کد خبر: ۵۲۱۷۸۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
تمامی کشورهای شبه جزیره کره از بروز جنگ می‌ترسند

چرا کره شمالی با امحای تسلیحات هسته‌ای‌اش موافقت کرد؟ کیم جونگ اون به‎دنبال چیست؟

آنچه کیم را مجبور می‌کند تا از تاسیسات هسته‌ای خود دست بردارد بقای اوست و اینکه این احتمال را بدهد که اگر آن کار را انجام ندهد قدرت را از دست می دهد. برخی معتقدند که وعده اخیر کیم همان تاکتیک قدیمی پدر اوست منتهی با لحنی تازه و مشابه تفاهم‌نامه‌های مشترک هسته‌ای‌زدایی کردن شبه جزیره کره است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی گفت اگر ما بتوانیم با امریکا اعتمادسازی کنیم و به جنگ و منازعه پایان دهیم چرا باید بر سر تسلیحات هسته ای دچار مشکل شویم، من می دانم که امریکایی‌ها ذاتا علیه ما هستند اما هنگامی که با ما صحبت کنند متوجه خواهند شد که من شخصی نیستم که بخواهم علیه کره جنوبی، کشورهای حاشیه ‌اقیانوس آرام و یا امریکا سلاح هسته ای استفاده کنم. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روز یکشنبه مقام‌های کره‌ای فاش ساختند که بین کیم و رییس جمهوری کره جنوبی در مذاکرات‌شان چه گذشته است و آنان به یکدیگر چه گفته اند. دو رهبر بر لزوم صلح و رفاه و متحدشدن شبه جزیره کره تاکید کرده بودند. با این حال، اکثر تحلیلگران تردید دارند که کره شمالی قابل اعتماد باشند چرا که باور دارند کیم با مشاهده سرنوشت عراق و لیبی هرگز از تسلیحات هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. 

آنچه کیم را مجبور می‌کند تا از تاسیسات هسته‌ای خود دست بردارد بقای اوست و اینکه این احتمال را بدهد که اگر آن کار را انجام ندهد قدرت را از دست می دهد. برخی معتقدند که وعده اخیر کیم همان تاکتیک قدیمی پدر اوست منتهی با لحنی تازه و مشابه تفاهم‌نامه‌های مشترک هسته‌ای‌زدایی کردن شبه جزیره کره است که در ژانویه سال ۱۹۹۲ و در سال ۱۹۹۴ امضا شد و بیانیه مشترک چهارمین دور مذاکرات شش جانبه در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی. این تعهدات مبتنی بر منع گسترش تسلیحات هسته ای بودند. با این حال، رژیم کره شمالی به تعهدات خود عمل نکرد.

با این حال، در برهه زمانی کنونی دو دلیل اصلی وجود دارد که نشانی می دهد کیم واقعا قصد تغییر رویه قبلی را دارد. نخست کلمات تهدیدآمیز ترامپ است که از سوی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او مورد حمایت قرار گرفته است. بولتون زمانی که کارشناس برنامه های «فاکس نیوز» بود نیز خود این اظهارات را علیه کره شمالی بیان می کرد. این صدای بلند کره جنوبی و چین را نیز تحت تاثیر قرار داده و نگران ساخته است. تمامی کشورهای شبه جزیره کره از بروز جنگ می‌ترسند. تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای و موشکی کره شمالی از سوی ترامپ بهترین توضیح برای آن است که چرا کیم به توافق رسید و اواخر شنبه از تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای و بستن در تاسیسات خود حتی پیش از دیدار با ترامپ سخن گفت.

دلیل دیگر آن است که کیم با مقاومت شگفت‌انگیز جهانی مواجه شد: تحریم های وضع شده از سوی امریکا «کیم» را به طور قابل ملاحظه‌ای شگفت زده کرد. چین نیز دیگر منابع سابق را در اختیار کره شمالی قرار نداد. منابع کره جنوبی اعلام کرده بودند که پیونگ یانگ تا اوایل اکتبر تا مرز از دست دادن ذخایر خارجی خود پیش می‌رود در نتیجه، توان پرداخت هزینه ارتش را نیز نخواهد داشت.

واقعیت آن است که کیم بدون پول نمی تواند موشک‌هایش را آزمایش و شلیک کند. همچنین،‌ بدون پول امکان خرید وفاداری اطرافیان او نیز وجود ندارد. ترامپ می تواند با تشدید فشار تحریم ها همزمان با مذاکره با رهبران کره شمالی اقدامات خود را پیش ببرد و اگر نتیجه بخش نبود بر حامیان بزرگ کره شمالی یعنی چین و روسیه فشار آورد. ترامپ اعلام کرد که بانک های چینی را هدف تحریم قرار خواهد داد که یک نقطه ضعف برای پکن محسوب خواهد شد. بانک های چین علیرغم هشدارهای دولت اوباما و دولت فعلی امریکا به پرداخت پول به کره شمالی ادامه می دهند. دولت ترامپ اما قصد دارد به طور جدی قانون مبارزه با پولشویی را برای موسسات بانکی و سرمایه‌گذاری چین، چون بانک صنعتی و بازرگانی و بانک کشاورزی این کشور اعمال کند چرا که مشکوک به معاملات کثیف برای کره شمالی هستند. 

این موضوع سبب می شود تا بانک‌های چین با جریمه های ۱۰۰ میلیون دلاری و یا میلیارد دلاری مواجه شوند. پکن در مقایسه با دو سال پیش تحریم ها علیه کره شمالی را بهتر اعمال می کند اما در مقایسه با دو ماه قبل فشار بر کره شمالی را کاهش داده است، کارگران کره شمالی به چین باز می گردند. این نقض اشکار قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. سرمایه گذاری جدید چین در منطقه اقتصادی راجین – سون بونگ انجام شده که خود نقض آشکار قعطنامه سازمان ملل است. چین همچنین الیاژهای آهن مورد تحریم را از کره شمالی وارد می کند. همچنین، موضوع هدایای داده شده از سوی «شی جین پینگ» به کیم جونگ اون و همسرش از جمله جواهراتی به ارزش ۳۹۴ هزار دلار نیز از دیگر اقدامات چین بوده که نقض فاحش قوانین سازمان ملل است.

ترامپ با تهدید چین ممکن است بتواند پکن را به قطع کامل روابط با کیم متقاعد کند. اگر چین به طور کامل روابط مالی و تجاری خود را با کیم قطع کند کره شمالی گزینه دیگری جز سازش با ترامپ و گرفتن امتیاز لغو تحریم ها از سوی او را نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
1
0
نه به آن اعدام هاي احمقانه و نه به ا ين ترس بي حد ، او احتمالا مشكل رواني دارد
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
1
4
دنیا دنیای محاسبه و سنجش منفعت هست نه شعار و مرگ بر این و مرگ بر آن . ..... کوبا ، ونزوئلا و کره شمالی هست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
2
بهرحال، دمش گرم. این کار شجاعت ویژه ای میخواست که کیم نشان داد، که دارد. البته قضاوت نهایی هم نباید داشت. تا اینجایش که خوب اومد. باید دید امریکا چه کار میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
2
1
ایران نباید اجازه بده در زمان کنونی با کره توافق صورت بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
3
کوره شمالی از روی فکر پیش میرود.جنگ و تحریم باعث انقراض یک حکومت خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
3
2
چین عامل تمام بدبختی های دنیا است
مهدی
|
-
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
چون .... نیست...و فهمیده که برای مردمش باید کاری کنه...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین