کد خبر: ۵۰۱۷۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
ضمن درخواست رفع آنچه نوافض توافق هسته‌ای با ایران خواند

ترامپ اروپا و متحدانش را تهدید کرد: درباره خروجم از برجام کسی شک نکند/این آخرین فرصت است/اگر اصلاح نشود فورا خارج می‌شوم

ترامپ کشورهای اروپایی و متحدانش را به خروج از برجام در صورت رفع نکردن آنچه نوافض توافق هسته‌ای با ایران خواند، تهدید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در مورد ادامه اجرای برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین ترامپ اروپا و متحدانش را تهدید کرد: درباره خروجم از برجام کسی شک نکند/این آخرین فرصت است/اگر اصلاح نشود فورا خارج می‌شومتوافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی ادامه داد: در صورت عدم دستیابی به این توافق‌نامه (جدید)، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

ترامپ هم‌چنین به کشورهای اروپای اعلام کرد: اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: اول این‌که در این توافق با کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام از ایران خواسته شود که بازرسی از همه سایت‌هایی که بازرسان بین‌المللی در خواست آن را دارند انجام شود. دوم، باید تضمین شود ایران هرگز به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نزدیک نخواهد شد. سوم، برخلاف توافق هسته‌ای این ابعاد نباید هیچ تاریخ انقضایی داشته باشد چرا که سیاست من جلوگیری از همه مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است، نه فقط برای ده سال بلکه برای همیشه و اگر ایران با هر یک از این مفاد موافقت نکند تحریم‌های آمریکا به طور خودکار بازخواهند گشت. شرط چهارم این‌که برای اولین بار برنامه موشکی دوربرد و برنامه هسته‌ای ایران دو امر لاینفک هستند و این‌که توسعه آزمایش‌های موشکی ایران باید تحت تحریم‌های سخت قرار گیرد و این مسایل باید به طور صریح در قوانین آمریکا لحاظ شود.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه این بیانیه رژیم ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم خوانده و گفته است: این رژیم تا کنون از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و آموزش صد هزار نظامی برای تخریب خاورمیانه حمایت کرده است و به رژیم آدم‌کش بشار اسد کمک می‌کند تا مردم خود را قتل‌ عام کند. اکتبر ماه گذشته من استراتژی خود را برای مردم آمریکا و جامعه بین‌المللی در راستای مقابله با اقدامات مخرب ایران اعلام کردم. ما در حال مقابله با جنگ‌های نیابتی ایران در یمن و سوریه هستیم و از انتقال پول به تروریست‌ها توسط ایران جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از صد فرد و نهاد مربوط به رژیم ایران که در برنامه موشکی این کشور و دیگر اقدامات غیر قانونی آن مشارکت داشته‌اند را تحریم کرده‌ایم. امروز من 14 فرد و نهاد دیگر را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه می‌کنم.

در ادامه این بیانیه و در اظهاراتی مداخلانه‌جویانه ترامپ به اعتراض‌های اخیر در ایران اشاره کرد و ادعا کرد که ایران پول مردم خود را صرف سیستم‌های تسلیحاتی و حمایت از تروریسم می‌کند و با حمایت از این اعتراض‌ها از همه کشورهای دیگر خواست از مردم ایران در برابر حکومت‌شان حمایت کنند. همه این اقدامات در تضاد با سیاست‌ها و اقدامات دولت قبلی آمریکا است.

ترامپ مدعی شد: رییس‌جمهور اوباما نتوانست در زمانی که مردم ایران در سال 2009 به خیابان آمدند در جهت حمایت از آنها اقداماتی انجام دهد. او در زمانی که ایران مشغول به انجام آزمایشات موشکی خطرناک و صدور ترور بود چشم خود را بست. او با رژیم ایران کنار آمد تا به توافق فاجعه‌بار و پر نقص دست یابد. من همواره در مورد نظر خود درباره برجام صریحا ابراز نظر کرده‌ام. این توافق به ایران در ازای دریافت امتیازات بسیار کمی، منافع زیادی می‌دهد. پول‌های زیادی که از طریق این توافق به ایران رسید بیش از صد میلیارد دلار بود که یک میلیارد 800 میلیون آن پول نقد بود و این پول در راستای افزایش رفاه مردم استفاده نشده است، بلکه در راستای پر کردن جیب رهبران ایران مورد استفاده قرار گرفته است. بر خلاف مخالفت من با این توافق تا کنون آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج نکرده‌ام در عوض دو گزینه‌ را مطرح کرده‌ام، یا باید توافق هسته‌ای پر از نقص برجام اصلاح شود یا آمریکا از آن خارج شود.

ترامپ با اعلام این‌که "امروز من تعلیق تحریم‌های ایران را اعلام می‌کنم" گفت: من از شرکای خود می‌خواهم گام‌های موثری در همکاری با ما برای آنچه "دیگر اقدمات بدخواهانه ایران" خواند بردارند.

وی ادامه داد: علاوه بر دیگر اقدامات، شرکای ما باید از نقل و انتقالات مالی با سپاه پاسداران، گروه‌های نظامی وابسته به آن و هر کسی که در رابطه با حمایت ایران با تروریسم همکاری می‌کند خودداری کند.

ترامپ هم‌چنین خطاب به اروپایی‌ها و شرکایش گفت که باید حزب‌الله را یک سازمان تروریستی تعیین کنند و افزود: آنها (شرکای آمریکا) باید در محدود کردن توسعه برنامه موشکی ایران و توقف اشاعه تسلیحات به خصوص در یمن با ما همراه شوند. شرکای اروپایی ما باید در برابر تهدیدهای سایبری ایران بایستند. آنها باید به رژیم ایران فشار بیاورند تا از نقض حقوق شهروندان خود دست بردارند و نباید با گروه‌هایی که دیکتاتوری در ایران را تقویت می‌کنند و به سپاه پاسداران پول می‌رسانند تجارت کنند.

رییس‌جمهور آمریکا در پایان تاکید کرد: هیچ کس نباید به حرف من شک کند من پیش‌تر اعلام کردم که برجام را تایید نمی‌کنم و این کار را انجام دادم. من از اینجا از کشورهای اروپایی می‌خواهم که در رفع نقص توافق هسته‌ای ایران به آمریکا بپیوندند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
خارج بشو بدرک.برجامی ولغو تحریمی که هر 90روز یکبار به رای گذاشته می شود به تف نمی ارزد
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
اوباما در برابر شعارهای تند و اقدامات تندروانه مثل آتش زدن پرچم آمریکا که نماد اون کشوره نجیبانه برخورد میکرد اما این وحشی....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین