کد خبر: ۵۰۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

موثرترین راهکارهای مصونیت از سرطان روده‌ی بزرگ

سرطان، بیماری صعب العلاجی که طی چند دهه‌ی گذشته بسیاری را درگیر کرده است؛ یک بیماری غیرواگیر که عوامل بسیاری بر بروز و تشدید آن تاثیرگذار است؛ اما راهکارهای مقابله و پیشگیری از آن نیز متعددند.
آفتاب‌‌نیوز : یکی از انواع سرطان که به دلایل مختلف در سال‌های اخیر بر شمار مبتلایان به آن اضافه شده است، سرطان روده‌ی بزرگ است.

 مسئول واحد مبارزه‌با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، اصلاح شیوه‌ی زندگی را از راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌ها که روده‌ بزرگ را در گیر می‌کند، عنوان کرد.

نگار میرزاد، در مورد  عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با شیوه زندگی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، توضیح داد:   فعالیت بدنی ناکافی از جمله این عوامل است؛ هر میزان از فعالیت بدنی می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کم کند، ورزش های سنگین مثل دویدن و یا سبک مثل پیاده روی تند هر دو به سهم خود موثرند، حتی اگر در سنین بالای زندگی شروع شوند؛ ورزش با روش های مختلف از جمله کاهش وزن، کاهش ماندگاری مواد غذایی مضر در دستگاه گوارش، کاهش سطح انسولین خون و در نتیجه کاهش رشد سلول های مخاطی روده، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم اسید صفراوی، در کاهش احتمال سرطان روده بزرگ موثر است.

او افزایش وزن و چاقی، به ویژه چاقی دور شکم را یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ عنوان و اضافه کرد: مصرف الکل، حتی اگر روزانه یک بار باشد، خطر دیگری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ است که هر چه میزان مصرف آن بیشتر شود، خطر ابتلا به این سرطان نیز بیشتر می شود.

دکتر میرزاد در ادامه مصرف دخانیات از جمله سیگار را سبب افزایش خطر پولیپ های آدنوماتوز و سرطان روده بزرگ دانست و گفت: مواد سرطان زای زیادی در دود سیگار وجود دارد که ممکن است روده بزرگ را از راه سیستم گردش خون تحت تاثیر قرار دهند و منجر به جهش‌های سلولی شوند، باید بدانیم از زمان شروع مصرف سیگار تا پدیدار شدن افزایش خطر سرطان روده بزرگ، ممکن است سال‌ها طول بکشد .

طرفداران گوشت قرمز، هوشیارتر باشند!

او در ادامه عوامل خطرآفرین در مورد سرطان روده بزرگ، اضافه کرد: دو مساله در مورد گوشت قرمز می تواند بروز سرطان روده بزرگ را زیاد کند، یکی مقدار مصرف گوشت قرمز است و دیگری نحوه پخت آن؛ افرادی که روزانه بیش از 80 تا 90 گرم گوشت قرمز مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مصرف کمتر از 20 گرم در روزدارند، به میزان سی درصد خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند، بنابراین باید تعادل را در مصرف گوشت قرمز رعایت کرد تا ضمن بهره مندی از فواید آن، از ضررهایش دوری کرد، در مورد نحوه پخت هم، اگر گوشت را در دمای بسیار زیاد آماده کنیم به ویژه در زمان کباب کردن یا درست کردن همبرگر، خطر سرطان بالاتر می رود .

مصرف کم میوه و سبزی دیگر موردی بود که این کارشناس سلامت نسبت به آن هشدار داد و گفت: سبزی‌ها نه تنها به محافظت در برابر سرطان کمک می کنند، بلکه خطر ابتلا به دیگر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهند؛ سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم، اسفناج و کرفس دارای ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدان، اسید فولیک و فیبر هستند که می تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

دکتر میرزاد گفت: با توجه به اهمیت آشنایی با این راهکارها، 86مراقب سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر با این مفاهیم آشنا شدند و   در پایان به مراقبان سلامت تاکید شد طبق اصول خودمراقبتی، باید به همه افراد حتی افراد باسابقه مثبت خانوادگی، در خصوص عوامل خطر سرطان روده بزرگ و دوری از آنها، آموزش های لازم ارایه شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین