کد خبر: ۵۰۲۷۷۲
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
نهادهایی که بودجه‌های کلان از دولت می‌گیرند و پاسخگو هم نیستند

دانشگاه بیشتر بودجه می‌گیرد یا حوزه؟ نامه زیباکلام به صدیقی درباره بودجه‌‌ نهادهای مذهبی+جدول

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر توسعه نامه ای سرگشاده خطاب به کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر توسعه در نامه‌ای خطاب به کاظم صدیقی امام جمعه موقت، نوشته دانشگاه بیشتر بودجه می‌گیرد یا حوزه؟ نامه زیباکلام به صدیقی درباره بودجه‌‌ مذهبی+جدولاست:  بنده جسارتا بودجه سال گذشته ۴۴موسسه، سازمان، نهاد و بنیادی که در امور فرهنگی - مذهبی فعالیت می‌کنند را جهت استحضار به محضر ارجمندتان جمع‌آوری کرده و در پایان با بودجه‌های برخی از دانشگاه‌ها بعلاوه محیط‌زیست و جنگلبانی کشور مقایسه نموده‌ام.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در این نامه که زیباکلام در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، آمده است:

بسمه‌تعالی

محضر باسعادت حضرت آیت‌الله جناب کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت شهرستان تهران مدظله‌العالی

با سلام و تحیات

در خطبه‌های گران‌سنگ نماز جمعه تهران (۲۲دی‌ماه) ضمن گلایه از امناء دولت فخیمه در خصوص قلت بودجه‌های مراکز حوزوی که به امور گسترش باورهای مذهبی جامعه اهتمام می‌ورزند، فرمودید که بودجه این نهادها خیلی هم اعداد و ارقام زیادی نیستند و به‌پای برخی از دانشگاه‌ها هم نمی‌رسند. بنده جسارتا بودجه سال گذشته ۴۴موسسه، سازمان، نهاد و بنیادی که در امور فرهنگی - مذهبی فعالیت می‌کنند را جهت استحضار به محضر ارجمندتان جمع‌آوری کرده و در پایان با بودجه‌های برخی از دانشگاه‌ها بعلاوه محیط‌زیست و جنگلبانی کشور مقایسه نموده‌ام.

مستحضر هستند که به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این چهل ارگان و نهاد نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ نهاد دیگری در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده و هیچ نظارتی بر دخل‌ وخرجشان اعمال نمی‌شود.

جنابعالی درهمان خطبه‌ها اضافه فرمودید که در مقابل بودجه‌های دانشگاه‌ها این ارقام خیلی هم زیاد نیستند. بنده جسارتا بودجه برخی از دانشگاه‌های اصلی کشور را هم جهت مقایسه خدمتتان عرضه می‌دارم.

دانشگاه فردوسی: ۳۲۰میلیارد تومان
دانشگاه تبریز: ۲۵۰میلیارد تومان
پلی‌تکنیک (امیرکبیر): ۲۵۰میلیارد تومان
دانشگاه اهواز: ۲۰۰میلیارد تومان
دانشگاه کرمان: ۱۷۰میلیارد تومان

و بالاخره بودجه‌هایی که من بر روی آن‌ها عقده پیداکرده‌ام، محیط‌ زیست و جنگلبانی کشور هرکدام با قریب به ۳۰۰میلیارد تومان را هم باز به‌منظور مقایسه به استحضار مبارکتان می‌رسانم.

دانشگاه بیشتر بودجه می‌گیرد یا حوزه؟ نامه زیباکلام به صدیقی درباره بودجه‌‌ مذهبی+جدول

ایام به کام باد
صادق زیباکلام"

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
11
53
جالب ترازهمه بودجه کمک به استان قدس است
استان قدس درامدش ازکل کشوربیشتراست ومالیات هم نمی دهد تازه 40میلیلرد تومان هم بودجه اختصاص می دهند!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
موافقم
توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
نفرین بر تبعیض رانت و اختلاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
56
14
آقای زیبا کلام. با تمام احترامی که برای شما قائلم اما نمی دونم چرا بی تقوایی کردی! مگر دانشگاه های کل کشور یا تهران همین چندتایی هست که شما نام برید؟! انصاف را کنار نمی گذاشتید هر گز بودجه سازمان تبلیغات را به پای حوزه نمی نوشتید. یا موسسه نشر امام، یا موسسه مصباح، و آیتم های دیگه که اصن ربطی به حوزه نداره. شما رو آدم صادقی می دونستم! افسوس که صداقت رو فدای سیاست کردید. این شیوه از محبوبیت اصلاحات و روحانی کم می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
مخالفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بودجه‌های مراکز حوزوی که به امور گسترش باورهای مذهبی جامعه اهتمام می‌ورزند، مد نظر بوده نه فقط حوزه‌های علمیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
4
33
وقتی جیبت گشاد باشه هر چه توش بریزن پر نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
17
14
جدول ارائه شده ؛ جدولی سراسر پوچ و بیحاصل که یکصدم هم به پیشرفت انسانی و اقتصادی ایران هیچ کمکی نمیکنه .
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
4
20
آفرین
فلاح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
4
31
به نظرم اطرافیان مسئولین و ژن های مرغوب.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
42
12
سلام
مردم ایران هوشیار باشید و دست از ساده اندیشی بردارید
بودجه چند دانشگاه با بودجه کلی یک سری ارگان مقایسه شده که قابل مقایسه نیست!
شما در لیست نگاه کنید بودجه دانشگاه اهل بیت با 4 میلیارد تومان و بودجه دانشگاه مذاهب اسلامی با 10 میلیارد تومان را با بودجه دانشگاه امیرکبیر و فردوسی مقایسه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
لطفا بازده علمی اونا رو هم مقایسه فرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
دانشگاه مذاهب کلا یه ساختمونه با تعداد انگشت شماری دانشجو. تعداد دانشجوهای امیر کبیر شاید 200 برابر اونا باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
انگار تو زیادی هوشیاری
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
5
25
* تاریخ و مردم قضاوت می کند احسنت به زیبا کلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
چه فایده که در تاریخ از ما به عنوان مردمی بی عرضه و خنثی یاد خواهد شد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
4
27
ای کاش عملکرد و میزان فایده این مراکز هم به اطلاع مردم رسانده میشد و یه نظر سنجی در مورد مقبولیت اینها نزد مردم به عمل می آمد تا ببیند جایگاهشان نزد مردم کجاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
2
28
وای این همه بند شامل بودجه حوزه است ؟ پس چرا موقع اذان درب مساجد یا بسته است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
3
29
کاش اقای صدیقی جواب بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
3
27
بسیج 20 ملیونی فرهنگی جدا بودجه دارد وبسیج سازندگی فرهنگی ؟این دیگر چه صیغه ای است ضمن اینکه غالب مساجد از کمکهای مردمی است وبعضا هم مساجد دارای مغازه هستند وبودجه اضافه میاورند بنظر میرسد باید در بودجه کشور یک واکاوی اساسی صورت گیرد
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
25
6
آقای زیبا کلام
بودجه حوزه کل کشور با این مبالغی که شما نوشتید میشه 1400 میلیارد، بقه سازمان ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی که زیر مجموعه ارشاده و.... ربطی به حوزه های علمیه نداره
ولی بودجه 5 دانشگاهی که شما نوشتید شده حدود 1000 میلیارد، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت و... دانتشگاههای کشور رو هم می نوشتید بعد با بودجه حوزه مقایسه می کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اونوقت باید بودجه همه حوزه‌های علمیه رو می‌نوشتن. تو نتیجه فرقی نداشت.
ناشناس
|
Norway
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
3
26
همیشه باید این استاد حرف بزند. چرا اساتید دانشگاه بی ........ هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
3
30
جانا سخن از زبان ما می‌گویی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
10
2
ایراد نگیرید.این هم مثل بقیه
هدایت
|
-
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
28
4
واقعا از این آقای دکتر بیشتر از این توقع نسیت.....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
20
5
آقای زیبا کلام بودجه نهادهای علمی و فرهنگی را نمی توان چرتکه ایی مورد مناقشه قرار داد بلکه وقتی کلام شما زیباست که آماری مستندی از حیف و میل بودجه نهادهای حوزوی و دانشگاهی ارائه کنید و الاّ با این طریقه آمار دادن، با کمال تأسّف باید قبول کنید ناخواسته در بوق تفرقه بین حوزه و دانشگاه می دمید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
من از اقای دکتر زیبا کلام عزیز که خودشان هم با حوزه های علمیه اشنائی دارند ! گله مندم که که بین روحانیت وطلاب واین نهاد ها مرزی قائل نشده اند ! به خداوند یکتا قسم اکثریت قریب به اتفاق طلاب و بسیاری از فضلا ( یعنی بیش از 90% روحانیون زیر خط فقر هستند ! بسیاری از طلاب و خانواده هاشون شاید ماهی ویا چند ماهی اگر یکبار گوشت سفید یا قرمز گیرشان بیاید ! و این ارادتمند تحقیق کرده این عرض را میکنم ! زحمت بکشید ودو روز از وقت ارزشمند خود را صرف تحقیق در حوزهء علمیهء قم وطلاب بفرمائید ! تا حقیقت مطلب بر شما دانشمند عزیز ثابت شود !
سید مهدی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
23
5
از مراکز نام‌برده توسط پروفسور زیبا کلام، فقط 9 مورد، حوزوی است و الباقی ربطی به حوزه ندارد. ضمن اینکه حدودا به 1% دانشگاه‌ها اشاره شده است! عناد تا کجا...!!!
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
14
0
الآن دعوا سر چی هست؟
بودجه ای که مجلس تصویب کرده. و داره اجرا میشه. نماینده های مردم رای داده اند. ایراد آنجایی است که بودجه ای که برای موردی تخصیص می خورد در جای دیگر خرج شود.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
17
4
اول اینکه صدا و سیما رو جزو لیست امده شیطنت کرده چون خودش نه دانشگاهی و ونه حوزوی هست. عملا نهادی مستقل هست. از رطرفی کل دانشگاهها بودجه اش بیشتر ازین حرفهاست.
اگه صندوق رفاه دانشجویان و جهاد دانشگاهی و سازمان سنجش رو اضافه کنیم که اصلا قابل مقایسه نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
7
بنده پیامی گذاشته بودم. نیامده چرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
9
بنده پیامی گذاشته بودم. نیامده چرا
ماندنی
|
-
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
23
5
چرت و پرت های این آقا تمام شدنی نیست آقای زیبا کلام اولا این آمار و ارقام را از کجا آورده اید از کجا صحت اطلاعات معلوم شود و ثانیا شما که خود را عقل کل می دانید قیاستان مع الفارق است
ناشناس
|
Romania
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
18
7
عجب پس ایران فقط 5 دانشگاه داره.معلوم می شه اصلا دانشگاه تهران،شریف ، دانشگاه شهید بهشتی و... اصلا دانشگاه نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
فقط اون چند تا مراکز حوزوی رو هم نداره خیلی بیشترن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
7
2
تو سوووپااااپ منی من از تو شادم
هم وطن
|
-
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
17
5
جناب آقای استاد زیباکلام
سلام علیکم
انتظار است واقعا کلام شما همچون فامیلتان زیبا باشد
حداقل بنده درک نمیکنم با چه منطقی تمام این 8100 تا را به پای حوزه علمیه مینوییسید
ظاهرا جنابعالی در سیاه نمایی و تخریب مهارت خاص خود را دارید کما این که در مورد شهرداری تهران نیز به حجم بدهی گذشته آن اشاره کردید ولی از میزان طلب شهرداری از دولت در قبال طرحهای انجام شده چقدر طلب کار است که مورد بی مهری دولت واقع شد اشاره ای نکردید و در نهایت واقعا در این 12 سال تهران پیشرفت نداشته
راستی بنده خودم بارها از وجود مبلغین در مترو مطالب زیادی سوال کردم و ای کاش یک باز خورد میگرفتید که این مبلغان در روز چند نفر مراجعه کننده دارند
مشکل ما این است که خالی از حب و بغض حرف نمیزنیم تا میشود تخریب میکنیم
و استاد عزیز جوجه ها را آخر پاییز میشمرن شب دراز است شهرداری تهران
والسلام
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
5
21
این همه طرفداری از بودجه های عجیب مراکزی که خروجی قابل توجهی ندارند مثل صدا و سیما و ... برای چیست؟؟
پاسخ ها
رسول ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
اگر صداوسیما خروجی نداشت که تو انقدر حرص و جوش نمی زدی عزیزم
لطفا ثبت شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
21
7
آقا زیبایی کلامت را بیگانگان یعنی دشمنان خوب می پسندند ادامه بده شاید تو هم رییس جایی شدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
5
18
واقعا که زیبا کلام هستید......
مظفرخان
|
Germany
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
5
18
تقریبا هیچ
آیا صلاح نیست این بودجه هشت هزارو صد میلیارد تومانی را برای اصلاح آبیاری در امور کشاورزی بکار برد. حواسمان باشد کشور بسیار کم آبی داریم...
وطن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
5
6
با سلام
با عنایت به وضعیت وخیم دولت در بحث بودجه، بهتر است تا سه سال کل بودجه فرهنگی و مذهبی کشور صرف آبادانی روستا ها و شهر های کوچک و ایجاد کارخانه و تولیدی در مراکز محروم گردد، همین طور در بحث فرآیند بازیافت پسماند و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر های بزرگ تخصیص این بودجه بسیاری از مشکلات اصلی کشور را حل می کند. البته فرهنگ مهم است ولی موارد فوق در حال حاضر مهم تر هستند. اگر کمک نهاد هایی چون بنیاد برکت و مستضعفان و حتی کمک تولیت آستان های مقدس کشور را نیز به این بودجه اضافه کنیم و بودجه تن خواه مراکز دولتی را نیز کاهش و به این مبلغ اضافه کنیم به نظر می رسد ، ظرف سه سال فقر مطلق و محرومیت در کشور از بین برود.
پاسخ ها
رسول ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
عجب دیگه چیزی نمی خوای؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
2
4
صدا وسیما بودجه اش خیلی کمه من نظرم خیلی بیشتر از اینها بود
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
5
3
بودجه صدا و سیما و یا وزارت ارشاد و بعضی از دانشگاه ها و یا حتی سازمان تبلیغات که آن هم برای وزارت ارشاد هست چه ربطی به حوزه های علمیه دارد

کل بودجه حوزه های علمیه به اندازه دانشگاه تهران است
رسول ترک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
2
3
از زیباکلام بپرس چرا وقتی مردم کرمانشاه تو مضیقه هستن پولایی رو که به عنوان کمک بهش دادن به مردم کرمانشاه نمی ده؟
لطفا ثبت شود
پاسخ ها
مهدی
| - |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
واقعا تو که یه گوشه خونت نشستی متوجه میشی که پولارو زیبا کلام نداده/؟؟؟بدبخت به خاطر تو و امثال تو اومد جلو که پولی که مردم کمک میکنن هاپولی نشه...اونوقت میگی پول رو نداده؟؟؟بدبختی چقدر آخه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
1
5
زیبا کلام جان
تو ینی میخوای ضرب و تقسیم یاد بدی؟ اینا رو که خودشم میدونه
بحث بر سر اینه که هرچی بدن بازم کمه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
1
2
در اینکه اقای زیبا کلام با عینک اصلاحات همه چیز را نگاه میکند شک نیست درعین حال که خود برتر بین هم هستند که فوق اندیشه خود اندیشه ای را نمیبینند اقای زیبا کلام بسیاری از اقلام اماری شما ارتبا ط با حوزه ندارد کاش اقایان یک مقامی به شما میدادند تا اینهمه خود شیرینیها وتملق ها در قالب تهاجم به مقابل تمام میشد
تیرداد مهراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
متاسفانه این سفره بودجه های تبلیغاتی وبه اصطلاح فرهنگی بدون توجه به درآمدهای نفتی که باید صرف امور زیربنایی شود هرسال گسترده تر شده واز زمان دولت نهم ومجلس هفتم باب این هجمه ها شدت گرفت وحالا که در آمدهای نفتی بشدت افول نموده هنوز زیاده خواهی ها ازجانب بهره گیران خاص وعام ومتولیان فرهنگی روز بروز تشدید شده وچون محدودیت بودجه داریم در مقابل آن بودجه های عمرانی وتحقیقاتی که میتواند اشتغالزائی جوانها رابدنبال داشته باشد بشدت تقلیل یافته بصورتی که تداوم بیکاری قشرجوان کشور رابدنبال داشته وادامه دار رکود در کشور گردیده وحتی بودجه های جاری که باید صرف حقوق ودستمزد کارمندان وکارگران شود از آسیب محفوظ نبوده وحقوق ماهیانه کارگران وکارمندان با تاخیر وناقص پرداخت شده وپاداشهای پایان خدمت بسیاری از کارمندان هنوز وصول نگردیده وگویا این واقعیت وبلکه حقیقت از چشم مسئولان مغفول گردیده که اگر قشر جوان وتوده مردم بیکار وناتوان از لحاظ اقتصادی باشند فساد وناامنیهای ببار آمده از این رهگذر با هیچ حجم تبلیغاتی قابل مهار نبوده وشاهد آن رتبه کشور جمهوری اسلامی از حیث درجه فساد دربین کل ممالک عالم بوده واگر درونمایه اقتصادی کشور تحکیم وتقویت گردد آنگاه تبلیغات موثرترونافذتر بوده واصلا" نیازی هم به تبلیغات نخواهیم داشت کی مسئولین میخواهند این حقیقت رادرک نمایند؟یاشاید صرفه با نشنیدن!؟است؟؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
زیاد خواهی کاسبان مال اندوز
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
زیاد خواهی کاسبان مقدسات مال اندوز
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین