کد خبر: ۵۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۹
تحلیلی تایم از پرونده هسته‌ای ایران

چرا آمریکا تعلل می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :  
مجله تایم با اشاره به این نکته فرآیند تصمیم‌گیری بعدی در خصوص مساله هسته‌ای ایران را به انجام مذاکرات بیشتر آمریکا با شرکای اروپایی و چین و روسیه موکول می‌داند. در این راستا کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تایم گفته است: 31 آگوست یک مهلت بود. اما قطعاً تصمیم‌گیری‌های بعدی نیاز به مشورت‌های بیشتر دارد و این نیاز به اندکی زمان دارد. 

اظهارات فیلیپ دوست بلازی وزیر خارجه فرانسه نیز گویای آن است که بدون مذاکرات بیشتر تصمیم‌گیری غیر ممکن است. وی اگر چه پاسخ ایران به بسته تشویقی غرب را ناکافی می‌داند اما همچنان معتقد است که اولویت باید به مذاکرات بیشتر داده شود. 

تایم در ادامه تحلیل خود شرط موافقت چین و روسیه با اعمال تحریم علیه ایران را تلاش آمریکا برای رفع نگرانی‌های این دو کشور می‌داند. پکن و مسکو می‌ترسند اعمال تحریم علیه ایران قدم اول در استفاده از نیروی نظامی آمریکا در منطقه و به منظور ممانعت از توسعه برنامه هسته‌ای ایران باشد. 

به این ترتیب به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا می‌دانند که تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت که اعمال تحریم علیه ایران را مجاز بشناسد تا پیش از نشست وزرای خارجه اعضاء دائم شورای امنیت امکان‌پذیر نیست. در ضمن آنها می‌توانند به تحریم‌های میانه بیندیشند. تحریم‌هایی که به فروش تکنولوژی با مصارف دوگانه که بتواند در برنامه پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم به کار گرفته شود یا ممنوعیت مسافرت مقامات رسمی ایران اشاره داشته باشد. 

تایم در ادامه تحلیل خود نوشته است: روسیه و چین نشان داده‌اند که با تحریم‌های اقتصادی وسیع بویژه تحریم‌هایی که به فروش تکنولوژی انرژی هسته‌ای یا تسلیحات متعارف و یا صادرات نفت و گاز ایران مربوط باشد موافقت نخواهند کرد. اگر چه افرادی چون جان بولتون معتقدند که چین و روسیه نهایتاً می‌بایست به تعهدات گذشته خود در مورد اینکه اگر ایران تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را نپذیرد با اعمال تحریم علیه آن موافقت خواهند کرد، عمل کنند.

به نوشته تایم؛  برخی از مخالفین سیاست‌های بوش معتقدند اقدامات دولت آمریکا در جریان جنگ اسرائیل و حزب‌الله و وضعیت نیروهای آمریکایی امکان استفاده از تحریم‌های گسترده توسط آمریکا علیه ایران را منتفی می‌کند. بعلاوه ایران به خوبی می‌داند که چین و روسیه هیچ گاه از اقدام نظامی آمریکا برای مقابله با تهران حمایت نخواهند کرد. از این رو این آگاهی ایران به نقاط ضعف آمریکا این اطمینان خاطر را به مقامات تهران داده است که تهدیدهای آمریکا به استفاده از زور و تهدیدهای اقتصادی و سیاسی را زیاد جدی نگیرند. 

تایم تاکید می‌کند که البته اظهارات کاندولیزا رایس بر خلاف این است. وی معتقد است آمریکا در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و بحران خاورمیانه و مسائل عراق بر توانائی واشنگتن در مقابله با ایران تاثیری نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین