کد خبر: ۵۰۶۹۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا مطرح کرد:

هشدار به ترامپ درباره سندسازی برای حمله به ایران/تلفات آمریکا در جنگ با ایران ۱۰ برابر بیشتر و بدتر از جنگ با عراق خواهد بود

ترامپ دقیقا همان مسیری را در مورد ایران می‌پیماید که «پاول» در مورد عراق پیمود / ترامپ و تیم‌ او قصد دارند افکار عمومی امریکا را متقاعد کنند که تنها گزینه درمورد ایران حمله نظامی به آن کشور است‌/ جنگ با ایران کشوری تقریبا ۸۰ میلیون نفری با عمق استراتژیک و زمین‌های صعب‌العبور چالش بسیار مهم‌تری نسبت به عراق را برای امریکا ایجاد می‌کند/ تلفات ما در جنگ با ایران ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر و بدتر از جنگ با عراق خواهد بود/ تمام کار ما در آن زمان این بود که به مردم امریکا جنگ با عراق را بفروشیم و آنان را متقاعد کنیم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ما در انجام این کار موفق بودیم. ترامپ و تیم او تیز در تلاش هستند تا این کار را دوباره انجام دهند اگر دقت نکنیم آنان در مورد ایران نیز موفق به این کار خواهند شد/برای دولت ترامپ و تئوریسین‌های آن مهم نیست که ۱۵ نفر از ۱۹ مظنون در حادثه ۱۱ سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بودند و هیچ یک ایرانی نبودند./برنامه ترامپ علیه حکومت ایران بسیار گسترده‌تر از اقدامات نیکی هیلی است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «لارنس ویلکرسون» یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش که در دوران وزارت امور خارجه «کالین پاول» در فاصله ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی او را همراهی کرده بود در یادداشتی انتقادی نسبت به رویه دولت ترامپ در قبال ایران، هشدار داده است که او در حال پیمودن مسیری مشابه آن‌چیزی است که پاول و دولت بوش در مورد عراق پیمودند و بهانه‌هایی را برای توجیه حمله نظامی علیه آن کشور مطرح کردند. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، او می‌نویسد: «پانزده سال پیش در چنین هفته‌ای کالین پاول وزیر امور خارجه سابق امریکا در سازمان ملل متحد از جنگ پیشگیرانه علیه عراق گفت. تاریخ ۵ فوریه ۲۰۰۳ میلادی بود که او اقدام نظامی علیه عراق را به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد. من در آن زمان رییس کارکنان وزارت خارجه بودم و به پاول کمک کردم تا این تصویر را ارائه دهد که جنگ تنها گزینه ممکن بوده است. در آن زمان استدلال‌مان این بود زمانی که با رژیمی جاه‌طلب برای سلطه در منطقه مواجه هستیم که از تروریست‌ها فعالانه حمایت می‌کند و سلاح‌های کشتار جمعی را پنهان می‌کند باید با آن مقابله کنیم. اکنون با نگاه به گذشته، فکر می‌کنم که تمام کارهای‌مان پوچ بوده‌اند و علیرغم تلاش‌های‌مان، ما حمایت بین‌المللی را بدست نیاوردیم اما نظرسنجی‌ها در آن روزها و هفته‌ها نشان می‌دادند که بسیاری از امریکایی‌ها را متقاعد کرده بودیم. در آن زمان باور داشتم که ایستادگی پاول در کنار مردم امریکا قوی‌تر از هر وزیر دیگری در کابینه بوش است. تلاش‌های او اما منجر به جنگی فاجعه‌بار با عراق شد. این جنگ خاورمیانه را بی‌ثبات کرد و به ضرر ائتلاف تحت رهبری امریکا و منطقه تمام شد. ترامپ نیز متاسفانه از نسخه و دستورالعمل مشابهی در مورد ایران استفاده کرده و اشتباه می‌کند. او می‌خواهد این تصور غلط را ایجاد هشدار به ترامپ درباره سندسازی برای حمله به ایران/تلفات ما در جنگ با ایران ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر و بدتر از جنگ با عراق خواهد بود/کند که جنگ تنها راه پاسخ دادن به تهدیدات متوجه از جانب ایران است. 

«نیکی هیلی» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد یک ماه پیش مدعی شد که دولت امریکا شواهد غیر‌قابل‌انکاری از نقض قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه موشکی توسط ایران را در اختیار دارد و در یمن نیز شواهد نشان می‌دهند که ایران تسلیحات در اختیار انصارالله قرار داده است. جامعه اطلاعاتی امریکا اما اظهارات هیلی را تایید نکرد. روش‌های دولت تراپ مطابقت زیادی با بوش و دیک چنی معاون او دارد. جنگ با ایران کشوری تقریبا ۸۰ میلیون نفری با عمق استراتژیک و زمین‌های صعب العبور چالش بسیار مهم‌تری نسبت به عراق را برای امریکا ایجاد می‌کند؛ تلفات ما در جنگ با ایران ۱۰ تا ۱۵ برابر بیش‌تر و بدتر از جنگ با عراق خواهد بود». 

این مقام ارشد سابق وزارت خارجه امریکا در ادامه می‌نویسد: «اگر می‌خواهیم نسخه‌برداری ترامپ از روی دست بوش را در مورد ایران ببینیم کافیست به استراتژی امنیت ملی امریکا که اخیرا منتشر شده نگاهی بیندازیم؛ در بخشی از آن امده است که تهدیدات از جانب دشمنان امریکا در مورد تسلیحات کشتار جمعی نادیده گرفته شده‌اند و این موضوع تهدیدات را شدیدتر کرده و گزینه‌های دفاعی کم‌تری وجود دارند. این دقیقا همان استدلال بوش در مورد حمله به عراق است. در استراتژی جدید، ایران بزرگترین تهدید امریکا معرفی می‌شود؛ همان‌طوری که بوش عراق صدام حسین را بزرگترین چالش آمریکا می‌دانست. هدف دولت ترامپ آن است که با خبرسازی جو را به ضرر ایران تغییر دهد. انتشار اسنادی فاش‌شده از بن لادن در مورد شواهد حمایت ایران از القاعده نیز در این راستا هستند. این موضوع یاداور اظهارات چنی معاون بوش در فاصله سال‌های ۲۰۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی است که صدام را با القاعده مرتبط دانسته بود. امروز موضوع ارتباط ایران و القاعده را بنیاد دفاع از دموکراسی مطرح کرده که به شدت مخالف برجام است و خواستار تغییر حکومت در ایران است. به‌نظر می‌رسد برای دولت ترامپ و تئوریسین‌های آن مهم نیست که ۱۵ نفر از ۱۹ مظنون در حادثه ۱۱ سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بودند و هیچ یک ایرانی نبودند. اکنون بنیاد دفاع از دموکراسی بیش از هر زمان دیگری با پنتاگون همکاری دارد و دروغ می‌گوید. این بنیاد از جمله حامیان حمله نظامی علیه عراق بود». 

این مقام در پایان می‌نویسد: «برنامه ترامپ علیه حکومت ایران بسیار گسترده‌تر از اقدامات نیکی هیلی است. فشار کاخ سفید بر جامعه اطلاعاتی امریکا برای تایید این موضوع که تظاهرات اخیر در ایران را به عنوان آغازی برای تغییر حکومت در آن کشور معرفی کند نیز در این راستاست. تمام کار ما در آن زمان این بود که مردم آمریکا را متقاعد کنیم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ما در انجام این کار موفق بودیم. ترامپ و تیم او تیز در تلاش هستند تا این کار را دوباره انجام دهند اگر دقت نکنیم آنان در مورد ایران نیز موفق به این کار خواهند شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
2
10
چهل سال در استرس نه جنگ نه صلح مردم را در تصمیم گیری عاجز کرده .
elyaszakeri
|
-
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
5
3
تاسربازان امام زمان هستند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
تمشکال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
2
1
برای ما ایرانی ها امریکا یعنی اسراییل ترامپ باید بداند که امریکا برای ما ایرانی ها دور از دسترس نیست لقمه ایست که زود می توان آن را هضم کرد .بلند پروازی های ترامپ برای منطقه هزینه های سنگینی خواهد داشت .......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین