کد خبر: ۵۲۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹

توصیه مشاور خانواده و کودک: ‌کودکان باید خودمراقبتی را بیاموزند

یک مشاور خانواده و کودک تاکید کرد: کودکان باید خودمراقبتی را بیاموزند .
آفتاب‌‌نیوز :
سیدعبدالله احمدی‌قلعه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل تابستان و شروع تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بیشتر از ایام سال تحصیلی می‌شود. این در حالی است که همواره پر کردن اوقات و ساعات کودکان، دغدغه‌ای جدی برای خانواده‌ها است و همین مساله به خودی خود چالش جدیدی پیش روی فعالان و دست‌اندرکاران گستره تعلیم و تربیت از جمله پدرها و مادرها می‌گشاید.

‌این روانشناس ادامه داد: ضرورت گنجاندن فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در برنامه روزانه کودکان و نوجوانان همواره مورد تاکید مشاوران خانواده و روانشناسان بوده است، ولی به طور قطع، به موازات این برنامه‌ها باید به آموزش مهارت‌های پیشگیرانه و بازدارنده مرتبط با آسیب‌های اجتماعی نیز توجه و اهتمام جدی شود. متاسفانه گاهی دیده می‌شود که تعدادی از خانواده‌ها هیچ برنامه‌ای برای اوقات فراغت کودکانشان ندارند یا هیچ کوششی جهت افزایش مهارت‌های زندگی از جمله مهارت خودآگاهی در مقابل آسیب‌های اجتماعی، یا پرورش مهارت نه گفتن به خطرات و تهدیدهای تربیتی کودکانشان نمی‌کنند.

وی افزود: در همین راستا، فصل تابستان و حضور بیشتر کودکان در منزل فرصت مناسبی است تا والدین مهارت همدلی در فرایند تربیت را در خودشان نیز تقویت کنند و رابطه‌ای مستحکم‌تر و صمیمی‌تری با فرزندانشان برقرار کنند. همچنین تعطیلات تابستانی فرصت مغتنمی برای خانواده‌ها است تا هر چه بیشتر با دنیای ذهنی و روانی کودک خود مانوس شده و حضور گرم و صمیمی خود را در کنار فرزانشان تثبیت و تقویت کنند.

‌احمدی‌قلعه خاطرنشان کرد: گنجاندن فعالیت‌های تربیتی در کنار فعالیت‌های ورزشی و آموزشی بسیار ضروری و لازم است و خانواده‌ها باید به پرورش مهارت‌های زندگی در کودکانشان در کنار فعالیت‌های آموزشی توجه و اهتمام جدی داشته باشند؛ چراکه تنها در این صورت می‌توانند با رشد و بالندگی متوازن و همگون کنار فرزندانشان پیش بروند و آموزش‌های خودمراقبتی را در در وجود فرزندانشان نهادینه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین