کد خبر: ۵۱۴۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴

با مصرف این 6 خوراکی، باعث تحریک کیسه صفرا نشوید!

کیسه صفرا ارگانی است که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگه داری مایع زرد رنگ صفرا است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل ازnewhealthadvisorاین مایع به هضم چربی ها در بدن کمک می کند. مشکلات احتمالی کیسه صفرا از قبیل التهاب و زخم و سنگ های صفراوی است. متاسفانه برخی غذاها باعث تشدید درد صفرا و به دنبال آن حالت تهوع، گرفتگی شکم، کاهش اشتها و ... می شوند. یک عامل خطر عمده برای بیماری کیسه صفرا، رژیم کم فیبر و کلسترول بالا است:

به هر حال نیمی از نبرد شما برای جلوگیری از مشکلات مربوط به کیسه صفرا، تصمیم گیری در مورد مواد غذایی است که می توانید بخورید و آنهایی که لازم است از مصرف شان اجتناب کنید:

نوشیدنی های گازدار: یک عامل خطر مهم برای ایجاد سنگ های صفراوی هستند؛ بخصوص در افرادی که اضافه وزن دارند. نوشیدنی های گازدار حاوی شکر و کالری اضافه هستند و مطالعات نشان داده خطر ابتلا به سرطان در کیسه صفرا، مجاری صفراوی و اطراف کبد را افزایش می دهند.

غذاهای تصفیه شده: هر محصول تولید شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده، مانند نان سفید، انواع شیرینی و پاستا، سبب تحریک کیسه صفرا می شود. مصرف بیشتر غلات سبوس دار می تواند به کاهش مشکلات صفراوی کمک کند. در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می شود اما با این حال مصرف گندم سبوس دار نیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

غذاهای بسیار اسیدی: از قبیل مرکبات، قهوه و سس گوجه فرنگی باعث التهاب و تحریک کیسه صفرا می شود. این روند باعث کند شدن فرایند هضم شده و تجمع اسید را در بدن افزایش می دهد.

لبنیات پرچرب: اگرچه بدن ما نیازمند ویتامین دی، کلسیم و پروتئین های موجود در لبنیات است اما محصولات پرچرب و مصرف آنها در سطح بالا به علت وجود چربی های اشباع، ممکن است باعث تشکیل سنگ های صفراوی شوند. بهترین راه برای به دست آودن مواد مغذی لبنیات، انتخاب نوع کم چرب یا بدون چربی آنها است.

گوشت های چرب: یکی از مقصران اصلی ابتلا به مشکلات صفراوی گوشت های چرب هستند. محصولات غنی از چربی های اشباع و کلسترول شامل محصولات حیوانی پرچرب و غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، هات داگ، کره و ... باعث ایجاد یا تشدید درد کیسه صفرا می شوند. این محصولات سبب افزیش عملکرد کیسه صفرا و افزایش تولید صفرا می شود که این فرآیند با التهاب صفرا و در نهایت درد شدید همراه است. در عوض مصرف یک رژیم غذایی حاوی گوشت های بدون چربی مانند ماهی های آب های سرد، لوبیا، مرغ، و ... صدمه ای به سلامت کیسه صفرا نخواهد زد.

غذاهای سرخ شده: رژیم های غذایی سرشار از محصولات سرخ شده و با کلسترول بالا نیز منجر به التهاب و تحریک کیسه صفرا می شوند. تشکیل سنگ های صفراوی یکی دیگر از نتایج مصرف زیاد این غذاها است. در انتخاب روغن ها برای سرخ کردن غذاها دقت کنید. روغن زیتون روغن سالم تری تلقی می شود زیرا نسبت به سایر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد. همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.

آوای سلامت 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین