کد خبر: ۵۱۷۲۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
مشروح گزارش استعفای شهردار تهران در شورای شهر

رای منفی شورای شهر به استعفا شهردار تهران/نجفی در بهشت ماند

توزیع برگه رأی گیری برای پذیرش یا عدم پذیرش استعفای نجفی آغاز شد. حسن رسولی در سخنانی در مخالفت با استعفای نجفی با بیان اینکه ای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا می‌گفت که سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ گفت:‌ در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضاییه رسما اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالی در بازداشت است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت آن چه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران ، نمایندگان مردم به استعفای شهردار رای منفی دادند تا نجفی همچنان سکان شهرداری تهران را در دست داشته باشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز، در این جلسه 20 تن از اعضای حضور داشتند و تنها غایب جلسه حسن خلیل آبادی بود.

رای منفی شورای شهر تهران به استعفا شهردار تهران/نجفی در بهشت ماند

این جلسه با حضور گسترده عکاسان و خبرنگاران و معاونان شهرداری تهران برگزار شد.

نجفی درساعت 9:20 در صحن شورا حضور یافت و پس از سخنان محسن هاشمی، متن استعفای خود را قرائت و در سخنانی به تشریح چرایی آن پرداخت. سپس موافقین و مخالفین استعفا صحبت کردند.

در ادامه برگه‌های رای گیری میان اعضا توزیع شد که برخی از اعضا بر رای گیری علنی تاکید داشتند که به گفته امینی رای گیری باید با برگه و پنهانی باشد.اما برخی از اعضای برگه های خود را به سمت رسانه گرفته تا رای خود نشان دادند.

در ادامه از مجموع 20 رای ماخوذه، 16 عضو به استعفا رای مخالف دادند تا بدین صورت نجفی همچنان به عنوان شهردار تهران به فعالیت خود ادامه دارد.

گفتنی است، محمد علی نجفی در تاریخ پنجم شهریور ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما پس از شش ماه در 22 اسفند ماه سال گذشته به علت آنچه بیماری و برخی فشارها عنوان شد، استعفای خود را تقدیم رییس شورای شهر کرد، استعفایی که امروز نمایندگان مردم تهران آن را نپذیرفتند تا بنا به گفته محسن هاشمی، شهردار با روحیه جدید به فعالیت خود ادامه دهد.

مشروح جلسه امروز شورای شهر تهران که با موضوع بررسی استعفای محمد علی نجفی  شهردار تهران برگزار شد، در پی می آید:

محسن هاشمی رییس شورای شهر  تهران در سخنانی با بیان اینکه از شهردار تهران تشکر می‌کنم که از ایام نوروز با وجود استعفا، شهر را با جدیت اداره کردند، اظهار کرد: وی اولین بخشنامه خود را نیز در پاسخ به رهنمودهای رهبری و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کردند که از این پس در شهرداری از کالای ایرانی حمایت می شود.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از نظر رونق اقتصادی ، اشتغال و ... بسیار مهم است و در روند بهبود وضعیت مردم موثر است گفت: امروزه در دنیا بحث تولید خدمات نیز مطرح است که یکی از وظایف شهرداری خدمت به مردم است که  آرزو می کنم به اهداف خود برسیم.

وی با بیان اینکه بررسی استعفای شهرداری تهران که یک ماه قبل به شورا داده شده امروز در دستور بررسی قرار دارد گفت: همه نکات و تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها در این مدت انجام شده محترم است اما باید دو نکته را بیان کنم چرا که  انصاف رعایت نشده است که یکی از آنها بحث دلخوری نجفی از شورا و عدم حمایت شورا از نجفی بود که این تلقی اشتباه ایجاد می ‌کند.

وی با بیان اینکه شورای شهر از همان روز  اول تا کنون از نجفی حمایت کرده و شهردار نیز بارها در جلسات به این موضوع اذعان داشته است، گفت:‌ نکته دوم بحث به بن بست رسیدن مدیریت شهری است که این تصور نیز نادرست است چرا که شورا در رأس امور شهر قرار دارد و ان شاءالله به وظایف خود عمل می‌کنیم.

وی گفت: دقت داشته باشید که ما با رأی مردم اینجا هستیم و رأی مردم یعنی توجه به خواسته آنها و باید مراقب باشیم که نظارتمان با خواسته‌های مردم هماهنگی داشته باشد.

تیم مدیریت شهری با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد

محمدعلی نجفی در این جلسه پس از سخنان محسن هاشمی در پشت تریبون شورای شهر قرار گرفت و گفت: خانم امانی در ابتدای جلسه عنوان کردند که چه لشکرکشی شده اما این لشکرکشی برای زمانی است که شهردار را بخواهید عزل کنید اما حالا موضوع استفعا مطرح است.

وی با بیان اینکه در وهله اول از حمایت‌ها و الطاف شورای شهر چه در روزهای اخیر و چه در هفت ماه فعالیتم و همچنین از حمایت‌های شهروندان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم، گفت: تیمی در این مدیریت شهری بود که با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و توانست کارنامه موفقی داشته باشد.

نجفی همچنین بااشاره به اینکه آقای هاشمی به درستی در خصوص بخشنامه صحبت کرده‌اند، گفت: علاوه بر بخشنامه‌ای که در ابتدای سال جدید در خصوص حمایت از کالای ایرانی در شهرداری دادیم باید عنوان کنم که شهرداری بخشنامه 32 ماده‌ای در رابطه با استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی داشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه در ایام نوروز مقاوم سازی و اصلاح پل کریمخان انجام شد ادامه داد: پیمانکار فرصت دو سه ماه را برای اصلاح این پل در نظر گرفته بود اما سه هفته ای تمام شد که جا دارد از کارمندان، کارکنان و پیمانکار تشکر کنیم.

نجفی با بیان اینکه جا دارد از اعضای شورای شهر و برخی از نمایندگان مجلس تشکر کنم که در ایام نوروز از برنامه‌های شهرداری بازدید کرده و کارکنان ما را تشویق کردند گفت: نوروزگاه کار جدیدی است که امید است این واژه به مرور جا بیفتد چرا که امید است نوروزگاه یک واژه ماندنی بماند چرا که دوستان و افرادی که در این نوروزگاه حضور داشتند را مورد تشویق قرار دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین تیم مدیریت شهری در این مدت انتخاب شد، تصریح کرد: شورا در این هفت ماه و نیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته و تاکید می‌کنم که هر چه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداری بوده است.

کارنامه این مدت ما قابل دفاع است و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست

نجفی با این ادعا که کارنامه این مدت ما قابل دفاع است و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، گفت: نگاه کنید به مدیریت بودجه در سال 96 که با وجود انحرافات و ضعف‌های زیاد توانستیم با مدیریت الویری و اعضای شورای شهر و سه نقطه بودجه را به بهترین نحو اجرایی کنیم؛ به گونه‌ای که در بخش نقدی 95 درصد بودجه محقق شد.

وی با بیان اینکه حاضریم با افرادی که مدعی مدیریت بد ما هستند بحث کنیم، اظهارکرد: دقت داشته باشید که در سال 95 شهرداری وقت 5000 میلیارد تومان از بانک وام گرفت تا کار خود را پیش ببرد اما این اتفاقات در دوره ما رخ نداد هر چند که از همان روزهای اول افراد و مراکزی در صدد تخریب شهرداری بودند.

شهردارتهران با بیان اینکه تیتر یک رسانه ملی سفره هفت سین 14 میلیون تومانی شورا بود در حالیکه این اتفاق رخ نداده بود و این در حالیست که به بدهی 52 هزار میلیارد تومانی پرداخته نشده است گفت: منشاء این بدهی‌ها نیز جای سوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و "از هر کرانه تیر جفا کردند روانه" که نهایتا یکی به هدف خورد.

شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و سختی‌هایی که در روند مدیریت شهری وجود داشت گفت: در مقابل مشکلات و نابسامانی‌ها که بخشی از آنها اقتضای ذاتی کار شهرداری است، مقداری از آن باقیمانده تیم قبلی مدیریت شهری بود و بخش دیگری که تحمیلی و ساختگی برای مجموعه شهرداری تهران بود، توانستیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی افزود: به حمدالله با تلاش همکارانم در مجموعه شهرداری تهران موفق بودیم و بسیاری از مشکلات را برطرف کردیم و حرکت سریع‌تری به صورت تدریجی در جهت تحقق وعده‌ها داشتیم به شکلی که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های بعدی ایجاد شد و در حقیقت ریل گذاری مناسبی برای اقدامات موثر آینده صورت گرفت و سکوهای پرتاب رادر بسیاری از حوزه‌ها ایجاد کردیم.

نجفی ادامه داد: با اقدامات انجام شده توانستیم در مسیر تحقق وعده‌ها حرکت کنیم و تهران را به شهری زیست پذیرتر تبدیل کنیم؛ البته برخی از اقدامات ما در حال حاضر توسط شهروندان قابل مشاهده و لمس است ولی بخشی از فعالیت‌ها نیز باید در آینده نتیجه آن مشاهده شود، همانند دانه‌ای که کاشته‌ایم و هنوز ساقه و برگ آن از خاک سر بیرون نیاورده است.

وی تاکید کرد: برای مثال در حوزه شهر هوشمند شورای مشورتی تشکیل دادیم که امیدواریم آثار این سازماندهی در حوزه تشکیل شهر هوشمند در آینده همانند دانه‌ای کاشته شده قابل مشاهده شود و از خاک سر بیرون بیاورد.

نجفی با تاکید بر اینکه از قبل من و همکارانم سختی راه را پیش بینی می‌کردیم افزود: در حال حاضر نیز من و تمامی همکارانم بر لزوم ادامه این راه تردیدی نداریم و من و یا هر کس دیگری که باشد اراده بر تداوم این راه را داریم، در حقیقت چه من باشم و چه نباشم اراده ادامه راه وجود دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت و افزود: مسئله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اداره من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک ماه قبل بر اساس اعلام پزشکان من مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد. لذا استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم.

وی افزود: البته افرادی که از روز اول پیش بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند. چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. در حالیکه در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.

شهردار تهران ادامه داد: بی تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق و فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد. لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند.

وی ادامه داد: حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد. لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل قبول نیست.

نجفی تاکید کرد: خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونین فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را بر عهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد.

به گفته وی، شهر که به بدنی ضعیف و حتی مقداری خم شده تبدیل شده بود تلاش کردیم در این هفت ماه بلند کنیم و در این مرحله در برخی موارد این بدن آماده حرکت و حتی پرش است لذا حیف است آن را به وضعیت قبلی برگردانیم.

نجفی باقیماندن خود در پست شهرداری تهران را متحمل وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست و افزود: به من از دو جهت لطمه وارد می‌شود از یک سو به دلیل سیر درمان بیماری، قطعا به مدیریت شهری نمی‌توانم به درستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: احترام خاصی به تمامی اعضای شورا دارم و دوست دارم توصیه و پیشنهاد آنها را بپذیرم ولی خواهش می‌کنم من را در جایی قرار ندهید که در معذوریت میان تصمیم اعضای شورا و واقعیت قرار بگیرم. از سال 1358 تا به امروز حدود 39 سال در پست‌های مدیریت کشور آنچه که در توان داشتم انجام دادم و تصور می‌کنم امروز این حق را دوستان به من می‌دهند که چند ماهی برای درمان بیماری خود اختصاص دهم. با توجه به اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه برای درمان بستری می‌شوم انتظار دارم که تا آن موقع شورا تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد.

به قصد اصلاح سیستمی فساد آلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم

شهردار تهران در انتهای صحبت‌های خود متن استعفای خود را قرائت کرد.

وی در این استعفانامه که به تاریخ 22 اسفند ماه 1396 نوشته شده، مهمترین علت استعفای خود را عارض شدن بیماری جدید و طولانی بودن درمان آن بیان و تاکید کرده است:‌ «اکنون که شهرداری تهران از بخش مهمی از تنگناها و مشکلات عبور کرده و راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها و کمبود ها پیش بینی و تدبیر گشته است، متاسفانه عارض شدن بیماری جدیدی که درمان آن طولانی است و مسلما بخشی از انرژی و توان مرا تحلیل خواهد بود، امکان ادامه خدمت این جانب را منتفی ساخته است و بیم آن می‌رود که در صورت تداوم این وضع زحمات و دستاوردهای قبلی از بین برود و به مدیریت شهر لطمات جدی وارد آورد».

تصویر متن استعفای شهردار تهران

متن استعفا نامه شهردار تهران بدین شرح است:

«برادر گرامی جناب آقای مهندس هاشمی

رییس محترم شورای اسلامی تهران، ری و شمیرانات

 با تقدیم سلام؛ جنابعالی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر می‌دانید من که با احساس تکلیف برای خدمت به همشهریان عزیزم ، مسولیت شهرداری را پذیرفتم و در این مدت کوتاه مسولیتم در مبارز ه با غول فساد و انسجام برنامه‌ها بر مبنای خرد و تدبیر و انصاف و عدالت و ساماندهی امور شهرداری و شهر تهران از هیچ کوشش فروگزار نکردم تا در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی و مردم شریف تهران سربلند باشم.

اکنون که شهرداری تهران از بخش مهمی از تنگناها و مشکلات عبور کرده و راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها و کمبود ها پیش بینی و تدبیر گشته است ، متاسفانه عارض شدن بیماری جدیدی که درمان آن طولانی است و مسلما بخشی از انرژی و توان مرا تحلیل خواهد بود، امکان ادامه خدمت این جانب را منتفی ساخته است و بیم آن می‌رود که در صورت تداوم این وضع زحمات و دستاوردهای قبلی از بین برود و به مدیریت شهر لطمات جدی وارد آورد و لذا از اعضای محترم شورای اسلامی شهر که به اتفاق آرا مسولیت اداره شهر را به من محول نموده‌اند، استدعا دارم برای حفظ مصلحت شهر و مردم نجیب تهران عذر مرا بپذیرند.

دوستان عزیز شورا می دانند که من بدون کمترین تعلل و سستی و تردید و به قصد اصلاح سیستمی فساد آلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم و هم اکنون نیز به آن مواضع ایستاده‌ام و تا زمان تعیین فرد جانشین با همه توان به کار ادامه خواهم داد در عین حال توقع دارم که شورای محترم با اتخاذ تصمیمی عاجل، فرصت معالجه به موقع را برای بنده محیا سازد.

 از پیشگاه ملت بزرگ ایران و همشهریان عزیز طلب بخشش و دعای خیر دارم و امیدوارم با لطف و بزگواری خود به تقصیرها و قصورهای بنده به دیده اغماض بنگرند.

... و البته داوری نهایی با خداست که بهترین داورها است.

و العاقبه للمتقین

محمد علی نجفی».

پس از سخنان نجفی شهردار تهران و قرائت استعفا نامه خود، اعضای شورای شهر به بیان نظرات موافق یا مخالف خود درباره این استعفا پرداختند.

اگر نجفی نمی‌تواند بماند باید تکلیف شهر را همین امروز مشخص کنیم

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در موافقت با استعفای نجفی با بیان اینکه از تصمیم استعفای نجفی دلخورم گفت: اما نباید شهر را حتی برای یک ساعت بدون مدیر رها کرد.

وی، گفت:‌ سخت است که تنها موافق استعفا باشم.

وی با اشاره به سوابق و رزومه نجفی تصریح کرد: نام نجفی در تارک تاریخ کشور به عنوان یک مدیر موفق نقش خواهد بست و مردم تهران نجفی را به عنوان مدیری هوشمند و مجرب در 40 سال گذشته می‌شناسند.

حق شناس با بیان اینکه مردم با رأی قاطع به شورای شهر رأی دادند و خواستار تغییر شدند و نجفی هم با رأی همه اعضا به عنوان شهردار انتخاب شد و در این هفت ماه و نیم نیز عملکرد مناسبی داشت، گفت: به عنوان مثال نجفی شهری را تحویل گرفت که با انبوه بدهی‌ها مواجه بود و با شرایطی مواجه بودیم که باید هر ماه حدود 500 میلیارد تومان حقوق داده می‌شد اما در روزی که ما خزانه را تحویل گرفتیم تنها 13 میلیارد تومان پول در آن بود و در این شرایط 6000 میلیارد بدهی نیز پرداخت شد.

وی با بیان اینکه نجفی بهترین تیم را برای مدیریت شهر انتخاب کرد، افزود: از عملکرد نجفی دفاع می‌کنم اما از استعفایش گلایه مند و دلخورم؛ البته دقت داشته باشید که نجفی در این استعفا خدا، شرایط، مردم و ... را در نظر گرفته و نهایتا این تصمیم سخت را اخذ کرده است اما ما در جایگاهی نیستیم که تعهدمان را به مردم فراموش کنیم چرا که 30 میلیون رأی پشت سر ما است و نباید حتی برای یک ساعت شهر را بدون مدیر رها کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از مردم علت استعفا را قبول و باور ندارند گفت: اگر نجفی به این جمع بندی رسیده که نمی‌تواند بماند باید تکلیف شهر را همین امروز مشخص کنیم.

پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مخالفت با استعفا، از نجفی خواست که درمان کند؛ اما استعفا ندهد.

وی پس از استماع سخنان نجفی گفت: بیماری شما ربطی به استعفا ندارد چرا که درمان آن تنها یک ماه زمان می‌برد و پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان به این بیماری دچار هستند و حتی برخی‌ها با قهر کردن کشور را رها کردند گفت: اما حالا نجفی برای یک درمان یک ماهه می‌خواهد استعفا دهد؟

وی خطاب به نجفی افزود: تشریف ببرید، درمان کنید و مجددا برگردید.

با مردم صریح صحبت کنید، علت استفعای نجفی بیماری است؟

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در مخالفت با استعفا صحبت می کرد، با بیان اینکه تغییر مدیریت در تهران مسئله ساده‌ای نیست، گفت: من تجربه تلخ شورای شهر اول را به یاد دارم که در آن زمان به علت اختلاف جدی بین شورا و شهرداری به عنوان شهردار استعفا دادم.

وی با بیان اینکه من به اعضای شورای شهر گفتم که اگر اعضا به این جمع بندی برسند من شهردار نباشم حتی برای یک لحظه هم نمی‌مانم، گفت: حجاریان امضاء هشت نفره از اعضای 15 نفره شورا آورد که بر روی انتخاب ملک مدنی به عنوان شهردار تهران نظر مثبت داشتند که همان جا بر روی برگه A4 استعفا دادم و بعد با خبر شدم که با استعفای من موافقت شده است.

الویری با بیان اینکه این اتفاقات سبب لطمه خوردن شهر و اصلاح طلبان شد، تصریح کرد: لذا باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.

وی با بیان اینکه شما اگر سوار یک دوچرخه باشید سریع می‌توانید تغییر مسیر بدهید؛ اما تغییر جهت یک کشتی بزرگ چند مایل زمان می‌برد، گفت: اساس را بر این می‌گذاریم که نباید مدیری عوض شود و در مورد نجفی نیز باید بگویم که عملکرد وی خوب بوده و یکی از شاهکارهای وی مبارزه با فساد و سرلوحه قرار دادن پاکدستی است که تداوم این مسیر لازم است. همچنین نجفی یک شخصیت برنامه ریز است و ما در آستانه تدوین برنامه سوم قرار داریم و در حال حاضر در میانه راه هستیم و نباید این مسئله رها شود.

وی با اشاره به تعامل و رابطه خوب نجفی با دولت و مجلس افزود: این رابطه خوب بسیاری از مشکلات را حل کرده به گونه‌ای که برای اولین بار تبصره‌هایی مخصوص به شهرداری‌ها در بودجه 97 ایجاد شده است.

الویری با بیان اینکه برای من به عنوان عضو شورای شهر محرز نیست که علت استعفای نجفی فقط بیماری است گفت: باید با مردم صریح صحبت کنیم تا دقیقا بدانند علت استعفا چیست؟ نه اینکه نهایتا بگویند شورا به فشارها تمکین کرده و من با استعفا مخالف هستم.

نیاز است که از ایشان بخواهیم در این سمت بمانند

 احمد مسجدجامعی در مخالفت با این استعفا گفت: انتصاب شهردار توسط شورا با وسواس و تعیین شاخص‌ها به نتیجه رسید؛ لذا انتخاب آقای نجفی کاملا بر اساس تجربیات ایشان و مبتنی بر کارنامه ایشان انجام شده بود. یکی از ویژگی‌های ایشان این است که من هیچ گاه وی را مضطرب ندیدم حتی امروز که در خصوص اقدامات شهرداری گزارش ارائه می‌دادند آقای نجفی را مضطرب ندیدم و این اعتماد به نفس ایشان موجب روحیه بخشی به همه ما بود.

وی افزود: بی تردید رفتار مسئولین در سطح جامعه تسری پیدا می‌کند. حضور آقای نجفی در مجموعه شهرداری تهران فضا را اخلاقی می‌کرد. ایشان به دور از بزرگنمایی در اقدامات آنچه که مورد نیاز شهر بود انجام دادند. بر خلاف آنچه که در میان مدیریت‌های کشور وجود دارد و الزامات را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

مسجدجامعی ادامه داد: بی تردید تمرکز زدایی، ایجاد شفافیت و بهبود تخصیص منابع از رویکردهای مثبت ایشان در حوزه سخت افزاری بود که به عنوان اقداماتی ارزشمند در سطح شهر اجرایی شد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مراسم نوروزگاه اشاره کرد که برای اولین بار فضای فعالیت‌های نوروزی به محیط بیرونی آورده شد و این اقدام نیز بدون حاشیه انجام شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خاطرم می‌آید در مراسمی قرآن کریم را با «دف» وارد صحنه کردند ولی دستگاه‌های ذیربط این موضوع را که موجب رنجش برخی از قرآن خوان‌ها شده بود بررسی نکردند. بی تردید در عمل پایبندی‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: آقای نجفی واقع گرا بودند و اصلا در اقدامات خود بزرگنمایی نمی‌کردند مسئله‌ای که اعتماد برانگیز است. آیا برخوردهایی که در موارد مشابه انجام می‌شد با همین شیوه و رفتار بود؟ بارها بحث مشارکت را مطرح کردیم اما در جایی به این مسئله تن داده شد. آقای نجفی این مسئله را مهم قلمداد می‌کرد و توانست عملیاتی کند.

وی تاکید کرد: بی تردید برنامه ریزی مقدمه خدمت است، تلقی من این است که برای رسیدن به نظریه مشارکت محور که منجر به اعتماد شهری شود در فعالیت‌های آقای نجفی دیده شد. اقدامات ایشان در جهت تحقق حقوق شهروندان حتی فراتر از مشارکت‌های معنادار پیش رفت به شکلی که جامعه زنان ایران که حقوقی را دارند دیده شدند. زنان نام آور مورد توجه قرار گرفتند و به نوعی عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گرفت. در همین ایام همه مشاهده کردیم که شب یلدا به عنوان یک جشن ملی که باید احیا شود با تلاش مجموعه مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت و این توجه در سطح شهر مشهود شد.

مسجدجامعی تاکید کرد: در حال حاضر بحثی توسط آقای نجفی مطرح می‌شود که می‌گویند 40 سال تمام توان را برای کشور، مردم و نظام و برای خدمت به آنها گذاشتند. امروز ممکن است بیماری شرایطی ایجاد کرده باشد که آنگونه که از ایشان انتظار می‌رود نتوانند کارها را به پیش ببرند. اعلام این موضوع خود یک نوع صداقت و فداکاری است. این سیاست ایشان برای پاکدستی در سطح شهر تهران پذیرفته شده است. شهروندان با برخی منافع درگیر شده و پایه گذاری این امر را انجام دادند. لذا همه چیز به ساختاری که نجفی تعیین کرده است بر می‌گردد. لذا در این مقطع نیاز است که از ایشان بخواهیم در این سمت بمانند. در غیر این صورت خود ایشان می‌توانند راهنمای بسیار خوبی باشند.

بیماری دلیل کافی برای استعفا نیست

زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این که بیماری شهردار تهران بیماری رجل سیاسی است و بسیاری از رجل سیاسی با وجود این بیماری به مسئولیت خود ادامه داده‌اند، گفت: ‌این بیماری را دلیل کافی برای استعفای شهردار تهران نمی‌دانم.

زهرا صدر اعظم نوری در جریان بررسی استعفای  شهردارتهران گفت:  برای من خوشایند نیست اولین روز کاری سال ۹۷ را با بررسی موضوع استعفای شهردار تهران آغاز کنیم، من مخالف استعفا هستیم و به عنوان مخالف استعفا حرف خواهم زد.

وی افزود: درخانواده‌ای زندگی می‌کنم که با افرادی که در شرایط داشتن بیماری هستند به سر می برم لذا درک می کنم به لحاظ روحی چه شرایطی در این موارد ایجاد می شود. لذا متاثر از این شرایط جسمی و روحی است که ممکن است افراد تصمیماتی را بگیرند، لذا خیلی این تصمیمات به صلاح و درست نیست.

صدر اعظم نوری ادامه داد:  شهردار تهران در ابتدای سخنان خود به مواردی به عنوان ناملایمات و فشارها اشاره کردند که همین موارد می ‌تواند عامل این بیماری بوده باشد اما بیماری دلیل کافی برای استعفا نیست. اتفاقا این نوع بیماری بیماری رجال سیاسی کشور است و خیلی از رجال سیاسی کشور با این بیماری مبارزه کرده و همزمان به مسولیت خویش ادامه دادند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ با حمایت شورا ،شهرداری شرایطی را ایجاد کرده که از سوی افرادی برتابیده نمی شود و تحمل نمی‌کنند لذا به صلاح شهر و شهروندان است که این مسیر ادامه پیدا کند و آقای نجفی درمان را ادامه دهند و به کار بازگردند. هنگامی که شهردار تهران در ابتدای کار خود شعار امید مشارک و شکوفایی را مطرح کردند جریانی تلاش کردند که از شهردار شدن شهردار  جلوگیری کنند لذا در طول هفت ماه و نیم گذشته باوجود تمام ناملایمتی‌ها شاهد حاکمیت قانون بودیم که جلوگیری از فساد نتیجه آن بود.

نوری با اشاره به اینکه عدالت از موضوعات مورد توجه شهردار تهران در چند ماه گذشته بود افزود: برای تحقق عدالت تلاش شد  و با رویه مبارزه با رانت‌خواری اقداماتی صورت گرفت که توفقیات بزرگی حاصل شده است.

وی تاکید کرد: از رویکردهای موفق شهردار تهران تلاش برای پرهیز از شهرفروشی و تراکم فروشی بوده است و علی رغم گذشته در مدیریت شهری جدید جلوگیری از تخریب محیط زیست مورد توجه قرار گرفت و به این ترتیب رویکرد موفقی در مدیریت شهری تهران ایجاد شد که می تواند الگویی برای کلان شهرهای کشور محسوب شود.

وی تاکید کرد: به عدم استعفای شهردار تهران رای قاطعی خواهیم داد و امیدواریم مسولیت‌های شهر در دوره درمان ایشان زمین نماند و فعالیت‌های ایشان ادامه پیدا کند.

نجفی به جای استعفا از سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داد، سخن می‌گفت

حسن رسولی در سخنانی در مخالفت با استعفای نجفی با بیان اینکه ای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا می‌گفت که سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ گفت:‌ در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضاییه رسما اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالی در بازداشت است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت آن چه شده است.

 حسن رسولی گفت: اعضای شورای شهر همگی عالمانه به نجفی رای دادند چرا که به این نتیجه رسیدند که عصاره مدیریت ۴۰ ساله تنها نجفی است که موجب بیرون رفت از این شرایط می‌شود.

وی با بیان اینکه البته حرکات چند دختر معصوم و هزینه سفره هفت سین در صدر اخبار قرار گرفت، افزود: نجفی قول داده که تا آخر با ما بماند و هوای پاستور به مانند شهرداران قبلی به سرش نزند و حتی گفت که قلبش به مانند ساعت کار می‌کند.

رسولی با بیان اینکه «آقای نجفی اهمیت تصمیم شما فراتر از بیماری است» گفت: رابطه خوب نجفی با دولت و مجلس سبب اتفاقات خوبی شده است به گونه‌ای که در فصل بودجه ریزی تلاش‌های زیادی انجام شد و تبصره‌های زیادی در بودجه گنجانده شد و امروز بحث ما نجفی نیست بلکه "مبارزه با فساد" در صدر کار ما است و به صدا و سیما به عنوان خزانه دار شورا می‌گویم که ظرف هفت ماه گذشته حتی یک مورد اختلاس نیز در زیرمجموعه شهرداری پیدا نشده و یک ریال هم بابت سفره هفت سین پرداخت نشده است حال سوال من این است که مگر استراتژی کشور مبارزه با فساد نیست؟.

وی با بیان اینکه شورا در انتخاب شهردار جدید ناتوان نیست اما ما نماینده مردم و جریان فکری پشت سرمان هستیم، ادامه داد: آقای شهردار توجه کنید با این کناره گیری به مدیریت شهری و جریان فکری لطمه می زنید و من خواهش می‌کنم بحث مدیریت شهری را به پای رهبری و جریان‌های فکری گره نزنید و نگذارید بگویند اصلاح طلب‌ها محکوم به تجربه شورای اول هستند و با قدرت به استعفا رای منفی می‌دهند.

رسولی با بیان اینکه ما به مردم قول دادیم که غیر از مرگ از شورا خارج نشویم گفت: شهردار نیز به ما در این زمینه قول داده است.

توزیع برگه های رای گیری میان اعضا

پس از پایان سخنان موافقان و مخالفان استعفای شهردار تهران ، برای انجام رای گیری نجفی صحن شورای را ترک کرد و  حدود ساعت 11:20 دقیقه  برگه‌های رای گیری میان اعضا توزیع شد.

امینی نایب رئیس شورای شهر با بیان اینکه در آئین‌نامه پیش بینی شده است که رای برای استعفا و استیضاح با برگه و پنهانی باشد، گفت: بهتر است این آئین‌نامه را رعایت کنیم و اعضای شورا نمی‌توانند خلاف آئین‌نامه تصمیم گیری کنند.
به گزارش ایسنا، میانه سخنان اعضای مخالف و موافق محسن هاشمی دقایقی جلسه را ترک کرد و بعد از برگشت به صحن علنی گفت: شاید من هم باید استعفا بدهم چرا که فکر می‌کردم مشکل نجفی را پیدا کرده‌ام.

نجفی در بهشت ماند

در ادامه و پس از پایان رای گیری اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به ابقای نجفی در سمت شهرداری رای مثبت دادند.

در این رای گیری 20 عضو شورا حاضر بودند که 16 نفر با استعفا مخالفت کردند و 4 نفر نیز موافق استعفا بودند.

هاشمی: نمی خواهم در مورد اگرهاصحبت کنم

محسن هاشمی رییس شورا پس از رای مجدد نمایندگان مردم تهران به نجفی، گفت: اظهار کرد: امیدوارم آقای نجفی روحیه جدیدی را پیدا کرده باشند که بتوانند به فعالیت‌هایشان در شهردای تهران ادامه بدهند.

وی ادامه داد: نمی خواهم الان در مورد اگرهایی که الان مطرح می‌کنید صحبت کنم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که درصورت بستری شدن نجفی شهردار تهران چه کسی شهر را اداره خواهد کرد، گفت:  هنوز فرض ما بر این است که آقای نجفی شهردارما هستند و پاسخ دادن به این سئوال‌ها بی‌معناست. شما داستان و سناریو می‌نویسید. فیلم سینمایی که نمی‌خواهیم بسازیم.

وی درباره اینکه اگر شهرداری تهران دوباره استعفا بکند چه پیش می‌آید؟ گفت: هنوز که این بحث اصلا مطرح نشده است. بگذارید ببینیم چه می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد راسخ نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
اگر تا حالا شک داشتیم حالا دیگر یقین داریم که دلیل اصرار اقای نجفی برای کناره گیری "سری از اسرار مگو" است که شاید , شاید روزی روزگاری گفته شود !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین