کد خبر: ۵۲۷۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
«موساد» سابقه‌ای طولانی در ترور و حذف فیزیکی در سرتاسر جهان دارد

روایت یک نشریه آمریکایی از اقدامات اسرائیل برای ترور دانشمندان و نابودکردن برنامه هسته‌ای ایران

نشریه امریکایی «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به سوابق جنایات اسرائیلی‌ها در انجام اقدامات تروریستی در ایران می‌نویسد: اسرائیل واقعا به اعضای مجاهدین (منافقین) آموزش داده بود تا در این عملیات ترور به اسرائیلی‌ها خدمت کنند./ در سال ۲۰۱۴ میلادی، یک روزنامه‌نگار اعلام کرد که واشنگتن به اسرائیل فشار آورده تا کارزار ترورها را در ایران متوقف کند چرا که از دید دولت وقت امریکا این اقدامات کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران قلمداد می‌شدند. پیش از آن نیز گفته شده بود که بوش رییس‌جمهوری آمریکا زمانی که توجیه شد اسرائیلی‌ها خود را به عنوان عوامل سیا معرفی کرده‌اند و قصد عضوگیری از اتباع ایران در پاکستان برای کارزار ترور در ایران را داشته‌اند، عصبانی شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- هنوز مشخص نیست که آیا خروج آمریکا از برجام می‌تواند سبب تشدید جنگی متخاصمانه در سوریه شود یا خیر. آیا بار دیگر شاهد بازگشت جنگ مخفی در سایه بین اسرائیل و ایران و تکرار ترورهای سال‌های پیش اسرائیلی‌ها علیه دانشمندان هسته‌ای ایرانی خواهیم بود؟‌

به گزارش آفتاب‌نیوز، نشریه امریکایی «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به سوابق جنایات اسرائیلی‌ها در انجام اقدامات تروریستی در ایران، این گمانه‌زنی را مطرح می‌کند که ممکن است بار دیگر این کارزار ترور در ایران فعال شود. مسلما برخی ادعاهای موجود در این گزارش مورد تایید «آفتاب‌نیوز» نیست.

اسرائیل چگونه سعی در نابودکردن برنامه هسته‌ای ایران داشت؟/نشنال اینترست: با حذف دانشمندان هسته‌ای

در ماه مه ۲۰۱۲ میلادی تهران اعلام کرد که هشت مرد و شش زن با تابعیت ایرانی را بازداشت کرده که در ترور نقش داشته‌اند. مستندی نیم ساعته نیز از اعترافات آنان منتشر شد. در این گزارش همچنین اشاره شده که آن افراد اکثرا از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یا سمپات (هوادار) آن سازمان بوده‌اند؛ گروهی خشن که مخالف نظام ایران است. در این مورد عاملان چهل و پنج روز را در اردوی تمرینی در اسرائیل گذرانده بودند و سپس در تیم‌های چند سلولی عملیاتی به طور دقیق بر روی قربانیان و اهداف خود تمرکز کرده بودند و سپس از سوی برنامه‌ریزان و هدایت‌کنندگان از اسرائیل عملیات خود را در ایران انجام داده بودند. واقعیت آن است که در این پرونده منابع ناشناس در دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و محافل دیپلماتیک امریکا به رسانه‌ها گفتند که اسرائیل واقعا در پشت این عملیات تروریستی قرار داشته است و اسرائیل واقعا به اعضای مجاهدین (منافقین) آموزش داده بود تا در این عملیات ترور به اسرائیلی‌ها خدمت کنند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، یک روزنامه‌نگار اعلام کرد که واشنگتن به اسرائیل فشار آورده تا کارزار ترورها را در ایران متوقف کند چرا که از دید دولت وقت امریکا این اقدامات کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران قلمداد می‌شدند. پیش از آن نیز گفته شده بود که بوش رییس‌جمهوری آمریکا زمانی که توجیه شد اسرائیلی‌ها خود را به عنوان عوامل سیا معرفی کرده‌اند و قصد عضوگیری از اتباع ایران در پاکستان برای کارزار ترور در ایران را داشته‌اند، عصبانی شده بود. به نظر می‌رسد این امکان‌پذیر باشد که اتباع ایرانی که در این ترورها نقش داشته‌اند با سازمان اسرائیلی «کیدون» یکی واحدهای ترور در موساد کار می‌کرده‌اند. براساس برخی از گزارش‌ها، ممکن است این حملات متوقف شده باشند چرا که تلفات بیشتر می‌توانست ریسک بزرگی برای اسرائیل ایجاد کند و اهداف باقی نیز در ایران تحت سخت‌گیرانه‌ترین محافظت‌ها قرار گرفته بودند. 

در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران اعلام کرد که یک عملیات دیگر موساد را خنثی کرده‌اند. منابع اسرائیلی واکنشی نسبت به این ادعاها از خود نشان ندادند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، در مقاله‌ای از «رونن برگمن» در نشریه «پولیتیکو» تاریخچه‌ای طولانی از ترورهای صورت گرفته توسط رژیم اسرائیل منتشر شد. در این مقاله آمده بود ترور رکنی اساسی از ارکان و ابزارهای استراتژیک مدنظر «تامیر پاردو» در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی شده بود. او در آن زمان معاون «مئیر داگان» رییس موساد بود. در آن زمان هدف آن بود که تا ایران را با استفاده از تحریم‌های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و حمایت از گروه‌های قومیتی در ایران و گروه‌های اپوزیسیون تحت فشار قرار دهند تا ایران وادار به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود شود. در آن زمان بود که اسرائیل در همکاری با امریکا از بدافزار «استاکس نت» برای نابودی صدها سانتریفیوژ ایران استفاده کرد.

«برگمن» در مقاله خود مدعی است که کارزار ترور دانشمندان ایرانی سبب شد تا ایران اقدامات وقت‌گیر و پرهزینه‌ای را برای محافظت از دانشمندان خود و در تلاش برای پاکسازی اشکالات ایجاد شده انجام دهند. واقعیت اما آن بود که کارزار موساد سبب شد تا سپاه با استفاده از واحدهای خود اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را انجام دهد. کارزار ترور موساد پس از سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه پیدا نکرد. هر‌چند که مقام‌های دیپلماتیک و امنیتی امریکایی درباره ترورها اظهار بی‌اطلاعی کردند اما برخی از سیاستمداران آمریکایی از ترور دانشمندان هسته‌ای ابراز خشنودی کردند.

اسرائیل چگونه سعی در نابودکردن برنامه هسته‌ای ایران داشت؟/نشنال اینترست: با حذف دانشمندان هسته‌ای

به نظر می‌رسد که از سوی کشورهای غربی و امریکا محکوم کردن یا تحسین عاملان ترور بستگی به روش‌های مورد استفاده ندارد بلکه بستگی به این دارد که چه کسی آن را مرتکب شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا خروج آمریکا از برجام می‌تواند سبب تشدید جنگی متخاصمانه در سوریه شود یا خیر. آیا بار دیگر شاهد بازگشت جنگ مخفی در سایه بین اسرائیل و ایران و تکرار ترورهای سال‌های پیش اسرائیلی‌ها علیه دانشمندان هسته‌ای ایرانی خواهیم بود؟‌
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین