کد خبر: ۵۱۷۲۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
دریاچه وان ترکیه یکی از گزینه‌های احیای دریاچه ارومیه است

آیا دریاچه ارومیه سرانجام با آب وارداتی ترکیه جان می‌گیرد؟

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند با توجه به اینکه دریاچه ارومیه بیش از ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد قرار گرفته، انتقال آب از دریاچه وان که حدود ۲۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه است ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از دریای خزر است که بیش از ۲۰ متر پایین‌تر از دریای آزاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت قصد دارد برای احیای دریاچه ارومیه از دریاچه وان ترکیه آب وارد کند. خبرگزاری ایسنا با ذکر این خبر یادآوری می‌کند که اخیرا معاون اول رییس جمهور صراحتا این موضوع را اعلام کرده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه موضوع احیای دریاچه ارومیه به هیچ وجه نمی‌تواند از دستور کار دولت ایران خارج شود، اعلام کرد: «حتی اگر نیاز باشد که میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای این کار اختصاص دهیم که طرح‌های انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه را اجرا کنیم حتما این کار را انجام خواهیم داد.» وی پیش از این اخیرا گفته بود که برای احیای دریاچه ارومیه کارهای مطالعاتی انتقال آب از کشورهای خارجی و دریای خزر کلید خورده است.

اکنون بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دریاچه وان ترکیه یکی از گزینه‌های احیای مشخص شده است.

وزیر نیرو می‌گوید گزینه انتقال آب از دریای خزر و دریاچه وان به دریاچه ارومیه از دو سال پیش مورد بحث و گفت‌ گو قرار گرفته است. در این بین بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند با توجه به اینکه دریاچه ارومیه بیش از ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد قرار گرفته، انتقال آب از دریاچه وان که حدود ۲۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه است ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از دریای خزر است که بیش از ۲۰ متر پایین‌تر از دریای آزاد است.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۵ عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه ترک‌ها به انجام انتقال آب از دریاچه وان مایل هستند، گفته بود که بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شوری دریاچه وان کمتر از دریاچه ارومیه است گفته بود PH دریاچه وان ۹.۲ است و PH دریاچه ارومیه ۷.۴، بنابراین از لحاظ شیمیایی ترکیب آنها مشکلی ندارد.

به نوشته یورنیوز، قرار است ترک‌ها آب را تا مرز ایران انتقال دهند و احتمالا این آب به قسمت شمال دریاچه وارد خواهد شد. کلانتری گفته است: «اگر بتوانیم ۱.۵ تا دو میلیارد متر مکعب آب از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود.»

ایسنا به نقل از برخی کارشناسان با تأئید این که طرح انتقال آب از دریاچه وان در دست مطالعه است، می‌نویسد که تنها مشکل احتمالی در این طرح اثرات منفی آن بر محیط زیست خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
2
با این آب وضعیت محیط زیست دریاچه ارومیه وخیم تر خواهد شد. آب دریاچه وان حاوی سدیم زیادی است که سدیم اثر سوء بر کیفیت آب و خاک دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
0
شما میدونید دلار چنده؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
2
به نظر من انتقال آب از دریاچه وان برای احیای دریاچه ارومیه اشتباه بوده به دلیل اینکه آب دریاچه وان شوربوده و با تبخیر اب انتقالی در دریاچه ارومیه در بلند مدت با کوهی از نمک روبرو خواهیم بودکه مشکل را دو چندان می کند .
بنابراین مدیریت منابع اب در حوزه دریاچه ارومیه و تخصیص حداقل حق آبه دریاچه تنها راه حل بوده و خواهد بود و این کار یک فرایند پایدار بدون وابستگی استرتژیک خواهد بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
1
یا صادرات میوه و خشکبار. یا اب دریاچه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین