کد خبر: ۵۰۱۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
موضع ترامپ در قبال ایران نشان می‌دهد که او دچار خطا شده است

جدی‌ترین آزمون ترامپ؛ او چه تصمیمی درباره ایران خواهد گرفت؟

ترامپ به طور علنی از مخالفان در ایران حمایت کرده است. در عین حال مشاورانش به طور خصوصی با او دیدار کرده‌اند تا سعی کنند چکونگی مواجهه صحیح با اعتراضات و مشکل زمان‌بندی ناخوشایند آن (همزمان با تصمیم گیری درباره برجام) را به او خاطرنشان سازند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «پولیتیکو» در گزارشی تحلیلی تحت عنوان «آیا ترامپ با توافق هسته‌ای ایران که از آن نفرت دارد دست به گریبان است»؟ می‌نویسد: این هفته ترامپ باید تصمیم مهمی را در درباره برجام اتخاذ کند، آن هم همزمان با اعتراض‌های ایران در سال جاری. این اعتراض‌ها، اکنون ترامپ را در موقعیت دشواری قرار داده چرا که با زمان و مهلت تصمیم‌گیری او درباره ادامه یا عدم تداوم توافق هسته‌ای با ایران همزمان شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، پولیتیکو افزوده است:‌ هیچ‌کس مطمئن نیست که ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت. سیاست خارجی او هم‌چنان غیر‌قابل پیش‌بینی است. حتی زمانی که توصیه‌هایی از جانب مشاوران ترامپ به او شده، او نشان داده است که تمایل دارد تصمیم خود را بگیرد و این کار را از طریق توئیت‌هایش اعلام کرده است؛ از پاکستان تا فلسطین و همچنین مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی، این نظرات متفاوت را دیده‌ایم. 

جدی‌ترین آزمون پیش‌روی ترمپ؛ او چه تصمیمی درباره ایران خواهد گرفت؟

موضع ترامپ در قبال ایران به خوبی نشان می‌دهد که او چگونه دچار خطا در سیاست خارجی شده است. 

سال گذشته «جیمز متیس» وزیر دفاع و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای دفاع کردند. هر دو اشاره کردند که هیچ چیزی در توافق سبب نمی‌شود تا ترامپ آن را لغو کند. اما ماه اکتبر بود که ترامپ علیه توافق هسته‌ای موضع‌گیری کرد. او اما از توافق خارج نشد و سعی کرد تا متحدانش در کنگره و اروپایی‌ها را برای وضع شرایط جدید علیه ایران متقاعد کند اما پیشرفت کمی در این حوزه داشت و نتوانست اروپایی‌ها را متقاعد کند تا این که موج اعتراض‌های اخیر که از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو بی‌سابقه بود آغاز شد. ترامپ به طور علنی از مخالفان در ایران حمایت کرده است. در عین حال مشاورانش به طور خصوصی با او دیدار کرده‌اند تا سعی کنند چکونگی مواجهه صحیح با اعتراضات و مشکل زمان‌بندی ناخوشایند آن (همزمان با تصمیم گیری درباره برجام) را به او خاطرنشان سازند. 

یکی از مشاوران ترامپ می‌گوید که نمایندگان آمریکایی هنوز نمی‌دانند ترامپ می‌خواهد درباره ایران چه تصمیمی بگیرد. «سوزان مالونی» پژوهشگر بروکینگز می‌گوید که این هفته جدی‌ترین آزمون واقعی برای ترمپ است. درست است که می‌گوییم ترامپ غیر‌قابل پیش‌بینی است اما حوادث و تحولات سیاسی در ایران نیز غیر‌قابل پیش‌بینی هستند. پیروزی احمدی‌نژاد در ایران و شکست اصلاح‌طلبان نیز امریکایی‌ها را در آن زمان را شگفت‌زده کرد. «مالونی» می‌گوید: «ما هیچ‌گاه از رویدادهای ایران درس لازم را نیاموختیم و به طور مداوم از تحولات ایران غافلگیر شده‌ایم. او می‌گوید مدت‌ها این تصور بین ناظران غربی وجود داشت. او می‌گوید اکنون مشخص شده که ایرانیان نارضایتی معیشتی و اقتصادی دارند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین