کد خبر: ۵۰۷۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
پس از ناکامی در طرح استقلال و همه‌پرسی اقلیم کردستان

توافق اربیل و تهران؛ چرا اقلیم کردستان درصدد نزدیکی به ایران است؟

در پی برگزاری همه‌پرسی ماه سپتامبر، مقام‌های اقلیم کردستان عراق در معرض فشار عظیم اقتصادی و سیاسی قرار گرفته‌اند و بر آن شده‌اند تا روابط خود را با بغداد و کشورهای همسایه از جمله ایران بازیگری کلیدی در منطقه که نفوذی بلند‌مدت در عراق دارد اصلاح نمایند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- کردهای عراق به تهران اطمینان داده‌اند که به گروه‌های معاند کرد احازه نمی‌دهند که از داخل مرز کردستان عراق حملاتی را علیه ایران سازماندهی کنند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که رفراندوم استقلال کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر برگزار شد اما یک شکست برای حکومت اقلیم بود چرا که به نتیجه دلخواه آنان نرسید. پیشتر «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ۲۱ ژانویه در همایشی گفته بود که ایران نمی‌تواند این واقعیت که برخی از گروه‌های ضد‌انقلابی از داخل اقلیم کردستان عراق حملات‌شان سازماندهی می‌کنند را نادیده گیرد. 

توافق اربیل و تهران؛ چرا «اقلیم کردستان عراق» درصدد نزدیکی به ایران است؟

 سایت «المانیتور» در این‌خصوص نوشته است که در پی برگزاری همه‌پرسی ماه سپتامبر، مقام‌های اقلیم کردستان عراق در معرض فشار عظیم اقتصادی و سیاسی قرار گرفته‌اند و بر آن شده‌اند تا روابط خود را با بغداد و کشورهای همسایه از جمله ایران بازیگری کلیدی در منطقه که نفوذی بلند‌مدت در عراق دارد اصلاح نمایند. مقام‌های اقلیم کردستان عراق و مقام‌های ایران جلسات برگزار شده در تهران را گامی مثبت و رو به جلو خوانده‌اند. «المانیتور» به نقل از منابع مطلع دریافته که هیئت رهبری بارزانی به وضوح به ایرانیان گفته است که وابستگی بیش از اندازه آنان به ترکیه و غرب از جمله امریکایی‌ها در سال‌های اخیر نابجا بوده است و سیاست اقلیم کردستان عراق در قبال ایران در عراق و منطقه تغییر خواهد کرد. 

«المانیتور» در ادامه می‌نویسد: «پیش از برگزاری رفراندوم در تاریخ ۲۵ سپتامبر، ایران به همه احزاب کردی در مورد برگزاری رفراندوم استقلال هشدار داد. هشدارها اما شنیده نشدند در نتیجه تهران به طور مستقیم و با استفاده از نیروهای شبه‌نظامی شیعه تحت فرمان خود با هر وسیله‌ای که توانست تلاش کرد تا کردها را به زانو درآورد. از بستن گذرگاه‌ها که شاهراهی حیاتی برای حکومت اقلیم کردستان عراق بود تا کمک به دولت عراق برای بازپس‌گیری کنترل کرکوک که حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز آن سودش به اقلیم کردستان عراق می‌رسید و تقریبا نیمی از کل درآمد دولت اقلیم کردستان را تشکیل می‌داد». 

پذیرش پیشنهاد صلح و دوستی نمایندگان اقلیم کردستان عراق از سوی مقام‌های ایرانی نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد روند تنبیهی تهران علیه اربیل به پایان رسیده است با این حال، واقعیت این است که این پیروزی بزرگی برای ایران است و نشان می‌دهد که تهران حرف خود را به کرسی نشانده است. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که ایران به شدت نگران امنیت مرز غربی خود با کردستان عراق و فعالیت گروه‌های معاند و ضد انقلابی و سازمان های اطلاعاتی کشورهای خارجی در منطقه است. این سایت می‌نویسد: «از سال ۱۹۹۲ میلادی که کردها حاکمیت مستقل خود را بر اقلیم کردستان عراق اعمال کردند چندین گروه مخالف  کرد ایرانی در آنجا فعالیت خود را علیه حکومت ایران شدت بخشیدند. تهران این موضوع را یک تهدید امنیتی می‌داند و تلاش کرده با موافقت‌نامه‌های امنیتی با دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان عراق یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق مانع از فعالیت این گروه‌ها شود. واقعیت اما آن است که دو حزب اقلیم کردستان عراق در سال‌های گذشته با حمایت از ناسیونالیسم کردی و گروه‌های‌ کرد ایرانی سعی کرده‌اند تا به تهران برای رسیدن به اهداف خود فشار آوردند. حملات گروه‌های معاند در سال‌های اخیر سبب جان‌باختن بخشی از نیروهای امنیتی و نظامی ایرانی شده است. 

اکنون اما وضعیت اقتصادی وخیمی بر کردستان عراق حاکم شده و مقام‌های اقلیم گزینه‌ای ندارند جز آن که به امنیت مرزی با ایران احترام بگذارند. یکی از مقام‌های دولتی اقلیم می‌گوید که در هر جلسه‌ای که با مقام‌های ایرانی داشته طرف ایرانی بر موضوع امنیت تاکید کرده است. او گفت که طرف کردی به میزبان ایرانی‌اش اطمینان داده که حفظ امنیت در مناطق مرزی قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و به تمامیت ارضی و قانون اساسی عراق احترام بگذارد. با این حال به نظر می‌رسد که احزاب کردی ایرانی مخالف حکومت ایران موافق این توافق‌نامه‌ها بین اربیل و تهران نیستند چرا که به تازگی با یکدیگر متحد شده‌اند و یک مرکز فرماندهی و هماهنگی برای تشدید حمله علیه مواضع ایران را تشکیل داده‌اند. یکی از مقام‌های حزب دموکرات کردستان ایران از احزاب مخالف جمهوری اسلامی می‌گوید توافق بین تهران و اربیل سبب نمی‌شود تا ان گروه فعالیت مسلحانه خود را در صورت لزوم کنار بگذارد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین