کد خبر: ۵۱۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

با معجزات این گیاه شفابخش آشنا شوید

بسیاری از مردم گیاهان دارویی را عامل بهبود بیماری‌ها می‌دانند اما نکات ایمنی در مصرف آنها باید رعایت شود.جینسنگ به ریشه‌های گوشتی ۱۱ گونه گیاه از خانواده آرالیاسیه گفته می‌شود. از قدیم اعتقاد براین بوده که جینسنگ دارای خواص سلامتی و درمان بیماری‌ها در انسان‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
جینسنگ به دو نوع آمریکایی  و آسیایی تقسیم می‌شود و سبب افزایش انرژی، کاهش و ثبات قند خون، کاهش کلسترول خون، از بین بردن استرس، خاصیت آرام بخشی و نیز افزایش توان باروری در مردان می‌شود.

جینسنگ به طور سنتی و از سالیان دور در طب باستانی برخی کشور‌ها برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند باید پژوهش بیشتری بر روی خواص و حتی عوارض جانی مصرف آن انجام شود.

دراینجا برخی از اثر‌های درمانی جینسنگ نام برده می شود.

افزایش انرژی با مصرف جینسنگ

مصرف جینسنگ می‌تواند سبب تحریک فعالیت‌های جسمی و روحی در افرادی شود که احساس ضعف و خستگی می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که جینسنگ اثرمثبتی در کمک به درمان بیماران سرطانی و رفع خستگی در افراد دارد.

بهبود عملکرد مغز و قدرت شناخت و تمرکز ذهن

گروهی از طرفداران ریشه جینسنگ اعتقاد دارند مصرف آن سبب افزایش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که اعلام موثر بودن مصرف این ریشه بر بهبود عملکرد ذهن به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان جینسنگ را یک مکمل درمانی و تقویتی نامید.

اثر ضد التهابی جینسنگ

از ریشه جینسنگ درطب باستانی برای کاهش التهاب استفاده شده است. کارشناسان همچنین اعتقاد دارند مصرف این ریشه می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب شود.

تقویت قدرت باروری در مردان

پژوهش دانشمندان کشور کره جنوبی درسال ۲۰۰۲ نشان داده است که ۶۰ درصد ازمردانی که دچار ناباروری بوده اند با مصرف جینسنگ صاحب فرزند شده‌اند و قدرت باروری آن‌ها افزایش یافته است.

پیشگیری از آنفلوآنزا با جینسنگ

آزمایش اثر مصرف جینسنگ در موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که با خوردن آن، موش‌ها کمتر دچار عفونت‌های ویروسی شده و نیز درصورت ابتلا به بیماری سریع‌تر درمان شده‌اند.

کاهش قند خون با مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که مصرف ریشه جینسنگ می‌تواند سبب کاهش قند خون و کمک به درمان بیماری دیابت شود.

تحقیق نشان می‌دهند گینسنوزید (ماده موثر تشکیل دهنده ریشه جینسنگ) می‌تواند بر میزان تولید انسولین در پانکراس موثر باشد و مقاومت به انسولین را دربدن بهبود بخشد.

البته نمی‌توان تنها با مصرف جینسنگ انتظار داشت که بیماری دیابت بهبود یابد و مصرف دارو، ورزش و رعایت رژیم غذایی در بهبود این بیماری ضروری است.

عارضه‌های جانبی مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف این ریشه خوراکی می‌تواند سبب سردرد در افراد شود. از جمله دیگر عارضه‌های جانبی مصرف آن می‌توان به اختلال‌های گوارشی، دگرگونی در فشار و قند خون، ریزش موی سر، ناراحتی چشمی و واکنش‌های پوستی اشاره کرد.

همچنین ممکن است برخی از بانوان دچار خونریزی مابین قاعدگی یا سینه درد شوند.

مصرف جینسنگ به همراه برخی دارو‌ها می‌تواند در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند به همین دلیل اگر می‌خواهید از جینسنگ استفاده کنید وهمزمان داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک  متخصص مشاوره انجام دهید.

جینسنگ می‌تواند اثر کافئین، برخی دارو‌ها و مواد خوراکی محرک (نوشابه‌های انرژی زا) را افزایش دهد و سبب افزایش ضربان قلب، تعریق، بی‌خوابی و استرس شود به همین دلیل باید از مصرف همزمان آن با برخی خوراکی‌ها اجتناب کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند هنوز نیاز به تحقیق فراوان درباره خاصیت‌های جینسنگ است و چنانچه تمایل دارید حتماً از این ریشه گیاهی استفاده کنید، نوع اصل آن را از فروشنده معتبر خریداری کنید و ابتدا از دوز‌های کم شروع کنید به ویژه اگر سابقه آلرژی و حساسیت غذایی و پوستی دارید.
منبع: رکنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین