکرات ادامه یابد و طرف انگلیسی قول داد که در اسرع وقت و پس از بازگشت موضوع را در شرایط بهتر و با جدیت بیشتری دنبال کند و ما به عنوان کشوری که در این زمینه طلبکار هستیم موضوع را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد و دستگاه‌های اقتصادی کشور پیگیر موضوع هستند و امیدوارم این موضوع سرانجام به یک پرونده مختومه تبدیل شود.

* توقع ایران از اروپا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توقع ایران از اروپا در خصوص برجام و مقاله ظریف در نیویورک تایمز گفت: آنچه در این مقاله آمده هشدار و تذکر و خواسته‌ای است که اروپا در کنار گفتار و مواضعی که اتخاذ می‌کند در عمل هم در مواضع اعلامی راسخ‌تر باشد و توقع ما از اروپا در عمل بیش از چیزی است که وجود دارد و خواسته ما این است که اتحادیه اروپا برای حیات و اقتدار خود و باقی ماندن در صحنه جهانی به عنوان یک بخش مهم و موثر باید در مقطع کنونی و شرایط فعلی جهان اقدامات مستحکم‌تری را داشته باشیم.

* ناشی‌گری سیاسی و بداخلاقی برخی اعضای پارلمان اروپا

خبرنگاری به صدور مجوز تظاهرات به گروهک تروریستی منافقین توسط فرانسه و دعوت اتحادیه اروپا از سرکرده این گروهک اشاره کرد و نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: ناشی‌گری سیاسی و بداخلاقی نزد برخی اعضای پارلمان اروپا و برخی دولتمردان در بعضی از کشورهای اروپایی است و نهایتا این گروه ناچیزتر و مرده‌تر از آن چیزی هستند که به آن بخواهیم بپردازیم. اقدام فرانسه و پارلمان اروپا محکوم و مردود است و کار غلطی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: ما این گروهک را گروهی تروریستی و آدمکش می‌دانیم که علیه ملت ایران طی دهه‌های گذشته مرتکب جنایات وسیعی شده و در مقاطع مختلف افکار عمومی در ایران مواضع و نگاه خود را نسبت به این گروه تروریستی اعلام کرده است.

به گفته قاسمی حد و اندازه این گروه را باید مدنظر داشت و خیلی به آن بها نداد، آنها سعی می‌کنند خودشان را به عنوان گروه فعال مطرح کنند ولی بخش عمده جهان بر بی خاصیتی این گروه اشراف دارد.

* مشکل پیش آمده برای دانشجویان ایرانی در مالزی

خبرنگار دیگری درباره اعمال محدودیت‌های جدید علیه ایرانیان مقیم مالزی و دانشجویان از جمله حساب‌های بانکی و بیمه و خودداری از پذیرش دانشجویان ایرانی سؤال کرد که قاسمی گفت: در مورد مالزی دو مشکل وجود داشت که وزارت خارجه و سفارت ما در حال رایزنی و پیگیری هستند. یکی درباره ثبت نام دانشجویان است که توضیحی که دادند و قرار است حل شود ناشی از تغییر نرم افزار برخی دانشگاه‌ها و ناقص بودن برخی مدارک دانشجویان است. 

قاسمی ادامه داد: سیاست مشخص منفی نسبت به دانشجویان ایرانی در آنجا وجود ندارد و در مورد بحث بانکی هم برمی‌گردد به برخی حساب‌های متعددی که برخی از دانشجویان داشتند و نهایتا در یک پروسه خاصی که برخی بانک‌های مالزی دنبال می‌کنند و برای یکسان سازی بعضی از حساب‌های بانکی دانشجویان به مشکل برخورد کردند و بانک‌های مالزیایی به آنها اطلاع دادند که بروند و مشکلاتشان را حل کنند.

وی افزود: سفارت معتقد بود ظرف روزهای آینده این دو مشکل اساسی حل شود.

* پیگیری حادثه پیش آمده در ماکو

خبرنگاری درباره حمله صورت گرفته به مرزبانان ایرانی در ماکو و پیگیری‌های انجام شده در این خصوص سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: حادثه‌ای بود که 13 آذر در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه در ناحیه بازرگان رخ داد و 4 تن از عزیزان ما مجروح و یک نفر شهید شدند.

وی افزود: بلافاصله وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با ظریف که در مسکو حضور داشت، تماس گرفت و تسلیت گفت و اطمینان داد که موضوع را پیگیری خواهد کرد و وزیر کشور و سایر مقامات ترکیه با سفیر ایران در آنکارا صحبت کردند و مجموعه ظرفیت‌ها فعال شد و مجروحان با هلیکوپتر به بیمارستانی در ترکیه منتقل شدند. بررسی‌ها ادامه دارد و شاید در آینده نزدیک نتیجه بررسی‌ها را بیان کنیم.

قاسمی همچنین به خانواده این شهید تسلیت گفت و برای آنها آرزوی صبر کرد.

* تخطی‌ها و بدعهدی‌ها در دولت ترامپ

یکی از خبرنگاران با اشاره به مقاله ظریف در نیویورک تایمز که در آن به بدعهدی‌های آمریکا در 11 ماه اخیر اشاره شده از قاسمی پرسید که آیا تمام بدعهدی‌ها در دولت ترامپ بوده و یا در دولت اوباما نیز بدعهدی‌هایی را داشته ‌اند که وی گفت: من درباره آن مقطع انتقالی حضور ذهن ندارم ولی آنچه مسلم است تخطی‌ها و بدعهدی‌های دولت آمریکا با شدت و جدیت زیاد در دولت ترامپ اتفاق افتاده و ادامه دارد.

وی افزود: مشکل اساسی و جدی که قابل مشاهده است در دولت ترامپ دارد صورت می‌گیرد و به اشکال مختلف نیز این را بیان کردند و کارشکنی‌های خود را به انحاء مختلف نشان دادند.

* بدهی انگلیس به ایران

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا در سفر جانسون طرف ایرانی مطالبه 450 میلیون پوندی خود و سود آن را بیان کرد که وی گفت: پیش از این در این خصوص صحبت کردم. این یکی از موضوعات مورد مذاکره بود، ولی من در مورد عدم و رقم در اینجا صحبت نمی‌کنم. از وظایف بانک مرکزی و دستگاه‌های اقتصادی است که درباره رقم اولیه و بعدی و مسائل فنی اظهارنظر کنند و امیدوارم در زمان لازم به صراحت در این زمینه اعلام نظر شود که چه عددی بود و به کجا خواهد رسید.

* پایبندی انگلیس به برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پایبندی اروپا و انگلیس به برجام اظهار داشت: اتحادیه اروپا این موضوع را نشان داده و در گفت‌وگوهایی که با ما داشتند و در سفر آقای جانسون این مسئله با جدیت و شفافیت و صراحت لازم اعلام شد که دولت انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند است و تمام تعهداتش را انجام خواهد داد. یکی از قول‌ها و مسائلی که در مذاکرات از جمله در دیدار با رئیس جمهور و دیگر مقامات مطرح شد، بحث برجام بود و آنچه از جانسون شنیدیم پایبندی به تعهدات در این زمینه بود.

* در جریان مذاکرات اروپا و آمریکا هستیم

خبرنگاری درباره سفر برخی از مقامات 1+5 به آمریکا و دیدار با کنگره و گفت‌وگو درباره برجام اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که قاسمی در این باره گفت: ما در جریان دقیق این مذاکرات و روند رایزنی‌های اروپا و آمریکا هستیم و تماس‌های متعددی از کانال‌های مختلف و مجاری متعدد با اروپا و مجموعه اتحادیه اروپا و عالی‌ترین مقام این اتحادیه داریم.

وی افزود: ظرف یکی دو ماه گذشته چندین دیدار بین آقای ظریف و خانم موگرینی انجام شد. دیگر کانا‌ل‌های ما فعال است و تحولات و موضوعات برجام را مثل گذشته با دقت بیشتری رصد و دنبال می‌کنیم. چون براساس منافع ملی این موضوع باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

* آرمان فلسطین و مقاومت موضوع حیاتی و اساسی برای ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و با جدیت تمام بحث فلسطین و آرمان فلسطین و مقاومت در منطقه را به عنوان یک موضوع حیاتی و اساسی می‌داند و با تمام توان از ظرفیت‌های لازم و متعارف خود در کنار سایر کشورهایی که می‌توانند همسو با ایران باشند استفاده کرده و در این راستا تلاش خواهد کرد و به اقدامات خود با جدیت ادامه می‌دهد.

* نشست آینده کمیسیون مشترک برجام

قاسمی درباره نشست آینده کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: موضوعات مورد مذاکره در کمیسیون مشخص است و در ادامه مذاکرات قبلی است و مباحثی که مورد نیاز و توجه ایران است در آنجا مطرح خواهد شد. کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا و اقداماتی که باید صورت گیرد و هنوز حل و فصل نشده می‌تواند در نشست کمیسیون مطرح شود.

وی درباره ترکیب هیأت نیز گفت: در این خصوص سکوت می‌کنم و شما را به صبوری دعوت می‌کنم. پس از مشخص شدن ساختار جدید اعلام خواهد شد.

خبرنگاری درباره زندانی چینی آمریکایی که گفته می‌شود توسط هم سلولی‌اش تهدید شده سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: اطلاع خاصی ندارم و موضوع مربوط به سیستم قضایی است و سیستم قضایی باید در این زمینه پاسخ دهد. ما عمدتا درگیر این گونه مسائل نیستیم مگر اینکه کار به سیاست خارجی کشیده شود.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین