کد خبر: ۵۲۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
انتخابات آتی ترکیه ممکن است منجر به تغییرات اساسی در آن کشور شود

دردسرهای لبخند یک ژنرال برای اردوغان/ انتقاد اپوزیسیون ترکیه از مداخله نظامیان در انتخابات

احزاب اپوزیسیون ترکیه نسبت به حضور فرماندهان نظامی ارتش ترکیه در کارزارانتخاباتی روزهای اخیر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه انتقاداتی را مطرح کرده اند. رهبران اپوزیسیون ترکیه می‌گویند که یک ژنرال ارتش به چه حقی با یونیفورم نظامی در ضیافت شام اردوغان حاضر شده است در حالی که او اکنون نامزد انتخاباتی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت تحلیلی «المانیتور» با اشاره به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ترکیه باقی نمانده و قرار است در تاریخ ۲۴ دردسر لبخند یک ژنرال برای اردوغانژوئن در حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ترکیه در رای‌گیری شرکت کنند و ممکن است این موضوع منجر به تغییرات اساسی در آن کشور شود، می‌نویسد: «تمام نامزدهای انتخاباتی از جمله اردوغان بر شدت کارزار انتخاباتی خود افزوده‌اند. با این حال، بار دیگر موضوع ارتباط میان نظامیان و سیاست را در ترکیه مطرح شده است؛ آن هم پس از کودتای نظامی نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اردوغان اکنون رییس‌جمهوری و فرمانده کل قواست و در اکثر بازدیدهایش از شهرهای مختلف ترکیه ژنرال‌های نظامی به دیدار او می‌روند و در محل برگزاری مراسم مرتبط با کارزار انتخاباتی حضور دارند. اردوغان در تاریخ ۲ ژوئن به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه در ضیافتی در مالاتیا «محرم اینجه» نامزد اصلی اپوزیسیون در انتخابات و رقیب او از حزب جمهوری‌خواه خلق را هدف حملات لفظی قرار داد. اردوغان گفت شما نمی‌توانید اعتماد کرده و مغازه خود را به یک شاگرد و کارآموز بسپارید. شما نمی‌توانید ترکیه را به کارآموزان بی‌تجربه سیاسی بسپارید. ما هرگز نمی‌توانیم کشور را به کسانی بسپاریم که هیچ موفقیتی نداشته‌اند و هیچ تجربه‌ای در سیاست ندارند. برادرانم، هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم به کسانی اعتماد کنیم که در هر رقابتی باخته‌اند. نمی‌توان کشور را به دست آنان سپرد».

این سایت در ادامه می‌افزاید: «در میان کسانی که برای سخنرانی اردوغان کف می‌زدند و او را تشویق می‌کردند «اسماعیل متین تمل» ژنرال نظامی و فرمانده لشکر دوم ارتش حضور داشت که با یونیفورم نظامی در آن مراسم حضور یافته بود. عکس‌ها نشان می‌دهند که تمل هیچ‌گونه تلاشی نداشته که حمایت خود را از اردوغان پنهان کند. او کاملا موافق سخنان اردوغان علیه «اینجه» نامزد انتخاباتی بوده است. از تمل در نیروهای مسلح ترکیه به عنوان «ژنرال جنگجو» یاد می‌شود چرا که به شدت دیدگاه‌های ضدامریکایی و ضدغربی دارد. او اخیرا در عملیات شاخه زیتون (ژانویه – مارس ۲۰۱۸) فرماندهی عملیات را برعهده داشت؛ عملیاتی که ترکیه به نفع ارتش آزاد سوریه از گروه‌های اصلی معارض سوری انجام داد. این  موضوع سبب افزایش محبوبیت او در میان محافظه‌کاران و بخش‌هایی از ملی‌گرایان شده است که پایگاه رای حزب عدالت و توسعه را تشکیل می دهند. "اینجه" واکنش شدیدی نسبت به لبخند زدن و حضور تمل در جلسه سخنرانی اردوغان از خود نشان داد. او گفت برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری ترکیه یک ژنرال برای اردوغان دست می‌زند؛ آن هم زمانی که اردوغان درباره کشور، پرچم و یا ملت ما صحبت نمی‌کند. او اردوغان را زمانی که از من انتقاد می‌کرد تشویق کرد. اینجه در کنفرانسی خبری در یالوا ترکیه این انتقاد را مطرح کرد. او افزود: «او اولین ژنرالی خواهد بود که من بازنشسته‌اش خواهم کرد. آیا شما ژنرال ارتش ترکیه هستید یا یکی از مقام‌های استانی حزب عدالت و توسعه؟‌ همه باید محدودیت‌های قانونی را بشناسند و به آن احترام بگذراند. یک ژنرال نمی‌تواند این گونه باشد. من این اجازه را به او نخواهم داد. در آینده خواهید دید».

دردسر لبخند یک ژنرال برای اردوغان

سایت «المانیتور» در ادامه می‌نویسد: «این اولین باری نیست که مداخله نظامیان در سیاست ترکیه جنجال آفرین می‌شود. در ماه آوریل، زمانی که پیش‌بینی می‌شد ممکن است «عبدالله گل» رییس جمهوری سابق ترکیه در سال جاری برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود او با «هولوسی اکار» رییس وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه و از دوستان دوران کودکی‌اش و همچنین با «ابراهیم کالین» از مشاوران ارشد اردوغان دیدار داشت که تلاش کرده بودند تا او را متقاعد کنند. آن دیدار شبانه و از طریق بالگردی نظامی انجام شده بود که در حیاط محل اقامت گل در استانبول فرود آمده بود و نشان می‌داد که نظامیان چگونه در سیاست ترکیه اعمال نظر می‌کنند و نفوذ دارند. این در حالیست که طبق قانون خدمات داخلی اعضای نیروهای مسلح از عضویت در احزاب و انجمن‌های سیاسی منع شده‌اند و حق شرکت در تظاهرات و جلسات سیاسی را ندارند. آنان همچنین حق سخنرانی سیاسی، اظهارنظر یا نوشتن مقاله سیاسی را ندارند. در این قانون حتی ذکر شده است که حضور در جلسه‌ای سیاسی با یونیفورم نظامی مجازات یک تا پنج سال زندان را برای فرد خاطی به دنبال خواهد داشت».

طرفداران حزب عدالت و توسعه می‌گویند که تشویق اردوغان توسط "تمل" که فرمانده عملیات شاخه زیتون بوده و قهرمان ملی محسوب می‌شود اقدامی کاملا طبیعی است و مشکلی در رابطه میان نظامیان و غیرنظامیان ایجاد نمی‌کند. رسانه‌های طرفدار حزب عدالت و توسعه دائما تاکید می‌کنند که "تمل" اکنون فرمانده عملیات نظامی ترکیه در عراق است. همین رسانه‌ها تلاش دارند تا او را به عنوان فردی کلیدی در عملیات ضد "پ ک ک" در قندیل عراق معرفی کنند. مخالفان اما تاکید دارند که ارتش نباید در امور سیاسی مداخله کنند و اصرار دارند که سخنرانی اردوغان تبلیغاتی و انتخاباتی بود و نه درباره دفاع از حاکمیت ملی ترکیه و یا سایر موضوعات مرتبط با مسائل نظامی و امنیتی آن کشور. رهبران اپوزیسیون ترکیه می‌گویند که یک ژنرال ارتش به چه حقی با یونیفورم نظامی در ضیافت شام اردوغان حاضر شده است در حالی که او اکنون نامزد انتخاباتی است. آیا فرماندهان ارتش ترکیه به عامل اردوغان تبدیل شده‌اند؟ پاسخ به این پرسش خیلی زود است. انتخابات ۲۴ ژوئن این موضوع را مشخص خواهد کرد».

دردسر لبخند یک ژنرال برای اردوغان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین