کد خبر: ۵۰۶۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
رد ادعای واشنگتن و ریاض مبنی بر ارسال موشک از ایران به یمن

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه/ روحانی: تنش در شمال سوریه به نفع هیچ‌کس نیست/نظر ایران درباره حضور نیروهای خارجی در سوریه/پوتین: تضعیف برجام برای منطقه خطرناک است

روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، تداوم تلاش‌های مشترک برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و بویژه سوریه را ضروری دانستند و تاکید کردند: فقط مردم سوریه هستند که باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند و با تحمیل هر تصمیمی خارج از سوریه بر مردم این کشور مخالفند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی ایران مخالف حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه بدون اجازه دولت و ملت این کشور است»، افزود: ادامه تنش در شمال سوریه به نفع هیچ‌کس نیست و امیدواریم همه کشورهای منطقه به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام بگذارند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک تهران، آنکارا و مسکو برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن آرامش و ثبات در سوریه گفت: این همکاری‌ها ضروری است همانند گذشته و تا  پیروزی نهایی مردم سوریه بر تروریست‌ها تقویت شده و تداوم یابد.

وی همچنین از برگزاری نشستی میان روسای جمهور ایران‌، روسیه و ترکیه در ادامه همکاری تنگاتنک سه کشور در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

رییس‌جمهور، روابط تهران – مسکو را نیز رو به توسعه خواند و با تاکید بر ضرورت اجرای سریعتر توافقات میان دو کشور اظهار کرد: اجرای سریعتر توافقات و تسهیل و گسترش همکاری‌های بانکی میان تهران – مسکو‌، جهشی را در روابط مشترک در همه عرصه‌ها ایجاد خواهد کرد.وی همچنین با اشاره به اقدامات تخریبی برخی کشورها علیه توافق برجام‌، گفت: ایران همچنان به تعهداتش به برجام تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند باشد‌، متعهد خواهد ماند و در این مسیر، لازم است جلوی اقدامات تخریبی برخی کشورها علیه برجام گرفته شود.

وی از روند پیشرفت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و روسیه نیز ابراز خرسندی کرد و اظهار کرد: روند اجرای توافقات و تفاهمات میان دو کشور به خوبی به پیش می‌رود و امیدواریم امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا به همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای شتاب بیشتری دهد.رییس‌جمهور سپس به وضعیت وخیم مردم یمن و تداوم بمباران‌ها و گسترش بیماری‌ها در این کشور اشاره و بر ضرورت تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران یمن و  کمک به مردم بی پناه این کشور تاکید کرد.

وی همچنین اتهامات واشنگتن و ریاض مبنی بر ارسال موشک از ایران به یمن را کاملا تبلیغاتی و بی اساس دانست و تاکید کرد که طرح این اتهامات کاملا بی اساس‌، صرفا تلاشی در ادامه اقدامات دولت ترامپ برای تضعیف برجام است.

رییس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی  با تاکید بر این‌که «مسکو مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه‌ها تعمیق بخشد»، اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ روسیه برای پیشبرد طرح‌ها و توافقات میان تهران – مسکو بشدت فعال هستند و این روند با شتاب ادامه دارد و نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو گامی مهم در تقویت این همکاری های مشترک خواهد بود.

ولادیمیر پوتین‌، توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: روسیه معتقد است هر تلاشی برای تضعیف این توافق برای منطقه ‌ بسیار مضر و خطرناک است و ما این موضع خود را صراحتا به اطلاع همتایان خود رسانده‌ایم.وی همچنین از نهایی شدن مذاکرات مرتبط باتدوین موافقتنامه موقت در ایجاد منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا  خبر داد و گفت: با امضای نهایی این سند میان ایران و اتحادیه اوراسیا همکاری‌های میان این دو ، وارد مرحله نوینی خواهد شد.

وی  در ادامه به موضوع سوریه اشاره و اظهار کرد: روسیه نیز همانند ایران معتقد است که فقط مردم سوریه هستند که باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند و با تحمیل هر تصمیمی خارج از سوریه بر مردم این کشور مخالفیم و مسکو بر این موضع خود پایبند است.رییس جمهور روسیه موفقیت نشست سوچی را دستاورد مشترک ایران ، روسیه وترکیه  دانست و گفت: تلاش برخی کشورهای فرامنطقه ای برای  تجهیز تروریست ها و تجزیه سوریه نگران کننده است و معتقدیم حضور هرگونه نیروهای نظامی در خاک یک کشور ، باید با اجازه دولت آن کشور و یا با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و خلاف این امر دخالت آشکار در امور یک کشور مستقل محسوب می شود.

 پوتین همچنین وضعیت مردم یمن را وخیم و نگران کننده خواند و بر ضرورت تلاش همه کشورها برای تقویت پیگیری راه حل های مسالمت‌آمیز و بازگرداندن آرامش و امنیت به این کشور تاکید کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین