کد خبر: ۴۹۴۸۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
روحانی از عربستان خواسته تا جنگ یمن را متوقف و روابط با اسرائیل را قطع کند

بازتاب ۲ شرط روحانی برای بهبود روابط با عربستان در رسانه‌های جهان

دویچه وله: روحانی سیگنال خوبی را برای بهبود روابط با عربستان سعودی فرستاد / الجزیره: روحانی بر عامل مسلمان بودن و مسئله فلسطین برای برقراری دوباره روابط ایران و عربستان سعودی تاکید کرد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- خبرگزاری «دویچه وله» نوشته است که روحانی رییس‌جمهوری ایران از عربستان سعودی خواسته تا جنگ در یمن متوقف شود و روابط خود را با اسرائیل قطع کند تا روابط با ایران را بهبود بخشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، ایران و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد وخامت در روابط خود هستند. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه گفت که تهران مایل است روابط خود را با عربستان سعودی بهبود ببخشد منتهی دو شرط دارد. او گفت که هیچ مشکلی با کشورهای همسایه ندارد و تنها مشکل با عربستان نیز روابط آن کشور با اسرائیل و حمله علیه یمنی‌هاست. روحانی انتقاد خود را متوجه دولت عربستان سعودی برای جنگ در یمن کرد که به کشته شدن دست‌کم ۱۰ هزار نفر انجامیده و باعث آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها شده است. 

بازتاب ۲ شرط روحانی برای بهبود روابط با عربستان در رسانه‌های بین‌المللی

دویچه‌وله در ادامه می‌نویسد: «تنش میان دو کشور با درگیری‌های ژئوپولیتیک و بحران‌های سیاسی در سرتاسر خاورمیانه افزایش یافته است. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی،‌ عربستان سعودی چند تن از اعضای جامعه شیعه آن کشور از جمله نمر روحانی شیعه را اعدام کرد. این اعدام باعث ایجاد تظاهراتی تند در ایران شد و معترضان سفارت عربستان را به آتش کشیدند. ریاض نیز پس از آن تمام روابط رسمی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد. عربستان سعودی تلاش می‌کند تا از نفوذ تهران در منطقه بکاهد و این کار را با استفاده از کمک‌رسانی به طرفین مقابل ایران در درگیری سوریه و یمن انجام داده است. امریکا و اسرائیل نیز موضع مشابه عربستان سعودی را در قبال تهران دارند». 

«دویچه وله» اشاره می‌کند که دولت ترامپ به عربستان سعودی اشاره کرده که بایستی عواقب سیاست‌های خود را در نظر گیرد. ترامپ به عربستان سعودی این موضوع را خاطر‌نشان کرده که ریاض بیش از اندازه خود را برای مقابله با ایران درگیر بحران‌های منطقه‌ای نکند. از نظر تاریخی عربستان سعودی به عنوان حامی منافع امریکا در منطقه محسوب می‌شود. با این حال، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه روز جمعه گفت که تمایزی میان سیاست داخلی پادشاهی عربستان سعودی و اقدامات اخیر آن کشور در سیاست خارجی در منطقه قائل می‌شود و به شدت از تغییرات سیاسی در راستای مبارزه علیه فساد حمایت می‌کند اما در مورد مداخله در کشورهای دیگر این موضوع مورد بحث است». 

امریکا همچنین از مقام‌های سعودی خواسته تا محاصره یمن را پایان دهند و مانع ورود کشتی و هواپیماها به بنادر و فرودگاه‌های آن کشور برای کمک‌های بشردوستانه و تامین مواد غذایی نشوند. 

شبکه خبری «الجزیره» نیز با اشاره به دو پیش شرط تعیین شده از جانب روحانی برای برقراری دوباره روابط با عربستان سعودی می‌نویسد: «تشدید تنش در روابط میان ایران وعربستان سعودی زمانی روی داد که انصارالله موشکی را نزدیکی ریاض شلیک کردند. روحانی در سخنان اخیر خود خواستار آن شد تا عربستان سعودی و ایران حول محور مسئله فلسطین با یکدیگر متحد شوند. او با تاکید بر مسلمان بودن ایرانیان سعی داشت به نقاط اشتراک میان ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط اشاره داشته باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
3
9
اگر مديريت جهاني را كنار بگذاريم همه چيز درست مي شود
MAJID R
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
5
5
مدیریت جهانی نیست حمایت از مظلوم است.
هرچند هم در داخل هم کم مظلوم نداریم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین