کد خبر: ۴۹۴۲۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
پمپئو در مورد توافق‌هسته‌ای، جان‌بولتون بدون عینک و سبیل است

«برگزیت» در دولت آمریکا/ جانشین احتمالی «تیلرسون»؛ تند در برابر ایران، همچون «ترامپ»!

روزهای وزارت امور خارجه تیلرسون به شماره افتاده است/مسئله بر سر این نیست که او کنار خواهد رفت؛ همه می‌دانند که او رفتنی است؛ موضوع بر سر این است که چه زمانی؟ چرا که ترامپ خواستار در پیش گرفتن سیاست ایدئولوژیک‌تری در قبال ایران است و برای این کار مجبور است که تیلرسون را کنار بگذارد و فرد دیگری را جایگزین او کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «امریکن کانسرواتیو» در گزارشی تحلیلی از احتمال کنار گذاشته شدن رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا تحت عنوان «رکزیت» یاد کرده است. کنار هم گذاشتن دو واژه اگزیت و رکس به معنای خروج و کناره‌گیری رکس تیلرسون شبیه برگزیت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می‌نویسد: «ترامپ خواستار در پیش گرفتن سیاست ایدئولوژیک‌تری در قبال ایران است و برای این کار مجبور است که تیلرسون را کنار بگذارد و فرد دیگری را جایگزین او کند. اگر از حلقه افراد در مناصب کلیدی در واشنگتن بپرسید به شما خواهند گفت که روزهای وزارت امور خارجه تیلرسون به شماره افتاده است. مسئله بر سر این نیست که او کنار خواهد رفت؛ همه می‌دانند که او رفتنی است؛ موضوع بر سر این است که چه زمانی؟ حتی پیش از آن‌که نیویورک‌تایمز هفته گذشته گزارش داد که کاخ سفید خود را برای جایگزینی پمپئو رییس فعلی سیا به جای تیلرسون آماده می‌کند، ارزیابی‌ها نشان می‌داد که تیلرسون به هیچ‌وجه از شغل خود لذت نبرده است. او تنها با بی‌میلی این سمت را پذیرفت. او پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود که این شغل (‌ریاست بر وزارت امور خارجه) را نمی‌خواسته است. همسرش اما به او گفت باید این سمت را بپذیرد.

«برگزیت» در دولت آمریکا/جانشین احتمالی «تیلرسون»؛ تند در برابر ایران، همچون «ترامپ»!

دیپلمات‌های حرفه‌ای می‌گویند که تیلرسون ناکارآمد است. روابط ترامپ و تیلرسون نیز خوب نیست. حتی درون وزارت امور خارجه آمریکا نیز تیلرسون چهره‌ای منفور است. پس از انتشار اخباری مبنی بر کنار گذاشتن قریب‌الوقوع تیلرسون از مقام‌اش، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به «پولیتیکو» گفت که تیلرسون باعث ایجاد ناامیدی شده است. او گفت که منتظر وزارت فردی هستند که سخت‌کوش باشد و کاری نکند که تلاش‌های دستگاه دیپلماسی امریکا تضعیف شوند».

امریکن کانسرواتیو می‌نویسد: تیلرسون می‌تواند به دلایل مختلف مقام‌اش را ترک کند: رهبری بی‌اثر، فقدان اعتبار و روابط شخصی ضعیف با ترامپ، دخالت دولت در سیاست خارجی. اما یکی از نکات مهم در کارنامه او ایران است. ترامپ خواستار برهم‌زدن برجام است، این در حالیست که تیلرسون مخالف این کار بود. ترامپ خواستار کسب امتیازات بیشتر از ایرانی‌ها در مقایسه با اوباما است. او در ابتدا با فشار متیس و تیلرسون پایبندی ایران به برجام را تایید کرد اما پس از آن این موضوع را رد کرد. 

به احتمال زیاد پمپئو در این منصب قرار خواهد گرفت. او ضد تیلرسون است. نماینده سابق کنگره از کانزاس بوده و عضو کمیته ویژه بنغازی. تیلرسون آرام است. پمپئو اما صریح سخن می‌گوید و از سیاسی‌کاری ابایی ندارد. تیلرسون با طنز درباره ترامپ صحبت می‌کند اما پمپئو همواره از نظرات رییس‌جمهوری دفاع می‌کند. او هفته گذشته از توئیت‌های ترامپ حمایت کرد و گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا آن‌ها را مثبت ارزیابی می‌کند. 

«برگزیت» در دولت آمریکا/جانشین احتمالی «تیلرسون»؛ تند در برابر ایران، همچون «ترامپ»!

پمپئو چیزی را دارد که تیلرسون ندارد: او موضعی سرسختانه در قبال ایران دارد همانند ترامپ. او رییس سیا است و شدیدا با برجام مخالفت کرده است. او در مورد توافق هسته‌ای، جان بولتون بدون عینک و سبیل است. او زمانی که در کنگره بود از تمام قدرت خود استفاده می‌کرد تا از تصویب برجام جلوگیری شود. او همراه با سناتور تام کاتن به وین سفر کرد تا در روند توافق هسته‌ای کارشکنی کند. او خوستار تحریم‌های بیشتر تهران شد. او همچنین خواستار تصویب قانونی شد که خرید آب سنگین ایران با دلار آمریکا ممنوع شود و ایران مجبور به جستجو برای خریداران دیگری باشد. او به طور علنی در «فاکس‌نیوز» در سالگرد امضای برجام نوشت که کنگره باید از سیاست تغییر رفتار ایران و در نهایت تغییر رژیم آن کشور حمایت کند. کنگره با این حال، به طور کامل با او موافق نیست. با این وجود، ترامپ روابط خوب و نزدیکی با پمپئو دارد. واقعیت آن است که وزارت پمپئو بر وزارت امور خارجه سبب اتخاذ سیاستی ایدئولوژیک‌تر و کمتر سازنده در قبال ایران خواهد شد».

«برگزیت» در دولت آمریکا/جانشین احتمالی «تیلرسون»؛ تند در برابر ایران، همچون «ترامپ»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
2
0
دلواپسای خودمون الان شاد و شنگولن
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
2
عالی بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین