کد خبر: ۵۲۸۰۲۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
"تشدید تنش در روابط تهران – مسکو به دنبال درخواست روسیه از ایران برای خروج نیروهایش از سوریه

در سوریه چه خبر است؟ بین ایران و روسیه در سرزمین شام چه می‎گذرد؟ اتحاد در حال فروپاشی است؟

"روس ها در مقابل سناریوی فدرالیزه شدن سوریه انعطاف پذیری نشان می دهند در حالی که ایران مخالف این سناریو است و خواستار بازگشت سوریه به وضعیت پیش از جنگ است"
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «الی لیک» خبرنگار شبکه خبری «بلومبرگ» که در اتخاذ مواضع ضد ایرانی مشهور است در گزارش تازه‌ای مدعی شده در سوریه چه خبر است؟ بین روسیه و ایران در سرزمین شام چه می‎گذرد؟ اتحاد در حال فروپاشی است؟است که در نهایت اسرائیل توانست میان ایران و روسیه بر سر مسائل مرتبط با سوریه شکاف عمیقی را ایجاد کند و بر اختلافات میان دو کشور دامن بزند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این خبرنگار می‌نویسد: «در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی ایران  و روسیه با یکدیگر به توافق رسیدند تا کارزار نظامی را برای نجات بشار اسد، رییس جمهوری سوریه آغاز کنند. آنان در کنار یکدیگر اتحادی نظامی را تشکیل دادند. در این مسیر اسد توانست مخالفان‌اش را سرکوب کند. اکنون همان طوری که جنگ در سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود به نظر می رسد اتحاد ایران و روسیه که حکومت اسد را نجات داد خسته‌تر از هر زمان دیگری و تضعیف شده است. به تحولات اخیر توجه کنید. ماه گذشته، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری سوریه گفت که پس از فرایند سیاسی برای پایان دادن جنگ در سوریه تمام نیروهای نظامی خارجی باید سوریه را ترک کنند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز این هفته گفت که تمام نیروهای خارجی از استان درعا سوریه که در مرز با اسرائیل است باید خارج شوند. اشاره او به نیروهای ایرانی و نیروهای حزب الله لبنان بود.

یک روزنامه معروف عرب‌زبان اخیرا گزارش داد که اسرائیل و روسیه این هفته درباره لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه با یکدیگر به توافق دست یافته‌اند. جلوگیری از حضور دائم ایران در سوریه در دو سال گذشته اولویت اول نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود. او پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، دولت ترامپ را متعهد کرد تا به مقابله با نیروهای ایرانی در سوریه بپردازد و آنان را به چالش بکشد. واشنگتن در این امر موفق نبود. در نتیجه، نتانیاهو به مسکو رفت تا نظر مساعد پوتین را جلب کند. اسرائیل از سال ۲۰۱۵ میلادی پس از حضور نظامی روسیه در سوریه کانال ارتباطی خود را با مسکو تقویت کرده است. تقویت دیپلماسی نتانیاهو با مسکو سبب شد تا او دغدغه‌های استراتژیک اسرائیل درباره حضور ایران در مرز با اسرائیل را بیان کند. این موضوع سبب شده تا روسیه اقدامی در برابر حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه انجام ندهد.

تشدید روابط ایران و روسیه؟

نشریه «الگماینه» المان نزدیک به لابی های یهودی نیز در گزارشی مدعی شده است که به دلیل خواست روسیه از ایران برای خروج نیروهایش از سوریه تنش در روابط تهران – مسکو تشدید شده است.

در سوریه چه خبر است؟ بین روسیه و ایران در سرزمین شام چه می‎گذرد؟ اتحاد در حال فروپاشی است؟

این روزنامه نوشته است: «شکاف میان روسیه و ایران در سوریه بر سر مطرح شدن خواست خروج نیروهای ایرانی و نیروهای وابسته به آن کشور از سوریه توسط مقام‌های روس تشدید شده است. این در حالیست که تا پیش از این نیروهای ایرانی و روس اتحادی استراتژیک در سوریه برقرار کرده بودند. این اتحاد در حال فروپاشی است. منابع مطلع گزارش داده‌اند که روسیه و ترکیه در توافقی خواستار فشار بر ایران برای خروج تمام نیروهای ایرانی از شمال سوریه شده‌اند. روسیه علاوه بر خروج نیروهای ایرانی خواستار خروج نیروهای حزب الله از مناطقی در نزدیکی حمص شده است. حزب الله تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری ورزیده است. ناظران سیاسی می‌گویند که این تنش‌ها باعث ایجاد شکاف در صفوف افسران سوری و رهبران تصمیم‌گیرنده بلندپایه درون حکومت سوریه از سویی و سبب افزایش تنش در روابط روسیه و نیروهای ایرانی و سایر گروه‌های مورد حمایت، شده است. «ورا میشلین شاپیر» پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل و کارشناس مسائل روسیه می‌گوید که چنین اختلافی به دلیل دیدگاه متفاوت روسیه و ایران در مورد  نتیجه نهایی منازعه در سوریه است و اصلا پدیده غیر منتظره‌ای نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
10
کیهان شرمنده حمایت ها یش از روسیه نیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
9
این هم نتیجه کار
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
3
عدو شود سبب خیر . این همون کار درستی بود که باید اتفاق میفتاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
9
حاج حسین شریعتمداری کیهان سکوت اختیار کردن گویا؟خیانت روس ها صدبرابر امریکا به ما ضرر رسونده.عجیبه حاج حسین یه مورچه از سمت غرب و امریکا بیاد ایران میبینه ولی این همه خیانت روس ها رو نمیبینه..جالب اینکه ایشون میگفت امریکا مگه دیوانس از برجام خارج بشه که شد و جدیدا با قاطعیت در مورد غیبت بن سلمان سعودی تحلیل کرده بود که اونم.نتیجه اش اشتباه بود..شرمنده نباشی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
2
وضیعت سوریه از اول هم مشخص بود .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
1
امام خميني (ره) گفت آمريكا بد از روسيه روسيه بد تر از امريكا نه شرقي نه غربي جمهوري إسلامي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
1
این هم قابل پیش بینی بود.هر لحظه ما منتظر چنین تغییر روندی در عملکرد روسیه بودیم.ولی مهم اینه که تا زمانی که روسیه حرف گوش کن باشه ما هم ازش سواری بگیریم.حالا که داعش به تاریخ پیوسته،روسیه میخواد جایگاه مهم خودش رو در منطقه داشته باشه.
........................................................
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
1
از اولم معلوم بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین